AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #21 Del Skrevet 19. februar 2022 Slekten min har våpenskjold og i mitt hjemland vil sånne som meg regnes som overklasse uavhengig av inntekt og formue. Jeg forstår ikke helt det norske systemet. Det virker som det bygger mer på økonomisk status og utdanning siden dere ikke har adelsstand? I så fall vil jeg kanskje passere som øvre øvre middelklasse. Jeg er høyt utdannet og tjener svært godt. Anonymkode: 2caa1...22e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #22 Del Skrevet 19. februar 2022 Arbeiderklassen. Har rundt 300.000 i året i inntekt og fullført vgs som høyeste utdanning. Anonymkode: ca449...e88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 19. februar 2022 #23 Del Skrevet 19. februar 2022 Jeg ser vel på arbeiderklassen som de som er ansatt og gjør jobben. Middelklassen De som er ansatt og bestemmer hvordan jobben skal gjøres. Overklassen De som eier jobben, men ikke trenger å arbeide. Som selvstendig næringsdrivende må jeg gjøre jobben jeg eier, men bestemmer selv hvordan. Da kan jeg vel kalle meg middelklasse. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 19. februar 2022 #24 Del Skrevet 19. februar 2022 1 hour ago, Flintis said: Jeg ser vel på arbeiderklassen som de som er ansatt og gjør jobben. Middelklassen De som er ansatt og bestemmer hvordan jobben skal gjøres. Overklassen De som eier jobben, men ikke trenger å arbeide. En god definisjon. Jeg anser meg selv som middelklasse, da jeg har høyere utdanning og en jobb der jeg bestemmer hva andre skal gjøre fremfor å gjøre det selv. Hvilken klasse man tilhører har ikke noe å gjøre med hvor dyrt hus man har eller hvor mye penger man har i banken. En skiftarbeider på en fabrikk er jo fortsatt en arbeider, selv om han har arvet et hus og vunnet 5 mill i Lotto. På samme måte kan jo hvem som helst låne penger til å kjøpe hytte, bil og båt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #25 Del Skrevet 19. februar 2022 Er det virkelig noen som snakker om "klasser" nå i 2022? Haha. Anonymkode: e0903...9b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #26 Del Skrevet 19. februar 2022 Jeg tilhører overklassen, adelen, adelsslekt i alle retninger så langt øyet ser i slektstreet, samt kongelige. Eier stort hus også, flere biler, omgås stort sett de øvre sosiale sjikt. Titlene er borte, men fortsatt langt navn. Har ikke lån. Men det er folk i lavere lag som har dyrere biler og hus enn meg, og de fleste i min familie. Min gren besitter ikke lengre de store eiendommene. Jobber i kulturlivet. Om man ser på moderne vurderinger av klasse tilhører jeg eliten. Anonymkode: 8d256...216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #27 Del Skrevet 19. februar 2022 Arbeiderklasse. Barnehagelærer med elendig lønn. Anonymkode: 3d725...cf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #28 Del Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det virkelig noen som snakker om "klasser" nå i 2022? Haha. Anonymkode: e0903...9b5 Klasser er ytters reelt. Dessverre! Vi er bare opplært til å tenke at det ikke finnes. Men, det gjør de. Overklassen har mye kulturell kapital og penger. De har nettverk som ikke vi vanlige folk tilhører eller kan komme inn i. Anonymkode: 3d725...cf6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 19. februar 2022 #29 Del Skrevet 19. februar 2022 (endret) Absolutt arbeiderklasse. Familien jobbet i fabrikk eller som håndverkere/hjelpere butikkansatte, og jeg jobbet over 20 år i plastindustrien før jeg ble syk. Hva vil du egentlig med spørsmålet? Endret 19. februar 2022 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jokernord Skrevet 19. februar 2022 #30 Del Skrevet 19. februar 2022 Øvre middelklasse vil jeg anta. Jeg er økonomisk uavhengig. Jeg eier en del eiendom både privat og via firma. Jeg har en relativt høy lønn og en bachelorgrad som jeg aldri har benyttet meg av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #31 Del Skrevet 19. februar 2022 Overklasse. Anonymkode: ab11f...37a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #32 Del Skrevet 19. februar 2022 Vi tjener 1,3 mill i året. 1,2 mill i gjeld og har tilsammen 3 mill på konto. Huset er verdt nærmere 4 mill. Så en plass i mellom. Anonymkode: bf15a...242 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #33 Del Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det virkelig noen som snakker om "klasser" nå i 2022? Haha. Anonymkode: e0903...9b5 Selvfølgelig. Hadde man ikke hatt klassebegreper hadde man vanskelig kunnet analysere reproduksjon av "klasseabakgrunn" i samfunnet. Det kan vi ennå. Klasser finnes, selv om det er uenighet om hvordan man skal definere dem. Anonymkode: bbd76...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 20. februar 2022 #34 Del Skrevet 20. februar 2022 Jeg var i øvre arbeiderklassen. Hadde lederstilling med fagbrev. Ble psyk og skal søke uføretrygd. Hurra🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #35 Del Skrevet 20. februar 2022 Arbeiderklasse. Leier leilighet med romkamerat. Jobber fulltid i lavlønnet arbeid. Har foreldre uten midler så har ingen ressurs der. Har ikke bil, båt, hytte osv osv. Anonymkode: 4d4de...4dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #36 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): I mitt hode: - Overklassen: Svært få mennesker tilhører denne. Det er de som egentlig ikke trenger å jobbe resten av livet, men bare leve på oppsparte midler. - Øvre middelklasse: Typisk leger/advokater. Til en viss grad også økonomer/ingeniører. -Midlere middelklasse: Typisk økomer/ingeniører. - Lavere middelklasse: Yrker med lang utdanning, men dårligere betalt (lærere feks). Jobber gjerne i det offentlige. - Øvre arbeiderklasse: Fysiske jobber som krever en viss utdannelse (fagbrev). Feks. håndtverkere. - Midlere arbeiderklasse: Jobber som krever ingen/minimal utdanning. Feks butikkansatt. - Lavere arbeiderklasse: Folk som har ingen faste jobber, men bare timeskontrakter, korte vikaroppdrag i ny og ne, etc. - Undeklasse. Typisk folk helt utenfor arbeidslivet. Uføre, asylsøkere/flyktninger. Anonymkode: 08c9b...b6e Isåfall er jeg underklasse. Med hus til 7 mill, hytte, stor båt pluss daycruiser, samt to biler og penger i banken. Høyt utdannet er jeg også, men helt utenfor arbeidslivet, ufør, og altså underklasse. 😄 Anonymkode: dda58...e5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #37 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er det virkelig noen som snakker om "klasser" nå i 2022? Haha. Anonymkode: e0903...9b5 I Norge så snakker man altfor lite om «klasser». Det er jo bullshit. Det er store klasseforskjeller i Norge. Arv blir stadig viktigere. Ta et kjent eksempel, den såkalte sykepleierindeksen. En singel sykepleier har kun råd til å kjøpe 1.5% av boligene som er til salgs i Oslo. Anonymkode: 08c9b...b6e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #38 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Isåfall er jeg underklasse. Med hus til 7 mill, hytte, stor båt pluss daycruiser, samt to biler og penger i banken. Høyt utdannet er jeg også, men helt utenfor arbeidslivet, ufør, og altså underklasse. 😄 Anonymkode: dda58...e5d Da tenker jeg at du har vært i middelklassen tidligere, eller har betydelig arv, eller har en partner med god økonomi. En livslangt løp som ufør, gir definitivt et liv i underklassen. Anonymkode: 08c9b...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #39 Del Skrevet 20. februar 2022 Middels. Har to biler, hus, fast jobb og inntekt. Hund. Reiser på minst en ferie årlig, som regel to. Vi tjener ca 500 000 hver. Så helt normale lønninger. Bilene er ikke av de dyreste heller. Ser på oss som et par som har helt ok økonomi. For meg tenker jeg mer på arbeiderklasse hvor en eller begge tjener kanskje under 400 000. Ikke eier bolig, ikke ikke annet av verdi som bil osv. Ikke fast og stabil jobb og inntekt. Ikke oppsparte midler. Anonymkode: 3bb5d...2fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #40 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Da tenker jeg at du har vært i middelklassen tidligere, eller har betydelig arv, eller har en partner med god økonomi. En livslangt løp som ufør, gir definitivt et liv i underklassen. Anonymkode: 08c9b...b6e Oppvokst i middelklasse, og er fremdeles middelklasse. Sykdom rammer ikke bare dem uten økonomisk, intellektuell og sosial kapital. Klasse er dessuten mer sosial og kulturell tilhørighet enn lønn og økonomi. Et livsløp som ufør betyr derfor heller ikke nødvendigvis til et liv i underklasse. Det avhenger mye av økonomisk, sosial og intellektuell kapital i familien man er født i. Jeg jobbet det meste av arbeidslivet før jeg ble ufør, og har tilhørighet i akkurat samme krets som jeg alltid har hatt. Min sosiale og intellektuelle kapital er den samme som før jeg ble ufør. Min økonomiske kapital har ikke endret seg slik at det å bli ufør har medført noe klassereise. Anonymkode: dda58...e5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå