Gå til innhold

Har skolene behov for vinterferie knapt 2 mnd. sidan 3-4 uker juleferie / nedstengninger 2021 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For en uke sidan lempet  myndighetene  landet for  en rekke korona -resttrekksjoner.  Skoler har vert stengt ned flere ganger i fjor på grunn av høye smittetall, og nå tar skolene 1 uke vinterferie. 

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke vert stengt ned siden for to år siden da hele landet var stengt ned. Vi har jobbet med mindre bemanning, syke elever og syke kollegaer, nye restriksjoner, merarbeid og gud hvet hva......så ja, vinterferien er avspasering for timer vi allerede har jobbet.

Anonymkode: ac542...3a8

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har ikke vert stengt ned siden for to år siden da hele landet var stengt ned. Vi har jobbet med mindre bemanning, syke elever og syke kollegaer, nye restriksjoner, merarbeid og gud hvet hva......så ja, vinterferien er avspasering for timer vi allerede har jobbet.

Anonymkode: ac542...3a8

Hvorfor ikke få lengre sommerferie? 

Anonymkode: 32ff7...729

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ikke få lengre sommerferie? 

Anonymkode: 32ff7...729

Du får ta det opp med Kunnskapsdepartementet da vet du

Anonymkode: 7bd7b...ca3

• Liker 5
Skrevet

Elevene gleder seg nå til vinterferie, ikke har vi hatt stengte skoler heller. Har hatt en periode og to med hjemmeskole men da har jo både lærere, elever og foreldre jobbet så... Ferie sier vi ikke nei til. 😄 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Kunne fint ha droppet vinterferien. Barna har det godt med venner og rutiner enn å plutselig havne hjemme igjen. 

• Liker 1
Skrevet
Queen94 skrev (1 minutt siden):

Kunne fint ha droppet vinterferien. Barna har det godt med venner og rutiner enn å plutselig havne hjemme igjen. 

Ja prøv å si det til alle elevene i Norge du! Tviler på de synes det samme. 😆 Min barneskolejente ser frem til og teller dager og uker til både vinterferie, påskeferie, helligdager og sommerferie. Det er en av motivasjonsfaktorene for henne i den kjedelige og stressende skolehverdagen, å se frem til fridager og ferier. 

• Liker 5
Skrevet

Lærerene er tynnslitte etter pandemien herjinger.  Er det noen gang de trenger vinterferie, så er det nå. Hilsen sivilingeniør. 

Anonymkode: 1e38b...e3e

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
charlotte0 skrev (Akkurat nå):

Ja prøv å si det til alle elevene i Norge du! Tviler på de synes det samme. 😆 Min barneskolejente ser frem til og teller dager og uker til både vinterferie, påskeferie, helligdager og sommerferie. Det er en av motivasjonsfaktorene for henne i den kjedelige og stressende skolehverdagen, å se frem til fridager og ferier. 

Haha, skjønner den godt! Men når man har brukt opp alle fridager så har ikke alle foreldre rett på fri igjen.

• Liker 1
Skrevet

Hvert skoleår består av 190 undervisningsdager, du må bli politiker om du ønsker endringer. 

Anonymkode: ffbc3...a39

• Liker 3
Skrevet
Queen94 skrev (Akkurat nå):

Haha, skjønner den godt! Men når man har brukt opp alle fridager så har ikke alle foreldre rett på fri igjen.

Har du brukt opp alle feriedager dine nå i midten av februar?? Uansett, så kan skoleunger kose seg med ferie. Min yngste skal på håndballskole 3 dager og to dager på Sfo hvor de skal på kino den ene dagen og ha ol den andre. De to eldste går på ungdomsskolen og gleder seg til late dager hvor de kan styre dagen selv.

Anonymkode: 1e38b...e3e

• Liker 2
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (8 minutter siden):

Elevene gleder seg nå til vinterferie, ikke har vi hatt stengte skoler heller. Har hatt en periode og to med hjemmeskole men da har jo både lærere, elever og foreldre jobbet så... Ferie sier vi ikke nei til. 😄 

Helt enig! Barn fortjener ferie! 💖 Min jente teller dager og gleder seg til ferier, helger og fridager. Det er vel den største motivasjonen for mange barn i hverdagen, å telle ned til helg, ferier osv.

Ikke alle barn opplever skolen som en arena for mestring, eller føler den «indre motivasjonen» folk snakker så pent om. For de fleste er det et ork og bare noe man må gjennomføre.

• Liker 2
Skrevet
Queen94 skrev (4 minutter siden):

Nei det er sant! Da er det litt verre. 😅 Og ikke alle har familie eller venner som kan være barnevakt… Heldigvis er mine unger så store at de fint klarer seg alene hjemme, mitt eldste barn er faktisk myndig og kan passe på minste. 🙈 Så jeg er nok litt heldig der da. 

Skrevet
Skybe skrev (41 minutter siden):

For en uke sidan lempet  myndighetene  landet for  en rekke korona -resttrekksjoner.  Skoler har vert stengt ned flere ganger i fjor på grunn av høye smittetall, og nå tar skolene 1 uke vinterferie. 

De har jo ikke vært stengte i den forstand at undervisningen har opphørt. Barn og ungdommer har hatt digital undervisning med alle de ulemper og problemer det medfører. 

De fortjener å ha vinterferie som normalt.

Anonymkode: 39e91...00b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Queen94 skrev (7 minutter siden):

Ah, så det er FORELDRENE som egentlig har behov for at lærere og barn ikke skal få ha vinterferie, altså.

Anonymkode: 2b8fa...4b6

• Liker 7
Skrevet

Skolene har ikke vært stengt. Jeg er lærer og har jobbet alle timene mine, selv på rødt nivå i Vgs. Hvorfor tenker du at vi ikke skal få avspaseringen vi har krav på?  

Anonymkode: e8e5f...36d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skolene har ikke vært stengt. Jeg er lærer og har jobbet alle timene mine, selv på rødt nivå i Vgs. Hvorfor tenker du at vi ikke skal få avspaseringen vi har krav på?  

Jo dere lærere fortjener også ferie!👏🏻 Tror både elever og lærere har godt av fri. 😊

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ettersom eg har forstått så har skoleklasser vert nedstengt gr. omikron,  barn har vert på  hjemmeskole, og pandemien har også endret hverdagen også for skole, barna.

Nå er det  meg bekjent forøvri  bare knapt 2 mnd. sidan skolene fekk forlenget juleferie på grunn av pandemien .

Ja,elever,og lærere er vel blitt utslitt nå, og de  fortjener en uke vinterferie.    

Endret av Skybe
Skrevet
4 hours ago, Skybe said:

Ettersom eg har forstått så har skoleklasser vert nedstengt gr. omikron,  barn har vert på  hjemmeskole, og pandemien har også endret hverdagen også for skole, barna.

Nå er det  meg bekjent forøvri  bare knapt 2 mnd. sidan skolene fekk forlenget juleferie på grunn av pandemien .

Ja,elever,og lærere er vel blitt utslitt nå, og de  fortjener en uke vinterferie.    

Vi fikk definitivt ikke noen forlenget juleferie, så det har nok vært lokalt forankret. Ei har vi heller hatt "nedstengte klasser", hva nå enn det er. 

Hilsen lærer 

Anonymkode: 33feb...9dd

• Liker 3
Skrevet
Skybe skrev (10 timer siden):

Hvis du tror hjemmeskole er det samme som ferie, tar du feil! Jeg er lærer, og vil si at hjemmeskole er mye mer krevende enn vanlig skole. Da skal vi jo følge opp alle elevene på teams, og det er mange elever som trenger tett oppfølging.  Dagene mine er mye lenger når vi har hjemmeskole.  Vi må også lage andre opplegg enn vi ville gjort dersom vi var på skolen.  

Skoleåret har forøvrig 190 dager, så det er likt dette året også.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...