Gå til innhold

Må operere brudd i håndleddet. Får jeg velge mellom lokalbedøvelse og narkose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt redd narkose 

Anonymkode: 1d2ac...3f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sjeldent man benytter blokade på slike brudd, men du kan alltids spørre. Jeg ville likevel belaget meg på narkose.

Skrevet

Nei, men du kan snakke med anestesilegen om hva som er alternativene. I motsetning til det BobbySocks skriver er det helt vanlig med nerveblokade på håndleddsbrudd, så får pasienten sedasjon så de sover i tillegg om de ønsker det (hvilket mange gjør). Hva som ønskes avhenger både av din sykdomshistorikk, type brudd og hvilken type operasjon som skal gjennomføres. Det er for øvrig helt vanlig å grue seg til narkose, men det er helt trygt. 

Anonymkode: 3d84f...8b7

• Liker 3
Skrevet
BobbySocks skrev (27 minutter siden):

Det er sjeldent man benytter blokade på slike brudd, men du kan alltids spørre. Jeg ville likevel belaget meg på narkose.

Vi benytter nesten alltid blokade ( plexus) på sånne operasjoner. 

Anonymkode: 5c3dc...d9a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så blokade er lokalbedøvelse? Da slipper jeg narkose? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så blokade er lokalbedøvelse? Da slipper jeg narkose? 

Ja. Settes oppe ved skulderen. Hele arnen blir lam og bedøvelsen varer i 8-12 timer. Så god smertelindring etterpå. Så kan du selv velge om du vil ha litt medisiner å sløve på. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det varierer nok fra sykehus til sykehus, så krysser fingrene for at TS får en god opplevelse.

• Liker 1
Skrevet
BobbySocks skrev (9 minutter siden):

Det varierer nok fra sykehus til sykehus, så krysser fingrene for at TS får en god opplevelse.

Tror det kun står på om anestesilegene kan det eller ikke. Og det bør de kunne hvis de er under 60 år. 

• Liker 1
Skrevet

Takk! Da ble jeg lettet :) 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror det kun står på om anestesilegene kan det eller ikke. Og det bør de kunne hvis de er under 60 år. 

De kan det, det brukes mye plexus. Likevel brukes det oftest narkose på fracturer.

Skrevet

Jeg fikk narkose, brudd i hånden, ikke håndleddet. Jeg liker heller ikke narkose og spurte om å få lokalbedøvelse, men fikk ikke. Forstod det slik at det var pga de måtte bruke lang tid og div andre ting. 

Anonymkode: f3d6f...2c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg fikk narkose, brudd i hånden, ikke håndleddet. Jeg liker heller ikke narkose og spurte om å få lokalbedøvelse, men fikk ikke. Forstod det slik at det var pga de måtte bruke lang tid og div andre ting. 

Anonymkode: f3d6f...2c2

Den varer i minimum 6 timer så det er bare tull. 

Skrevet
BobbySocks skrev (59 minutter siden):

De kan det, det brukes mye plexus. Likevel brukes det oftest narkose på fracturer.

Merkelig sykehus. Men noen henger jo litt etter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi også, og så får pasienten sove i tillegg hvis de ønsker. 

BobbySocks skrev (1 time siden):

Tydeligvis bare der du jobber, siden vi nå er minst to andre her med en annen erfaring. 

Skrevet

Jeg hadde knust ankel. De ga noe, men ikke narkose og det er mange år siden. Merket ingen smerter og var våken under hele operasjonen. En pleier satt ved siden av meg, for å observere at jeg hadde det bra. 

Anonymkode: aeb62...e3f

Skrevet

De vil absolutt velge lokalbedøvelse om mulig. 

Jeg fikk et stygt brudd i beinet. Ble operert i narkose. 2 år etter skulle skruer og plater ut. Dette ble gjort i lokalbedøvelse. Fikk noe beroligende og radio på øret. 

Anonymkode: d8159...1d5

• Liker 1
Skrevet

Mannen min fikk blokade når han satte inn plate og skruer i hånda.

Anonymkode: 278bd...96b

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Tydeligvis bare der du jobber, siden vi nå er minst to andre her med en annen erfaring. 

Det er flere enn tre sykehus i Norge altså. Sier ikke du tar feil, men den konklusjonen der var drøy.

Anonymkode: decd6...22c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Sannsynligvis bare her. :ler:

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er flere enn tre sykehus i Norge altså. Sier ikke du tar feil, men den konklusjonen der var drøy.

Anonymkode: decd6...22c

Joda, men Bobbysocks mener dette er sjeldent, og det er det ikke. Jeg har jobbet på flere ortopediske operasjonsavdelinger, blokade er absolutt vanlig ved håndleddsbrudd (og ankel og en del andre ting) med mindre anestesilegen er pensjonist og ikke oppdatert på nyere metoder. En av fordelene med blokade er at pasienten har god smertelindring etter operasjonen også, og trenger mindre opiater. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...