AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 Hei! Jeg er 25år, startet å jobbe etter endt utdanning i fjor sommer. Er utdannet sosionom og har en helt alminnelig inntekt. Jeg har til nå spart opp 100k på et halvår. Det er jo ulikt hvor mye man klarer å spare hver mnd, for noen er 100k mye og for noen er det lite. For meg syns jeg det er et greit beløp, mer enn jeg noen gang har hatt mulighet til. Jeg har lyst å spare meg til millionbeløp. Har en samboer med god inntekt som gjør det mulig for meg å spare mer enn gjennomsnittet hver mnd. Vi eier tomannsbolig sammen og har vært boligeiere i ca. 2 år snart. Før jeg startet i arbeidslivet hadde jeg 0 på sparekonto, og var i grunn forsørget av min samboer. Nå som jeg har startet å jobbe ser jeg pengene rulle inn mer for hver mnd som går (til tross for felles utgifter her hjemme) og jeg har 4-5 sparekontoer. Problemet mitt er at jeg setter inn litt her og litt der på hver sparekonto hver mnd. Har en bufferkonto som øker, en "Avsatt lønnskonto" som også vokser, en fondskonto som jeg sparer på hver mnd (som forsåvidt peker nedover per dags dato), en ordinær sparekonto som også vokser og en egen "feriekonto" som jeg setter inn litt på hver mnd. I tillegg til vanlig brukskonto. Mao, sparingen min vokser litt og litt, men jeg føler jo ikke at jeg tjener noe særlig på å bare sette inn pengene på ordinære sparekontoer. Jeg har forsøkt å sette meg litt mer inn i askjemarkedet, men det er ikke noe jeg har nok fritid eller forståelse av til at jeg tørr satse store beløp. Har en nordnet-konto, men det er bare småbeløp. Jeg bruker minimalt av penger på meg selv, vi har et felles barn sammen som jeg bruker penger på, men jeg setter heller inn 5k ekstra på sparing enn å bruke 5k på svada. Unner meg jo ting en gang i blant, men jeg har et mål om å ha 1mill på konto innen jeg er 30. Jeg er av den interesse at jeg vil investere pengene en plass når jeg har spart opp et høyt nok beløp, men der igjen mangler jeg kunnskap og vet ikke hva som er lønnsomt.. Jeg vil GJERNE ha råd fra dere litt mer erfarne og eksperter der ute, for jeg føler det er bortkastet å spare meg opp i vanlig sparekonto uten avkasnting? Takk på forhånd Anonymkode: 8c444...c87
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #2 Skrevet 19. februar 2022 Fortell meg gjerne hvor mye du sparer hver måned, hvor du sparer og målet med sparinga - TS Anonymkode: 8c444...c87
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #3 Skrevet 19. februar 2022 Jeg setter penger inn på indeksfond hver måned, for sparekontoene våre gir ikke gode nok renter her til lands. Anonymkode: dd946...10a 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #4 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg setter penger inn på indeksfond hver måned, for sparekontoene våre gir ikke gode nok renter her til lands. Anonymkode: dd946...10a Opplever du en nedgang i fondssparing din nå for tiden, jeg kunne lett satt inn alle sparepengene mine i indeksfond, men per nå er jeg glad jeg ikke har gjort det. Sparer 2k i mnd på Odin Global, har satt inn 20k og det er nede på 17k nå. - TS Anonymkode: 8c444...c87
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #5 Skrevet 19. februar 2022 Ikke vent med å endre til du har spart et høyt beløp med å investere. Endre til fond, nå! Globalt indeksfond med lave kostnader anbefales ofte. Ps: du skriver ikke hva du skal gjøre med pengene om 5 år? Skal de spares videre eller har du planlagt å bruke den millionen på noe da? Spør fordi det er relevant mtp risikovurdering knyttet til sparingen. ps: sparer selv 7000 av lønna hver mnd i ulike fond. Anonymkode: f1ded...2d8 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #6 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Opplever du en nedgang i