Gå til innhold

"Når du ikke kan komme, må du tåle at relasjonen påvirkes"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en gjeng som møtes tre ganger i mnd. Vi er et type felleskap, et kristent. 

Jeg har barn og vi har det som familie svært hektisk nå om dagen. Jeg kan ikke delta på en måned. Innimellom kan jeg ikke delta,  i perioder på noen uker. Jeg tenker at når jeg forklarer hvorfor, så er det forståelse å møte. 

Jeg har nå fått beskjed om at jeg kan godt forklare, men at det ikke betyr at relasjonen ikke påvirkes av den grunn.

Bør ikke venner godta sånt? Jeg blir stressa. 

Anonymkode: f1769...256

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres giftig ut. 

Anonymkode: 7d38b...3d9

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Ikke venner i min bok.

Anonymkode: 2021b...8f3

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres veldig rart ut, venner sier ikke slik tenker jeg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig høres merkelig ut. Helt normalt at man ikke sees like ofte i perioder når man har familie og barn. Vennskap skal ikke være pliktbasert 

Anonymkode: 28378...f55

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Da har jeg vel rett. Takk.

Ts

Skrevet

Av og til så undres jeg over hvor fordømmende de religiøse kan være ovenfor hverandre? 
Egentlig så burde jeg ikke tenke sånn siden de er ganske fordømmende mot oss andre som ikke er troende. 
Det lyser jo igjennom at en tydeligvis ikke har lov å være uavhengig i desse kretsene, men må tilegne mye av sin fritid for å dyrke fellesskapet og være tilgjengelig for de som er  ledere. 
De trenger jo en tilhengerskare som kan tilbede det «glade budskap» ? 
Synes det er rart at en finner seg i å bli så «styrt» av andre som har som mål å styre ens livsstil 

Anonymkode: c14da...ed3

• Liker 19
  • Hjerte 1
Skrevet

La meg gjette pinsemenighet miljøet? Dette vet du selv er ren gift! Dropp dem! 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres ut som en sekt. 

Anonymkode: 88dcc...34e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Kristen nestekjærlighet og tilgivelse  på sitt beste dette her.....😏

Trenger du sånne folk i livet ditt?

Anonymkode: 26ac8...17c

• Liker 12
Skrevet

Akkurat hva mener de når de sier at relasjonen påvirkes? Har du fått noen pekepinn på hva det skal det innebære?

Er det alle i gruppa som er enige i dette? Eller er det en som har utpekt seg selv, som kanskje egentlig ikke snakker for alle?

Og jo, jeg synes venner bør godta at en venn har det travelt i perioder. Særlig hvis de forklarer.

Anonymkode: d2b64...29b

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

At en relasjon påvirkes av hvor ofte man møtes, har de jo helt rett i. Man har som regel ulike forhold til folk man møter ofte og folk man møter sjelden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Av og til så undres jeg over hvor fordømmende de religiøse kan være ovenfor hverandre? 
Egentlig så burde jeg ikke tenke sånn siden de er ganske fordømmende mot oss andre som ikke er troende. 
Det lyser jo igjennom at en tydeligvis ikke har lov å være uavhengig i desse kretsene, men må tilegne mye av sin fritid for å dyrke fellesskapet og være tilgjengelig for de som er  ledere. 
De trenger jo en tilhengerskare som kan tilbede det «glade budskap» ? 
Synes det er rart at en finner seg i å bli så «styrt» av andre som har som mål å styre ens livsstil 

Anonymkode: c14da...ed3

Nå får du gi deg. Dette kan skje i alle mulige miljøer. Dersom ordene 'kristen' og 'problem' nevnes i samme avsnitt så tror noen at kristendommer er roten til problemet. Det er bare tull.

Anonymkode: 6dd7d...1eb

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Er det rent sosiale treff, eller er det studiegruppe/samtalegruppe/terapi/annet konkret innhold/mål? Hvis det er det siste, vil jo det at du går glipp av flere treff på rad og er fraværende i lengre perioder gjøre at du kan falle utenfor i noen grad - ingen grad av forståelse eller gode fraværsgrunner kan endre det. At de andre påpeker det trenger ikke være vondt ment, bare en påminnelse.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig med Daria, det trenger ikke være noe negativt, bare en konstatering av fakta. 

Om de andre er samlet uten deg mange ganger, er det jo klart at du går glipp av mye, og dermed lett faller litt utenfor. 

Anonymkode: 33104...945

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå får du gi deg. Dette kan skje i alle mulige miljøer. Dersom ordene 'kristen' og 'problem' nevnes i samme avsnitt så tror noen at kristendommer er roten til problemet. Det er bare tull.

Helt enig 

Jeg har opplevd dette både i og utenfor kristne miljøer. 

Det er så enkelt som at noen er avhengig av at vennskap pleies veldig nært for å kunne være venner, mens andre tåler litt avstand.

Anonymkode: 938ee...f68

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klart at det kan skje i alle miljøer, men det er veldig vanlig i religiøse sekter. Jeg har erfart det i pinsemenigheten. I tenårene ble jeg invitert av forskjellige venner (de visste ikke at jeg kjente hver av dem). Vi omgikk hverandre ofte i løpet av år/måneder før invitasjonene. Jeg ble med et par ganger og det var mange fremmede som kom bort til meg og spurte om jeg hadde blitt frelst i løpet av møtet. Jeg takket høflig nei til å bli med etter det. Da ble hver av dem sure og ønsket ikke å treffe meg mer. Man kan gjerne bli avvist i andre miljøer også. Alle kan ikke like alle. Men i slike miljøer blir man helt åpenbart avvist fordi du ikke ønsker å bli "frelst" og delta i deres miljø. Etter min erfaring har det ikke vært rom for dem til å respektere at andre har andre prioriteringer, livsstil og interesser.

Anonymkode: 03ae9...a33

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er en gjeng som møtes tre ganger i mnd. Vi er et type felleskap, et kristent. 

Jeg har barn og vi har det som familie svært hektisk nå om dagen. Jeg kan ikke delta på en måned. Innimellom kan jeg ikke delta,  i perioder på noen uker. Jeg tenker at når jeg forklarer hvorfor, så er det forståelse å møte. 

Jeg har nå fått beskjed om at jeg kan godt forklare, men at det ikke betyr at relasjonen ikke påvirkes av den grunn.

Bør ikke venner godta sånt? Jeg blir stressa. 

Er det en husfellesskapsgruppe eller en bibelgruppe? I så fall er det jo ikke vennetreff. I husfellesskapsgrupper og bibelgrupper er det viktig at alle møter jevnlig, ellers går det jo ut over hele fellesskapet. Deltar man i noe sånt, så er det naturlig å forplikte seg til å møte.

Anonymkode: bba0c...812

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er det en husfellesskapsgruppe eller en bibelgruppe? I så fall er det jo ikke vennetreff. I husfellesskapsgrupper og bibelgrupper er det viktig at alle møter jevnlig, ellers går det jo ut over hele fellesskapet. Deltar man i noe sånt, så er det naturlig å forplikte seg til å møte.

Anonymkode: bba0c...812

Ja, men saken var at relasjonen påvirkes,  ikke hvor man er I løpet eller programmet mtp menigheten. 

Skrevet

Farlig miljø å ferdes i. Kom svaret fra en selvutnevnt leder?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...