Gå til innhold

Gravide som bekymrer seg for absolutt alt

Anbefalte innlegg

Gjest Warrior
Skrevet

Kan forstå de litt jeg. Det er jo et liv de bærer på, sitt eget barn, som de ikke har lyst å miste. Da er det nok naturlig at de er redd noe skal gå galt. Til og med menn kan være bekymret for at noe skal gå galt med barnet. Ingen vil jo miste barnet sitt. Men det er viktig å tenke at det går som oftest bra, så ingen trenger å gå rundt redd. 

Det er også naturlig at mange vet lite når det er første gang de går gravid og blir mer bekymret. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig mye press på gravide nå. Det ene er jo at de er presset av sin egen alder ikke minst - nå er snitt alder for førstegraviditet over 30 år, da har man ikke så mye tid til flere SA før vellykket graviditet. Det skal gjerne klaffe med engang og kjapt. 

Men en annen, er jo hvor glad vi er å pute skylda for omtrent alt på gravide. Hvor mye er de presset utenfra også, leger, media, omgivelser. Den nyeste var den artikkelen i VG om norsk studie om at barna av gravide som drakk Coca Cola daglig, har større sjanse utvikle ADHD. Og alle mer kildekritiske mennesker tenkte, dette her er for det første korrelasjon, og for det andre gjelder det ikke meg, som ikke drikker Cola hver eneste dag. Men mange andre tenkte umiddelbart, åh nei, nå kan jeg ikke drikke Coca Cola engang, som gravid! 

Anonymkode: 9b237...943

• Liker 1
Skrevet
On 2/19/2022 at 1:57 PM, AnonymBruker said:

Vet kvinnfolk virkelig så lite om svangerskap at de tror at en halv paracet eller litt anstrengelse på trening kan ta livet av barnet i magen? Det er jo i såfall ganske trist, om kunnskapen er så lav.

Anonymkode: 8ea1b...566

Ja, jeg vet overraskende lite om graviditet, fødsel og spedbarn. Jeg er førstegangsgravid og har ikke hatt behov for å sette meg inn i temaet tidligere. Det betyr ikke at jeg er dum. Har massevis av kunnskap på andre områder.

I tillegg tror jeg nok det naturlige beskytter instinktet slår inn. Jeg bekymrer meg over ting den rasjonelle delen av hjernen forteller meg at dette vet jeg egentlig at ikke er farlig. Likevel bekymrer jeg meg, fordi tenk om

Anonymkode: c2e92...47f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er veldig mye press på gravide nå. Det ene er jo at de er presset av sin egen alder ikke minst - nå er snitt alder for førstegraviditet over 30 år, da har man ikke så mye tid til flere SA før vellykket graviditet. Det skal gjerne klaffe med engang og kjapt. 

Men en annen, er jo hvor glad vi er å pute skylda for omtrent alt på gravide. Hvor mye er de presset utenfra også, leger, media, omgivelser. Den nyeste var den artikkelen i VG om norsk studie om at barna av gravide som drakk Coca Cola daglig, har større sjanse utvikle ADHD. Og alle mer kildekritiske mennesker tenkte, dette her er for det første korrelasjon, og for det andre gjelder det ikke meg, som ikke drikker Cola hver eneste dag. Men mange andre tenkte umiddelbart, åh nei, nå kan jeg ikke drikke Coca Cola engang, som gravid! 

Anonymkode: 9b237...943

Akkurat. Og man skal presse seg og stå i jobb akkurat som vanlig, ellers er man lat og en unnasluntrer, for graviditet er ingen sykdom vettu, samtidig som kroppen gjerne sier i fra og ber en ta det med ro.

Anonymkode: 5f890...a00

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2022 den 15.08):

Fullstendig enig.  Men det verste, for meg å vitne, er hvor enorm hønsehjerne de får etter fødsel. I graviditeten klarer de å lese seg opp på forskning som sier at paracett, som er fullstendig greit å ta i svangerskapet, kan gi sykdommer i hist og pist, men når barnet er født er ikke forskning som viser hvorfor vippestol ikke er anbefalt godt nok, bilstoler setter de seg så vidt inn i ut over anbefalingen de fikk av svigerinne eller den 21 år gamle, barnløse butikkarbeideren på Barnas Hus, de bærer babyen hengende i Baby Bjørn og Ergobaby sele, gjerne forovervendt lenge før de er stødig nok i nakken til det. At babyglass med mat ikke er anbefalt vet de, men de bruker BabyBrezza til tross for alt vi vet i dag -  produsenten sier jo at det er trygt.

De aner ikke hvor trygt fosteret egentlig har det i magen, selv hvis man både røyker og spiser brie. Det er når babyen er ute det blir skummelt og man mister kontrollen over hva som kan skje. Men pytt sann, så lenge man er overhysterisk i noen par mnd i livet så har man gjort opp for resten.

Anonymkode: 58228...8cf

Takk Gud for dette innlegget! 

Anonymkode: eaa75...7be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...