fondssparing din nå for tiden, jeg kunne lett satt inn alle sparepengene mine i indeksfond, men per nå er jeg glad jeg ikke har gjort det. Sparer 2k i mnd på Odin Global, har satt inn 20k og det er nede på 17k nå. - TS Anonymkode: 8c444...c87 Ja en del nedgang for tiden, perfekt tidspunkt å investere mer på 😄 Anonymkode: ee4c0...2c2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #7 Skrevet 19. februar 2022 Ps2: du bør tåle litt volatilitet hvis du skal spare i fond, og spare jevnlig. Ikke tenk at du skal følge med fra dag til dag og time når du går inn og ut, det er for proffene. Gir bevis i form av hvordan avkastning i mine fond har gått opp og ned siste 6 mnd. Jeg fortsetter sparingen likevel Anonymkode: f1ded...2d8 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #8 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg setter penger inn på indeksfond hver måned, for sparekontoene våre gir ikke gode nok renter her til lands. Anonymkode: dd946...10a Og indeksfond bare går ned og ned... Anonymkode: 079a4...86e
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #9 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke vent med å endre til du har spart et høyt beløp med å investere. Endre til fond, nå! Globalt indeksfond med lave kostnader anbefales ofte. Ps: du skriver ikke hva du skal gjøre med pengene om 5 år? Skal de spares videre eller har du planlagt å bruke den millionen på noe da? Spør fordi det er relevant mtp risikovurdering knyttet til sparingen. ps: sparer selv 7000 av lønna hver mnd i ulike fond. Anonymkode: f1ded...2d8 Det er det som er utfordringen min nå, sparingen min vil jo bare fortsette å øke uten avkastning. Jeg er redd for å sette alle sparepengene mine inn på fond, siden fondssparingen min hittill har falt heile veien siden jeg startet å spare på fond. Er redd for at jeg taper store summer på det. Samtidig er jeg såpass uerfaren at jeg ikke har peiling på hvilken av fondene jeg burde satse på heller. Jeg vet at man ikke kan forutse og at andre ikke skal råde en til hvilket fond en skal spare i, for det er ingen som vet hvordan det er om 1-2år. Men blir alltid anebfalt å spare på fond, men sparepengene mine er virkelig gullet mitt.. Føler de er hele fremtiden min. Jeg har ingen peiling på hva jeg skal gjøre med pengene om 5 år. Jeg sparer i blinde, men har lyst til å spare stort for så å satse eller investere pengene en plass hvor de kan vokse enda mer. Om jeg fortsetter å spare slik jeg har gjort dette halvåret, har jeg 1mill oppspart bare fra lønn innen 5 år (uten avkastning). - TS Anonymkode: 8c444...c87
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #10 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ps2: du bør tåle litt volatilitet hvis du skal spare i fond, og spare jevnlig. Ikke tenk at du skal følge med fra dag til dag og time når du går inn og ut, det er for proffene. Gir bevis i form av hvordan avkastning i mine fond har gått opp og ned siste 6 mnd. Jeg fortsetter sparingen likevel Anonymkode: f1ded...2d8 Kan jeg spørre hvilket indeksfond du sparer i ? - TS Anonymkode: 8c444...c87
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #11 Skrevet 19. februar 2022 59 minutter siden, AnonymBruker said: Opplever du en nedgang i fondssparing din nå for tiden, jeg kunne lett satt inn alle sparepengene mine i indeksfond, men per nå er jeg glad jeg ikke har gjort det. Sparer 2k i mnd på Odin Global, har satt inn 20k og det er nede på 17k nå. - TS Anonymkode: 8c444...c87 Historisk sett har indeksfond aldri vært mindre gunstig enn sparekonto så lenge du tenker å spare minst 4-5 år og lengre. Det er selv med tanke på de verste tidene. Så lenge du ikke selger når det er lavt altså Det er da du holder og venter tålmodig! Anonymkode: dd946...10a 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #12 Skrevet 19. februar 2022 Kult mål! Lykke til! Anbefaler som andre å spare i fond, gjerne globalt indeksfond. Men om du vil være 100% sikker på at du har en million på banken når du er 30 så kan du jo spare i banken, men jeg ville tatt den lille risikoen det er med fond. Fem år er ganske lang tid og det gjør det relativt trygt. Dessuten virker det ikke som at du MÅ bruke dem når du er 30 heller, sånn at du kan la dem stå en stund om det er en dump akkurat da. Anonymkode: a0884...c52 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #13 Skrevet 19. februar 2022 Siden du har spart opp 100 000 på et halvt år ville jeg satt opp en spareavtale som overfører ca 15 000 i måneden til et eller flere fond. Da får du en jevn overføring som over tid vil gjøre at topper og bunner jevner seg ut. KLP har flere gode og veldig billige indeksfond. De kan kjøpes gjennom klp.no eller fra f.eks. Sbanken. Du bør velge relativt brede fond, ikke de som investerer i bare Norge eller Norden. Anonymkode: bc98f...c8b 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #14 Skrevet 19. februar 2022 Sparer fast i fond hver mnd. Du satte inn et enkeltbeløp rett før en nedgang og derfor har du litt dårlig erfaring nå. Jeg har bla spart i Odin Fond som deg og har hatt avkasting på 60% de siste 5 årene. Men fortsetter du med å spare på sparekonto har du en rente på 1-2% maks. Så sier seg selv hva som lønner seg Anonymkode: 06a69...b70 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #15 Skrevet 19. februar 2022 For min del sparer jeg i aksjefond og er godt fornøyd med avkastningen for tiden. Anonymkode: 592b4...dd7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #16 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jeg spørre hvilket indeksfond du sparer i ? - TS Anonymkode: 8c444...c87 Ca 2/3 av porteføljen min er i ulike indeksfond, hvorav det meste i DNB global indeks (ofte er det dette og et lignende hos KLP som trekkes frem). Har også noe i indeksfond for Asia og Norden, men de har det siste året vært sørgelige greier. Anonymkode: f1ded...2d8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #17 Skrevet 19. februar 2022 Ts, jeg har ASK på Kron pga billig gebyr. Klp og Sbanken har også billige gebyr. Kjøp gjerne passiv forvaltede indeksfond, de er mye billigere enn aktiv forvaltede. Aksjer er for tungvindt for meg, og høres ut som om det ikke er helt din greie heller.Så lenge du ikke MÅ ha pengene innen fem år, er fond greit.😀lykke til! Anonymkode: 64326...504 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #18 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Historisk sett har indeksfond aldri vært mindre gunstig enn sparekonto så lenge du tenker å spare minst 4-5 år og lengre. Det er selv med tanke på de verste tidene. Så lenge du ikke selger når det er lavt altså Det er da du holder og venter tålmodig! Anonymkode: dd946...10a Er det jeg og tenker.. Tenker at etter en nedtur må det vell komme en opptur? Vell, jeg tror absolutt jeg skal begynne å spare mer i fond enn det jeg gjør per dags dato. Sparer bare 2k i Odin Global, resten går til buffer og vanlig sparing. Kanskje jeg skal forsøke å spare nærmere 6k i fond per mnd, om ikke mer. AnonymBruker skrev (1 time siden): Sparer fast i fond hver mnd. Du satte inn et enkeltbeløp rett før en nedgang og derfor har du litt dårlig erfaring nå. Jeg har bla spart i Odin Fond som deg og har hatt avkasting på 60% de siste 5 årene. Men fortsetter du med å spare på sparekonto har du en rente på 1-2% maks. Så sier seg selv hva som lønner seg Anonymkode: 06a69...b70 Husker at Odin Norden fondet mitt hadde ei stooor økning for mange år siden! Men det ble spist opp fort av 18årige meg, som ikke tenkte langsiktig på den tiden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Siden