AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 I de tykke telefonkatalogene i papirformat før i tiden (helt til begynnelsen av 1990-årene) var det opplysninger om hva man skulle gjøre hvis det ble full krise, og sivilforsvaret hadde tilfluktsrom over hele landet, med jevnlige øvelser - kort sagt var man forberedt på at noe kunne skje. Idag er de aller fleste tilfluktsrommene lagt ned, sivilforsvaret vet knapt noen hvem er, og uten nettilgang er folk hjelpeløse. Så spørsmålet er - i tilfelle det skulle bli krig i Ukraina, og konflikten i løpet av kort tid skulle eskalere til en større konflikt; hva ville du gjøre dersom Norge ble viklet inn i en atomkrig i løpet av våren; hvordan ville du reagere ...? Anonymkode: 23efd...a2c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #2 Skrevet 19. februar 2022 Man kan vel aldri egentlig forberede seg, men jeg får ihvertfall tatt i bruk bomberommet under garasjen. Anonymkode: 5ccf3...42a 1
Katten.2.0 Skrevet 19. februar 2022 #3 Skrevet 19. februar 2022 Ville ikke skjedd. Vi har ikke store nok mål som er verdige atombomber. Flybasene og de militære havnene - som er av få viktige mål her i landet - vil fint kunne tas ut ved andre våpen enn atomvåpen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #4 Skrevet 19. februar 2022 Ingen vil sløse en atombombe på Norge. Det holder å overbelaste helsevesenet med intensivpasienter, så er det norske samfunnet i knestående. Når samfunnet er nedstengt av 300 intensivpasienter, er det bare for fienden å marsjere opp Karl Johan og ta det de vil ha. Anonymkode: e4475...64e 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #5 Skrevet 19. februar 2022 Jod tabletter til hele familien. Utover det, merker jeg at jeg må Google for å finne ut av😅 Skal man i bomberom? Skal vel ikke det? Anonymkode: 3e69e...874
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #6 Skrevet 19. februar 2022 Ved en atomkrig ville jeg godtet meg over alle jeg skylder penger og tenkt over at den som dør med den største gjelden vinner. Anonymkode: b5aa9...e8f 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #7 Skrevet 19. februar 2022 Hva kan man egentlig gjøre ved atomkrig? Er ikke det litt game-over uansett? Anonymkode: ff05f...3b3 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #8 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva kan man egentlig gjøre ved atomkrig? Er ikke det litt game-over uansett? Anonymkode: ff05f...3b3 Absolutt ikke game over. Men tar man ikke jod, kan de under 40 få kreft. Men, er den stor nok, kan det sikkert være game over…. Tenker mange (inkludert meg selv) vet alt for lite om dette, nå som det faktisk står å dundrer på døra vår. Litt spennende og kunne finne ut av hvorfor vi har så ignorant forhold til det som ser ut til å bli 3. verdenskrig. Anonymkode: 3e69e...874
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #9 Skrevet 19. februar 2022 Hvem vil leve i et samfunn post atomkrig uansett? Et tilfluktsrom med en haug andre mennesker er det absolutt siste stedet jeg ville vært. Jeg ville vært ute og sunget Que sera, sera. Anonymkode: efc3c...bd9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #10 Skrevet 19. februar 2022 Eier næringseiendom med bomberom, så kommer nok til å søke tilflukt der. Anonymkode: f431e...6cc
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #11 Skrevet 19. februar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Eier næringseiendom med bomberom, så kommer nok til å søke tilflukt der. Anonymkode: f431e...6cc Hvor mange år kan du være der mens man venter på at strålingene skal synke til et forsvarlig nivå? Har du nok forsyninger? Anonymkode: 81c96...38f
Gjest lurven Skrevet 19. februar 2022 #12 Skrevet 19. februar 2022 Liten sjanse for at noen vil atombombe Norge. Men vi kan vel likevel bli berørt i form av radioaktivitet hvis land som er nær nok oss blir bombet
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #13 Skrevet 19. februar 2022 lurven skrev (12 minutter siden): Liten sjanse for at noen vil atombombe Norge. Men vi kan vel likevel bli berørt i form av radioaktivitet hvis land som er nær nok oss blir bombet Mange steder i Norge er jo fortsatt berørt etter Tsjernobyl … mange steder som fortsatt har radioaktiv jord, så smeller Russland til mot Ukraina blir vi nok påvirket i stor grad. Anonymkode: 3e69e...874 1
Gjest lurven Skrevet 19. februar 2022 #14 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mange steder i Norge er jo fortsatt berørt etter Tsjernobyl … mange steder som fortsatt har radioaktiv jord, så smeller Russland til mot Ukraina blir vi nok påvirket i stor grad. Anonymkode: 3e69e...874 Ja men tvilsomt at de vil atombombe ukraina
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #15 Skrevet 19. februar 2022 lurven skrev (57 minutter siden): Ja men tvilsomt at de vil atombombe ukraina For akkurat et år siden var de bekymret for dette… Russland er en av landene i verden med mest atomvåpen, og de var den gang redd de skulle bruke det som et 1.angrep…. Dette kan skje nå også. Anonymkode: 3e69e...874
Silva Pluvialis Skrevet 19. februar 2022 #16 Skrevet 19. februar 2022 To atombomber, nå, er i stand til å utrydde en hel verden. Så hvis det blir atomkrig er det knapt sjanse for å overleve.
Gjest lurven Skrevet 19. februar 2022 #17 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): For akkurat et år siden var de bekymret for dette… Russland er en av landene i verden med mest atomvåpen, og de var den gang redd de skulle bruke det som et 1.angrep…. Dette kan skje nå også. Anonymkode: 3e69e...874 Tviler, ikke sitter vel langt inne å bruke atomvåpen når de kan vinne ved en konvensjonell krig.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #18 Skrevet 19. februar 2022 Atomkrig virker usannsynlig. Dagens krigføring blir vel heller i form av økonomiske sanksjoner og stengte kraftledninger til krigshisserne. Ingen er tjent med at verden oppløses av atombomber; det finnes nå så brutale våpen hos supermaktene at det fremstår som utopi å bruke dem til annet enn maktdemonstrasjoner slik vi ser i Barentshavet i dag. Jeg håper og tror at fremtidens kriger mellom supermaktene vil være kalde. Ellers går jorda under på et blunk. Anonymkode: 4a59b...42c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #19 Skrevet 19. februar 2022 Da er det nok over for de fleste, og de som overlever får det ikke bra. Det hjelper lite med bomberom. Man kan jo ikke være der for alltid, og hva er vitsen? Anonymkode: 7d503...125
Callisto83 Skrevet 19. februar 2022 #20 Skrevet 19. februar 2022 I første omgang ville jeg bekymret meg over ting som mat, vann, varmekilder osv. Tror det er større sjanse for at infrastrukturer bryter sammen her, enn at jeg f.eks blir pulverisert av en (atom)bombe. (Skulle det begynne å smelle, og tilfluktsrom ikke er tilgjengelig, så for all del IKKE stå i vinduet for å se om dere får øye på noe. Det er flere som er blitt alvorlig skadet av glass som eksploderer pga trykkbølge. Da kan det være lurt å gjemme seg under et bord, hvis det er det eneste man har.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå