Gå til innhold

Frekt av meg å si nei til å sitte barnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærer og har endelig en etterlengtet uke med avspasering, også kjent som vinterferie. Ferien skal brukes til å rette prøver, planlegge undervisning og selvsagt slappe av. Det er med andre ord ingen vanlig ferie der jeg har helt fri, litt jobb blir det, men ser frem til noen rolige dager hjemme. Søsteren min ringte meg i ettermiddag og ønsket at jeg skal passe barna hennes på 7 og 9 år hele ferien. Hun skal jobbe og betaler ikke for SFO, derfor ønsker hun å bruke meg som gratis barnepasser i år også, slik hun har gjort hvert år. Det er noe som jeg har irritert meg over i alle år, men i år greide jeg endelig å si nei. Sa at det ikke passet for meg hele neste uke, dessuten er min egen sønn hos sin far hele vinterferien, så det blir nok kjedelig for barna å være hos meg. 

Nå ligger jeg våken i sengen og får ikke sove. Selvom jeg er glad for at jeg endelig greide å si nei, så har jeg dårlig samvittighet. Jeg føler at jeg svikter søsteren min, men samtidig liker jeg ikke å bli brukt som gratis barnepasser. Nå vurderer jeg å si ja til å passe ungene hennes noen dager likevel, men vet også at jeg vil hate meg selv for det i etterkant. Dette skulle være en uke jeg skulle prioritere meg selv, ha helt barnefri og lade batteriene. Nå sitter jeg her med dårlig samvittighet istedenfor…

Hva tenker dere jeg bør gjøre?

Anonymkode: df409...686

• Liker 5
  • Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer og nyt ferien!

Anonymkode: cfbff...510

• Liker 35
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde aldri sagt nei til å passe barna til søsknene mine, det er snakk om å hjelpe til. 

Og det høres veldig drøyt ut at du hater deg selv om du gjør det. 

Anonymkode: 67460...043

• Liker 2
Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet, høres jo ut som om hun så på det som en selvfølge, ettersom hun spør nå rett før ferien. Bare si du har mye jobb som må gjøres, og at du ikke har ferie, men heller hjemmekontor. 

Anonymkode: 5a0a6...25f

• Liker 17
Skrevet

Det er forståelig at du har dårlig samvittighet når du nå «plutselig» sier nei, men ikke gi etter for den. 
Klapp deg selv på skulderen for at du endelig klarte å si nei og nyt ferien din, innimellom rettinger av prøver. 

• Liker 25
Skrevet

Passe 2 barn i 1 uke er myye. Jeg vil ikke kalle det barnevakt. Barnevakt er å sitte en kveld. Nei du kan fint si nei til dette. 

Anonymkode: c3ab1...11d

• Liker 19
Skrevet

Er det noen som fortjener å bruke litt tid på seg selv akkurat nå, så er det lærere! De siste par årene har vært tøffe, så bruk tiden på å hente deg inn litt! 

Anonymkode: 2f5ef...8bb

• Liker 12
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er lærer og har endelig en etterlengtet uke med avspasering, også kjent som vinterferie. Ferien skal brukes til å rette prøver, planlegge undervisning og selvsagt slappe av. Det er med andre ord ingen vanlig ferie der jeg har helt fri, litt jobb blir det, men ser frem til noen rolige dager hjemme. Søsteren min ringte meg i ettermiddag og ønsket at jeg skal passe barna hennes på 7 og 9 år hele ferien. Hun skal jobbe og betaler ikke for SFO, derfor ønsker hun å bruke meg som gratis barnepasser i år også, slik hun har gjort hvert år. Det er noe som jeg har irritert meg over i alle år, men i år greide jeg endelig å si nei. Sa at det ikke passet for meg hele neste uke, dessuten er min egen sønn hos sin far hele vinterferien, så det blir nok kjedelig for barna å være hos meg. 

Nå ligger jeg våken i sengen og får ikke sove. Selvom jeg er glad for at jeg endelig greide å si nei, så har jeg dårlig samvittighet. Jeg føler at jeg svikter søsteren min, men samtidig liker jeg ikke å bli brukt som gratis barnepasser. Nå vurderer jeg å si ja til å passe ungene hennes noen dager likevel, men vet også at jeg vil hate meg selv for det i etterkant. Dette skulle være en uke jeg skulle prioritere meg selv, ha helt barnefri og lade batteriene. Nå sitter jeg her med dårlig samvittighet istedenfor…

Den jævla samvittigheten. Nei vet du hva, nå trenger du også litt ferie. Og med god samvittighet. 

