Gå til innhold

Eksen er narsissist og jeg klarer ikke å komme over han

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har enda kjærlighetssorg fra min første kjæreste, selv om vi bare var sammen i et halvt år?!

Han var narsissist og var helt syk i hodet på måten han behandlet meg på, samtidig som vi hadde noen fine stunder. De fine stundene var som en avhengighet, kanskje fordi de ikke kom så ofte. Det er helt merkelig å tenke på at jeg kunne være sammen med han så lenge, når han behandlet meg helt forferdelig til tider.

Det er litt over 1 år siden jeg klarte å komme meg vekk fra han, men jeg tenker enda på han HVER ENESTE DAG? Har noen tips til hvordan jeg kan glemme han? 

Anonymkode: 9a8e0...abc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har enda kjærlighetssorg fra min første kjæreste, selv om vi bare var sammen i et halvt år?!

Han var narsissist og var helt syk i hodet på måten han behandlet meg på, samtidig som vi hadde noen fine stunder. De fine stundene var som en avhengighet, kanskje fordi de ikke kom så ofte. Det er helt merkelig å tenke på at jeg kunne være sammen med han så lenge, når han behandlet meg helt forferdelig til tider.

Det er litt over 1 år siden jeg klarte å komme meg vekk fra han, men jeg tenker enda på han HVER ENESTE DAG? Har noen tips til hvordan jeg kan glemme han? 

Se clusterbmilkshake sine videoer så ofte du kan, så skjønner du hvor fucka han egentlig er. 

Stadiet med "gode" stunder og lovegrooming er ikke dem, det er et skall. Så det er ikke han du tenker på, egentlig. 

Anonymkode: e62fd...d06

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har traumer. Du trenger behandling. Det er som heroinavhengighet. 

Anonymkode: 2a0e1...53e

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Du savner ikke han, du savner noe annet. Du savner følelsen av å bety noe spesielt, bli sett, kjærlighet,nærhet, ja hnoe i den dur. Du savner ikke han som person. Du må bare sørge for å gi deg det du savner. Finn din indre kjærlighet til deg selv, Finn dine verdier og dine gleder. Bli kjent med deg selv og Finn gleden i ditt egent selskap. Du kan også chatte litt og flørte med gutter på Tinder, hvis det er kjærlighet og det å være to som du savner.

Anonymkode: 8eb2a...f39

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du har traumer. Du trenger behandling. Det er som heroinavhengighet. 

Han var faktisk helt syk i hodet. Jeg sitter nå og ser tilbake på meldinger osv mellom oss, og jeg får opp minner om hvor mye han kontrollerte meg og hvor sykt forholdet egentlig var. Jeg har tenk lenge på om jeg faktisk er traumatisert av å ha vært sammen med han, uten å nevne det til noen. Fordi det høres sytete ut å være traumatisert av en eks, men han var faktisk så kontrollerende at jeg faktisk tror jeg har traumer etter han.

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han var faktisk helt syk i hodet. Jeg sitter nå og ser tilbake på meldinger osv mellom oss, og jeg får opp minner om hvor mye han kontrollerte meg og hvor sykt forholdet egentlig var. Jeg har tenk lenge på om jeg faktisk er traumatisert av å ha vært sammen med han, uten å nevne det til noen. Fordi det høres sytete ut å være traumatisert av en eks, men han var faktisk så kontrollerende at jeg faktisk tror jeg har traumer etter han.

Jeg ville anbefalt behandling, angrer ganske mye på at jeg takket nei til gruppetimene for kvinner som var/er i forhold med mishandling. Hadde nok fått hjelp flere år tidligere om jeg hadde sagt ja, men fikk behandling til slutt. Selv om det tok 3 år. 

Anonymkode: 51375...f18

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk er forskjellige. Noen har genetisk psykisk hard hud mens andre er mer sårbare. 

Når mennesker krenker deg på det groveste er det ikke uvanlig å få traumer. Dette er ikke din skyld og det er hjelp å få. Det vil gå over, men du må bearbeide det ordentlig. 

Føler du at du på en måte må løse det? Lese alt og finne ut akkurat hvordan? Det er en sterk impuls, men er bare mental selvskading. Føres godt der og da, men holder han fast i hjernen din. 

Du burde slette alt av minner og meldinger da dette trigger deg. 

Psykisk vold er vold. Og gir ofte enda dypere arr en fysiske "for han slo jo aldri". 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fastlege og psykolog 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Folk er forskjellige. Noen har genetisk psykisk hard hud mens andre er mer sårbare. 

Når mennesker krenker deg på det groveste er det ikke uvanlig å få traumer. Dette er ikke din skyld og det er hjelp å få. Det vil gå over, men du må bearbeide det ordentlig. 

Føler du at du på en måte må løse det? Lese alt og finne ut akkurat hvordan? Det er en sterk impuls, men er bare mental selvskading. Føres godt der og da, men holder han fast i hjernen din. 

Du burde slette alt av minner og meldinger da dette trigger deg. 

Psykisk vold er vold. Og gir ofte enda dypere arr en fysiske "for han slo jo aldri". 

Bra innlegg, men jeg vil ikke anbefale å slette alle spor eller bevis, i tilfelle hun skulle kjenne behov for å anmelde.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Skrevet

jeg setter pris på alle svar❤️

Jeg vet at folk kan ha det mye verre enn meg også, som gjør at jeg føler meg dum om jeg går til psykolog. Jeg føler meg også teit som enda griner over han og hvordan han behandlet meg. Folk har nokk blitt behandlet verre enn meg, som gjør at jeg ikke vet om det egentlig er enn gyldig nokk grunn til å gå til psykolog…

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet at folk kan ha det mye verre enn meg også, som gjør at jeg føler meg dum om jeg går til psykolog. Jeg føler meg også teit som enda griner over han og hvordan han behandlet meg. Folk har nokk blitt behandlet verre enn meg, som gjør at jeg ikke vet om det egentlig er enn gyldig nokk grunn til å gå til psykolog…

Du er ikke dum eller teit, og det er mer enn god nok grunn. Psykisk vold er også vold. Det er også traumatisk. Det er ikke lite du har vært utsatt for. Jeg føler med deg. Ta imot psykologhjelp med god samvittighet. ❤️

• Hjerte 2
Skrevet
Tvillingsjel skrev (19 minutter siden):

Bra innlegg, men jeg vil ikke anbefale å slette alle spor eller bevis, i tilfelle hun skulle kjenne behov for å anmelde.

Det vil bli henlagt dessverre. Da er det bedre å få sjelefred og få han ut av hjernen. Politiet henlegger rett ut voldtekter  hver eneste dag og psykisk vold er utrolig vanskelig å bevise.

Hun vil mest sannsynlig bli alvorlig retraumatisert i anmeldesprosessen. Systemet er laget for at overgripere skal komme unna. Det burde ikke være sånn, men det er sånn. 

Et alternativ er lagre det et sted hvor hun ikke har tilgang. Hos en venn eller noe. Hvis hun har gode bevis, orker å stå i prosessen og tåler at det blir henlagt. 

Skrevet

En psykolog sa til meg en gang at det faktisk er helt naturlig å være glad hvis noe fint har skjedd, selv om blokka ved siden av brant ned og masse barn døde. Vi mennesker er lagd sånn. 

Du fortjener hjelp fordi dette går utover livet ditt. 

De som ikke føler de har god nok grunn til å gå til psykolog er ofte de som trenger psykolog mest. Ironisk nok. 

Det finnes alltid noen som har det verre, det betyr ikke at du skal stå i dritt. At du får det bedre vil også hjelpe alle rundt deg som vil få det bedre med at du har det bedre. 

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg går til psykolog og tenkte det samme som deg. Jeg gikk likevel til fastlegen og gren før jeg fikk sagt hva jeg ville, fordi jeg trudde meg og følte meg dum og ikke fortjente psykolog. Jeg møtte psykologen og gren med en gang jeg satt meg i stolen uten noe ord. Jeg gikk steget å få psykolog, noe som var veldig vanskelig og skummelt for meg. Jeg skrev på kg flere ganger, og de støttet meg at jeg fortjener psykolog som alle andre. 

jeg er utrolig glad for at jeg gikk steget i dag, det er så godt å gå til psykolog og nå er jeg trygg og kan snakke om alt som jeg har holdt inne i mange år.

gjør det! Si til fastlegen at du trenger psykolog, at du har mye negative tanker som plager deg feks. Det er fullverdig.

• Hjerte 3
Skrevet

Du har selvfølgelig en god grunn til oppsøke psykologi, at andre har opplevd verre ting gjør ikke det du opplevde noe mindre vondt. 

Jeg husker jeg følte litt på det samme når jeg måtte krysse av for hva jeg var blitt utsatt for. Det brukes som kartlegging sia en ikke nødvendigvis klarer se alt selv, men noen ting på den lista var sånn helt sinnsyke. Husker behandleren sa at det uansett var traumatisk nok, og at jeg tydelig hadde tatt skade av det (selv om det jo tydeligvis kunne vært verre (med tanke på skjemaet). Folk har forskjellig bagasje, og det er like vondt og traumatisk selv om det kanskje er mildere en hva andre har opplevd. 
Det er heldigvis ikke en konkurranse om hvem som har lidd mest. 

Anonymkode: 51375...f18

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gå i terapi å finn tilbake egenverdet ditt.❤️ På sikt vil du virkelig innse hvor sykt det hele var . Det er absolutt god grunn for å gå til psykolog , ikke tenk at du er dum . Tenk at du er sterk som kom deg ut av det.❤️ Dessuten savner du ikke han, Mn illusjonen han viste deg ,for å lure deg inn i nettet sitt . Les om love-bombing / narsisister / psykopater . 

• Hjerte 1
Skrevet

Erfaringsmessig er psykisk vold verre enn fysisk, sårene gror ikke av seg selv. Aldri la deg utsettes for noe lignende igjen, da blir det mye verre og vanskeligere å normalisere seg på sikt. Tilliten til menn kan bli så skadet, at du i et forhold kan ende opp med å ta det som en selvfølge at alle menn er slik. Det er ikke rasjonelt, men kroppen og hodet kan lure deg. Forferdelig både for deg og evt. fremtidig kjæreste om du blir så skadet, instinktet ditt vil lete etter feil uansett hvor snill og god han er med deg. Et kortvarig forhold kan utløse en evig sirkel som er svært vanskelig å komme seg ut av. Dette er typiske resultat av traumer 😞
Trist at du har vært gjennom dette, ta vare på deg selv og lytt til magefølelsen ♥️

Anonymkode: 21b3c...50d

Skrevet

Når jeg skriver at han er narsissist og syk i hodet så mener jeg at:

-Han kontrollerte meg, og skulle bestemte alt i forholdet

- Han ringte meg i ett sett hele skoledagene, slik at jeg ikke kunne jobbe med skole, fordi sekundet jeg la på uten å svare ringte han meg igjen, og igjen, og igjen. Han lastet til og med teams for å kontakte meg der.

- Jeg spurte han om tillatelse til å søke på jobbvakter for å unngå at han skulle klikke over at jeg ikke var med han.

- Når vi hadde slått opp kom han på døren min og maste og ringte så mye at jeg måtte bytte telefon nummer.

- Han ble sint da jeg var borte fra han med familien min som jeg møter en gang i året, og ringte og maste på meg for at jeg absolutt måtte snakke med han.

-Jeg kunne ikke være med venninner uten at han skulle ringe og mase på meg.

- Når vi hadde slått opp men enda hadde litt kontakt, kom han til meg en gang og nektet å forlate huset uansett hvor mange ganger jeg sa han skulle gå. Jeg satt der og gråt og gråt. Jeg klarte å snike meg inn på et rom å ringe politiet gråtende, slik at de kom og fikk kaste han ut.

Her er eksempler på ting han kunne gjøre. Synes dere dette høres normalt/unormalt ut? Er dette grunn til å gå til psykolog?

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk traumeterapi etter mange år med narsissistisk mann.Det hjalp meg.💜

Anonymkode: afe61...0a0

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg gikk til psykolog jevnlig og tok opp dette men det ble bare blåst vekk og aldri tatt opp igjen. Det var visstnok 10 år siden da

Anonymkode: 40198...812

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...