Gå til innhold

Har jeg rett på å snakke med mannen som vil ta skilsmisse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen vil ta skilsmisse og har stengt alle måter for kommunikasjon.han har ikke pratet med meg om at han vurderer det. Men etter en sterk krangel ble han borte og blokkerte meg.

Dette har vedvart 5 dager nå.

i starten hadde jeg passordet hans på Facebook (nå bytta han). Der leste jeg at han snakka med sin kompis om å selge / leie leielighet. Noe som er super teit. Han har ennå ikke rukket å snakke med meg. Men snakker med venner om sånnt?  

Mitt spm er.

han sitter og planlegger uten å ha snakket med meg? 
har han rett til det?

har jeg noe rett til å snakke med han i følge lover?
Evt før skilsmisse? Alene? 

når vi giftet oss var vi to, hvorfor kan han alene ta skilsmisse da?

Anonymkode: 618e5...272

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Alle kan ta ut skilsmisse selv om motparten ikke ønsker det. 

Så ja, han kan gjøre dette uten å snakke mer med deg. 

Skrevet

Vil du være gift med en som ikke ønsker å være gift med deg?

Anonymkode: 12e4b...a54

• Liker 11
Skrevet

Du har ikke noe rett til å snakke med han om noe som helst dersom han ikke vil. Han kan ta ut seperasjon og du kan nekte å signere skillsmissepapirer, men tilslutt blir dere skilt uansett om det er det han vil. Du kan ikke tvinge noen til å være gift med deg.

Anonymkode: 7a172...f8b

• Liker 13
Skrevet

Har dere barn, må dere til mekling. Bortsett fra det, kan du ikke med loven i hånd kreve å få snakke med fyren. Det er heller ikke noe krav om at du må samtykke til skilsmisse.

Anonymkode: 6f70f...fc1

• Liker 16
Skrevet

Si det var en lov mot dette. Vil du virkelig ha en mann som ikke vil ha deg?

Hvis dere har barn sammen så må dere jo til mekling. Det er lovpålagt. 

• Liker 4
Skrevet

Det er vel en grunn til at han vil ta ut skilsmisse, annet enn en enkel krangle for 5 dager siden. 

Du kan nekte å signere seprasjonspapirene, det vil like vel bli tvunget gjennom lovmessig. 

Tenk om det skulle være slik at man kunne hindre skilsmisse her i landet.. 

Anonymkode: ccee5...b0f

• Liker 7
Skrevet

Du har ikke rett å snakke med han. Han kan skille seg om han vil. Det er kun mekling som er pålagt med barn under 16 år. 

Anonymkode: c3eec...92b

• Liker 5
Skrevet

Du kan jo ikke tvinge han til å bli i forholdet. Og skjønner ikke hvorfor du snoker på Facebooken hans. Det er veldig dårlig gjort. 
Hva kranglet dere om?

• Liker 6
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Du kan ikke kreve å snakke med ham utover mekling om barna hvis dere har felles barn under 16 år.

Du kan nekte å skrive under på separasjons- og skilsmissepapirer, men det gjør bare at prosessen tar lengre tid. Vil en av partene ha skilsmisse, blir det det.

Skrevet

Hvis han har kommet til at dette ikke fungerer og snakke med deg ikke har noen hensikt (kanskje han har prøvd?)

DFu kan ikke tvinge noen til å snakke med deg, heller ikke være gift med deg.

Hvis han vil ut så må han få lov til det. Når det gjelder felles verdier finnes det lover å regler for slikt.

Hva hvis du tar ut separasjon nå? Da har du en en dato for når boet skal deles (Verdien på dette tispunktet). 

Anonymkode: 8e342...294

• Liker 4
Skrevet

Du kan lite lite tvinge noen til å gifte seg med deg som du kan tvinge noen til å fortsette å være gift med deg. 

Selvsagt kan han prate om hva han vil med kompisene sine. Jeg skjønner ikke hvordan du kan tenke noe annet? 

Anonymkode: 8912a...d53

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner hva du føler her. Min eksmann bestemte seg også for å skille seg, uten å ville dele noe med meg. Jeg aner fortsatt ikke hvorfor han ville skille seg, jeg tror han bare mistet følelsene for meg, og mente det var mye lettere å bare kutte kontakten helt. Jeg slet imidlertid veldig med dette. På fredag var vi et par som sov i samme seng, på lørdag skulle vi aldri snakke med hverandre igjen. Han sendte meldinger om det praktiske rundt leilighet osv., men ellers var det helt tyst. 

Det er helt forferdelig å sitte igjen som den som ikke skjønner noen ting. Jeg ser jo i etterkant at vi hadde glidd fra hverandre ganske mye, men at han ikke involverte meg i prosessen overhodet er tungt å svelge.

