AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #1 Del Skrevet 18. februar 2022 Der jeg kommer fra så er det nesten ingen som snakker dialekten der lenger, de snakker bokmål. Dette gjelder stort sett barn, ungdommer og unge voksne. Har ofte fått til svar fra barn at det heter ikke det når jeg snakker dialekten min. Er det ikke kult nok å snakke dialekt lenger? Eller har det bare blitt sånn? Jeg er fra et tettsted i innlandet. Snakker folk dialekten sin der du bor? Jeg er ikke så gammel jeg heller, er 36. Anonymkode: 1948b...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #2 Del Skrevet 18. februar 2022 Jeg er fra Molde og snakker dialekten min, men etter mange år et annet sted snakker jeg litt penere, men alle hører hvor jeg kommer fra. De som vokser opp i dag i Molde snakker penere enn meg. Istedenfor å si ikkje så sier de ikke og det er jåleri. Min sønn er oppvokst i Stavanger og er tjue år og han snakker Stavangerdialekt, men litt finere enn de som vokste opp for femti år siden. De som vokser opp på mindre steder har komplekser for dialekten sin, derfor begynner de å snakke finere. Anonymkode: a9b54...eac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #3 Del Skrevet 18. februar 2022 Jeg er også fra et tettsted i innlandet. Har lagt merke til det samme, tror ikke det er kult å snakke dialekten her lenger. Anonymkode: e88f3...a76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #4 Del Skrevet 18. februar 2022 Har lagt merke til det på TV, at unge fra Arendal og Grimstad snakker bokmål. Trist. De kunne i det minste valgt en penere dialekt når de først skal snakke annerledes. Anonymkode: 283c0...535 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 18. februar 2022 #5 Del Skrevet 18. februar 2022 Ingen snakker bokmål. Bokmål er et skriftspråk. Standard østnorsk er det dere mener. Synd så mange kutter ut dialektene sine. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #6 Del Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har lagt merke til det på TV, at unge fra Arendal og Grimstad snakker bokmål. Trist. De kunne i det minste valgt en penere dialekt når de først skal snakke annerledes. Anonymkode: 283c0...535 Jeg har bodd i Arendal hele livet, og det er sånn det har blitt. Synd synes jeg.. Anonymkode: b7873...7a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #7 Del Skrevet 18. februar 2022 Man kan ikke bevare alt i all evighet heller. Jeg synes heller det er positivt at det blir enklere å forstå hverandre her i landet. Enklere for utlendinger som kommer hit også. Anonymkode: 3ffc2...a17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #8 Del Skrevet 18. februar 2022 Her snakkes det fortsatt dialekt. Bygd på vestlandet. Anonymkode: 31eeb...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #9 Del Skrevet 18. februar 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: De som vokser opp på mindre steder har komplekser for dialekten sin, derfor begynner de å snakke finere. Anonymkode: a9b54...eac For noen, ikke for alle. Etter mange år i Oslo med kolleger og venner fra både hele Norge og hele verden som ikke alltid kan så godt norsk som vi skulle ønske, og spesielt ikke dialekter, så har jeg tilpasset meg og lagt bort de "tyngste" dialektordene. Synd, men sånn er det blitt. Man når et punkt der misforståelsene og "hæ"-ene blir for mange. Når jeg snakker med mine foreldre og barndomskompiser slår jeg straks over til bred dialekt igjen uten problem. Det handler ikke om komplekser eller at noen dialekter liksom er "finere". Anonymkode: 462ae...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #10 Del Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Der jeg kommer fra så er det nesten ingen som snakker dialekten der lenger, de snakker bokmål. Dette gjelder stort sett barn, ungdommer og unge voksne. Har ofte fått til svar fra barn at det heter ikke det når jeg snakker dialekten min. Er det ikke kult nok å snakke dialekt lenger? Eller har det bare blitt sånn? Jeg er fra et tettsted i innlandet. Snakker folk dialekten sin der du bor? Jeg er ikke så gammel jeg heller, er 36. Anonymkode: 1948b...8a4 Bokmål er et skriftspråk, ikke en dialekt. Anonymkode: b1ef9...2c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #11 Del Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bokmål er et skriftspråk, ikke en dialekt. Anonymkode: b1ef9...2c5 Ok. Skrev feil da. Anonymkode: 1948b...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 19. februar 2022 #12 Del Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har bodd i Arendal hele livet, og det er sånn det har blitt. Synd synes jeg.. Anonymkode: b7873...7a1 Men de har vel holdt på den lille skarre r en eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #13 Del Skrevet 19. februar 2022 Er glad det ikke er sånn her jeg bor på søre Sunnmøre... men om man beveger seg litt nordover til Ålesund så hører man mye rart 😳 Anonymkode: e83f6...55b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #14 Del Skrevet 19. februar 2022 Kristiansunder her. I likhet med hn fra Molde har jeg samme erfaring, ungdommen sier ikke i st for ikkje. Æ for jeg holder seg da. Tror dialektene er i ferd med å forsvinne, verden blir mindre. Ujnngåelig, men litt synd at det snart bare er eldre folk og Øyvind Elgenes som prater brei kristiansundsdialekt. En dialekt med mange spor av byens fortid som sjøfartsby, det het jo fex «allvei» i stedet for «alltid». Anonymkode: bee02...890 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 19. februar 2022 #15 Del Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Der jeg kommer fra så er det nesten ingen som snakker dialekten der lenger, de snakker bokmål. Dette gjelder stort sett barn, ungdommer og unge voksne. Har ofte fått til svar fra barn at det heter ikke det når jeg snakker dialekten min. Er det ikke kult nok å snakke dialekt lenger? Eller har det bare blitt sånn? Jeg er fra et tettsted i innlandet. Snakker folk dialekten sin der du bor? Jeg er ikke så gammel jeg heller, er 36. Anonymkode: 1948b...8a4 Bokmål er et skriftspråk. Ikke et talespråk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #16 Del Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kristiansunder her. I likhet med hn fra Molde har jeg samme erfaring, ungdommen sier ikke i st for ikkje. Æ for jeg holder seg da. Tror dialektene er i ferd med å forsvinne, verden blir mindre. Ujnngåelig, men litt synd at det snart bare er eldre folk og Øyvind Elgenes som prater brei kristiansundsdialekt. En dialekt med mange spor av byens fortid som sjøfartsby, det het jo fex «allvei» i stedet for «alltid». Anonymkode: bee02...890 Ja! Venninna mi ble sammen med en fyr. Jeg spurte han hvor på Østlandet han var i fra, han svarte: «Jeg kommer fra Kristiansund.» Jeg: 😨 Anonymkode: 92694...089 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #17 Del Skrevet 19. februar 2022 lurven skrev (39 minutter siden): Bokmål er et skriftspråk. Ikke et talespråk De svarte jeg på. Jeg mente østlandsk. Anonymkode: 1948b...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #18 Del Skrevet 19. februar 2022 Pipaluk skrev (13 timer siden): Men de har vel holdt på den lille skarre r en eller? Ja, østlandsdialekt med skarre R 🙈 Anonymkode: b7873...7a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå