Gå til innhold

Du med høyere utdanning: Ser du innerst inne litt ned på venninner som aldri fikk seg noe utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen utdannelse, og føler det er litt slik i venninegjengen min. Hva mener dere som har utdannelse?

Anonymkode: 678d4...280

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.
Jeg ser ikke ned på vennene mine, uansett. 

Jeg har oppmuntret til å ta utdanning, men da fordi dem har vært misfornøyd med jobb/lønn. Men om dem er fornøyd med jobbsituasjonen sin, så er jeg glad på deres vegne. Det som er viktig for meg er at vennene mine er fornøyde, så jeg bryr meg ikke om utdanningsnivå eller yrkesvalg.

• Liker 20
  • Hjerte 1
Skrevet

Selvfølgelig ikke! :) 

Anonymkode: e0326...765

• Liker 5
Skrevet

Omvendt her. Jeg tok lang utdanning som ga dårlig lønn og misunner de som brukte tiden på å komme inn på boligmarkedet tidlig. 

Anonymkode: 65a8f...19d

• Liker 8
Skrevet

Nei, ser ikke ned på. Samfunnet har ikke bruk for at alle har høyere utdanning. Men innrømmer at jeg ser litt ned på folk jeg vet er late.

Anonymkode: d1b24...dde

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis de ikke har fullført vgs, så ser jeg litt ned på de ja. 
men har nesten utelukkende venninner med høyere utdanning. Hadde en som droppa ut fra et profesjonsstudium, men vi ble rett og slett for forskjellige. Hun er veldig «innsnevret» i tankegangen. Et åpent sinn er viktig imo.

Anonymkode: 7e023...6f7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis de ikke har fullført vgs, så ser jeg litt ned på de ja. 
men har nesten utelukkende venninner med høyere utdanning. Hadde en som droppa ut fra et profesjonsstudium, men vi ble rett og slett for forskjellige. Hun er veldig «innsnevret» i tankegangen. Et åpent sinn er viktig imo.

Anonymkode: 7e023...6f7

OMG......🙄🙄🙄 sier mer om deg....

Anonymkode: ff591...522

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt. Man trenger ingen høyere utdannelse om man f.eks. vil bli elektriker, så da er det mer tåpelig å ta seg en bachelor eller master bare for syns skyld

Anonymkode: 84eb6...42d

• Liker 1
Gjest SnowBells
Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt. De er helt sikkert like lykkelige som meg 😊

Skrevet

Absolutt ikke!

Anonymkode: b98c4...4f0

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke ned på noen andre om så de valgte å droppe ut av vgs. De har sikkert sine grunner. Jeg bryr meg ikke om hva folk jobber med så lenge de er gode folk.

Men jeg ser ned på meg selv som "bare ble helsefagarbeider". Jeg føler bare ikke at det er meg i det heletatt og gjorde det bare fordi alle vennene mine gjorde det... patetisk. Jeg er 28 år og alerede døds sliten og dritt lei av å tørke bæsj... vurderer å studere igjen. 

Anonymkode: 49632...dc1

• Liker 5
Skrevet

Kommer an på hva annet de fyller livet sitt med.

Anonymkode: 74a17...163

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg har en venninne som jobber i matbutikk. Hun trives med det og har jobbet seg litt oppover i sin butikk der hun har mye mer ansvar enn enkelte andre ansatte.

Hun gikk på yrkesfag, men hun fullførte aldri. Men hun er jo lykkelig. Hun liker det hun gjør, hun trives på jobb, hun har hus og bil osv. Det går bra med henne også. ;)

Hun kommer nok aldri til å tjene like mye som meg, men det er da viktigere ting i livet. 

Anonymkode: ed104...792

• Liker 9
Gjest SnowBells
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men jeg ser ned på meg selv som "bare ble helsefagarbeider". Jeg føler bare ikke at det er meg i det heletatt og gjorde det bare fordi alle vennene mine gjorde det... patetisk. Jeg er 28 år og alerede døds sliten og dritt lei av å tørke bæsj... vurderer å studere igjen. 

Anonymkode: 49632...dc1

Hvis det er slik du ser på yrket ditt så bør du finne på noe annet ja. Men jeg er helt sikker på at yrket din inneholder så utrolig mye mer enn å "tørke bæsj". Du kan også påta deg ulike verv for å utfordre deg selv; som tillitsvalgt, verneombud på arbeidsplassen osv. Du kan påta deg studentansvar, ta supplerende utdanning ved siden av osv. Men først må du kvitte deg med innstillingen ovenfor ditt eget yrke, som faktisk er svært meningsfylt, sosialt spennende og med mange muligheter for fordypning i f eks sårstell, demenslære eller forflytningsteknikk. Men måten du omtaler det på viser vel egentlig at du burde jobbe med noe helt annet enn syke mennesker? 🤔

Edit: Mener ikke å angripe, bare å reflektere rundt et yrke som faktisk er veldig viktig og meningsfylt. 

Endret av SnowBells
Skrevet

Nei, men de som ikke jobber og klager over at de ikke får jobb, men ikke gidder å ta noen for for utdannelse for å få jobb, de ser jeg ned på. 

Det være sagt så merker jeg i likhet med hun over som blir verbalt halshugd, at tankegangen når man har utdanning og når man ikke har det av og til er så ulik at det kan blir vanskelig med samtaler og diskusjoner om mer komplekse tema. F.eks har jeg noen venner med kun vgs som ikke skjønner konseptet kildekritikk, bias i forskning, maktstrukturer og påvikning, behovet for å reflektere og skape seg en oppfatning basert på flere fremstillinger ect, og det er helt ærlig slitsomt å forholde seg til. Å ta utdanning gjør noe med tankegangen og metodikken som de uten utdanning går glipp av. Man kan likevel f.eks dele en hobby eller gjøre ting i lag.  

Anonymkode: f2c8e...031

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser aldri ned på noen. 

Jeg har imidlertid brutt kontakten med 2-3 barndomsvenninner som aldri tok utdannelse. Årsaken er ikke utdannelsen i seg selv. Men der jeg hadde bodd et annet sted, møtt nye mennesker, vært på utveksling i utlandet, med mer. Så jobbet de på det lokale senteret, var mest opptatt av sladder, og i en alder av 25+ år handlet samtalene fortsatt gjerne om lærere fra videregående. Bias var også et stikkord når det kom til meninger, som ab...031 påpeker. 

Brøt også et forhold/dating med en som ikke hadde utdannelse. Årsaken var at det var nedlatende kommentarer om "strebere", at livet ikke handlet om jobb, null forståelse for overtid og ønske om karakterer, og sjefen var alltid en idiot. 

Alle disse personene vil nok påstå at jeg så ned på dem fordi de ikke har utdannelse. 

Anonymkode: 9999e...aff

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har ingen utdannelse, og føler det er litt slik i venninegjengen min. Hva mener dere som har utdannelse?

Anonymkode: 678d4...280

Noen mennesker er nok slik, jeg er ikke. Har venner som har vgs som høyeste utdanning og venner som har master+. Så lenge folk jobber, bidrar og trives så driter jeg i hvor mange år de har på skolebenken. Det er forresten ikke noen korrelasjon mellom høyest utdanning og høyest lønn eller hvem som har kommet «lengst i livet» i min vennegjeng.

Det jeg hadde hatt problemer med å akseptere hadde vært folk som ikke gidder  å skaffe seg hverken jobb eller utdanning, men som har gjort det til sitt livsoppdrag å snylte på systemet. Dét ser jeg ned på. 

• Liker 2
Skrevet

Nei absolutt ikke, hvorfor det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, men de som ikke jobber og klager over at de ikke får jobb, men ikke gidder å ta noen for for utdannelse for å få jobb, de ser jeg ned på. 

Det være sagt så merker jeg i likhet med hun over som blir verbalt halshugd, at tankegangen når man har utdanning og når man ikke har det av og til er så ulik at det kan blir vanskelig med samtaler og diskusjoner om mer komplekse tema. F.eks har jeg noen venner med kun vgs som ikke skjønner konseptet kildekritikk, bias i forskning, maktstrukturer og påvikning, behovet for å reflektere og skape seg en oppfatning basert på flere fremstillinger ect, og det er helt ærlig slitsomt å forholde seg til. Å ta utdanning gjør noe med tankegangen og metodikken som de uten utdanning går glipp av. Man kan likevel f.eks dele en hobby eller gjøre ting i lag.  

Anonymkode: f2c8e...031

Støtter denne!

Ser ikke ned på venner som ikke har høyere utdanning, men det er ikke de jeg har endt opp med å stå nærmest til syvende og sist. 

Anonymkode: 023cc...3c9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...