AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #1 Skrevet 18. februar 2022 Jeg synes faktura for felleskostnad er veldig upresis her jeg bor. Det er en stor sum som heter "felleskostnad" og så kommer en linje til for TV/bredbånd. Ville vært fint å vite hva den store summer dekker, f eks forsikring, kommunale avgifter osv. Hva er vanlig - spesifisert eller bare en stor sum? Anonymkode: 74c48...d57
Gjest Blondie65 Skrevet 18. februar 2022 #2 Skrevet 18. februar 2022 Det er vanlig med en stor sum. Spesifiseringen kommer på årsmøtet - alle får tilsendt regnskap for året i forkant. Du kan jo be om å få din eierbrøk slik at du kan regne ut nøyaktig hvor mange kroner av forsikring, kommunale avgifter, snømåking, vaktmester, felles strøm, og styrehonorar (osv.) din leilighet betaler?
Voksenmann Skrevet 18. februar 2022 #3 Skrevet 18. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg synes faktura for felleskostnad er veldig upresis her jeg bor. Det er en stor sum som heter "felleskostnad" og så kommer en linje til for TV/bredbånd. Ville vært fint å vite hva den store summer dekker, f eks forsikring, kommunale avgifter osv. Hva er vanlig - spesifisert eller bare en stor sum? Anonymkode: 74c48...d57 Det vanlige er en stor sum, fordelingen finner du i årsberetningen. De største utgiftspostene er kommunale avgifter, vedlikehold, lån, vaktmester osv. Litt sånn som statsbudsjettet, store poster som er vanskelig å gjøre noe med.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #4 Skrevet 18. februar 2022 Sånn er det spesifisert hos oss: Anonymkode: 4648c...5b2
Gjest Blondie65 Skrevet 18. februar 2022 #5 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn er det spesifisert hos oss: Anonymkode: 4648c...5b2 Hos oss er det ikke spesifisert. Det er et sameie.
GammelKaktus Skrevet 18. februar 2022 #6 Skrevet 18. februar 2022 Hos hos så det inndelt i kapitalkostnader på lånet og fellesutgifter, that's it. Men hvis du ikke har oversikt så kan du jo kontakte styret for å få en oversikt, du er ikke den første som gjør det.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #7 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes faktura for felleskostnad er veldig upresis her jeg bor. Det er en stor sum som heter "felleskostnad" og så kommer en linje til for TV/bredbånd. Ville vært fint å vite hva den store summer dekker, f eks forsikring, kommunale avgifter osv. Hva er vanlig - spesifisert eller bare en stor sum? Anonymkode: 74c48...d57 Ordinære felleskostnader står det på vår, og det dekker jo akkurat det du vil ha spesifisert. Kommunale avgifter, forsikring, kostnader til vedlikehold av fellesareal osv. Så er det oppført estimert oppvarming, kabel-tv, andel renter fellesgjeld, andel avdrag fellesgjeld. Anonymkode: 3105b...c4c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #8 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes faktura for felleskostnad er veldig upresis her jeg bor. Det er en stor sum som heter "felleskostnad" og så kommer en linje til for TV/bredbånd. Ville vært fint å vite hva den store summer dekker, f eks forsikring, kommunale avgifter osv. Hva er vanlig - spesifisert eller bare en stor sum? Anonymkode: 74c48...d57 Du får spesifikasjonen i årsregnskapet og påvirker dem i årsbudsjettet. Synes du at du betaler for mye? Stem for lavere kostnader for neste år i årsmøtet. Og få med deg folk - flertallet bestemmer. De absolutt fleste borettslag har feks fortsatt tv-utgifter. Som er helt poengløst for folk flest, fordi tv er noe man så på for 12 år siden. Anonymkode: 41d0c...52a
Inwe Skrevet 18. februar 2022 #9 Skrevet 18. februar 2022 På vår står det Fellesutgifter: .... kr. Ingen spesifikasjoner. Veldig lave fellesutgifter da, så kan ikke gå til stort mer enn internett/TV, forsikringer, kommunale utgifter og noe vedlikehold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå