Gå til innhold

Jeg er en elendig student, og generelt når det kommer til å lære noe nytt, HJELP MEG!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer bare ikke studere!  Har lagt opp en grundig plan for hva som må gjøres men jeg klarer aldri gjennomføre.  Bare jeg ser på teksten blir jeg demotivert eller sovner.  Forelesninger har jeg gitt opp for lærer kunne like gjerne snakket et annet språk, og jeg klarer ikke konsentrere meg og sovner.

Det sis at noen er tungpulte, jeg er det bare det når det kommer til å lære!  Jeg kunne ikke lese ordentligst før jeg gikk i femte klasse!  Det bare går ikke inn!  Jeg brukte 8 år på å komme gjennom VGs, og dette funker ikke for meg.  

Jeg er helt håpløs og skjønner ingenting,  jeg studerer IT og brukte en over uke bare på å lære hvordan jeg kobler meg opp til nettverket på skolen.  Så jeg måtte bare bruke mobilnettet.

Eksamen forrige semester ble heldigvis hjemme eksamen så jeg klarete å bestå med alle hjelpemidler.  

Jeg har alltid vært en person som generelt mestrer livet dårlig, og jeg har mye bagasje som ødeleger for meg.  Har dysleksi og dyskalkuli. bipolar lidelse, personlighetsforstyrrelser og ptsd, jeg er også gift med hus og to barn.  

Og det blir liksom så mye å holde styr på i hodet og tenke på at jeg klarer bare gjennomføre det høyst nødvendige.  Og kommer ikke til å bestå eksamen dette semesteret.

Jeg har søkt om forlenget studieløp men har ikke fått svar enda, og NAV ble ikke begeistret for det.  Jeg får AAP og har studie (b.l.a) som aktivitet.  

Føler meg helt på kanten av et stup som jeg holder meg til for livet, og holer hele tiden på å miste taket.  Og som om det ikke var nok mister jeg snart retten min på samtaler med psykriatisk sykepleier fra kommunen.  

Hva kan jeg gjøre for å takle studiene bedre?!  Jeg blir helt ør og kvalm og desperat etter å komme meg vekk hver gang jeg tenker på alt arbeidet!

Anonymkode: d19a9...4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner meg ikke på dette. Du brukte 8 år på å fullføre videregående. Det vil si 5 år lengre enn normen. Og nå har du sammen med NAV kommet til enighet om at høyere utdannelse er tingen for deg. 

Kan ikke forstå annet enn at dette er bortkastede år... 

Anonymkode: 434f7...bed

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner meg ikke på dette. Du brukte 8 år på å fullføre videregående. Det vil si 5 år lengre enn normen. Og nå har du sammen med NAV kommet til enighet om at høyere utdannelse er tingen for deg. 

Kan ikke forstå annet enn at dette er bortkastede år... 

Takk

Gjest Nimbus2000
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har søkt om forlenget studieløp men har ikke fått svar enda, og NAV ble ikke begeistret for det.  Jeg får AAP og har studie (b.l.a) som aktivitet.  

Hvor langt i studieløpet har du kommet og hvor mye har du igjen?

Og hvorfor tror du å jobbe med IT er din ting når du sliter sånn på studiet?

Skrevet

Litt ening med overenfør, om du sliter så med studere, hvorfor velge de retningen? Hvorfor ikke en mer praktisk utdanning? 

Anonymkode: ac7ed...ba4

• Liker 1
Skrevet
Nimbus2000 skrev (Akkurat nå):

Hvor langt i studieløpet har du kommet og hvor mye har du igjen?

Og hvorfor tror du å jobbe med IT er din ting når du sliter sånn på studiet?

Jeg er på mitt andre semester,

fordi det er det eneste studiet som jeg og nav vet jeg 100 % sikkert ville få jobb i etterpå, som også ikke involverer så mye sosial interaksjon i arbeidslivet som andre yrker.  Så jeg må ikke forholde meg til så mange fler en et fast antall kollegaer 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt ening med overenfør, om du sliter så med studere, hvorfor velge de retningen? Hvorfor ikke en mer praktisk utdanning? 

Anonymkode: ac7ed...ba4

Praktiske utdanninger fører ofte til jobber med mye sosial kontakt

Men ingen som kan komme med studietips?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk

Hvorfor i all verden søker du ikke praktisk utdanning og yrke. 

Det er ingen skam i det, tvert imot. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor i all verden søker du ikke praktisk utdanning og yrke. 

Det er ingen skam i det, tvert imot. 

Kan ikke pga helsen, jeg takler ikke å forholde meg til så mange mennesker og praktiske reker medfører ofte mye fysisk kommunikasjon og mennesker

Gjest Nimbus2000
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er på mitt andre semester,

fordi det er det eneste studiet som jeg og nav vet jeg 100 % sikkert ville få jobb i etterpå, som også ikke involverer så mye sosial interaksjon i arbeidslivet som andre yrker.  Så jeg må ikke forholde meg til så mange fler en et fast antall kollegaer 

Det er vel ikke 100% sikkert at du får jobb om du sliter såpass mye med å lære. Greit at arbeidsmarkedet innen IT er godt, men om du skal jobbe med programmering så forventes det at du lærer nye ting gjennom hele karrieren.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men ingen som kan komme med studietips?

Legg ned enormt med arbeid i fagene og jobb mye med å løse oppgaver. Om du lærer tregt så må du rett og slett legge ned flere timer enn de andre. 

Skrevet
Nimbus2000 skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke 100% sikkert at du får jobb om du sliter såpass mye med å lære. Greit at arbeidsmarkedet innen IT er godt, men om du skal jobbe med programmering så forventes det at du lærer nye ting gjennom hele karrieren.

Legg ned enormt med arbeid i fagene og jobb mye med å løse oppgaver. Om du lærer tregt så må du rett og slett legge ned flere timer enn de andre. 

Enig. Du må være forbedret på å bruke mye lenger tid enn andre. Og så kan du tenke igjennom om det er noe du sliter særlig med - konsentrasjon? Tallforståelse? Lesing? Og prøve å forbedre deg på det området. 

Anonymkode: cccf5...618

Skrevet

Det høres ikke ut som om du er på rett spor dessverre. Høyere utdanning er ikke for alle. Når du i tillegg sliter med alt det du ramset opp, så synes jeg det er merkelig saksbehandleren din i det hele tatt foreslo noe sånt.

Fagskole eller et ettårig yrkesrettet studie kunne kanskje vært mer realistisk. Men når du ikke orker å være i nærheten av andre så begrenser det seg jo kraftig. 

Du skal ha for at du prøver, men det bør også være realistisk, og noe du kan klare å stå i etter fullført. 

Anonymkode: 9f00d...281

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes folk bør holde seg for gode til å prøve å få ts til å avstå fra disse studiene, hun spurte dere nemlig ikke om hun skulle slutte eller ei. Vet du om det er noe på lærestedet ditt du kan snakke med, få noe veiledning av noe slag? For eksempel i studieteknikk? 

Anonymkode: d6823...6d4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 17.54):

Jeg synes folk bør holde seg for gode til å prøve å få ts til å avstå fra disse studiene, hun spurte dere nemlig ikke om hun skulle slutte eller ei. Vet du om det er noe på lærestedet ditt du kan snakke med, få noe veiledning av noe slag? For eksempel i studieteknikk? 

Takk ❤️ Jeg har vært i kontakt med studieveileder for studiet mitt, ang forlenget studieløp. Men kanskje han også har noe å komme med i forhold til studieteknikk og sånt.  Jeg skal prøve å kontakte han om det, takk!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også at du kan be om tilrettelegging ved studiestedet. Sjekk om de har en mentorordning der du går (ved NTNU har de det). De undersøker behovet ditt ved tilretteleggingstjenesten. 

En annen ting: er du utredet for adhd?

Og: har du forsøkt emdr-terapi mot ptsd? Se på siden til emdr Norge om det finnes terapeuter nær der du bor. Det tror jeg vil hjelpe deg veldig. 

Utover det undrer jeg meg også over yrkesvalget som er gjort. Meningen med hjelp fra nav er jo å finne en løsning hvor du skal oppleve mestring, noe som er realistisk å få til. Med alle de utfordringene du har hatt med skolegang gjennom livet, er det beundringsverdig at du forsøker høyere utdanning. Men om det er den smarteste løsningen _akkurat nå_ stiller jeg meg undrende til.

Nav støtter deg også kun i et begrenset tidsrom, og når du brukte 8 år på å gjennomføre vgs må du regne med å miste støtten fra nav ut i studieløpet. Du må også undersøke og forholde deg til studieretten din. Dvs at du har et begrenset antall år du får lov til å studere ved studiestedet. For å ha større sjanse til å lykkes bør du vurdere å redusere antall studiepoeng pr. semester. Se også etter kollokviegrupper hvor du får andre studenter å støtte deg på. 

Lykke til! 

Anonymkode: 89453...909

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 12.46):

Enig. Du må være forbedret på å bruke mye lenger tid enn andre. Og så kan du tenke igjennom om det er noe du sliter særlig med - konsentrasjon? Tallforståelse? Lesing? Og prøve å forbedre deg på det området. 

Anonymkode: cccf5...618

Du leste ikke hovedinnlegget, du?!

Anonymkode: edbc5...f34

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 17.54):

Det er da greit å være realist også. Hvilken arbeidsgiver vil ansette en person som er godt opp i tredveårene, som har null arbeidserfaring, som har brukt 15 år på å fullføre videregående og en eller annen bachelor. 

• Liker 2
Skrevet

De fleste studieteknikker legger til grunn at man ikke har store lærevansker. På høyere utdanning har man ansvar for egen læring, og tilpasningsmulighetene er dessverre begrenset sammenlignet med f.eks. grunnskolen.

Det er utrolig modig av deg å hive deg inn i høyere utdanning og at du holder ut på andre semester!

Har du vært i arbeidsrettet tiltak eller fått en kartlegging av arbeidsevnen din?

Skrevet

Jeg synes du er utrolig tøff som står på og har holdt ut så lenge. Det finnes bøker om studieteknikk som du kunne lest, men kanskje du først og fremst skal ta kontakt med studieveileder for å høre om tips. Jeg studerer noe helt annet, så jeg er usikker på om mine tips er særlig relevante, men jeg kan dele noe av det i tilfelle. Jeg legger en del arbeid i å få oversikt over hva foreleserne fokuserer på i forelesningene. Jeg synes det kan bli overveldende med alt pensum, men ved å få oversikt over hva foreleserne mener er viktig så begrenser du det en del. Jeg har også satt meg godt inn i emnebeskrivelsen og hvilken kunnskap og ferdigheter jeg skal ha etter semesteret. Jeg jobber godt med å lage oversiktlige dokumenter hvor jeg samler teorier, teoretikere og andre viktige ting. Jeg har litt lik bakgrunn som deg. Jeg er tilnærmet frisk i dag, men kan fort bli overveldet av stress når det blir for mye. Derfor er min førsteprioritet å rydde opp så jeg får oversikt. Jeg kjenner ikke til hvordan IKT-faget er, men kanskje noe kan overføres? 

Anonymkode: 21b48...e1e

Skrevet

Det kan godt hende du er en av mange kvinner som har fått bipolar diagnose fordi utreder ikke kan nok om ADHD hos kvinner.

Dette høres ekstremt ut som ADHD. 

Vil anbefale deg og lese her:

https://www.adhdnorge.no/brosjyrer/adhd-hos-kvinner

Anonymkode: 93339...250

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det kan godt hende du er en av mange kvinner som har fått bipolar diagnose fordi utreder ikke kan nok om ADHD hos kvinner.

Dette høres ekstremt ut som ADHD. 

Vil anbefale deg og lese her:

https://www.adhdnorge.no/brosjyrer/adhd-hos-kvinner

Anonymkode: 93339...250

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tenker også at du kan be om tilrettelegging ved studiestedet. Sjekk om de har en mentorordning der du går (ved NTNU har de det). De undersøker behovet ditt ved tilretteleggingstjenesten. 

En annen ting: er du utredet for adhd?

Og: har du forsøkt emdr-terapi mot ptsd? Se på siden til emdr Norge om det finnes terapeuter nær der du bor. Det tror jeg vil hjelpe deg veldig. 

Utover det undrer jeg meg også over yrkesvalget som er gjort. Meningen med hjelp fra nav er jo å finne en løsning hvor du skal oppleve mestring, noe som er realistisk å få til. Med alle de utfordringene du har hatt med skolegang gjennom livet, er det beundringsverdig at du forsøker høyere utdanning. Men om det er den smarteste løsningen _akkurat nå_ stiller jeg meg undrende til.

Nav støtter deg også kun i et begrenset tidsrom, og når du brukte 8 år på å gjennomføre vgs må du regne med å miste støtten fra nav ut i studieløpet. Du må også undersøke og forholde deg til studieretten din. Dvs at du har et begrenset antall år du får lov til å studere ved studiestedet. For å ha større sjanse til å lykkes bør du vurdere å redusere antall studiepoeng pr. semester. Se også etter kollokviegrupper hvor du får andre studenter å støtte deg på. 

Lykke til! 

Anonymkode: 89453...909

Jeg ble utredet og fikk diagnosen ADD da jeg var yngre.

Jeg har spurt om emdr terapi, men fikk ikke tilbud, alle søsknene mine har fått det men jeg bor et annet sted i landet.

jeg har nav støtte ut dette studieåret så blir det vurdert på nytt, siden jeg har hatt AAP i snart 6 år.  Studierett for universitet er annet enn vgs, så på vgs har jeg brukt opp retten for lenge siden. På universitet er det ikke en maks grense for hvor lenge du kan studere, men maks grense hvor mye du kan få fra Lånekassen.

jeg har søkt om redusert studiebelastning.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er da greit å være realist også. Hvilken arbeidsgiver vil ansette en person som er godt opp i tredveårene, som har null arbeidserfaring, som har brukt 15 år på å fullføre videregående og en eller annen bachelor. 

Jeg har jobb når jeg er ferdig, uansett hvor lenge det er til.  

Katten.2.0 skrev (8 timer siden):

De fleste studieteknikker legger til grunn at man ikke har store lærevansker. På høyere utdanning har man ansvar for egen læring, og tilpasningsmulighetene er dessverre begrenset sammenlignet med f.eks. grunnskolen.

Det er utrolig modig av deg å hive deg inn i høyere utdanning og at du holder ut på andre semester!

Har du vært i arbeidsrettet tiltak eller fått en kartlegging av arbeidsevnen din?

Har hatt AAP i nesten 6 år nå, så har hatt en del tiltak, men ingen har fungert.  Det forrige endte veldig dårlig og jeg ble veldig syk så de satte meg ikke i flere, bare mange behandlinger til de bestemte at jeg sulle ta opp det siste faget som gjorde at jeg kunne komme inn på skole.  Har bare fått vite at jeg har redusert arbeidsevne men det er alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...