AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 Jeg var 50% sykemeldt i desember og januar, men de to siste ukene av sykemeldingsperioden jobbet jeg 85 og 90%.. Jeg opplyste om at jeg hadde jobbet mer enn jeg skulle og hvor mye jeg jobber, da jeg leverte søknaden om sykepenger via nav.no. Nå har arbeidsgiver fått tilbakemelding om sykemeldingen min og sier at jeg skal fjerne dette fra sykmeldingen fordi hun fikk melding fra nav, tror hun sa at det var noe om at de da stopper refusjonen. Arbeidsgiver betaler sykepenger til meg og får dette tilbake fra nav. Jeg har ikke så mye erfaring med dette så jeg lurer på om hun rett og slett ber meg jukse for at arbeidsplassen skal få mer penger? Anonymkode: 08328...c39
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #2 Skrevet 19. februar 2022 Er det lurt å jobbe når du er syk? Er det ikke en risiko å smitte andre? Anonymkode: 5c892...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #3 Skrevet 19. februar 2022 Klar over hvor mye sykefravær koster for bedrifter? Det er en skikkelig stor utgiftspost... Forstår arbeidsgiver godt, noen ansatte er mer utgifter enn de er verdt. Anonymkode: 8c328...fe7 2 2
Gjest ti10 Skrevet 19. februar 2022 #4 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det lurt å jobbe når du er syk? Er det ikke en risiko å smitte andre? Anonymkode: 5c892...c6f Hvis hun er 50 % sykemeldt, er det neppe noe smittsomt ...
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #5 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det lurt å jobbe når du er syk? Er det ikke en risiko å smitte andre? Anonymkode: 5c892...c6f Mange andre grunner til sykemelding en smittsomme sykdommer Anonymkode: 363fe...0fd 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #6 Skrevet 19. februar 2022 Ikke endre sykemeldingen din. Nav vil jo uansett lure når du allerede har levert en der det stod at du jobbet mer. Anonymkode: 00b33...5ea 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #7 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Klar over hvor mye sykefravær koster for bedrifter? Det er en skikkelig stor utgiftspost... Forstår arbeidsgiver godt, noen ansatte er mer utgifter enn de er verdt. Anonymkode: 8c328...fe7 Tolker denne som at du mener jeg er mer enn byrde enn jeg er verdt på jobb. Da hadde jeg vel heller ligget på sofaen og rullet så mye jeg kunne under sykemelding i stedet for å jobbe tilnærmet fullt mens jeg var sykemeldt? Jeg skrev heller ingen ting om hvorfor jeg var sykemeldt. Anonymkode: 08328...c39 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #8 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Klar over hvor mye sykefravær koster for bedrifter? Det er en skikkelig stor utgiftspost... Forstår arbeidsgiver godt, noen ansatte er mer utgifter enn de er verdt. Anonymkode: 8c328...fe7 Noen brukere her på KG er mindre verdt enn andre. Du er den som er lite verdt. Du svarer med et ønske og det er å psyke ned ts. Shame in you patetiske lille mennseke Anonymkode: d6ae4...b7d 6 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #9 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Klar over hvor mye sykefravær koster for bedrifter? Det er en skikkelig stor utgiftspost... Forstår arbeidsgiver godt, noen ansatte er mer utgifter enn de er verdt. Anonymkode: 8c328...fe7 Ja, det var jo relevant å svare en som jobbet som sykmeldt når hun kunne latt være…. Anonymkode: 5ef1e...d16 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #10 Skrevet 19. februar 2022 Her prøver nok arbeidsgiver å lure til seg penger fra Nav ja. Når du oppgir at du jobber mindre enn du har jobbet så får bedriften din arbeidsinnsats gratis fordi de får dekket utgiftene til syk ansatt selv om du var på jobb. Det er selvfølgelig ikke greit og du kan ikke gjøre om på dette. Nav vil begynne å lure hvis du har oppgitt opptil 85% arbeid og 15% sykmelding og så endrer det til 50/50. Ingen tar feil av 35%!! Så her er det bare å si til din sjef at du har ført riktig iforhold til hvor mye du har arbeidet. Hvis din sjef fortsetter å presse deg så sørg for å ta opptak av samtalene eller får det skriftlig. Helst det siste. Det vil nemlig være til din fordel hvis dette blir en stor sak. Anonymkode: 14f86...ad2 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #11 Skrevet 19. februar 2022 Oj, det ville jeg nok ikke turt. Om NAV skal ta deg på dette er det kun deg det går ut over, du har haket av for at du oppgir sanne opplysninger osv i sykepengesøknaden. Ville bare svart jobb at du førte opp det du faktisk jobbet og du kan ikke endre det nå. Om de pusher videre så si at du er ikke komfortabel med å lyve til NAV og potensielt få konsekvenser av dette. Anonymkode: 47ca5...0a9 1
Mezzosoprena Skrevet 19. februar 2022 #12 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det lurt å jobbe når du er syk? Er det ikke en risiko å smitte andre? Anonymkode: 5c892...c6f Tror du man kun er sykmeldt når man har smittsomme sykdommer? 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #13 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg var 50% sykemeldt i desember og januar, men de to siste ukene av sykemeldingsperioden jobbet jeg 85 og 90%.. Jeg opplyste om at jeg hadde jobbet mer enn jeg skulle og hvor mye jeg jobber, da jeg leverte søknaden om sykepenger via nav.no. Nå har arbeidsgiver fått tilbakemelding om sykemeldingen min og sier at jeg skal fjerne dette fra sykmeldingen fordi hun fikk melding fra nav, tror hun sa at det var noe om at de da stopper refusjonen. Arbeidsgiver betaler sykepenger til meg og får dette tilbake fra nav. Jeg har ikke så mye erfaring med dette så jeg lurer på om hun rett og slett ber meg jukse for at arbeidsplassen skal få mer penger? Anonymkode: 08328...c39 Om du jobber mer enn en viss prosent er du ikke kvalifisert til sykepenger fra NAV. Husker ikke nøyaktig hvor grensen går, men ligger et sted mellom 80-90%. Dvs at du taper på å jobbe så mye men ikke 100%. Anonymkode: 6bc3c...5ca
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #14 Skrevet 19. februar 2022 Du skal ikke lyve på sykemeldingen nei, det er selvsagt snylting. Ring nav hvis arbeidsgiver mener at noe er fylt ut feil. som noen sier får de ikke refusjon hvis du jobber mer enn 80%, og får da ikke dekket det lille fraværet du hadde en periode. Anonymkode: c9dc6...dac 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #15 Skrevet 19. februar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Om du jobber mer enn en viss prosent er du ikke kvalifisert til sykepenger fra NAV. Husker ikke nøyaktig hvor grensen går, men ligger et sted mellom 80-90%. Dvs at du taper på å jobbe så mye men ikke 100%. Anonymkode: 6bc3c...5ca Her er det da jobben til TS som taper og som derfor vil at hun skal lyve. Det er jo dumt at TS ikke visste dette og jobbet mindre slik at jobben fikk sykepengene sine fra NAV men det er jo ikke noe de fleste går rundt og vet.. Nå som det er sendt inn er det jo lite å gjøre, NAV vil vel lure om hun endrer på det nå og det kan slå tilbake på henne. TS var det jobben din som ba deg jobbe mer enn 50% de siste ukene? Var det noen dialog om dette med arbeidsgiver? Anonymkode: 47ca5...0a9
Jokernord Skrevet 19. februar 2022 #16 Skrevet 19. februar 2022 Blir du tatt av NAV for juks med sykemeldingen så har du fort et STORT problem. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #17 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her er det da jobben til TS som taper og som derfor vil at hun skal lyve. Det er jo dumt at TS ikke visste dette og jobbet mindre slik at jobben fikk sykepengene sine fra NAV men det er jo ikke noe de fleste går rundt og vet.. Nå som det er sendt inn er det jo lite å gjøre, NAV vil vel lure om hun endrer på det nå og det kan slå tilbake på henne. TS var det jobben din som ba deg jobbe mer enn 50% de siste ukene? Var det noen dialog om dette med arbeidsgiver? Anonymkode: 47ca5...0a9 Det var veldig mye sykdom pga covid og det var behov for meg på jobb, alt jeg har jobbet ekstra er avtalt med arbeidsgiver. Det verste er at dette er et stort, offentlig sykehus så jeg skjønner ikke hvorfor arbeidsgiver ber meg gjøre meg til en nav-svindler for at de skal få penger for de 15% jeg ikke jobbet. Anonymkode: 08328...c39 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #18 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg var 50% sykemeldt i desember og januar, men de to siste ukene av sykemeldingsperioden jobbet jeg 85 og 90%.. Jeg opplyste om at jeg hadde jobbet mer enn jeg skulle og hvor mye jeg jobber, da jeg leverte søknaden om sykepenger via nav.no. Nå har arbeidsgiver fått tilbakemelding om sykemeldingen min og sier at jeg skal fjerne dette fra sykmeldingen fordi hun fikk melding fra nav, tror hun sa at det var noe om at de da stopper refusjonen. Arbeidsgiver betaler sykepenger til meg og får dette tilbake fra nav. Jeg har ikke så mye erfaring med dette så jeg lurer på om hun rett og slett ber meg jukse for at arbeidsplassen skal få mer penger? Anonymkode: 08328...c39 arbeidsgiver ønsker og svindle nav. Lovverket sier at du skal føre opp hvor mye du jobber og du kan bli meldt for trygdesvindel og få et h.... om du blir med på dette møkket. Anonymkode: a888f...61f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #19 Skrevet 19. februar 2022 Man skal ikke lyve. Punktum. Det at arbeidsgiver får større utgifter er faktisk ikke noe som er ditt problem. Ditt «problem» er å følge reglene. Og nav krever at du er ærlig og svarer på hvor mye du har jobbet mens du har vært sykemeldt. Anonymkode: cf4b1...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #20 Skrevet 19. februar 2022 Jeg var sykemeldt 50%, riktignok for seks år siden men antar reglene ikke har forandret seg så mye, da var fastlegen min veldig nøye på å forklare at jeg skulle gjøre 50% av jobben min og at det var underordnet hvor lang tid jeg brukte på å få det til. Jeg slet psykisk etter et akutt traume og brukte lang tid på å konsentrere meg og finne flyten i arbeidet. Jeg var som regel på jobb fra 09 til 15 hver dag og på den tiden klarte jeg akkurat å gjøre 50% av jobben min. Etter noen måneder gikk det bedre og til slutt klarte jeg å gjøre halve arbeidet på en halv dag. Dette ble det også rot med ifm. arbeidsgiver og NAV og for mange timer, men det endte med at fastlegen min hadde rett. Anonymkode: 8a304...2e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå