Gå til innhold

Bilde på CV eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en jobbsøkerprosessen, og har ikke bilde på min CV. En bekjent tipset meg derimot om å ha bilde på CV. Jeg er så usikker, er det en god ide? Jeg synes det nesten virker uprofesjonelt å ha bilde. 

Jeg er kvinne, 35 år, ser helt gjennomsnittlig ut vil jeg si. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 428ee...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste et sted (husker ikke hvor) at hvis du ser gjennomsnittlig eller bedre ut så lønner det seg med bilde.

Ellers; ikke. 

Anonymkode: d453c...cb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir stadig mer vanlig etter min erfaring, og kan være en god måte å etablere et førsteinntrykk på. Vi mennesker liker ting vi kan kjenne igjen, så det skader ikke at en potensiell arbeidsgiver har fått et inntrykk av hvordan du ser ut før dere møtes.

Det som avgjør om det er uprofesjonelt eller ei er mer hva slags bilde du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gjort det, indikerer at du mener utseende har noe å si. Hvis de vil vite hvordan du ser ut kan de kalle deg inn på intervju.

Anonymkode: fa7c3...524

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ved bilde, jeg driver med dette - og det er viktig. Men sørg for at bilde er ryddig og det gir et positivt inntrykk av deg. 

Anonymkode: 334eb...d4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde ikke gjort det, indikerer at du mener utseende har noe å si. Hvis de vil vite hvordan du ser ut kan de kalle deg inn på intervju.

Vedder på at du ikke jobber med rekruttering. Dette er som å si at man ikke burde kle seg pent på jobbintervju, siden det indikerer at du mener utseende har noe å si ... Det har noe å si, og du lurer bare deg selv om du mener noe annet. 

Anonymkode: 014b0...015

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vedder på at du ikke jobber med rekruttering. Dette er som å si at man ikke burde kle seg pent på jobbintervju, siden det indikerer at du mener utseende har noe å si ... Det har noe å si, og du lurer bare deg selv om du mener noe annet. 

Uansett hvilken jobb? 

Anonymkode: 79acc...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CV'en din er deg. Selvfølgelig tar du med et passbilde av deg selv! I dagens samfunn er det ingen god grunn til å la være, med mindre du prøver å skjule at du er schtøgg? Du må uansett vise deg på intervju. 

Å unnlate passbilde på CV er som å unnlate å skrive navnet ditt.

Anonymkode: 41afc...f11

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg er jurist og vi hadde foredrag på studie ifm med jobbsøking der advokatfirma anbefalte å ikke gjøre det. Kommer kanskje an på type jobb forøvrig. Skal man jobbe på Joe&the juice eller hotellresepsjon har sikkert utseende mer å si enn om man  skal søke stilling som konsulent i det offentlige. Da er det kompetansen arbeidsgiver bryr seg om. Møter du på intervju i passende antrekk er det selvfølgelig et pluss 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan du kler deg på en jobbintervju sier noe om din forståelse av situasjonen, av stedet og bransjen og generelle sosiale koder. Hvordan du ser ut sier bare noe om genene dine.

Det varierer sikkert, men i min bransje er det ikke vanlig. Jeg har aldri gjort det og har heller ikke opplevd at andre har gjort det når jeg har vært på den andre siden av ansettelsesprosesser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfeller hvor man laster opp ferdiglagd CV som pdf så har jeg profesjonelt bilde jeg legger ved oppi hjørnet på CVen. Dessverre bruker mange arbeidsplasser webrecruiter osv. ved jobbsøking hvor CV legges inn manuelt linje for linje, og i slike tilfeller gidder jeg ikke laste opp bilde som egen fil. 

Anonymkode: 00fd7...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del lyser det jobbsøkerkurs eller kandidat fra bemanningsfirma av cv-er med bilde oppe i hjørnet. 

Anonymkode: 898e2...fca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt det og fikk den beskjeden om at det var best med bilde allerede da jeg gjekk på vgs for 20 år siden.... Fikk jobbintervju i august og fikk da den jobben jeg søkte på. Jobben kom desverre med et par utfordringer som gjorde at jeg måtte slutte. Søkt på et par stillinger i den siste måneden og kom på jobbintervju forgje uke og har fått jobben. At det kun er pga bilde på CV; nei så klart ikke. Men jeg ser bare fordeler med å ha det. I en CV bunke hvor jeg selv hadde hatt et ansikt å knytte CV'en til som et førsteinntrykk og de uten bilde, om en CV var like god da så er det nok den med bilde som utpreger seg mest og hadde desidert kommet først i køen på jobben.

Førsteinntrykk har noe å si, og en blir mer kjent med et ansikt enn bare tekst, lik det eller ei men sånn er det stort sett i arbeidslivet.

Anonymkode: 96a2d...bbf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er arbeidsgiver og CV uten bilde går rett i søpla. Jeg må vite hvordan vedkommende ser ut for å unngå kulturkrasj på arbeidsplassen 

Anonymkode: ce9dc...67a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er arbeidsgiver og CV uten bilde går rett i søpla. Jeg må vite hvordan vedkommende ser ut for å unngå kulturkrasj på arbeidsplassen 

Anonymkode: ce9dc...67a

Hva mener du her?

Anonymkode: 11296...84d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg hadde bilde fikk jeg nesten aldri noe svar på søknadene jeg sendte. Nå som jeg har bilde får jeg nesten alltid svar, og blir ofte kalt inn på intervju, så jeg anbefaler bilde 😊

Anonymkode: 5b100...38a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

CV'en din er deg. Selvfølgelig tar du med et passbilde av deg selv! I dagens samfunn er det ingen god grunn til å la være, med mindre du prøver å skjule at du er schtøgg? Du må uansett vise deg på intervju. 

Kanskje ikke passbilde siden man ikke får lov til å smile 😂

Anonymkode: 5b100...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Passbilde? Du vet hvordan de fleste ser ut på passbildene sine? 😀

Anonymkode: 79acc...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...