AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 Min kusines sønn flyttet til byen min for å studere. Det er veldig vanskelig å få et sted å bo hvis man ikke ønsker å bo i kollektiv og dele kjøkken og bad med fem andre, og i tillegg betale 6 tusen for å bo på 6 kvadrat. Min tante ringte da til meg og spurte om jeg kunne hjelpe til for å skaffe barnebarnet hennes bolig, og jeg sa ja til det. Jeg satte himmel og jord i bevegelse og klarte å ordne gutten en 45 kvadrat stor leilighet til 6000 i måneden inkludert hvitevarer og fiber ikke sålangt fra skolen han skulle gå på. Min kusine og hennes mann kom til byen for å hjelpe sønnen på plass, og jeg tenkte at da at hun tok kontakt med meg og stakk innom med en flaske vin eller blomsterbukett som takk, men neida. Ifølge Facebook så var de flere ganger i byen min for å hjelpe sønnen på plass uten at hun stakk innom. Etter at hun kom hjem igjen ringte meg hun og sa at det var fint at jeg hjalp sønnen hennes med bolig, og at han var så fornøyd. Hadde det vært jeg som hadde bedt om hjelp til min sønn så hadde jeg troppet opp med en god flaske vin eller en blomsterbukett. Nå er dette en kusine som jeg har hatt lite kontakt med de siste 20 årene, siden vi bor i hver vår kant av landet og jeg tenker at det da er desto større grunn til å vise sin takknemlighet på en skikkelig måte siden vi ikke kjenner hverandre så godt. Jeg tror ikke at de skjønner hvor vanskelig det er for studenter å få seg skikkelig sted å bo og at det kan være grunnen? Hva tenker dere? Anonymkode: 20626...e21 3
solmåneogstjerner Skrevet 19. februar 2022 #2 Skrevet 19. februar 2022 (endret) Enig med deg. Høres rart ut. De er nok mindre begavede. Håper ungdommen får utdanning og lærer å oppføre seg bedre. (Ikke at det nødvendigvis er en sammenheng der, men bare to ønsker for ungdommen). Endret 19. februar 2022 av solmåneogstjerner 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #3 Skrevet 19. februar 2022 Jeg tenker at du har jo fått ett takk, og forventer du noe mer får du si i fra om hvor mye arbeids det var for deg. Du virker sur og sær. Anonymkode: 9ab61...36f 21 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #4 Skrevet 19. februar 2022 solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå): Enig med deg. Høres rart ut. De er nok mindre begavede. Håper ungdommen får utdanning og lærer å oppføre seg bedre. De er så høyt utdannet som det er mulig å bli på Universitet. Ts Anonymkode: 20626...e21
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #5 Skrevet 19. februar 2022 Jeg tenker at gjør du andre folk tjenester kun for takk og gevinst (vin etc.), og ikke fordi du ønsker å hjelpe, så bør du slutte å hjelpe folk. Anonymkode: 928a3...6a1 26
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #6 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at du har jo fått ett takk, og forventer du noe mer får du si i fra om hvor mye arbeids det var for deg. Du virker sur og sær. Anonymkode: 9ab61...36f Jeg er ikke sur og sær. Jeg sa bare til henne hvor vanskelig det er for studenter å finne seg egen bolig til en grei pris, og at jeg hadde flaks som fant denne leiligheten. Ts Anonymkode: 20626...e21 1 3
solmåneogstjerner Skrevet 19. februar 2022 #7 Skrevet 19. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De er så høyt utdannet som det er mulig å bli på Universitet. Ts Anonymkode: 20626...e21 Kan jo likevel være mindre begavet sosialt sett... Åpenbart. Endret 19. februar 2022 av solmåneogstjerner 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #8 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at gjør du andre folk tjenester kun for takk og gevinst (vin etc.), og ikke fordi du ønsker å hjelpe, så bør du slutte å hjelpe folk. Anonymkode: 928a3...6a1 Jeg elsker å hjelpe folk men synes det er rart at hun ringte meg 3 mnd etterpå og sa at sønnen var så fornøyd med boligen. Ts Anonymkode: 20626...e21 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #9 Skrevet 19. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg elsker å hjelpe folk men synes det er rart at hun ringte meg 3 mnd etterpå og sa at sønnen var så fornøyd med boligen. Ts Anonymkode: 20626...e21 Dette er jo en måte å annerkjenne hjelpen hun har fått av deg? Anonymkode: 928a3...6a1 18
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #10 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er jo en måte å annerkjenne hjelpen hun har fått av deg? Anonymkode: 928a3...6a1 Ja absolutt. Det er vel det at jeg og min kusine er forskjellige. Jeg tar sjeldent ting for gitt og er flink å vise at jeg setter pris på ting. Min kusine er bortskjemt enebarn og har alltid fått i pose og sekk. Ts Anonymkode: 20626...e21 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #11 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja absolutt. Det er vel det at jeg og min kusine er forskjellige. Jeg tar sjeldent ting for gitt og er flink å vise at jeg setter pris på ting. Min kusine er bortskjemt enebarn og har alltid fått i pose og sekk. Ts Anonymkode: 20626...e21 Høres bortskjemt og bitter ut du også... Anonymkode: 6d3f6...c5c 16
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #12 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres bortskjemt og bitter ut du også... Anonymkode: 6d3f6...c5c Overhodet ikke🙂 Anonymkode: 20626...e21
Frida Skrevet 19. februar 2022 #13 Skrevet 19. februar 2022 Jeg synes din kusine mangler folkeskikk! Jeg ville stukket innom deg ved første anledning med både blomster og vin, det skulle bare mangle. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #14 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg tenker at du har jo fått ett takk, og forventer du noe mer får du si i fra om hvor mye arbeids det var for deg. Du virker sur og sær. Anonymkode: 9ab61...36f Ironien her er jo at du skaper et dårligere samfunn. Anonymkode: 7cd80...64d 1
solmåneogstjerner Skrevet 19. februar 2022 #15 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo en måte å annerkjenne hjelpen hun har fått av deg? Anonymkode: 928a3...6a1 Veldig sent da. Det er en ting at man ikke kommer med blomster og vin, men kusinen har altså vært i byen flere ganger og ikke ringt eller kommet innom for å takke for hjelpen, som de åpenbart hadde behov for. Mener at det er helt på sin plass å i det minste takke med en gang, helst komme innom og gjerne med en liten overraskelse. Ikke bare ringe tre måneder etterpå. Og hvis hun har vært så stresset og glemt det, så er det ihvertfall på sin plass med en liten oppmerksomhet tre måneder etterpå. Mange legger seg i selen for å hjelpe familie og venner, det minste man kan gjøre tilbake er å vise en viss form for takknemlighet. 3
NiceOrNothing Skrevet 19. februar 2022 #16 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke sur og sær. Jeg sa bare til henne hvor vanskelig det er for studenter å finne seg egen bolig til en grei pris, og at jeg hadde flaks som fant denne leiligheten. Ts Anonymkode: 20626...e21 Du skal si høyt til deg selv at du gjorde en kjempejobb og en god gjerning ved å hjelpe din familie . Å kjøp deg en god flaske vin eller blomster . Så kan du tenne et lite lys for de som er så utakknemlig . 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #17 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min kusines sønn flyttet til byen min for å studere. Det er veldig vanskelig å få et sted å bo hvis man ikke ønsker å bo i kollektiv og dele kjøkken og bad med fem andre, og i tillegg betale 6 tusen for å bo på 6 kvadrat. Min tante ringte da til meg og spurte om jeg kunne hjelpe til for å skaffe barnebarnet hennes bolig, og jeg sa ja til det. Jeg satte himmel og jord i bevegelse og klarte å ordne gutten en 45 kvadrat stor leilighet til 6000 i måneden inkludert hvitevarer og fiber ikke sålangt fra skolen han skulle gå på. Min kusine og hennes mann kom til byen for å hjelpe sønnen på plass, og jeg tenkte at da at hun tok kontakt med meg og stakk innom med en flaske vin eller blomsterbukett som takk, men neida. Ifølge Facebook så var de flere ganger i byen min for å hjelpe sønnen på plass uten at hun stakk innom. Etter at hun kom hjem igjen ringte meg hun og sa at det var fint at jeg hjalp sønnen hennes med bolig, og at han var så fornøyd. Hadde det vært jeg som hadde bedt om hjelp til min sønn så hadde jeg troppet opp med en god flaske vin