du har spart opp 100 000 på et halvt år ville jeg satt opp en spareavtale som overfører ca 15 000 i måneden til et eller flere fond. Da får du en jevn overføring som over tid vil gjøre at topper og bunner jevner seg ut. KLP har flere gode og veldig billige indeksfond. De kan kjøpes gjennom klp.no eller fra f.eks. Sbanken. Du bør velge relativt brede fond, ikke de som investerer i bare Norge eller Norden. Anonymkode: bc98f...c8b Høres i grunn veldig lurt ut. Jeg er bare så pysete og redd for nedgangstider.. Men man tjener jo heller ingenting på å ikke satse i det hele tatt. Må kanskje sjekke ut fondene i Klp og Sbanken, aldri tenkt på det før. Skal gjøre litt mer research der. Takk for tips! AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kult mål! Lykke til! Anbefaler som andre å spare i fond, gjerne globalt indeksfond. Men om du vil være 100% sikker på at du har en million på banken når du er 30 så kan du jo spare i banken, men jeg ville tatt den lille risikoen det er med fond. Fem år er ganske lang tid og det gjør det relativt trygt. Dessuten virker det ikke som at du MÅ bruke dem når du er 30 heller, sånn at du kan la dem stå en stund om det er en dump akkurat da. Anonymkode: a0884...c52 Tusen takk for det! Godt å ha et mål å gå etter, som foreløpig kan se realistisk ut Jeg får oppdatere forumet her inne om 5 år for å oppdatere om målet ble nådd eller ei AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ts, jeg har ASK på Kron pga billig gebyr. Klp og Sbanken har også billige gebyr. Kjøp gjerne passiv forvaltede indeksfond, de er mye billigere enn aktiv forvaltede. Aksjer er for tungvindt for meg, og høres ut som om det ikke er helt din greie heller.Så lenge du ikke MÅ ha pengene innen fem år, er fond greit.😀lykke til! Anonymkode: 64326...504 Tusen takk for det! Du har helt rett i at aksjer ikke er helt min greie, logget inn på nordnet for å sjekke hvordan det ligger ann. Kjøpt mine første aksjer for ca 2-3uker siden, jeg har tjent 4kr hittill - TS Anonymkode: 8c444...c87
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #19 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det jeg og tenker.. Tenker at etter en nedtur må det vell komme en opptur? Vell, jeg tror absolutt jeg skal begynne å spare mer i fond enn det jeg gjør per dags dato. Sparer bare 2k i Odin Global, resten går til buffer og vanlig sparing. Kanskje jeg skal forsøke å spare nærmere 6k i fond per mnd, om ikke mer. Husker at Odin Norden fondet mitt hadde ei stooor økning for mange år siden! Men det ble spist opp fort av 18årige meg, som ikke tenkte langsiktig på den tiden Høres i grunn veldig lurt ut. Jeg er bare så pysete og redd for nedgangstider.. Men man tjener jo heller ingenting på å ikke satse i det hele tatt. Må kanskje sjekke ut fondene i Klp og Sbanken, aldri tenkt på det før. Skal gjøre litt mer research der. Takk for tips! Tusen takk for det! Godt å ha et mål å gå etter, som foreløpig kan se realistisk ut Jeg får oppdatere forumet her inne om 5 år for å oppdatere om målet ble nådd eller ei Tusen takk for det! Du har helt rett i at aksjer ikke er helt min greie, logget inn på nordnet for å sjekke hvordan det ligger ann. Kjøpt mine første aksjer for ca 2-3uker siden, jeg har tjent 4kr hittill - TS Anonymkode: 8c444...c87 Hehe jeg er i minus ca 6000kr på nordnetaksjene, så du er bedre enn meg😅🤣 Anonymkode: 64326...504
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #20 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hehe jeg er i minus ca 6000kr på nordnetaksjene, så du er bedre enn meg😅🤣 Anonymkode: 64326...504 Uff, det er det som er så vanskelig. Blir nesten litt gambling med aksjer.. Håper det går opp igjen snart hos deg😄🤞 Anonymkode: 8c444...c87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå