Gå til innhold

Hvorfor må homofile gifte seg i kirken.

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Gjest theTitanic
Sommer2464 skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke kristen men Bibelen er imot homofili. 1 kor 6:9-11 menn som øver utukt med menn skal ikke Arve Guds rike. Så hvorfor må de absolutt gifte seg i kirken? Bibelen er jo imot homofili.

Hvorfor må noen gifte seg i kirken i det hele tatt når de fleste bare er "kristne" når de trenger et staselig lokale til konfirmasjon og bryllup?

Religion tolkes forskjellig. Kanskje noen tror på en mindre dømmende gud. Dessuten står det " utukt" og det blir feil. 

"Utukt (mangel på eller fravær av tukt) er en betegnelse som i første rekke er brukt og dels brukes i bibelsk, religiøs og juridisk sammenheng om seksuelle handlinger. Handlingene det refereres til kan stride mot gjeldende moral eller norm for sedelighet eller anstendighet."

homofili er i 2020 kjærlighet mellom to mennesker som elsker hverandre og ikke noe moralsk forkastelig som i bibelsk tid. Det strider derfor hverken mot norm, moral eller anstendighet. Bibelen din trenger en modernisering. Koranen også for den saks skyld. Så kan kvinnesyn, seksualitet og normer få seg en liten oppdatering. I 2020 er det feks moralsk forkastelig å holde slaver, mens i Bibelen er det helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette står i GT som Jesus opphevet med sitt offer. Som sagt burde du sette deg bedre inn i dette før du skriver.

Anonymkode: 1c3ab...edb

Sett deg inn i hvem som svarer deg før du skriver du for det var ikke meg ;) Ahhh, så nå følger vi bare NT, det var jo hendig. Med mindre du ikke er kvinne som ønsker å snakke i en forsamling (no-no) og kvinnene skal vel enten skjule håret med sjal eller klippe det ifg NT. Så skal man vel også behandle sin neste med kjærlighet 😘

Judge not, that ye be not judged - Jesus 

Anonymkode: a4e7c...e0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (Akkurat nå):

homofili er i 2020 kjærlighet mellom to mennesker som elsker hverandre og ikke noe moralsk forkastelig som i bibelsk tid. Det strider derfor hverken mot norm, moral eller anstendighet. Bibelen din trenger en modernisering. Koranen også for den saks skyld. Så kan kvinnesyn, seksualitet og normer få seg en liten oppdatering.

Homofili er like moralsk forkastelig idag som det var på bibelens tid og strider fortsatt med kristendommen. At DNK ble tvunget til å vie homofile grunnet press fra politikerne mens alle andre nekter sier jo sitt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, vi er et kristent land med kristent flertall og flertall som er medlemmer i DNK eller andre kristne trossamfunn. Dette har SSB sine tall også bekreftet. Din pinlige benektelser av fakta endrer ikke på det.

Du kan ikke se på innmeldte i kristne trossamfunn, men praktiserende religiøse. Noe som også SSB og SNL bekrefter. Kristne er en liten minoritet. Og mindre for hver generasjon. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så hvorfor må dere presse på synet deres på kirken som ikke ønsker dere der? Dere kan gifte dere borgerlig hvis dere absolutt skal det.

Fordi vi har like mye rett til å være en del av kirken som heterofile har.

Hvis ingen homofile hadde krevd sin plass og rettighet til eksistens i samfunnet gjennom historien, så hadde jeg fortsatt blitt ansett etter Norsk lov som både kriminell og psykisk syk. Dette på bakgrunn av at jeg ønsker å dele livet mitt med den personen som gjør meg lykkelig.

Det er ikke mer enn tretten år siden jeg fikk lov til å inngå et ekteskap som er likestilt i loven med min bror sitt heterofile ekteskap.

Hvorfor skal kirken fortsatt få lov til å diskriminere på bakgrunn av legning?

På hvilken måte påvirker mitt ekteskap ditt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sett deg inn i hvem som svarer deg før du skriver du for det var ikke meg ;) Ahhh, så nå følger vi bare NT, det var jo hendig. Med mindre du ikke er kvinne som ønsker å snakke i en forsamling (no-no) og kvinnene skal vel enten skjule håret med sjal eller klippe det ifg NT. Så skal man vel også behandle sin neste med kjærlighet 😘

Judge not, that ye be not judged - Jesus 

Anonymkode: a4e7c...e0b

Ja, kristne er kun pålagt å følge NT. GT er en forklaring til NT for de fleste kristne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke se på innmeldte i kristne trossamfunn, men praktiserende religiøse. Noe som også SSB og SNL bekrefter. Kristne er en liten minoritet. Og mindre for hver generasjon. 

