AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #1 Skrevet 18. februar 2022 Får man velge om man vil være våken? Eller legges man rutinemessig i narkose? Anonymkode: 8f4c9...828
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #2 Skrevet 18. februar 2022 Til planlagte keisersnitt brukes spinalbedøvelse, da er du våken. Ved hastekeisersnitt brukes narkose, unntaket er hvis du allerede har fått satt epidural. Anonymkode: f8dbb...481 3 1
Natea Skrevet 18. februar 2022 #3 Skrevet 18. februar 2022 Slik jeg har forstått det legges man i nakose ved hastekeisersnitt, og ved planlagt keisersnitt benyttes spinalbedøvelse og man er våken ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #4 Skrevet 18. februar 2022 Narkose påvirker barnet også, derfor brukes det kun i nødstilfeller det det ikke er tid til epidural/spinal (katastrofesnitt). Anonymkode: 7b6bb...023 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #5 Skrevet 18. februar 2022 Til planlagte og hastekeisersnitt brukes spinalbedøvelse. Er ved katastrofesnitt man får narkose. Anonymkode: 9ee19...904 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #6 Skrevet 18. februar 2022 Hadde hastesnitt med førstemann. Hadde allerede epidural, så de benyttet den. Den fungerte brått ikke halveis i operasjonen, ble da lagt i narkose i løpet av sekunder. Fikk vite etterpå at det gjør de kun i nødstilfeller, og i helt spesielle tilfeller hvor de avgjør at mor har best av å ikke få med seg noe. Med nr 2 hadde jeg planlagt, og fikk da spinal som virket som den skulle. Anonymkode: 22a73...9a7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #7 Skrevet 18. februar 2022 Jeg hadde planlagt keisersnitt, og fikk narkose fordi jeg gruet meg ekstremt til hele greia. Kvinnelige sykepleiere/jordmor var fordømmende og trangsynt som man kan forvente, mannlig anestesilege var forståelsesfull og heldigvis den som tok avgjørelsen. Anonymkode: afa55...0d2 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #8 Skrevet 18. februar 2022 Som andre sier, er spinalbedøvelse å foretrekke. Man bruker dette under planlagt keisersnitt og hastekeisersnitt som ikke har den høyeste graden av hast, hvor mor allerede har epidural. Man kan dog få narkose av psykiske årsaker. Anonymkode: 2bdfc...ab1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #9 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg hadde planlagt keisersnitt, og fikk narkose fordi jeg gruet meg ekstremt til hele greia. Kvinnelige sykepleiere/jordmor var fordømmende og trangsynt som man kan forvente, mannlig anestesilege var forståelsesfull og heldigvis den som tok avgjørelsen. Anonymkode: afa55...0d2 Bra! Anonymkode: cde9b...61d 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #10 Skrevet 18. februar 2022 Når man er våken- får man barnet rett på magen som ved en vanlig fødsel- eller ligger man å venter mens man blir sydd sammen ? Anonymkode: 8f4c9...828
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #11 Skrevet 18. februar 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Når man er våken- får man barnet rett på magen som ved en vanlig fødsel- eller ligger man å venter mens man blir sydd sammen ? Anonymkode: 8f4c9...828 Hvis du vil og alt står bra til så kan du få barnet på brystet ☺️ jeg ammet barnet mitt med en gang mens de sydde igjen snittet. Veldig fin opplevelse 🥰 Anonymkode: 76bb4...aa1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #12 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du vil og alt står bra til så kan du få barnet på brystet ☺️ jeg ammet barnet mitt med en gang mens de sydde igjen snittet. Veldig fin opplevelse 🥰 Anonymkode: 76bb4...aa1 Blir ikke det mye bevegelse hos mor for de som skal sy? Anonymkode: cde9b...61d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #13 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Når man er våken- får man barnet rett på magen som ved en vanlig fødsel- eller ligger man å venter mens man blir sydd sammen ? Anonymkode: 8f4c9...828 Barnet på brystet med en gang. Ammer mens man ligger der og venter. Barn og far med på oppvåkning etterpå. Spinalbedøvelse brukes for normale planlagte keisersnitt. Anonymkode: 20917...aee
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #14 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blir ikke det mye bevegelse hos mor for de som skal sy? Anonymkode: cde9b...61d Ettersom armene dine er stroppet fast i benken så nei. Det er jordmor som holder på barnet så det ligger på brystet Anonymkode: 20917...aee
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #15 Skrevet 18. februar 2022 Siden det er økt risiko for komplikasjoner; vil leger alltid se på muligheter for epidural, spinal ol. Narkose brukes, men da er det som oftest en god grunn for det. Men generelt: håper alle leger som utfører keisersnitt at noe smertelindring brukes, og at de ikke må skjære i pasienten i våken tilstand med kun paracet i kroppen. Anonymkode: f9736...caf
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #16 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ettersom armene dine er stroppet fast i benken så nei. Det er jordmor som holder på barnet så det ligger på brystet Anonymkode: 20917...aee Det er ikke vanlig at armene er stroppet fast. Anonymkode: 22e8f...f32 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ettersom armene dine er stroppet fast i benken så nei. Det er jordmor som holder på barnet så det ligger på brystet Anonymkode: 20917...aee Armene stroppes fast? Ja da måtte de brukt mye beroligende eller narkose for å stagge massiv panikk hos meg 😳😳😳 Anonymkode: cde9b...61d
Jadzia Skrevet 18. februar 2022 #18 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Til planlagte keisersnitt brukes spinalbedøvelse, da er du våken. Ved hastekeisersnitt brukes narkose, unntaket er hvis du allerede har fått satt epidural. Anonymkode: f8dbb...481 Jeg hadde fått satt inn kateteret til epidural, men fikk ikke noe medisiner før jeg lå på operasjonsbordet. Var likevel våken. De sa at de enkelte ganger også setter kateteret hvis de ser at det kan gå mot keisersnitt eller hvis det ikke må gå superfort.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #19 Skrevet 18. februar 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Ettersom armene dine er stroppet fast i benken så nei. Det er jordmor som holder på barnet så det ligger på brystet Anonymkode: 20917...aee Det er vel ikke vanlig? Det er mer under operasjon ift hvis de skal tippe operasjonsbenken man ligger på, tenker jeg. Under mine ks har jeg holdt baby på brystet selv og styret med å få puppen inn i munnen. Ble ikke for mye bevegelse, man er jo lam fra ribbene og ned. Man får litt støtte av jordmor eller anestesisykepleier på det du ikke greier selv. Anonymkode: 76bb4...aa1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #20 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Barnet på brystet med en gang. Ammer mens man ligger der og venter. Barn og far med på oppvåkning etterpå. Spinalbedøvelse brukes for normale planlagte keisersnitt. Anonymkode: 20917...aee Her ble barnet sendt rett til nfi så det er jo også en mulighet dessverre. Anonymkode: 1413f...bc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå