Gå til innhold

Permisjon, 80% eller 100% lønn?

AnonymBruker

Permisjon, 80% eller 100% lønn?  

52 stemmer

1. 1. Tok dere 80% eller 100% lønn?

• 80%
      12
    • 100%
      40

Anbefalte innlegg

Jeg synes dette med permisjon er så vanskelig! I tillegg er jeg og mannen uenig om det meste. Jeg ønsker å ta den lengste permisjonen med 80% lønn fordi jeg syns vi har råd til det og jeg ønsker mest mulig tid med barnet. Mannen mener det blir for dyrt og at vi får klare oss med den korte permisjonen og 100% lønn.

I tillegg ønsker vi begge å ta ut de 19 deleukene. Jeg kjenner egentlig at det er helt uaktuelt for meg at pappaen skal få de ukene. Han skal for all del ha permisjonen sin og knytte bånd med barnet, men jeg skal jammen ha noe av «hyggetiden» jeg også. Om han får alle deleukene, sitter jeg igjen med noen knappe måneder i barsel før baby har fått noen form for rutine - når det begynner å bli hyggelig skal jeg drasse meg på jobb.

Hvilken løsning har dere andre gått for, 80 eller 100%? Er det noen av dere andre som har gitt alle deleukene til pappaen? 

Når søker man, Og hvordan? Er det via nav, arbeidsgiver eller jordmor?

Min arbeidsgiver begynner å bli interessert i å vite hvor lenge jeg blir borte, men når må man søke senest? Jeg er i uke 13 og kunne tenke meg litt bedre tid til å finne ut av dette.

Anonymkode: c5017...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man søker via navn, hvis du er i uke 23 har du god tid til å søke :) Man får ofte kjapt svar på denne søknaden, jeg søkte ikke før jeg var i allefall 6 mnd på vei. Har valgt 100% begge gangene. Da får man totalt sett mest utbetalt (uansett om man er hjemme like lenge som 80% permisjonen!). Om du bil være hjemme lenger er det anbefalt å legge til side litt penger hver mnd og ta ulønnet etter 100% ukene er brukt opp. 

Anonymkode: 8aa5d...af1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristen er vel sånn 3 måneder for termin. Er ikke sikker da. Ikke fått noe mas fra arbeidsgiver enda og er i uke 16. Jeg vurderer også 80% men den delen av meg som er opptatt av best mulig økonomi og sparing er veldig usikker. Jeg tenker å ta alle deleukene, ikke fått noe demonstrasjoner fra mannen. Altså det er jeg som bærer fram barnet, noen "goder" må jeg få. Sånn jeg tenker i alle fall, hehe. Du kan vel ikke søke før etter uke 26 eller noe sånt, var inne på NAV å leste. Er Nav som behandler søknaden og arbeidsgiver som betaler .

Anonymkode: 3b904...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager mange skrivefeil! Nav* 13* vil* Håper du forstod. Man kan altså være like lenge hjemme, men får totalt sett mer penger om man velger 100% utbetaling + noen uker ulønnet permisjon enn om man velger 80% utbetaling  :) Man kan også ende permisjonen underveis, tror jeg.. Her hadde jeg ikke hatt sjans til å gå tilbake i jobb etter kun «mammadelen», barnet spiste jo kun morsmelk og tok ikke flaske! Ble flinkere til fast føde rundt 8 mnd. 

Anonymkode: 8aa5d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ønsket far å dele fellesperioden 50/50, men han sa han skjønte at jeg ville ha/trengte mer mtp amming og å komme meg etter fødsel. Han forslo derfor å dele 60/40. Etter vi har lest oss litt opp og hørt litt erfaringer fra venner/familie, er vi nå begge enige om at jeg tar hele fellesperioden. Med ferie og litt ulønnet er baby dermed 9 måneder når jeg starter å jobbe. Mannen tar også ferie og noen uker ulønnet, så han blir hjemme i ca 5. måneder. 

(Vi tar forresten 100% lønn, og tar heller noen uker ulønnet for å få det til å gå opp.) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne nå og spare 20% av lønnen din, så sparer du frem til din permisjon er ferdig. Da vet du hvordan 80% utbetaling er, og du får råd til litt ulønnet permisjon og lenger tid med babyen din. 

Du kan evt inngå kompromiss med partner, enten 80% og 50/50 felkesperm (kan jo forhandle litt her, feks 6 uker av barsel bør ikke regnes med, derfor bør du få 6 uker mer enn han av felles, dette er EU-regler som Norge ikke følger, og logisk fordi barselperioden er utrolig tøff på kropp og sinn). Da kan du avse 2 uker av felles til far. 

Er foressten helt enig med deg. De får sjarmøretappen, mens man som mor liksom skal dele perm likt, men er den som har grodd et barn i 9mnd, samt født, ammet, komplikasjoner og vitaminmangel, såre pupper og har en orkan av hormoner som setter en ut av spill i lang tid etterpå. Kanskje depresjon også.. Synes det skal være opptil familier å dele permisjonen. Og at kvinnen og barnets behov er styrende. 

Du må gi beskjed til arbeidsgiver tidligere enn nav. Rimelig frist hos arbeidsgiver er 3 mnd før du går ut i perm. Nav kan du søke foreldrepenger ganske tett opp mot termin. Saksbehandlingstid er 4 uker her jeg bor, så innen fire uker før du tenker du skal ut i permisjon. 

Anonymkode: a90b3...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes dette med permisjon er så vanskelig! I tillegg er jeg og mannen uenig om det meste. Jeg ønsker å ta den lengste permisjonen med 80% lønn fordi jeg syns vi har råd til det og jeg ønsker mest mulig tid med barnet. Mannen mener det blir for dyrt og at vi får klare oss med den korte permisjonen og 100% lønn.

I tillegg ønsker vi begge å ta ut de 19 deleukene. Jeg kjenner egentlig at det er helt uaktuelt for meg at pappaen skal få de ukene. Han skal for all del ha permisjonen sin og knytte bånd med barnet, men jeg skal jammen ha noe av «hyggetiden» jeg også. Om han får alle deleukene, sitter jeg igjen med noen knappe måneder i barsel før baby har fått noen form for rutine - når det begynner å bli hyggelig skal jeg drasse meg på jobb.

Hvilken løsning har dere andre gått for, 80 eller 100%? Er det noen av dere andre som har gitt alle deleukene til pappaen? 

Når søker man, Og hvordan? Er det via nav, arbeidsgiver eller jordmor?

Min arbeidsgiver begynner å bli interessert i å vite hvor lenge jeg blir borte, men når må man søke senest? Jeg er i uke 13 og kunne tenke meg litt bedre tid til å finne ut av dette.

Anonymkode: c5017...7a5

Dere søker om 100 prosent og så tar du noe ulønnet. Dette er som regel det gunstigste. 

Anonymkode: 0c12f...829

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så forbanna på den tredelingen.. Tenk å likestille kvinner og menn her, damene har jo gjort hele jobben!! Provoserende.

Barnet trenger mor og puppen når de er så små. Far blir like viktig - etterhvert!

Vi valgte 100% lønn, men satt da av noe og var hjemme til barnet var 12 mnd. På den tiden var det andre regler.

Nå tenker vi at jeg tar min del + fellesdel + ulønnet permisjon. Far tar sin del etterpå. Jeg vet jeg trenger tid på å komme meg etter fødsel, og vil amme. Vi prøver å holde barnet hjemme i et og et halvt år. Da bruker vi en del sparepenger på det. Jeg følte 12 mnd var alt for tidlig for å begynne i barnehage sist. Barnet hadde ikke glede av barnehagen før han var 1 1/2-2 år. Jeg jobber og i barnehage og VET hvor lite en ettåring har utbytte av barnehage. De aller minste trenger mammaen og pappaen sin. Ikke en haug med ukjente voksne, alt for få voksne pr.barn og mange andre spedbarn som krever masse. 

Anonymkode: 1bf5f...f25

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% Her tar jeg min del + fellesperioden, 5 uker ferie og 8 uker ulønnet permisjon, da blir jeg hjemme til baby er litt over 10 mnd og deretter tar pappaen sin del. Vi avslutter med juli-mnd hvor vi begge tar ferie sammen.

Tok hele fellesperioden sist også.

ps: hvis dere er uenige om «alt» nå, så kan det jo by på en del utfordringer når baby kommer!

Anonymkode: c2cee...ebf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen her ville også ha halve fellesperioden. Han har lite/ingen kunnskap om babyer og barsel og sånn så tror nok ikke han forstår helt hvor tung den første tiden kan være for spesielt mor og tenkte nok mest på at han ville ha fri fra jobb.. (han har begynt å forstå mer nå som fødsel nærmer seg da virker det som :)

Jeg forsøkte å møte ham litt på det iallfall, så vi deler 60/40 ca. Men jeg tar også noen uker ulønnet perm + ferie inne i min perm så jeg er hjemme i 7 måneder likevel, ca samme som om jeg hadde tatt hele felles. Jeg tjener mer så hadde vært mye lurere om jeg tok fellesukene og han tok ulønnet men logikk og fornuft gikk ikke helt gjennom "når nesten alle han kjenner delte likt" (noe jeg ikke tror helt på men ok 😄). Jeg var enig i at jeg ville at han skulle ha perm før barnet var ett år da (vet mange utsetter pappaperm et helt år, det ønsket ikke jeg)

Far får jo 2 uker rundt fødsel også, så om man deler helt likt får far i praksis mer perm enn mor, ennå mer om man føder etter termin :P Det brukte jeg som argument og det var han enig i.

Vi valgte 100% og tar heller ulønnet perm etterpå, vi må det uannsett pga bhgstart. Vi startet å spare i graviditeten til dette. Det lønner seg heller enn 80%, vi ville tapt over 20k om vi tok 80%.

Anonymkode: 9632d...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mannen her ville også ha halve fellesperioden. Han har lite/ingen kunnskap om babyer og barsel og sånn så tror nok ikke han forstår helt hvor tung den første tiden kan være for spesielt mor og tenkte nok mest på at han ville ha fri fra jobb.. (han har begynt å forstå mer nå som fødsel nærmer seg da virker det som :)

Jeg forsøkte å møte ham litt på det iallfall, så vi deler 60/40 ca. Men jeg tar også noen uker ulønnet perm + ferie inne i min perm så jeg er hjemme i 7 måneder likevel, ca samme som om jeg hadde tatt hele felles. Jeg tjener mer så hadde vært mye lurere om jeg tok fellesukene og han tok ulønnet men logikk og fornuft gikk ikke helt gjennom "når nesten alle han kjenner delte likt" (noe jeg ikke tror helt på men ok 😄). Jeg var enig i at jeg ville at han skulle ha perm før barnet var ett år da (vet mange utsetter pappaperm et helt år, det ønsket ikke jeg)

Far får jo 2 uker rundt fødsel også, så om man deler helt likt får far i praksis mer perm enn mor, ennå mer om man føder etter termin :P Det brukte jeg som argument og det var han enig i.

Vi valgte 100% og tar heller ulønnet perm etterpå, vi må det uannsett pga bhgstart. Vi startet å spare i graviditeten til dette. Det lønner seg heller enn 80%, vi ville tapt over 20k om vi tok 80%.

Tapt 20 k mer vs ulønnet? Hvis man tar 4 uker ulønnet feks så taper man en månedslønn, men det lønner seg uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tapt 20 k mer vs ulønnet? Hvis man tar 4 uker ulønnet feks så taper man en månedslønn, men det lønner seg uansett?

Det vil nesten alltid lønne seg ja. Men er selvsagt avhengig av hva en tjener. 

Anonymkode: 0c12f...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100%lønn, sett av 20% til ulønna permisjon :) da får du mest for pengene ! Å min mann hadde aldri fått fellesukene, det har vært jeg som har vært våken hver eneste natt med alle barna, Da skal ikke jeg tvinges på jobb! Om han hadde tatt netter, så kunne jeg ha jobba litt. Kan jo dele med at du jobber 2 dager i uken, å han jobber 3 dager. Men det forutsetter at han tar på seg det fulle ansvar de dagene som er hans 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lønner seg å ta 100 prosent. Vet ikke hvor tidlig du må søke til arbeidsgiver, men søknaden til NAV sender du ca 4 uker før permisjonen starter. Jeg ville søkt om hele fellesperioden. Husk at far kan ikke ta denne ut fullt ut om du ikke er i 100 prosent aktivitet, så i verste fall får du sette deg på bakbeina. 

Anonymkode: 293d9...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det lønner seg å ta 100 prosent. Vet ikke hvor tidlig du må søke til arbeidsgiver, men søknaden til NAV sender du ca 4 uker før permisjonen starter. Jeg ville søkt om hele fellesperioden. Husk at far kan ikke ta denne ut fullt ut om du ikke er i 100 prosent aktivitet, så i verste fall får du sette deg på bakbeina. 

Anonymkode: 293d9...680

Jeg får det ikke helt til å stemme… La inn tallene til meg og samboer nå. Vi sparer 19.000 på å ta 100% lønn. Men vi tjener jo ikke bare 19.000 kr på 10 uker arbeid? 

5B6FBAC8-3FDD-45A9-84A9-D843A97298AF.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (10 minutter siden):

Jeg får det ikke helt til å stemme… La inn tallene til meg og samboer nå. Vi sparer 19.000 på å ta 100% lønn. Men vi tjener jo ikke bare 19.000 kr på 10 uker arbeid? 

5B6FBAC8-3FDD-45A9-84A9-D843A97298AF.png

Hehe glem det, skjønte det nå. Gravidhjerne og trøtt fredagskveld 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det lønner seg likevel, du må ikke regne med den lønnen du "taper" på 10 uker ulønnet for den lønnen får du jo ikke med 80% heller (da er du jo i perm). Så når 59 uker satt sammen av 49 uker 100%+10 uker ulønnet gir mer utbetalt enn 59 uker 80% så lønner 100% + ulønnet seg. (Da har jeg ikke regnet med tap av sykepengerettigheter og om man eventuelt taper pensjon da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 80% jeg var lærling, tjente lite uansett og fikk fødselsstipend og noe ekstra stipend fordi jeg fikk barn som ikke er en del av gjeld i dag, så jay

Anonymkode: 16508...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste jeg har hørt om som trenger 8-10 mnd for å «komme seg etter fødsel» er de som et 40+ når de får barn, eller de som tviholder på «mor-baby symbiosen».

Anonymkode: 8ff38...129

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

De eneste jeg har hørt om som trenger 8-10 mnd for å «komme seg etter fødsel» er de som et 40+ når de får barn, eller de som tviholder på «mor-baby symbiosen».

Anonymkode: 8ff38...129

Hva du har hørt om er ikke fasiten. Folk og fødsler er forskjellige. Selv om du gjerne vil jobbe etter 8 mnd, er det mange som synes dette er alt for tidlig. 

Anonymkode: 1bf5f...f25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...