Anbefaler å ta vare på deg selv, sikre verdier om du har dem, og prøve å gå videre. Det er det beste.

Anonymkode: 8890c...82b

• Liker 4
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner hva du føler her. Min eksmann bestemte seg også for å skille seg, uten å ville dele noe med meg. Jeg aner fortsatt ikke hvorfor han ville skille seg, jeg tror han bare mistet følelsene for meg, og mente det var mye lettere å bare kutte kontakten helt. Jeg slet imidlertid veldig med dette. På fredag var vi et par som sov i samme seng, på lørdag skulle vi aldri snakke med hverandre igjen. Han sendte meldinger om det praktiske rundt leilighet osv., men ellers var det helt tyst. 

Det er helt forferdelig å sitte igjen som den som ikke skjønner noen ting. Jeg ser jo i etterkant at vi hadde glidd fra hverandre ganske mye, men at han ikke involverte meg i prosessen overhodet er tungt å svelge.

Anbefaler å ta vare på deg selv, sikre verdier om du har dem, og prøve å gå videre. Det er det beste.

Anonymkode: 8890c...82b

Forskjellen er vi krangla søndagen. Og mandag satt vi sammen i bil på vei til jobb. Og det har vart siden da.

Men jeg kan rett ut si at denne krangelen ikke var noe større enn de var har hatt. Ja, kanskje han har fått nok av helheten. men det har han ikke sagt til meg for vi har ikke pratet!

problemet mitt er han planlegger skilsmisse uten å ha pratet med meg. Og familien hans «støtter» han i det. Siden han er helt isolert fra meg så hører han mer på dem og blir påvirket av dem. 

han har direkte ikke nevnt skilsmisse for meg eller noe slikt. Men han har gjort alt han kunne for å ta avstand.  Og nevnt i meldinger om skilsmisse da han visste jeg harde passordet hans. Etter den praten bytta han passord.

jeg begynner å føle han egentlig ikke elsker meg.  Men så vet jeg heller ikke hva han føler. Det får jeg ikke vite før vi snakker. Men empati har han hvertfall ikke. Jeg hører han også er lei seg.

Men hvorfor trenger han ikke meg da like mye som jeg trenger han?

Jeg skal hvertfall dra til jobben hans og treffe han der iværstefall imorgen på lørdag
har vært på besøk hos jobben hans før, så vet om inngang osv.

jeg nekter å avslutte forholdet uten prat.

bare det å høre han si «jeg elsker deg ikke mer» er nok til at jeg kommer meg videre.

men stillhet vil gjøre at det blir mer tungt! For da husker jeg den «snille» han.

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du kan lite lite tvinge noen til å gifte seg med deg som du kan tvinge noen til å fortsette å være gift med deg. 

Selvsagt kan han prate om hva han vil med kompisene sine. Jeg skjønner ikke hvordan du kan tenke noe annet? 

Anonymkode: 8912a...d53

Absolutt kan han snakke med kompiser. Men hvorfor overskje meg da? 

Skrevet (endret)

Kan jeg bare si at det er i litt innvandrerende av deg å ha hans Facebook passord og logge inn på kontoen hans … som nevnt over her hvis dere ikke har barn så må du bare godta at han ikke vil prate med deg 

Endret av FruR
  • Liker 9
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

i starten hadde jeg passordet hans på Facebook (nå bytta han). Der leste jeg at han snakka med sin kompis om å selge / leie leielighet. Noe som er super teit.

Dere har krangla, du har ikke nevnt hva krangelen gikk ut på?

Og noe som er enda mer teit, er at du har vært inne på hans Facebook og snoka i meldinger, skjønner godt at han har reagert på dette også. 

Skrevet

Oppsøker du ham på jobben, virker du som en gal eks. Jeg skjønner det er fristende, det gjør jeg virkelig. Men det er ikke lurt.

Anonymkode: 6f70f...fc1

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt kan han snakke med kompiser. Men hvorfor overskje meg da? 

Det er jo det vi alle lurer på men ikke får vite. Da blir alle svarene at du ikke kan tvinge ham til noe som helst. Oppsøke ham på jobben vil nok ikke ha den ønskede effekten. Om du trodde det var vanskelig å få snakke med ham nå, bare vent til du har møtt opp overraskende på jobben hans. Da får nok "kutte kontakten" en ny mening etter det.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, FruR said:

Kan jeg bare si at det er i litt innvandrerne av deg å hans Facebook passord og logge inn på kontoen hans … som nevn over her hvis dere ikke har barn så må du bare godta at han ikke vil prate med deg 

Man begynner jo å ane hvorfor han ser det nødvendig å kutte kontakten, for han får tydeligvis ha lite som er bare hans.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...