Gå til innhold

Er innvandringspolitikken i Norge diskriminerende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man ser her ser man at det er ulovlig å behandle folk forskjellig pga bla. nasjonal opprinnelse:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51#KAPITTEL_2

Folk som kommer fra feks Sverige, Danmark eller land i EU kan reise mer eller mindre fritt til Norge og til og med bosette seg her om de vil, men folk som kommer fra feks Asia eller Afrika kan ikke reise hit på samme måte.

Jeg skjønner at det kan være innvandringsregulerende eller andre gode grunner til at det må være sånn, men jeg er bare interessert i teorien rundt dette.

Er det noen som kan noe om dette som tror at det ville vært mulig å gå til sak mot staten i Norge og vunnet fram med at innvandringspolitikken i Norge er ulovlig?

Hvorfor / hvorfor ikke?

Anonymkode: cc632...da6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldigvis så har vi utlendingsloven og det skulle bare mangle at men setter krav til de som ønsker å oppholde seg i landet, hvis det hadde vært fri flyt så hadde samfunnet og velferdssystemet kollapset og vi ville endt om som et u-land.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-05-15-35/KAPITTEL_2#§8

Med den økende tilstrømningen av velferdsmigranter fra Afrika og Midt-Østen så burde det blitt enda strengere og alle land i EU/Schengen burde bidra til å sikre yttergrensene.

Det er ingen løsning å flytte befolkningen i fattige land til Europa og det er på høy tid at disse landene og befolkningen i disse landene tar tak i egen situasjon, bare i Afrika er det nå 1.4 milliarder mennesker og det er forventet en fordobling innen 2050. Ingen med vettet i behold kan tro at det er en god ide å flytte flere hundre millioner mennesker til Europa. 

Anonymkode: 5e4f2...ffa

• Liker 3
  • Nyttig 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Ja jeg er enig i at man ikke kan slippe alle som vil hit inn i Norge. Spørsmålet var bare teorien rundt dette.

For ser man objektivt på det så er vel loven rasistisk når den sier at folk fra Europa kan reise hit mer eller mindre fritt, mens folk fra Asia og Afrika ikke kan det.

I følge linken jeg la i HI er det ikke lov å forskjellsbehandle mennesker på grunn av nasjonal opprinnelse betyr det da at innvandringspolitikken i Norge er ulovlig? Er det noen som tror at man kunne komme noen vei med å gå til sak mot staten angående dette? Eller er det noe annet jeg ikke ser?

Jeg er som sagt bare interessert i teorien rundt dette. Synes det er interessant å tenke på sånne ting.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 13.15):

Hvis man ser her ser man at det er ulovlig å behandle folk forskjellig pga bla. nasjonal opprinnelse:

Folk som kommer fra feks Sverige, Danmark eller land i EU kan reise mer eller mindre fritt til Norge og til og med bosette seg her om de vil, men folk som kommer fra feks Asia eller Afrika kan ikke reise hit på samme måte.

Jeg skjønner at det kan være innvandringsregulerende eller andre gode grunner til at det må være sånn, men jeg er bare interessert i teorien rundt dette.

Er det noen som kan noe om dette som tror at det ville vært mulig å gå til sak mot staten i Norge og vunnet fram med at innvandringspolitikken i Norge er ulovlig?

Hvorfor / hvorfor ikke?

Politikerne er valgt for å fatte slike politiske avgjørelser. Jeg tror ikke domstolene ville orke å påtatt seg ansvaret for et så brenenbart tema, og dermed miste sin tillitt fullstendig.

Men jeg er jo enig med deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her. Ja jeg er enig i at man ikke kan slippe alle som vil hit inn i Norge. Spørsmålet var bare teorien rundt dette.

For ser man objektivt på det så er vel loven rasistisk når den sier at folk fra Europa kan reise hit mer eller mindre fritt, mens folk fra Asia og Afrika ikke kan det.

I følge linken jeg la i HI er det ikke lov å forskjellsbehandle mennesker på grunn av nasjonal opprinnelse betyr det da at innvandringspolitikken i Norge er ulovlig? Er det noen som tror at man kunne komme noen vei med å gå til sak mot staten angående dette? Eller er det noe annet jeg ikke ser?

Jeg er som sagt bare interessert i teorien rundt dette. Synes det er interessant å tenke på sånne ting.

Rasistisk er det jo ikke, det går jo ikke på rase/hudfarge. En svart svenske får enkelt opphold, en hvit afrikaner får det ikke. 

Hvorfor er det diskriminerende? Jeg får jo også flytte til Sverige når jeg vil, skal jeg flytte til Asia/Afrika må jeg gjennom en lang prosess. Grunnen til dette er jo på grunn av EU. Man kan jo sikkert si at det er diskriminerende for de som står utenfor EU, men det er jo liksom poenget med en "allianse"? At noen er innenfor og noen utenfor? Og det er jo vanskelig for oss innenfor EU å flytte ut av EU, på samme måte som det er vanskelig for de utenfor EU å flytte inn hit. 

Anonymkode: e5d10...fa7

• Liker 2
Skrevet
On 2/18/2022 at 2:15 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor / hvorfor ikke?

Selvfølgelig IKKE.  Hver eneste land har rett til å beskytte seg og dette involverer innvandringspolitikken og.  Som nevnt, om jeg hadde lyst å flytte til South Afrika, må jeg gjennom mange kanaler for å få det godkjent.  Heldigvis har Norge sluttet å være tafatt og satt opp strengere integrerings krav for å få fotfeste her. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Den er kanskje ikke rasistisk, men den er diskriminerende da. Og i følge den linken til Norges lover som jeg la ut i HI er det ulovlig å forskjellsbehandle mennesker med bakgrunn i blant annet nasjonal opprinnelse. 

Jeg vet ikke dette sikkert, men jeg ville tro at flere land også har noe liggende den samme loven. Så det hadde i grunnen vært litt spennende å se hva som hadde skjedd om noen tok tak i dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...