Gå til innhold

Resept på a-vitaminsyrer mot rynker (retinol eller tretinoin)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i begynnelsen av 30-årene og liker å ta vare på huden min med god hudrutine som solkrem, rens, hudkrem osv.  Jeg ønsker nå å integrere bruken av a-vitaminsyrekrem i hudrutinen min, ettersom denne har vitenskaplig bevist effekt mot fine rynker og solskader, men også for urenheter som akne. For å få retinol eller tretinoin (som er eksempel på a-vitaminsyrer) må man ha resept fra lege. Jeg prøvde å få respet på dette gjennom en hudlege på nett, også siden jeg har slitt med akne i flere år. Fikk ikke resept på a-vitaminsyrer for dette, men heller en gel mot kviser. Føler heller ikke det er "viktig" nok grunn til å gå til fastlegen for å spørre, men tenkte å kanskje prøve hudlege. Trenger man noen annen grunn om å få resept på a-vitaminsyrer enn at man ønsker å bruke det for å få en fin hud? hvem får egentlig resept på a-vitaminsyrer til huden? 

Anonymkode: 8b42a...ab1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne følger jeg. Jeg er 33 og har begynt å få den sinnarynken mellom brynene, og fine linjer rundt øyene. Håper noen her kan gi deg erfaringer og kanskje også fortelle om disse tingene forsvinner ved hjelp av retinol eller tretinotin! 

Anonymkode: 501a3...5da

Skrevet

Jeg svarte nylig på dette i et annet emne her, kopierer svaret mitt: «

Brukte Airol i 6 måneder. Trappet opp svært langsomt fra én gang ukentlig i starten, brukte riktige produkter både før og etter bruk, faktor 50 hver dag etc, men forble plaget av kortisonkrevende eksem og sårhet rundt øynene i hele perioden så jeg måtte slutte. Jeg fikk MYE finere hud, men det var rett og slett ikke verdt det.»

Jeg skrev det riktignok ut til meg selv da jeg er lege, men det burde ikke være så vanskelig å få kloa i. Ville prøvd fastlege via e-korrespondanse, eventuelt hudlege eller hudklinikk med hudlege/plastisk kirurg tilknyttet. 

Anonymkode: f95ab...4fb

Skrevet

TS her. Men er det noe man må argumentere for å få til legen? det er ikke som om jeg har eventuelt noe problem med rynker, eventuelt bare noe akne. Er det bare å møte opp på et legekontor og spørre etter en spesiell resepttype? 

Anonymkode: 8b42a...ab1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...