eller en blomsterbukett. Nå er dette en kusine som jeg har hatt lite kontakt med de siste 20 årene, siden vi bor i hver vår kant av landet og jeg tenker at det da er desto større grunn til å vise sin takknemlighet på en skikkelig måte siden vi ikke kjenner hverandre så godt. Jeg tror ikke at de skjønner hvor vanskelig det er for studenter å få seg skikkelig sted å bo og at det kan være grunnen? Hva tenker dere? Anonymkode: 20626...e21 Jeg tenker at du ikke må hjelpe folk med ting hvis du ikke er fornøyd uten å ha fått en takk. Det kan føre til mye skuffelse og irritasjon hos deg. Uten at det berører den andre parten i det hele tatt. Jeg ville skrevet med dette bak øret og ikke lagt sjelen min i å hjelpe disse folka en annen gang. Man trenger ikke nødvendigvis å si nei, men man kan kontrollere hvor mye energi man legger i å hjelpe. Når det er sagt, så er det strengt tatt tanten din som ba deg om en tjeneste og skulle takket deg. Det samme burde de forklart studenten at er normal høflighet. Hadde det vært mitt barn, så hadde vi troppet opp med blomster, eller bedt ut på middag for å vise at vi satte pris på tjenesten. Dessverre så er det en del som ikke synes det at noen gjør dem en tjeneste er så stort. Og det er heller ikke sosialt stigmatiserende å la være å takke på en ordentlig måte. Så den beste måten å unngå skuffelse på er å tenke på om man ville gjort noe for noen hvis man ikke engang fikk et takk. Ville man gjort det uansett, så synes jeg man skal gjøre det. Forventer man noe igjen bør man kanskje la være. Anonymkode: 4ef81...54b 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #18 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Min kusines sønn flyttet til byen min for å studere. Det er veldig vanskelig å få et sted å bo hvis man ikke ønsker å bo i kollektiv og dele kjøkken og bad med fem andre, og i tillegg betale 6 tusen for å bo på 6 kvadrat. Min tante ringte da til meg og spurte om jeg kunne hjelpe til for å skaffe barnebarnet hennes bolig, og jeg sa ja til det. Jeg satte himmel og jord i bevegelse og klarte å ordne gutten en 45 kvadrat stor leilighet til 6000 i måneden inkludert hvitevarer og fiber ikke sålangt fra skolen han skulle gå på. Min kusine og hennes mann kom til byen for å hjelpe sønnen på plass, og jeg tenkte at da at hun tok kontakt med meg og stakk innom med en flaske vin eller blomsterbukett som takk, men neida. Ifølge Facebook så var de flere ganger i byen min for å hjelpe sønnen på plass uten at hun stakk innom. Etter at hun kom hjem igjen ringte meg hun og sa at det var fint at jeg hjalp sønnen hennes med bolig, og at han var så fornøyd. Hadde det vært jeg som hadde bedt om hjelp til min sønn så hadde jeg troppet opp med en god flaske vin eller en blomsterbukett. Nå er dette en kusine som jeg har hatt lite kontakt med de siste 20 årene, siden vi bor i hver vår kant av landet og jeg tenker at det da er desto større grunn til å vise sin takknemlighet på en skikkelig måte siden vi ikke kjenner hverandre så godt. Jeg tror ikke at de skjønner hvor vanskelig det er for studenter å få seg skikkelig sted å bo og at det kan være grunnen? Hva tenker dere? Anonymkode: 20626...e21 Hun ringte og takket. Det var ditt valg å sette himmel og jord i bevegelse. At et takk for deg er en påskjønnelse er ikke noe andre kan lukte. Vanligvis holder et takk i massevis. Neste gang bør du vurdere hvorfor du vil hjelpe. Og om et takk ikke er nok lar du være. Anonymkode: 8d8be...437 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #19 Skrevet 20. februar 2022 Først skriver du at du satte himmel og jord i bevegelse, så skriver du at du hadde flaks som fant dette. Det ene utelukker ikke det andre, men mulig du har formulert deg så hun ikke skjønner hvor mye jobb du faktisk har lagt ned. Anonymkode: 44f36...2fa 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #20 Skrevet 20. februar 2022 Utakk er verdens lønn. Ja, når de får alt servert rett opp i hendene så skjønner hverken de eller gutten hvor heldig han har vært med leiligheten. Kusinen din har nok ikke lært gutten sin å takke for seg, han heller. Anonymkode: 18209...2a0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå