Gå til innhold

Er alvorlig bekymret for barnet mitt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun spiser jo nesten ikke. Alltid vært lett og liten og har aldri spist bra. Tok det med ro i begynnelsen og tenkte ikke over det, fikk beskjed fra helsesøster om å ikke tvinge henne til mat osv. men nå merker jeg at hun er blek og synes hun er fortsatt tynn. Spiser dårlig. Nekter å spise alt hun får servert. For eksempel, hvis hun får spaghetti og kjøttdeig, så spiser hun bare spaghetti. Jeg prøvde å kjøpe næringsdrikker til henne, men de smaker ekkelt sier hun. Får det ikke i henne. Er redd hun er begynt å bli underernært. Men hva skal jeg gjøre? Mulig jeg overdriver situasjonen men hvor skal jeg henvende meg? Hun tar sanasol og vitamin bjørner, men pga dårlig matlyst/spiser lite legger hun ikke på seg! Hun er 5 år. Kan noen dytte meg i riktig retning her? Har dere erfaringer selv? 

Anonymkode: eb274...2fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få henne utredet for cøliaki eller glutenintoleranse!

Anonymkode: 3301d...a37

• Liker 1
Skrevet

Ja, bestill legetime. 

Anonymkode: 8eaff...638

• Liker 3
Skrevet

Hvor mye veier hun?

Anonymkode: 4b84b...6e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor mye veier hun?

Anonymkode: 4b84b...6e0

15 kg og hun er bruker str 104 i klær. Ikke stor jente. Alltid vært mindre men fulgt sin egen kurve fra fødselen av.

Skrevet

Fastlegen. Sjekk cøliaki, laktoseintoleranse, og andre allergier. Særlig det med blek og vokse lite kan være cøliaki. Hvordan er avføringen? Forstoppet eller diare? Grå?

Anonymkode: 718da...510

• Liker 1
Skrevet

Ville  kontaktet lege og fått henvisning videre. Sikkert gode råd å få 💓 

Skrevet

Kan jo mangle jern også da, mtp at hun får i seg lite. Er du streng nok med at hun MÅ smake før man kan si man ikke liker? Barn må introduseres/smake mange ganger på samme tingen før de etterhvert finner ut at det er godt. Og man kommer sjeldent noen vei ift variert kosthold ved å godta at barnet ikke vil smake. 

(og før mammapoliti klikker om bv og barnemishandling, så er det forskjell a tvinge barn til å smake (kan spytte ut), og tvinge til å spise maten). 

Anonymkode: b8bcd...509

• Liker 1
Skrevet

Gå til legen og få henvisning til spiseteam på sykehuset. 

Anonymkode: 1ff3b...b5e

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

15 kg og hun er bruker str 104 i klær. Ikke stor jente. Alltid vært mindre men fulgt sin egen kurve fra fødselen av.

Min var ikke større enn det som femåring han heller. Men plutselig løsna matlysta på han. Han er fremdeles liten, men han spiser fremdeles bra. Det er greit å sjekke ut. Her var det melkeallergi og refluks som lå bak. 

Endret av Jadzia
  • Nyttig 1
Gjest Chicchi
Skrevet

Mulig jeg krisemaksimerer her, men sjekk om hun har det bra mentalt. Jeg sier det fordi jeg ble mobbet i barnehagen, og sluttet å spise som et resultat av det. Jeg kan ingenting om barn, men går det an å spørre henne om hun har det bra, eller om det er noe hun tenker på?

Skrevet

Tenk smart når du lager mat: Stek mat i smør, ta i ei skje fløte i grøten, server helmelk, lag smoothier med litt olje eller fløte etc. Forutsatt at hun spiser noe av dette selvfølgelig. Men når du f.x serverer spaghetti, så kan du røre inn litt smør etc. 

Anonymkode: 4d191...023

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Henvisning til spiseteam, hvis det er nødvendig etter utredning hos fastlege. I mellomtiden kan du følge SolidStarts og Kidseatincolors på Instagram - mye forskningsbasert informasjon og tips om bl.a picky eating og spisenekt. 

Anonymkode: 4bddc...845

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker så lenge hun følger din fødselskurv så burde du puste litt ut. Alle barn følger ikke standarden. Noen er større i str andre små. Min 5 åring spiser også helst bare nudler, spagetti, pannekaker og risgrøt. Hun spiser også veldig lite, men spiser nok til at kroppen er met. Men bestill gjerne en legetime og ta og følg opp vekt og høyde hos fastlegen. Det blir sikkert også tatt blodprøver så forbered henne litt på stikket. 

• Liker 1
Skrevet

Har hun blitt sjekket med blodprøver for cøliaki? Trenger overhodet ikke å ha de vanlige symptomene. Har ett barn selv med dette! Det er mange udiagnoserte der ute. Flere leger som ikke sjekker fordi mange ikke har typiske symptomer. Sjekk! 

Anonymkode: 030dd...790

Skrevet

Hvis du er alvorlig bekymret for barnet ditt tar du henne selvsagt med til legen!

Jeg har selv er svært undervektig barn. Hun ligger under den nederste kurven i skjemaet. Har vært hos legen med henne flere ganger i løpet av oppveksten, men de finner ingenting. 

Anonymkode: b12a7...ad6

Skrevet

Jeg er enig med de som sier ta kontakt med fastlegen. 

Ellers er jeg nok litt påvirket av å ha vært et lite, tynt barn selv. Jeg lå under nederste kurve på både vekt og lengde gjennom oppveksten, og ble en liten dame på 153 cm til slutt. Så jeg skulle bare være sånn. Foreldrene mine stresset mye med at jeg spiste lite, og det førte ikke noe godt med seg. Med mitt tynne, småspiste barn er jeg opptatt av å tilby og ha god stemning ved matbordet, men ikke mase om mat. Men hun følger nederste kurve, er aktiv og fornøyd.

Når du er bekymret, så skal du ta det på alvor. For selv om noen barn normalt spiser lite fordi de er små og trenger lite, så er det jo også noen som har underliggende helseproblemer. Så kan en heller la være å stresse med maten etter at en har sjekket ut at alt er bra helsemessig og at barnet følger sin kurve. 

Anonymkode: 4bf38...06f

• Liker 1
Skrevet

Hu er like stor som min 5-åring som også suger på å spise. Vi fikk tips av lege om å lure i ekstra smør i mye han spiser. Du sier hun bare spiser spagetti når du serverer spagetti og kjøttsaus, ta på litt ekstra smør på hennes spagetti før hun setter seg ved matbordet. Litt ekstra smør på brødskiva. Jeg har til og med tatt smør i ris og inni tacolefsa 😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble tilslutt tvangsfôret da jeg var 7. ble truet med innleggelse i lange tider. Hadde ikke matlyst. Noe av grunnen var at jeg nok slet med refluks. Så åt jeg på alt mulig som ikke var mat, bl.a plast, papir og viskelær. Hadde også en avhengighet for sjokolademelk og laget meg dette når foreldrene ikke såg meg. Var et svært sykt barn og er heller ikke helt frisk i dag. 
Du gjør nok lurt i å ta henne til legen for en liten utredning. 

Anonymkode: eb434...f96

• Hjerte 1
Skrevet

Vår yngste har også vært liten, tynn og blek. Lite matlyst, lite opptatt av mat. Jeg har vært bekymret, men har funnet ro i at så lenge hun er aktiv og virker å ha det greit så får hun i seg det hun trenger. Hun er lys i huden, og på vinteren blir hun alltid veldig blek. 

Hun har fulgt sin kurve hele tiden, den nederste persentilen. Aktiv og i godt humør. 

Det som har hjulpet aller mest hos oss er å akseptere at hun kun spiser det hun trenger, og lagt bort alt stress og mas rundt spising. I perioden spiser hun mer, og andre perioder spiser hun mindre. 

Hvis du er bekymret så bør du oppsøke lege. Men det beste vi gjorde for vårt barn var å slutte å bekymre oss og bruke energi på hvor mye hun spiste. Vi tar ansvar for at det som serveres er sunt, godt og tiltalende, så bestemmer hun hvor mye hun vil spise av det. 

Anonymkode: a63b8...174

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...