Gå til innhold

Hjelp med bakgrunnsinformasjon

Gjest Gjest_Stjerna_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Stjerna_*

Jeg skal søke på Aschehougs forfatterskole, og har opptaksprøven mer eller mindre klar :) Det er en historie som skal skrives med utgangspunkt i et bilde.

Jeg trenger altså hjelp til å finne ut litt fakta rundt bildet, har søkt på nettet, men er nok ikke så flink til det... :sjenert:

Bildet finnes her:

http://www.aschehoug.no/litteratur/article...articleID=24539

Det står 'Sogn - Årdalsveien - Tyin.' på det, og veien på bildet er veldig karakteristisk.

Jeg lurer på hvor veien går fra og fører til, om den ser annerledes ut i dag enn på bildet (som ser veldig gammelt ut), om den fortsatt faktisk er i bruk (mye, lite). Hvor langt er det fra bunnen av bakken til toppen? Det ser veeeldig langt ut... Hvor lang tid ville man f eks brukt på å gå helt opp? Hvis det er 'umulig', hvor lang tid å kjøre?

Hva finnes der veien går langt ut til høyre, ser ut som en elv, en foss (som heter hva?)?

:klø:

Litt frustrerende, egentlig, å ikke klare å finne ut av det selv :sur: Men det ser ut til at det ikke er en ting man ikke kan få svar på på KG, så jeg satser på at en eller flere av dere kan hjelpe meg. Informasjonen jeg får, skal brukes til å virkeliggjøre historien :kghjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, er dette en test på om forfatterspirer er kreative på informasjonsinnhenting og kreativitet, så har du vel strøket?

Det er vel ikke så mange slike veier i Norge idag, og et turistkontor i Sogn må vel kunne hjelpe deg? Eller noen innen kommunen? Du har jo stedsangivelse?

Lykke til! Du må ha litt mer tæl enn som så om du skal rekke fristen! Selv tviler jeg på om man MÅ vite geografisk bakgrunn og historie for å skrive godt rundt et slikt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Stjerna_*
Hm, er dette en test på om forfatterspirer er kreative på informasjonsinnhenting og kreativitet, så har du vel strøket?

Det er vel ikke så mange slike veier i Norge idag, og et turistkontor i Sogn må vel kunne hjelpe deg? Eller noen innen kommunen? Du har jo stedsangivelse?

Lykke til! Du må ha litt mer tæl enn som så om du skal rekke fristen! Selv tviler jeg på om man MÅ vite geografisk bakgrunn og historie for å skrive godt rundt et slikt bilde.

Ikke så bra å begynne med stryk... :sjenert::ler:

Det står ikke noe i oppgaven om at man skal hente inn informasjon om bildet eller at sted og navn må stemme, og jeg kunne jo fint ha funnet på alt dette selv - det viser jo også kreativitet. Jeg har altså som sagt historien klar, og syns det kan være fint om faktainformasjonen stemmer.

Takk for svar, forresten, skal se om jeg ikke finner et turistkontor, men er fortsatt åpen for hjelp fra KG-brukere :kghjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

I oppgaven står det "skriv en avsluttet fortelling på inntil 10 sider med utgangspunkt i bildet over".

Du skal skrive en avsluttet fortelling, og dette må du forholde deg til. I den sammenheng er det overhode ikke nødvendig å bruke faktainformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Stjerna_*

Hm, det var visst ikke så lett som jeg trodde å få folk til å skjønne hva jeg er ute etter :klø:

Jeg har utkastet klart til en avsluttet fortelling. Denne kan jeg helt sikkert klare å skrive uten faktainformasjon, men jeg har altså lyst til å bruke faktainformasjon for å virkeliggjøre fortellingen. Jeg skjønner at dette ikke er nødvendig, men jeg har altså lyst til det! En forfatter bestemmer jo selv hvordan fortellingen hans skal se ut, jeg ber bare om hjelp til innhenting av informasjon.

Hvis den ikke er å få her på KG, er jo det en helt annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

For noe tull, en viktig del av det å være forfatter er å gjøre god bruk av dette med research, bla for å knytte storyen opp mot virkeligheten.

Til Stjerna: Tror jeg har kjørt langs den veien da jeg var liten, eller en som ligner veldig, så jeg tenkte å skrive den samme oppgaven som deg, fikk noen ideer da jeg så bildet.

Dersom du går inn på www.visveg.no som er vegvesnets kartsider og søker på "Tyin" ser du hvordan veien og terrenget går i dag. Det er den veien som går opp fra Årdal, tror jeg, helt innerst i Sognefjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Stjerna_*
For noe tull, en viktig del av det å være forfatter er å gjøre god bruk av dette med research, bla for å knytte storyen opp mot virkeligheten.

Til Stjerna: Tror jeg har kjørt langs den veien da jeg var liten, eller en som ligner veldig, så jeg tenkte å skrive den samme oppgaven som deg, fikk noen ideer da jeg så bildet.

Dersom du går inn på www.visveg.no som er vegvesnets kartsider og søker på "Tyin" ser du hvordan veien og terrenget går i dag. Det er den veien som går opp fra Årdal, tror jeg, helt innerst i Sognefjorden.

Tusen takk, Varg-Menja! :klem: Endelig noen som skjønner! Så du skal også søke? Kanskje vi blir klassekamerater fra nyåret av... :sjarmor: Selvtillit må man ha!

Skal gå inn og sjekke det du sier. Lykke til med oppgaven, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Sukkerert

Saa spennende ut. :)

Koster det noe aa gaa paa forfatterskolen? Nei?

Er gratis ja, fant ut av det selv.

Endret av Sukkerert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Stjerna_*

Herregud, jeg er så spent!!! Klarte ikke å vente mer, ringte dem for å høre når svarene kommer. Denne uken!!!! :overrasket:

Men det var ca 170 søknader til 10 plasser... :sur: Har lest historien min tusen ganger siden jeg sendte den inn, og ser flere ting jeg kunne gjort bedre - selvfølgelig! - men sånn er det vel alltid...

Ingen flere KG'ere som har søkt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...