Gå til innhold

Hvis du må velge: Regner du deg selv som arbeiderklasse eller middelklasse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.2.2022 den 12.59):

de fleste er nå arbeidsklasse og skal du være middelklasse må du nå ha et 5mill hus iallfall og bil og hytte og båt.

Anonymkode: 74bbd...931

Ca 80% av Norges befolkning er innenfor definisjonen av middelklasse.

Fortsetter under...

AnonymBruker

Arbeiderklassen. Barn av en enslig forsørger. Selv ble jeg også alene med barn. Boligen jeg eier er betalt av min lønn og inntekter og alle verdier er det bare jeg som har betalt for. Har selv høyere utdannelse og tjener gjennomsnittlig.

Anonymkode: 900dc...125

AnonymBruker

Jeg er fra en arbeider-slekt og føler derfor en viss tilhørighet og solidaritet til arbeiderklassen. Men hvis jeg skal putte meg selv i en klasse, regner jeg meg selv som middelklasse. "Lavere middelklasse" kanskje. Helt gjennomsnittlig inntekt, eget hus, bil og hytte. Har ikke råd til alt jeg ønsker meg og lever langt fra i luksus, men trenger heller ikke spinke og spare for å kjøpe nødvendige ting. Når det er sagt, klassebegrepet for meg er ganske utdatert. Det var mer tydelige skiller før i tiden, tror jeg. 

Anonymkode: 14c43...5c2

AnonymBruker skrev (På 19.2.2022 den 22.07):

Er det virkelig noen som snakker om "klasser" nå i 2022? Haha. 

Anonymkode: e0903...9b5

Det er først nå det begynner å bli forskjeller i Norge, og de blir nok veldig mye større de neste 20 årene. Så samfunnsklassene blir nok mer og mer aktuelle.

AnonymBruker

de fleste er nå arbeidsklasse og skal du være middelklasse må du nå ha et 5mill hus iallfall og bil og hytte og båt.

Nå handler ikke samfunnsklasser bare om økonomi da. Det er et veldig misforstått fenomen.

Anonymkode: f6e95...804

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nå handler ikke samfunnsklasser bare om økonomi da. Det er et veldig misforstått fenomen.

Anonymkode: f6e95...804

Økonomi er den vanligste måten å dele inn samfunnsklasser på. 

Anonymkode: a350b...c40

Annonse

AnonymBruker

Tja… lavere middelklasse? Har mastergrad og tjener greit, vokste opp med alenemor som er lærer. Vi bodde i et typisk arbeiderklassestrøk, men jeg ble tatt med på teater og oppfordret til å lese klassikere. Jeg er som voksen svært bereist, og bruker penger på reiser framfor hytte eller dyr bil. 

Anonymkode: 4fb37...9be

Gjest mariama

Lavere middelklasse, kanskje? 
Mastergrad, ok med kulturell kapital trekker opp.

Jobb i offentlig sektor, ikke særlig høy prestisje eller lønn, men (hjemme)kontor og ikke sliter-jobb.

Ikke så bra stilt med tanke på eiendom, som følge av noen års sykdom og et samlivsbrudd på tidspunktet jeg ellers ville begynt felles investering i bolig i en relativt dyr by. 

AnonymBruker

Arbeiderklasse. Født av svært unge foreldre, vi var fattige i oppveksten. Nå har jeg bachelor, men sammenlagt tjener vi 800k i året og eier en tre-roms.

Så føler meg ikke som noe middelklasse akkurat😄

Anonymkode: 2d571...85b

Gjest Anonymus Notarius
Daria skrev (På 19.2.2022 den 14.19):

Jeg tenker at klassetilhørighet handler om familie og bakgrunn mer enn den enkeltes yrke og inntekt. At jeg definerer meg som middelklasse er basert på økonomisk og kulturell kapital og utdanningsnivå over flere generasjoner og den bakgrunnen jeg er oppvokst med, ikke utdanningsvalg eller hvorvidt jeg eier min egen bolig. 

Enig i at bakgrunn også spiller inn. Jeg kommer fra det jeg vil si er en arbeiderklassefamilie og har derfor mine verdier og kulturelle referanser derfra, selv om jeg som voksen har tatt høyere utdanning.

Regner meg selv som middelklasse med arbeiderklassebakgrunn - i den grad jeg tenker noe særlig over det.

Gjest Puddingen93

Arbeiderklasse. Eier ikke noe som helst. Lønn 420 k i året. Ikke utandning. Sparer så mye jeg kan hvar mnd men det går treigt. 
regner middelklasse som Noen som eier sin lelighet / hus og som har lønn som er mellom 400-600. Kanskje også har lån på en bil eller to. 

Endret av Puddingen93

Middelklassen i Norge er stor.

Regner meg vel som en av dem selv. Mastergrad, kan i stor grad styre egen arbeidshverdag, grei økonomi. 

Annonse

AnonymBruker

Mange her som misforstår klasse. Klasse er det du er født inn i. Om dine foreldre var håndverkere er du arbeiderklasse, men om du og ektefelle blir kirurger vil dine barn være middelklasse. Men skal man klatre til overklassen tar det generasjoner, på samme måte som det tar tid å falle ut av overklassen. Brorparten av adelige er ikke lengre rike, men de er fortsatt adel. Treschow og Løvenskiold er brevadel, det vil si ny adel, som ikke tilhører den opprinnelige adelen. Selv om noen slike familier giftet seg inn i adelen. 

Klasse dreier seg om mye mer enn penger og eiendeler, det dreier seg også om hvilke miljøer man ferdes i, er vokst opp i, slektshistorie, språk, kulturell kapital med mere. En Andersen eller Olsen tilhører ikke adel for eksempel. Men kan være rike. Slektsetternavn indikerer for de som vet noe om ens stand, det kan fornavn gjøre også. 

Anonymkode: 8d256...216

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange her som misforstår klasse. Klasse er det du er født inn i. Om dine foreldre var håndverkere er du arbeiderklasse, men om du og ektefelle blir kirurger vil dine barn være middelklasse. Men skal man klatre til overklassen tar det generasjoner, på samme måte som det tar tid å falle ut av overklassen. Brorparten av adelige er ikke lengre rike, men de er fortsatt adel. Treschow og Løvenskiold er brevadel, det vil si ny adel, som ikke tilhører den opprinnelige adelen. Selv om noen slike familier giftet seg inn i adelen. 

Klasse dreier seg om mye mer enn penger og eiendeler, det dreier seg også om hvilke miljøer man ferdes i, er vokst opp i, slektshistorie, språk, kulturell kapital med mere. En Andersen eller Olsen tilhører ikke adel for eksempel. Men kan være rike. Slektsetternavn indikerer for de som vet noe om ens stand, det kan fornavn gjøre også. 

Anonymkode: 8d256...216

Adelen er opphørt i Norge 😊 Og man kan fint jobbe seg opp til middelklassen om foreldrene var arbeiderklasse.

Anonymkode: fb375...992

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker

Middelklasse/høyere middelklasse.

Har begge typisk middelklassebakgrunn (akademikerforeldre), lærer/prest/ingeniør hos besteforeldre (pluss at mødrene i besteforeldregenerasjonen var også utdannet, lærere eller sykepleiere, kontordame ol).

Kommer fra møblerte hjem med piano og bøker og kultur, med ekte kunst på veggene (men ikke mye penger, man ble ikke rik av å være rektor på 70-tallet). Har enda høyere utdanning enn foreldrene, tjener godt begge to (2 mill tilsammen brutto), har hus og hytte verdt 20 mill, ikke lån, er ikke rike i våre kretser, men mannen har et høystatusyrke innen kulturlivet. Så høyere middelklasse? 

Anonymkode: 0b301...775

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...