Gå til innhold

passer kjæledyr i flere uker - rart å forvente en liten oppmerksomhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har de siste månedene passet en hund til en perifer bekjent. Gjerne 1-2 uker av gangen. Så langt i 2021 har jeg passet hunden ca 3-4 uker. En venninne av meg lurte på om jeg ikke fikk betalt? Jeg synes jo det er hyggelig, men må medgi at det er jo en del jobb å skulle passe på en annen sin hund så mye. Det jeg synes er mer merkelig er at jeg ikke har fått noen hyggelig oppmerksomhet eller lignende heller. (personen har 4-5 ganger så høy inntekt som meg)

Anonymkode: 9e008...36a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri betalt mine venner eller familie for å passe dyr. Har heller aldri tenkt tanken at noen skal betale meg for å passe deres dyr. Eller barn. Men sist jeg passet katten til en venninne kom hun med gave til meg. Det synes jeg var skikkelig ubehagelig, og tenkte da at hun sikkert forventet at jeg skulle ha kjøpt gave når hun passet mine også.

Ser ikke hva inntekten hennes har med saken å gjøre? Hvis du ikke vil passe, men vil ha det som betalt jobb må du jo si det når hun spør om pass?

Anonymkode: 36eae...220

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Ei venninne av meg bodde i huset vårt og passet pus fra tor-søn.

Hun fikk en flaske og vin og 3 pakk med  lipgloss fra flyplassen :)

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet
Heisann12345 skrev (1 time siden):

Ei venninne av meg bodde i huset vårt og passet pus fra tor-søn.

Hun fikk en flaske og vin og 3 pakk med  lipgloss fra flyplassen :)

Så koselig😊

Ts, jeg syns man bør gi en liten oppmerksomhet som takk for hjelpen, men tror nok det er en del folk som ikke gjør disse små gestene. Jeg gjorde en stor tjeneste for et voksenkorps en gang som skulle konkurrere, de trengte pianist, og jeg sa ja til å bli med. Jeg er utdannet pianist, og ville vanligvis tatt betalt for en sånn jobb, men denne gangen sa jeg ja uten betaling. Jeg brukte tid til innøving hjemme, ble med på mange øvelser, konsert før konkurransen, og en hel helg utenbys for selve konkurransen. Jeg fikk ikke så mye som et «takk for hjelpen» en gang. Syns sånt er så uhøflig, ble skikkelig skuffet. Hadde i det minste ventet at de ga fra seg noen hyggelige ord når det hele var over. Blir aldri med dem på noe sånt igjen..

Anonymkode: fd2f0...151

• Liker 18
  • Hjerte 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Har de siste månedene passet en hund til en perifer bekjent. Gjerne 1-2 uker av gangen. Så langt i 2021 har jeg passet hunden ca 3-4 uker. En venninne av meg lurte på om jeg ikke fikk betalt? Jeg synes jo det er hyggelig, men må medgi at det er jo en del jobb å skulle passe på en annen sin hund så mye. Det jeg synes er mer merkelig er at jeg ikke har fått noen hyggelig oppmerksomhet eller lignende heller. (personen har 4-5 ganger så høy inntekt som meg)

Anonymkode: 9e008...36a

Du burde ha fått noe. En flaske vin, en blomst, et eller annet. 
Jeg passet en schæfer en gang i tre dager. Eierne visste veldig godt at jeg aldri har hatt hund så det var ganske uvant for meg. Jeg gjorde det så de skulle slippe å bruke penger på kennel.
En kompis spurte dem og sa at jeg kanskje burde få en liten oppmerksomhet siden jeg passet på hunden deres i tre dager. De svarte at hundens selskap burde være nok og hvis de skulle bruke penger så hadde de valgt kennel.
Gjett hva jeg svarte neste gang de spurte?

Anonymkode: 38794...712

• Liker 26
  • Nyttig 2
Skrevet

Spør man om å få låne hunden/katten/barnet eller tilbyr seg å passe fordi man har lyst av og til, er ingen oppmerksomhet påkrevd. 

Ber man andre om hjelp til pass gir man en oppmerksomhet, takk og evt.penger. Rimelig frekt å anta at selskapet i seg selv er god nok betaling, med mindre tjenesteyter presiserer dette selv (og selv da ville jeg ha gitt en oppmerksomhet). Unntaket må være barnebarn overfor besteforeldre.

Anonymkode: 40ab9...a78

• Liker 6
Skrevet

jeg har alltid gitt gave til dem som passer hunden, skulle bare mangle tenker jeg.

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg hadde forventet en oppmerksomhet når det er snakk om så lang tid, å passe hund er mye jobb. 

Anonymkode: 5c1c7...50a

• Liker 4
Gjest AnomynBruker
Skrevet

Jeg passer litt hunder og katter i blant. 

Jeg har fått vin, bøker, sjokolade og andre fine gaver. 

Da en liten pus bæsja i senga mi fikk jeg 500,- av eier. Jeg ba ikke om det, men synes det var ok. Det gjorde nok eier også, for han ble litt flau😅

Skrevet

Jeg har alltid gitt en liten gave når noen har passet hunden min. Er jeg på reise har jeg kjøpt noe fra turen. Har brukt å kjøpe for rundt 400-500 kr. Har sjeldn hatt behov for mer enn 5 dager. Betaler eller gir heller en gave til de som passer enn å sende hunden på kennel.

Anonymkode: 8a83a...8dc

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg sa ja til å passe hund en sommer. Tok ut en ukes ferie, da hunden ikke kunne være med/likte å være alene hjemme. Fikk ikke så mye som takk for hjelpen da jeg kjørte den tilbake etter opphold. Litt merkelig oppførsel synes jeg, hunden hadde hatt det veldig fint, send oppdaterings bilder og fulgt instruksene. 
Så ja, en liten oppmerksomhet mener jeg er på sin plass. 

Anonymkode: 6907e...db9

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har alltid gitt en liten gave når noen har passet hunden min. Er jeg på reise har jeg kjøpt noe fra turen. Har brukt å kjøpe for rundt 400-500 kr. Har sjeldn hatt behov for mer enn 5 dager. Betaler eller gir heller en gave til de som passer enn å sende hunden på kennel.

Anonymkode: 8a83a...8dc

Jeg kjente jo schæferen jeg passa. Hadde kjent henne siden hun var valp så det var nok bedre for henne å være hos meg enn på en kennel. Men det hadde jo vært koselig å få en liten takk da.

Skrevet

Jeg synes det er rart at du ikke har fått noen oppmerksomhet. Vi har passa naboens innekatt et par helger (bor i tomannsbolig, så nær nabo), og da har vi fått sjokolade som takk for hjelpen.  

Anonymkode: 6aaea...e32

• Liker 4
Skrevet

Det er absolutt normalt å gi noe. Vi passet to hunder en helg og ble invitert på middag på restaurant som takk. 

Anonymkode: 8d6e7...79b

• Liker 4
Skrevet

Hadde ikke falt meg inn å ikke betale hvis det var min hund du passet. Vi betaler alltid barnevakt også, selvom det er nær familie. 

Anonymkode: 3501d...3cb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så koselig😊

Ts, jeg syns man bør gi en liten oppmerksomhet som takk for hjelpen, men tror nok det er en del folk som ikke gjør disse små gestene. Jeg gjorde en stor tjeneste for et voksenkorps en gang som skulle konkurrere, de trengte pianist, og jeg sa ja til å bli med. Jeg er utdannet pianist, og ville vanligvis tatt betalt for en sånn jobb, men denne gangen sa jeg ja uten betaling. Jeg brukte tid til innøving hjemme, ble med på mange øvelser, konsert før konkurransen, og en hel helg utenbys for selve konkurransen. Jeg fikk ikke så mye som et «takk for hjelpen» en gang. Syns sånt er så uhøflig, ble skikkelig skuffet. Hadde i det minste ventet at de ga fra seg noen hyggelige ord når det hele var over. Blir aldri med dem på noe sånt igjen..

Anonymkode: fd2f0...151

Meg: går mentalt gjennom hvilke korps som har brukt pianist i konkurranser de siste 10-15 årene😂

Anonymkode: e1c38...fae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri betalt mine venner eller familie for å passe dyr. Har heller aldri tenkt tanken at noen skal betale meg for å passe deres dyr. Eller barn. Men sist jeg passet katten til en venninne kom hun med gave til meg. Det synes jeg var skikkelig ubehagelig, og tenkte da at hun sikkert forventet at jeg skulle ha kjøpt gave når hun passet mine også.

Ser ikke hva inntekten hennes har med saken å gjøre? Hvis du ikke vil passe, men vil ha det som betalt jobb må du jo si det når hun spør om pass?

Anonymkode: 36eae...220

Inntekt har noe med saken å gjøre, for hvis de var lutfattige så hadde man ikke forventet at de skulle tatt seg råd til å kjøpe en flaske vin og en pose M&Ms på flyplassen. Mens for folk med veldig god inntekt så velter ikke dette budsjettet og er det minste man kan gjøre.

Det er nok ganske vanlig å gi noe, og det er ikke fordi folk tar et som en betalt jobb. Det er bare en menneskelig greie å takke for en tjeneste med en gave.

Å bytte tjenester er også en variant av dette, så om du passer andres barn og hunder iblant og de samme personene passer dine dyr, så blir det mer unaturlig å gi gaver hver gang. Da bytter man tjenester, det du får igjen for å passe deres hund er at de passer din når du trenger det.

• Liker 4
Skrevet

Ville egentlig ikke si det her fordi jeg syns det er flaut men de leverte hunden (schæferen) hos meg. Ingen leker, ikke noe snacks, ingenting. Jeg fikk med mat. Hunden var på et ukjent sted så jeg dro og kjøpte et par leker, et sånt tau med en tennisball i enden som vi kunne leke med og en tyggeleke, og noe hun kunne tygge på, sånne som skal være bra for tennene. Jeg sendte det med når de henta hunden siden jeg ikke hadde noe bruk for det lenger. Greit nok, det var mitt valg å kjøpe, men jeg fikk ikke noe for det. De mente det var unødvendig. Da ble jeg ganske sint, men fikk streng beskjed at det var de som hadde hund og de visste mye bedre enn meg. Jeg er uenig til den dag i dag.

• Liker 3
Skrevet

Det virker som noen hundeeiere (og muligens andre dyreeiere) føler de gjør passer en tjeneste ved å la dem låne dyret deres i en periode. 

Jeg passer gjerne dyr, og andre passer mine. Hvordan vi gjør det er veldig ulikt fra gang til gang når det kommer til kompensasjon og forventninger til dette. Hva dyreeier gjør i perioden som de trenger hjelp og hvor store utgifter det er for passer spiller også inn. 

Det minste man bør gjøre er å gi god informasjon og dekke alle utgifter. Og om ikke passer ønsker å få penger gi en gave som harmonerer. Dersom dyrepasser motsetter seg å få noe for jobben de gjør bruker jeg å gi gave i fra dyret. 

Anonymkode: 3b0cd...a89

• Liker 1
Skrevet
Tanuki skrev (1 time siden):

jeg har alltid gitt gave til dem som passer hunden, skulle bare mangle tenker jeg.

Samme her

Anonymkode: 249a0...4e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...