Gå til innhold

Hvis du må velge: Regner du deg selv som arbeiderklasse eller middelklasse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

de fleste er nå arbeidsklasse og skal du være middelklasse må du nå ha et 5mill hus iallfall og bil og hytte og båt.

Anonymkode: 74bbd...931

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

de fleste er nå arbeidsklasse og skal du være middelklasse må du nå ha et 5mill hus iallfall og bil og hytte og båt.

Anonymkode: 74bbd...931

I en vanlig familie i 40/50-årene der begge jobber 100%, så er vel ikke et hus til 5 mill pluss bil/hytte noe uvanlig i det hele tatt? Det er vel heller standarden.

Anonymkode: 08c9b...b6e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeiderklasse, antar jeg? Tjener midt på treet, eier en enebolig (ca 70% nedbetalt), bil og båt. Ergo ikke noe unikt i dagens samfunn. :)

Anonymkode: 065d5...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser vel på oss som lavere middelklasse siden vi begge har mastergrad, pluss bolig i 6/7-millioners klassen. Jeg ser på foreldrene våre som arbeiderklasse (lite utdanning og lavt lønnede yrker), og min overlegesøster med overlegemann og hus på Oslo beste vestkant som øvre middelklasse.

Anonymkode: 9c6fb...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underklasse. Er trygda med barn. Eier leilighet i Oslo, da.

Anonymkode: 325e5...e26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Jeg er arbeiderklasse fordi jeg arbeider for en sjef som tjener penger på mitt arbeid, og jeg er i middelklassen fordi jeg tjener omtrent gjennomsnittlig lønn i Norge.

Synes middelklassen som begrep er lite nyttig, det beskriver ingenting om arbeidsforholdene eller strukturen i samfunnet, det er bare en annen måte å si "rundt midten i inntektsskalaen" på. Og så fjerner det klasseforståelse ved at mange begynner å se på seg selv som middelklasse og glemmer at de per definisjon er i arbeiderklassen, med alt det fører med seg.

Anonymkode: 9dcad...e2a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavere middelklasse vil jeg tro.

Er delvis ufør, inntekt på 400000 i året. Eier bolig til 5 mill, 1 mill i lån og en halv mill fond/aksjer.

Mastergrad utdannet. 

I mitt hodet handler det også om sosial kapital. Hva snakkes om rundt middagsbordet, hvilken interreser og holdninger en har. 

Anonymkode: 6b062...0f9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedre middelklasse, akademisk utdannet, nedbetalt leilighet, 1,5 mill på konto.

Anonymkode: 4d1a7...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med overklasse så tenker jeg folk som Jens Stoltenberg, Petter Stordalen, kongefamilien osv. Øvre middelklasse er høyt utdannede, smarte, kulturelle og sporty folk på vestkanten som tjener flesk. Nedre middelklasse er vel de med nokså høy utdanning og nokså god økonomi som ikke bruker mye tid på trening eller kulturell berikelse. Med arbeiderklasse tenker jeg folk med fagbrev som gjerne er bosatt i distriktene eller i blokker. Men om noen har en mer objektiv definisjon hentet fra en troverdig kilde så kom gjerne med den 😁

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde arbeiderklasse var et utdatert begrep. De fleste er vel middelklasse nå.

Relativt små forskjeller i Norge, der en ingeniør tjener 2-3 ganger mer enn en som sitter i kassa på coop mega. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ser vel på oss som lavere middelklasse siden vi begge har mastergrad, pluss bolig i 6/7-millioners klassen. Jeg ser på foreldrene våre som arbeiderklasse (lite utdanning og lavt lønnede yrker), og min overlegesøster med overlegemann og hus på Oslo beste vestkant som øvre middelklasse.

Med to mastergrader, så ville jeg sagt medium middelklasse. En familie med to leger er fort øvre middelklasse, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (6 minutter siden):

Trodde arbeiderklasse var et utdatert begrep. De fleste er vel middelklasse nå.

Relativt små forskjeller i Norge, der en ingeniør tjener 2-3 ganger mer enn en som sitter i kassa på coop mega. 

Drar du feks opp til Nord-Norge, så vil et betydelig flertall fortsatt definere seg som arbeiderklasse. Det er gjort undersøkelser på dette. I storbyene er det noe anderledes, men der har jo et flertall en utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner meg selv som nedre middelklasse. Selv om jeg jobber som sykepleier i kommunen. God økonomi, enebolig, to biler og landsted. 
Pluss at jeg er oppvokst med kultur i form av musikk, litteratur ol gjennom hele oppveksten. Har stor interesse for kultur og samfunnsspørsmål. Barna går på kulturskole og eldste på høyere kunstutdanning. 

Anonymkode: 093c2...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Med overklasse så tenker jeg folk som Jens Stoltenberg, Petter Stordalen, kongefamilien osv. Øvre middelklasse er høyt utdannede, smarte, kulturelle og sporty folk på vestkanten som tjener flesk. Nedre middelklasse er vel de med nokså høy utdanning og nokså god økonomi som ikke bruker mye tid på trening eller kulturell berikelse. Med arbeiderklasse tenker jeg folk med fagbrev som gjerne er bosatt i distriktene eller i blokker. Men om noen har en mer objektiv definisjon hentet fra en troverdig kilde så kom gjerne med den 😁

I mitt hode:

- Overklassen: Svært få mennesker tilhører denne. Det er de som egentlig ikke trenger å jobbe resten av livet, men bare leve på oppsparte midler.

- Øvre middelklasse: Typisk leger/advokater. Til en viss grad også økonomer/ingeniører.

-Midlere middelklasse: Typisk økomer/ingeniører.

- Lavere middelklasse: Yrker med lang utdanning, men dårligere betalt (lærere feks). Jobber gjerne i det offentlige.

- Øvre arbeiderklasse: Fysiske jobber som krever en viss utdannelse (fagbrev). Feks. håndtverkere.

- Midlere arbeiderklasse: Jobber som krever ingen/minimal utdanning. Feks butikkansatt.

- Lavere arbeiderklasse: Folk som har ingen faste jobber, men bare timeskontrakter, korte vikaroppdrag i ny og ne, etc.

- Undeklasse. Typisk folk helt utenfor arbeidslivet. Uføre, asylsøkere/flyktninger.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at klassetilhørighet handler om familie og bakgrunn mer enn den enkeltes yrke og inntekt. At jeg definerer meg som middelklasse er basert på økonomisk og kulturell kapital og utdanningsnivå over flere generasjoner og den bakgrunnen jeg er oppvokst med, ikke utdanningsvalg eller hvorvidt jeg eier min egen bolig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I så fall hvorfor?

Jeg ville tippet middelklasse. Men sikkert arbeiderklasse? Har hus til 3 mill, to biler og inntekt på ca 1,1 i året. 

Anonymkode: 7ff12...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeiderklasse. Tjener rett under millionen, nedbetalt bolig og greie med sparepenger, men lever av å selge min arbeidskraft. 

Anonymkode: bd3d7...946

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...