Anonymkode: 3bd5d...b09

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Som søster og datter av lærere så sier jeg bruk den bittelille tiden du får innimellom retting og forbereding til å nyte litt alenetid 

Anonymkode: 88716...fda

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syntes det er ille at det forventes at du setter av vinterferien hvert år til dette. Det er ikke greit gjort av søsteren din. Jeg har også fri i vinterferien: det betyr ikke at jeg vil bruke den til å passe andres barn og hunder. Å være tante kan være å være barnepass i ny og ne tenker jeg, ikke å sette av en fast uke i kalenderen som blir tatt som en selvfølge. 

Det blir  til slutt litt som med vennejulegaver. En dag er familien blitt stor, utgiftene mange og man har julegavetradisjon med for mange. Bryter man en vane så føler man seg som en skurk. Blir sett på som en skurk.  Slik du nå føler deg som en skurk. Moralen i historien er ; aldri lag faste vaner til barnepass og tjenester. Faste vaner blir tatt for gitt og vanskelig å bli kvitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde aldri sagt nei til å passe barna til søsknene mine, det er snakk om å hjelpe til. 

Det er hyggelig å stille opp som barnevakt, men søsteren ringer rett før og i tillegg tar det som en selvfølge at TS skal ha barna en hel uke. Det er en stor tjeneste. 

• Liker 19
Skrevet

Passe to unger i en ferieuke? Nei. Utrolig at din søster kan forvente det av deg...

Anonymkode: 1b908...054

• Liker 9
Skrevet

Du får  dårlig samvittighet fordi du er vant til å stille opp. Men det er helt lov å si nei! uansett grunn 🌸💞Søsteren din kan spørre om pass- men må tåle at svaret ikke alltid er ja. 

Prøv å ikke ha dårlig samvittighet! Bruk uken slik du hadde tenkt og ta vare på seg selv innimellom rettingen og planleggingen 😘💖🥰

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes din søster er helt utrolig frekk! Ringer fredag ettermiddag for å be om barnepass HELE neste uke! Bare det er nok til å si nei. Hadde hun skullet på sykehus eller noe, så greit, men hun skal jobbe og gidder ikke betale SFO... fy søren. Så lite er altså din tid verdt. I tillegg har det vært noen harde måneder for lærere.

Jeg synes du skal snu rundt hele veien. Svar for eksempel:

"Nå er jeg faktisk så sliten, at jeg lurte på om jeg kunne komme til deg og spise middag noen dager neste uke. Jeg trenger litt omsorg fra familien min. Jeg har absolutt ikke kapasitet til å være SFO i 5 dager i strekk, jeg skal derimot ha fri fra unger".

Eller svar med en rå latter 🤣

Og så sier du nei hver gang du får slike urimelige forespørsler, så hun lærer.

Hvis du har lyst, si du kan ta med ungene på kino en kveld i vinterferien, for å hygge dere sammen.

Anonymkode: b4ca9...0ab

• Liker 5
Skrevet

Hurra for deg som setter grenser for deg selv👏👏👏 Forsett med det☺️ Søsteren din får vel betale for SFO, slik som alle andre som trenger avlastning må gjøre. Hun trenger jo ikke å betale for full plass. 

Nei, du skal ikke ha dårlig samvittighet! Nå tar du vare på deg selv denne uken, gjør ting du har lyst til å gjøre, slappe av og kos deg masse❤️ Og det kan du bare si til søsteren din også, om hun spør flere ganger. Det siste man har lyst til å gjøre når man jobber med barn, er jo å passe andres barn når man først har fri😅 Særlig når egne barn ikke er hjemme engang.

Anonymkode: 6b2e4...173

• Liker 7
Skrevet

Du trenger absolutt ikke å ha dårlig samvittighet. Der var jo utrolig sent å spørre deg om så mye hjelp! Dersom du hadde hatt barna dine, så hadde det gjerne vært naturlig å si ja. Men når du har barnefri så tenker jeg at du virkelig ikke trenger å bruke tid på å passe hennes barn. 
Kos deg med god samvittighet!

Anonymkode: 98856...c12

• Liker 5
Skrevet

Synes også din søster er frekk. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, du har faktisk en jobb (rette prøver og planlegge undervisning), det er bare det at det kan du gjøre hjemme. Du har dermed hjemmekontor i vinterferien. Synes det bør frem til både deg og søsteren din at du faktisk kun har fri fra fysiske møter med elever og at du dermed ikke fritt kan være gratis barnepasser, så prøv å få bort egen tanke om dårlig samvittighet.

Anonymkode: 9cb3e...0e3

• Liker 3
Skrevet

Dette har du vel laget tråder om før? 

Anonymkode: eb4bc...f2b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hadde du belaget deg på at dine søsken kan ha barna dine hele skoleferien fordi du skal spare sfo-utgifter og samtidig kunne jobbe?

Anonymkode: f2694...173

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...