Anomo Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 Opplever at jeg har en vanskelig hudtype og går meg samtidig vill i hudpleieverden.. Noen med peiling som kan hjelpe meg med å sette opp en god hudpleierutine for sensitiv, kombinert, akneutsatt og sliten hud for noen i tidlig 30-årene? Har en enkel rutine nå med: 1. La Roche Posay rensemelk 2. Skinoren 3. LRP hyaluronsyre serum 4. LRP rosaliac (dagkrem)/LRP toleriane (nattkrem) Hører mye bra om blant annet retinol, c-vitamin, AHA/BHA men aner ikke hvordan jeg evt. skal kombinere dette eller om hudtypen min tåler det
Roci Skrevet 19. februar 2022 #2 Skrevet 19. februar 2022 Ettersom du har sensitiv og akneutsatt hud, bør du være forsiktig med aktive ingredienser, spesielt ettersom du bruker et legemiddel mot akne. Du skriver ikke noe om hvor lenge du har brukt Skinoren og om du har erfart bedring av aknen. LRP har mange bra produkter for sensitiv hud, men hyaluronsyreserumet er dessverre ikke et av dem. Serumet har denaturert alkohol som 3. ingrediens, noe som betyr at produktet inneholder ganske mye av det. Denne typen alkohol har en uttørkende virkning på huden, og kan faktisk bidra til å gjøre huden din mer sensitiv og forverre aknen, fordi huden kan reagere med å produsere mer talg for å kompensere for den uttørkende effekten av alkoholen. Her er noen andre forslag til serum som er fuktgivende og beroligende for sensitiv aknehud: https://www.skincity.com/no/paulas-choice/calm-repairing-serum-30-ml https://lyko.com/no/uriage/uriage-bari-derm-cica-daily-serum-30ml?gclid=CjwKCAiAx8KQBhAGEiwAD3EiP1KonEpQz74X1FgOnXFuEYqj1YEP8zBlnE7dMC655KYT4kw-Sjl9fhoCKdMQAvD_BwE Rosaliac-produktene er bra, de, men de er ikke spesielt beregnet på aknehud selv om de demper rødhet. Jeg vil foreslå at du forsøker denne fuktighetskremen fra Paula's Choice, som inneholder flere beroligende ingredienser. Du kan kjøpe en liten prøvetube først, for å se om den fungerer for deg. Den inneholder imidlertid ikke solfaktor, så etterhvert bør du bruke solbeskyttelse i tillegg. Ettersom du har akne, kan du forsøke med en mild BHA-eksfoliering et par ganger i uka, f.eks. dette fra Paula's Choice. Det er også tilgjengelig i prøvestørrelse. Begynn med BHA en kveld i uka i 3-4 uker, deretter kan du øke til to ganger dersom huden din tolererer det. BHA kan fint kombineres med azelainsyre, som er det aktive virkestoffet i Skinoren, men ikke i samme rutine. Om du på sikt skal begynne å bruke retinol og c-vitamin, kommer litt an på hva du vil oppnå med hudpleien din. Foreløpig høres det ut som om du bør prioritere å få huden din i balanse, så kan du eventuelt vurdere å introdusere disse på et senere tidspunkt. 1
Anomo Skrevet 20. februar 2022 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2022 Roci skrev (21 timer siden): Ettersom du har sensitiv og akneutsatt hud, bør du være forsiktig med aktive ingredienser, spesielt ettersom du bruker et legemiddel mot akne. Du skriver ikke noe om hvor lenge du har brukt Skinoren og om du har erfart bedring av aknen. LRP har mange bra produkter for sensitiv hud, men hyaluronsyreserumet er dessverre ikke et av dem. Serumet har denaturert alkohol som 3. ingrediens, noe som betyr at produktet inneholder ganske mye av det. Denne typen alkohol har en uttørkende virkning på huden, og kan faktisk bidra til å gjøre huden din mer sensitiv og forverre aknen, fordi huden kan reagere med å produsere mer talg for å kompensere for den uttørkende effekten av alkoholen. Her er noen andre forslag til serum som er fuktgivende og beroligende for sensitiv aknehud: https://www.skincity.com/no/paulas-choice/calm-repairing-serum-30-ml https://lyko.com/no/uriage/uriage-bari-derm-cica-daily-serum-30ml?gclid=CjwKCAiAx8KQBhAGEiwAD3EiP1KonEpQz74X1FgOnXFuEYqj1YEP8zBlnE7dMC655KYT4kw-Sjl9fhoCKdMQAvD_BwE Rosaliac-produktene er bra, de, men de er ikke spesielt beregnet på aknehud selv om de demper rødhet. Jeg vil foreslå at du forsøker denne fuktighetskremen fra Paula's Choice, som inneholder flere beroligende ingredienser. Du kan kjøpe en liten prøvetube først, for å se om den fungerer for deg. Den inneholder imidlertid ikke solfaktor, så etterhvert bør du bruke solbeskyttelse i tillegg. Ettersom du har akne, kan du forsøke med en mild BHA-eksfoliering et par ganger i uka, f.eks. dette fra Paula's Choice. Det er også tilgjengelig i prøvestørrelse. Begynn med BHA en kveld i uka i 3-4 uker, deretter kan du øke til to ganger dersom huden din tolererer det. BHA kan fint kombineres med azelainsyre, som er det aktive virkestoffet i Skinoren, men ikke i samme rutine. Om du på sikt skal begynne å bruke retinol og c-vitamin, kommer litt an på hva du vil oppnå med hudpleien din. Foreløpig høres det ut som om du bør prioritere å få huden din i balanse, så kan du eventuelt vurdere å introdusere disse på et senere tidspunkt. Tusen tusen takk for grundig og rådgivende svar! Har kun brukt Skinoren i 2 mnd - bruker det primært på hake/rundt munnen hvor jeg har akneutsatt hud med røde aknearr. Ser tendens til bedring av akneutbrudd og mindre synlige arr. Var ikke klar over at LRP hyaluronsyren kunne virke uttørkende. Litt spesielt at den har vunnet best i test og får så gode anmeldelser. Men samtidig så opplever jeg jo effekt i form av litt mer livlig hud. Har faktisk unngått å bruke det på hake/rundt munnen fordi jeg har tenkt «less is more» akkurat der. Er egentlig veldig glad i rosealiac-kremen fordi den gir noe glød og roer ned den sjenerende rødfargen i kinnene. Men jeg er åpen for å prøve noe som kan fungere for hele ansiktet. Det kan vel være fordelaktig å gjenopprette hudbarrieren på problemområdet aller først (som du også sikter til). Det jeg ønsker å oppnå er todelt: har jobbet en god stund med å få problemområdet på hake/rundt munnen i balanse igjen (noe som er et uttrykk for et underliggende problem). Men det jeg nok ønsket aller mest innspill til er hvordan man kan få mer liv i huden - glød og oppstrammende effekt. Synes det er trist å se at huden virker sliten/slapp og grå (når den ikke er rød) 😅
Roci Skrevet 21. februar 2022 #4 Skrevet 21. februar 2022 Anomo skrev (12 timer siden): Tusen tusen takk for grundig og rådgivende svar! Har kun brukt Skinoren i 2 mnd - bruker det primært på hake/rundt munnen hvor jeg har akneutsatt hud med røde aknearr. Ser tendens til bedring av akneutbrudd og mindre synlige arr. Var ikke klar over at LRP hyaluronsyren kunne virke uttørkende. Litt spesielt at den har vunnet best i test og får så gode anmeldelser. Men samtidig så opplever jeg jo effekt i form av litt mer livlig hud. Har faktisk unngått å bruke det på hake/rundt munnen fordi jeg har tenkt «less is more» akkurat der. Er egentlig veldig glad i rosealiac-kremen fordi den gir noe glød og roer ned den sjenerende rødfargen i kinnene. Men jeg er åpen for å prøve noe som kan fungere for hele ansiktet. Det kan vel være fordelaktig å gjenopprette hudbarrieren på problemområdet aller først (som du også sikter til). Det jeg ønsker å oppnå er todelt: har jobbet en god stund med å få problemområdet på hake/rundt munnen i balanse igjen (noe som er et uttrykk for et underliggende problem). Men det jeg nok ønsket aller mest innspill til er hvordan man kan få mer liv i huden - glød og oppstrammende effekt. Synes det er trist å se at huden virker sliten/slapp og grå (når den ikke er rød) 😅 Bare hyggelig Så fint å høre at du merker bedring av Skinoren! Jeg er klar over at det hyaluronsyreserumet er veldig populært og har fått flere "best i test", og er litt overrasket over det p.g.a. det høye alkoholinnholdet. Det er mulig at innholdet av HA nøytraliserer den uttørkende effekten, men jeg skjønner likevel ikke helt poenget med å ha så høy andel alkohol i et fuktgivende produkt. Nå skal ikke jeg si at du skal bytte ut produkter som du føler fungerer for deg, men akkurat når det gjelder serumet, så tror jeg rett og slett at du vil få bedre effekt av et av de serumene jeg foreslår. Jeg ser også at du nevner at du er veldig rød i kinnene, dette er også noe som alkohol kan forverre. Det serumet fra PC som jeg foreslår, har bl.a. den egenskapen at det demper rødhet. Har du undersøkt om du kanskje har rosacea, eller har du "bare" sensitiv hud? Kan det eventuelt være at du har såkalt reaktiv hud, ettersom den ikke er rød hele tiden? En reaktiv hud vil ikke være konstant rød eller irritert, som en sensitiv hud, men vil heller reagere på ulike påvirkninger - som bruk av kraftfulle produkter eller ved berørring. Vi kan vel noen og enhver føle oss litt grå og slitne i huden på denne tiden av året, og da skyldes det gjerne litt mangel på fukt og dårlig blodsirkulasjon. Overskudd av døde hudceller kan også få huden til å se grå og gusten ut. Vanligvis kvitter huden seg med disse selv, men innmellom trenger den litt hjelp, og det er her eksfoliering kommer inn. BHA (salicylsyre) er skånsom mot huden samtidig som den effektivt løser opp overskuddstalg i porene, hjelper til å balansere talgproduksjonen og er antiinflammatiorisk. Du kan bruke BHA i hele ansiktet. Mitt personlige favorittprodukt for fukt og glød er collagenserumet fra danske Pure & Care. Tross den lave prisen (kr. 78,- hos Normal), er dette et kvalitetsprodukt med gode ingredienser. Jeg har f.eks. aldri helt fått hyaluronsyre til å fungere for meg, og synes at collagen fungerer mye bedre. Du kan også fint kombinere HA og collagen for en ekstra "boost",. men da helst et HA-serum uten alkohol. Godt fuktet hud ser alltid glattere, strammere og friskere ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå