Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter så innmari med å takle livet jeg har. Gift og to barn med utfordringer. Han har med årene forandret seg fra en kjærlig og omsorgsfull mann til et rasshøl uten like. Han manipulerer og driver psykisk mishandling. Jeg er såpass oppegående at jeg ser hva han driver med, og kan svare for meg. Men det kveler meg.

Løsningen er liksom så åpenbar, jeg må gå fra han. Men jeg kan ikke. Jeg ble kronisk syk etter yngstemann ble født, og er ufør. Jeg klarer meg ikke økonomisk alene, og helsa er enkelte dager såpass dårlig at jeg er avhengig av hjelp. Ikke hver dag, men innimellom. Jeg kan ikke forvente at en femåring og en sjuåring kan legge seg selv når jeg er på do for tiende gang den kvelden og klokka er 19.30. Da er jeg helt avhengig av at han kan ta det.

Så hva kan jeg da gjøre? Jeg kan ikke gå og jeg kan ikke bli. Jeg føler at jeg er i et fengsel på ubestemt tid. 

Anonymkode: cb35d...406

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som livssituasjonen har vært vanskelig for mannen din også. Jeg vil tro at dere begge hadde hatt gått av å kunne snakke med noen om problemene deres. Kan være en tredjepart kunne hjulpet å sette ting i perspektiv og hjulpet med å gi dere forholdet tilbake.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så hva kan jeg da gjøre? Jeg kan ikke gå

Jo du kan avslutte forholdet med din mann. Du kan få hjelp hjemme; kontakt NAV/kommunen og undersøk om hvor mye praktisk hjelp du kan få de dagene du trenger noen til å ta seg av barna i perioder og søk om å få slik hjelp :klem:

Anonymkode: 92ad5...460

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Humorist1 skrev (5 minutter siden):

Høres ut som livssituasjonen har vært vanskelig for mannen din også. Jeg vil tro at dere begge hadde hatt gått av å kunne snakke med noen om problemene deres. Kan være en tredjepart kunne hjulpet å sette ting i perspektiv og hjulpet med å gi dere forholdet tilbake.

Vi har prøvd. Han ble ti ganger verre å ha med å gjøre. Han behandlet meg som dritt mellom hver time hos parterapeuten. Slang ut spydigheter og dritt hele tida. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg klarer meg ikke økonomisk alene

Det gjør du nok. Du kan få økonomisk hjelp fra NAV og/eller bostøtte, dersom du fyller kriteriene for å få dette. Kontakt NAV og få greie på om du kan søke om økonomisk hjelp.

Det er vel noe som heter grunnstønad og hjelpestønad el.l. som  man kan få ved utgifter pga helse.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

to barn med utfordringer

Har du søkt om og får du økonomisk stønad og/eller avlastning og/eller andre hjelpetiltak i forbindelse med barnas utfordringer?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det gjør du nok. Du kan få økonomisk hjelp fra NAV og/eller bostøtte, dersom du fyller kriteriene for å få dette. Kontakt NAV og få greie på om du kan søke om økonomisk hjelp.

Det er vel noe som heter grunnstønad og hjelpestønad el.l. som  man kan få ved utgifter pga helse.

Jeg har sjekket ut alt jeg kan få, og det går ikke rundt uansett. Jeg bor landlig, og har grei husleie. Men jeg ligger alt for høyt i inntekt i forhold til alt av stønader da jeg har ung ufør satsen. Bostøtte og alt er bare å glemme. Jeg har hjelpestønad på et barn, men ikke det andre. Og får ikke noe grunnstønad selv. Etter husleie, strøm og alt jeg må betale, vil jeg sitte igjen med 2500 som skal dekke mat og klær, medisiner osv til meg og ungene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du søkt om og får du økonomisk stønad og/eller avlastning og/eller andre hjelpetiltak i forbindelse med barnas utfordringer?

Jeg får hjelpestønad på et barn. Har ikke krav på det på det andre. Og i følge bv regnes jeg som for ressurssterk til å få avlasting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ung ufør, og ligger dermed over satsen for bostøtte. Har hjelpestønad på er barn, ikke krav på det på det andre. Og får ingen grunnstønad da de ikke regner noe av det som gyldig grunn. 

Skrevet

Du må legge en plan:

Du skal gå fra mannen og du kontakter NAV på mandag for å få informasjon om diverse stønader og hjelpetiltak samt for å søke om det som du har krav på av hjelp.

-Eier dere en bolig sammen?

-Hvordan skal dere ordne der praktiske?

-Har du familie og/eller venner i nærheten som kan stille opp og ta hånd om barna de dagene du har mer nedsatt helse enn ellers? Hvis nei: Skaff hjelp til dette gjennom NAV/kommunen.

-Har du familie og/eller venner i nærheten som kan stille opp og ta hånd om barna de dagene du skal gjøre praktiske ting som bl.a. møter med NAV m. fl. og de dagene du er opptatt med flytting?

-Få råd fra NAV om hva som er viktig å tenke på m.m.

Lykke til :klem1:

• Liker 2
Skrevet

Jeg får hjelpestønad på et barn. Har ikke krav på det på det andre. Og i følge bv regnes jeg som for ressurssterk til å få avlasting. 

Snakk med fastlegen snarest og be legen om å skrive en uttalelse angående din helse og dine behov for hjelp i hjemmet.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakk med fastlegen snarest og be legen om å skrive en uttalelse angående din helse og dine behov for hjelp i hjemmet.

Det er vel det at jeg har ikke nok behov. Da det bare er innimellom, så regnes det ikke som nok. 

Skrevet

Du må legge en plan:

Du skal gå fra mannen og du kontakter NAV på mandag for å få informasjon om diverse stønader og hjelpetiltak samt for å søke om det som du har krav på av hjelp.

-Eier dere en bolig sammen?

-Hvordan skal dere ordne der praktiske?

-Har du familie og/eller venner i nærheten som kan stille opp og ta hånd om barna de dagene du har mer nedsatt helse enn ellers? Hvis nei: Skaff hjelp til dette gjennom NAV/kommunen.

-Har du familie og/eller venner i nærheten som kan stille opp og ta hånd om barna de dagene du skal gjøre praktiske ting som bl.a. møter med NAV m. fl. og de dagene du er opptatt med flytting?

-Få råd fra NAV om hva som er viktig å tenke på m.m.

Lykke til :klem1:

Jeg har vært i kontakt med både nav og bv. De kan ikke tilby meg noe. Jeg har undersøkt alt som er, og det er ingenting å hente noe sted. Jeg har spart litt i skjul for å ha litt i bakhånd i starten, men det holder ikke lenge. Vi leier bolig, men jeg har ingen familie igjen, og ingen venner som kan stille opp på den måten. De har nok med seg og sine unger. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært i kontakt med både nav og bv. De kan ikke tilby meg noe. Jeg har undersøkt alt som er, og det er ingenting å hente noe sted. Jeg har spart litt i skjul for å ha litt i bakhånd i starten, men det holder ikke lenge. Vi leier bolig, men jeg har ingen familie igjen, og ingen venner som kan stille opp på den måten. De har nok med seg og sine unger. 

Ettersom du blir psykisk mishandlet av din mann: Kontakt Krisesenteret. Du kan bo på Krisesenteret med barna i en periode og de kan hjelpe deg med råd m.m.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sa de at de ikke kan tilby deg noe mens du er samboende og gift eller sa de at de ikke kan tilby deg noe hvis du går fra mannen?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har sjekket ut alt jeg kan få, og det går ikke rundt uansett. Jeg bor landlig, og har grei husleie. Men jeg ligger alt for høyt i inntekt i forhold til alt av stønader da jeg har ung ufør satsen. Bostøtte og alt er bare å glemme. Jeg har hjelpestønad på et barn, men ikke det andre. Og får ikke noe grunnstønad selv. Etter husleie, strøm og alt jeg må betale, vil jeg sitte igjen med 2500 som skal dekke mat og klær, medisiner osv til meg og ungene. 

Har du regnet inn evt. Barnebidrag fra far? Du kan få det selv om dere bestemmer dere for en 50/50 deling. Dersom han tjernet mer enn deg vel og merke

• Liker 5
Skrevet

Ungene må bo fast hos far, verre er det ikke.

Anonymkode: 7f281...5eb

• Liker 1
Skrevet

Angående avlastning, så er det ikke barnevernet som innvilger det, om omsorgsevnen er god, og barnet har «utfordringer». Det ligger under helse. I min kommune ligger det under forvaltningen.

Anonymkode: ba612...c26

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi har prøvd. Han ble ti ganger verre å ha med å gjøre. Han behandlet meg som dritt mellom hver time hos parterapeuten. Slang ut spydigheter og dritt hele tida. 

Huff da sånn skal det jo ikke være. Har dere prøvd seperate teraputer?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ettersom du blir psykisk mishandlet av din mann: Kontakt Krisesenteret. Du kan bo på Krisesenteret med barna i en periode og de kan hjelpe deg med råd m.m.

Jeg tenker også at dette kan være et godt sted å starte. Det kan hende det finnes løsninger på utfordringene du har som du kan få tips om på Krisesenteret. Du behøver ikke flytte inn for å få råd heller, det kan du få på telefonen.

En gang jeg stod i krise fikk jeg samtaler med kommunens lavterskeltilbud for psykisk helse. De som jobbet der visste om ulike muligheter rundt om i kommunen jeg ikke ante eksisterte.

Anonymkode: 4d8b6...bd5

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...