Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ellas kitchen? Eller kan jeg gi? Baby 6 mnd

Anonymkode: 21cdc...586

Videoannonse
Annonse
Skrevet

? Hva lurer du egentlig på?

Du kan gi på skje, rett inn i munnen, eller la baby prøve selv, hvis det var det du lurte på.

Anonymkode: cec3d...b53

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er definert som klemmepose. 
Noen er ok fra 4 måneder, andre 6, 8 osv.

Om du kan gi det er opp til deg selv.

Skrevet

Mener om det er usundt 😞

Skrevet

Klemmeposer er babymat i slike poser dem kan klemme på, som for eksempel Ellas kitchen. 
Og ja, det er å regne som usunt. Slik babymat har gått gjennom en prosess som bryter ned næringsinnholdet i råvarene. Dette kalles autoklavering. Det du sitter igjen med er kun sukker. Slike poser burde derfor kun gis ved krisetilfeller. 
Grogro er vel det eneste merket som kaldpresser, og er derfor å regne som greit. Men det beste er å bare lage smoothie selv, det er jo veldig enkelt! Det tar deg max 5 minutter. 

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mener om det er usundt 😞

Det er vel usunt når det er mye sukker i, men det er jo ikke farlig heller? Alt med måte liksom og spørs jo hva barnet får ellers å spise også :)

Anonymkode: ad523...0fe

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Junine said:

Klemmeposer er babymat i slike poser dem kan klemme på, som for eksempel Ellas kitchen. 
Og ja, det er å regne som usunt. Slik babymat har gått gjennom en prosess som bryter ned næringsinnholdet i råvarene. Dette kalles autoklavering. Det du sitter igjen med er kun sukker. Slike poser burde derfor kun gis ved krisetilfeller. 
Grogro er vel det eneste merket som kaldpresser, og er derfor å regne som greit. Men det beste er å bare lage smoothie selv, det er jo veldig enkelt! Det tar deg max 5 minutter. 

Er ikke smoothie jeg bruker- men de frokostposene. Har ikke energi fortiden til annet

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel usunt når det er mye sukker i, men det er jo ikke farlig heller? Alt med måte liksom og spørs jo hva barnet får ellers å spise også :)

Bare d,,og melk. 6mnd

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare d,,og melk. 6mnd

Ok jeg tenkte bare på de smoothie/frukt-posene. Kjenner ikke innholdet i frokostposene dessverre, men vil tro du kan lese innholdsfortegnelsen bakpå?

At det er prosessert ville jeg ikke hengt meg så opp i, ting er ikke gift fordi om det er prosessert. Prosessert kan bety så lite som at det er most liksom.. Ikke all ferdig babymat er helt krise liksom selv om noen tror det fordi det kommer på glass/pose. Men man bør jo lese ingrediensene :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bare d,,og melk. 6mnd

Du må jo begynne med smaksprøver av ordentlig mat!

Anonymkode: 80709...961

• Liker 3
Skrevet

Du har garantert tid og ork til å gi brødskive feks? Det er enkleste startmaten synes jeg. Bare Mos et par bringebær på skiva, del i staver og la baby holde selv :) eller prøv med helios sin eplemos som syltetøy? Helt uten sukker og enkelt! Kan også gis rent.

men brødskive har jern, og bær/frukt c-vitamin som hjelper med jernopptaket. Det sammen med grøt feks er både enkelt og sunt og alt babyen trenger akkurat nå om du ikke har energi.

eller du kan koke et egg eller lage eggerøre uten salt og smør. Avokado i biter, banan i biter, gi en mangostein hen kan gnage på. 

Anonymkode: 5e20f...a29

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ok jeg tenkte bare på de smoothie/frukt-posene. Kjenner ikke innholdet i frokostposene dessverre, men vil tro du kan lese innholdsfortegnelsen bakpå?

At det er prosessert ville jeg ikke hengt meg så opp i, ting er ikke gift fordi om det er prosessert. Prosessert kan bety så lite som at det er most liksom.. Ikke all ferdig babymat er helt krise liksom selv om noen tror det fordi det kommer på glass/pose. Men man bør jo lese ingrediensene :)

Autoklavering gjør maten steril, og stripper den derfor for alle næringsstoffer. Årsaken til at den autoklaveres er fordi den skal holde seg i «åresvis». 
Såvidt meg bekjent er det kun grogro som kaldpresser, og er derfor den eneste som ikke er usunn. Hvis jeg var deg ville jeg lest meg opp på temaet, fordi du har åpenbart ikke peiling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er ikke smoothie jeg bruker- men de frokostposene. Har ikke energi fortiden til annet

Siden du lagde denne tråden her så antar jeg at du ønsker å gjøre det som er sunnest for barnet ditt. Mitt beste forslag er å lage grøt til baby istedenfor å gi sånne ferdige fruktgreier. Grøt er det man starter med å gi av mat ved siden av morsmelk/morsmelkerstatning, ikke fruktmos. Årsaken er at Jernlagrene til babyer begynner å gå tom rundt 6 mnd alder, og grøt er en viktig kilde til jern. 

Så håper jeg du tar kontakt med din lokale helsestasjon for veiledning og råd angående ernæring når du er usikker. Ikke alle på dette forumet burde gi kostholdsråd dessverre😊 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, Junine said:

Siden du lagde denne tråden her så antar jeg at du ønsker å gjøre det som er sunnest for barnet ditt. Mitt beste forslag er å lage grøt til baby istedenfor å gi sånne ferdige fruktgreier. Grøt er det man starter med å gi av mat ved siden av morsmelk/morsmelkerstatning, ikke fruktmos. Årsaken er at Jernlagrene til babyer begynner å gå tom rundt 6 mnd alder, og grøt er en viktig kilde til jern. 

Så håper jeg du tar kontakt med din lokale helsestasjon for veiledning og råd angående ernæring når du er usikker. Ikke alle på dette forumet burde gi kostholdsråd dessverre😊 

Ja, min mor har laget det til oss. Skal begynne med det ☺️
synes mat generelt er vanskelig, hun kan ikke sitte i stol enda og lite interessert.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Mener om det er usundt 😞

Det er ikke sunt, men genialt som nødproviant i veska. Holder lenge, så kan ligge der en evighet. Alt med måte tenker jeg.

Anonymkode: f5c8d...eec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, min mor har laget det til oss. Skal begynne med det ☺️
synes mat generelt er vanskelig, hun kan ikke sitte i stol enda og lite interessert.

Så bra. Men det er ikke din mor som skal sørge for at babyen din får riktig ernæring, det er du.

Begynn med grøt, brødskive med smørbart pålegg og prøv gjerne middagsglass fra 6 mnd for litt variasjon i smak og for å venne baby på noe annet enn søte smaker. 

Ha henne i vippestol med ryggen godt opp eller i fanget når dere gir henne mat.

Og ta en prat med helsesøster om kosthold. Kanskje hun har noen gode tips 😊

Anonymkode: e5ac6...8dd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 13.01):

Mener om det er usundt 😞

ja det er ikke det sunneste men smoothie går greit EN GANG I BLANT. Se heller på forrige innlegg det er sånn du skal gjøre det.

Anonymkode: 16330...c87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...