Feil, flertallet av kristne er praktiserende kristne, enten i kirker og forsamlingshus eller hjemme hvor de ber og leser Bibelen. Flertallet er som DNK og SSB sine tall viser religiøse, hvorav de fleste er kristne. Benektelsen din av fakta er bare pinlig, men sier vel sitt om hvor lite du har å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, dette viser SSB og kirken sine tall, over 3 millioner er medlemmer av DNK, enda noen hundretusen av andre kristne trossamfunn utenfor kirken, Et flertall som SSB bekrefter ved at deres undersøkelser viser at flertallet tror på Gud.

I verden er kristendommen den største religionen.

Nei. At folk er medlemmer av DNK betyr ikke nødvendigvis at de er kristne. Det gjelder fåtallet av dem. Folk døper ungene sine av gammel tradisjon og lyver presten midt i trynet når han spør om de ønsker at ungen skal oppdras i kristen tro. Bare et bittelite fåtall mennesker oppdras i kristen tro her i Norge. 

Anonymkode: 92044...31e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Etter press fra poliitkerne som fortsatt styrte kirken, ikke fordi flertallet ønsket dette selv. Hadde det blitt holdt frie, uavhengige valg ville homofile syndere måttet gifte seg et annet sted.

Så det holdes ikke frie, uavhengige valg til kirkemøtet? De mange jeg kjenner som er valgt til kirkemøtet er da vitterlig valgt gjennom et fritt valg. At kirkemøtet blir påvirket at samfunnsutviklingen er en ting, men å påstå at det ikke er frie valg til kirkemøtet er lavmål. Skal du argumentere, hvorfor ikke gjøre det ordentlig?? Og så blir jeg nysgjerrighet på din bakgrunn - er du virkelig kristen? 

Anonymkode: b64f9...4d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. At folk er medlemmer av DNK betyr ikke nødvendigvis at de er kristne. Det gjelder fåtallet av dem. Folk døper ungene sine av gammel tradisjon og lyver presten midt i trynet når han spør om de ønsker at ungen skal oppdras i kristen tro. Bare et bittelite fåtall mennesker oppdras i kristen tro her i Norge. 

Deres egne tall viser at flertallet er kristne. Sammen med kristne utenfor kirken er flertallet kristne. De fleste døper for å oppdra i kristen tro, de du nevner er mindretallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, dette viser SSB og kirken sine tall, over 3 millioner er medlemmer av DNK, enda noen hundretusen av andre kristne trossamfunn utenfor kirken, Et flertall som SSB bekrefter ved at deres undersøkelser viser at flertallet tror på Gud.

I verden er kristendommen den største religionen.

Antall medlemmer i DNK er i alle fall ingen indikasjon på hvor mange som er kristne. Fram til ganske nylig ble du automatisk meldt inn ved fødsel og det var tilnærmet umulig å melde seg ut.

DNK er en kynisk, manipulerende sekt, og ikke nevneverdig bedre enn andre kyniske, manipulerende kirkesamfunn.

Anonymkode: a1076...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så det holdes ikke frie, uavhengige valg til kirkemøtet? De mange jeg kjenner som er valgt til kirkemøtet er da vitterlig valgt gjennom et fritt valg. At kirkemøtet blir påvirket at samfunnsutviklingen er en ting, men å påstå at det ikke er frie valg til kirkemøtet er lavmål. Skal du argumentere, hvorfor ikke gjøre det ordentlig?? Og så blir jeg nysgjerrighet på din bakgrunn - er du virkelig kristen? Anonymkode: b64f9...4d9

Det var ikke frie valg nei, politikerne hadde fortsatt makt over kirken og brukte den for å presse frem vielser for likekjønnede mot flertallet av kristne sitt ønske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Antall medlemmer i DNK er i alle fall ingen indikasjon på hvor mange som er kristne. Fram til ganske nylig ble du automatisk meldt inn ved fødsel og det var tilnærmet umulig å melde seg ut.

DNK er en kynisk, manipulerende sekt, og ikke nevneverdig bedre enn andre kyniske, manipulerende kirkesamfunn.

Dette ble endret for mange år siden, og er ikke lenger noe argument. DNK sine egne tall viser at flertallet av medlemmene er kristne, og da er det klart flertall av kristne i befolkningen når andre trossamfunn regnes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jaconandersen
lurven skrev (6 timer siden):

Ja jeg synes også at det er rart, er ikke i mot at de kan gifte seg, men ikke i kirken fordi det går i mot det kirken egentlig skal stå for. 

Men det føyer seg jo bare inn i rekken av kompromisser kirken har gjort gjennom århundrene. Kristendommen har vel blitt ganske utvannet

Gjennom århundrene? Det er vel bare de siste 50 årene de har gjort det. Noe som handler om at den norske kirken er politisk styrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Deres egne tall viser at flertallet er kristne. Sammen med kristne utenfor kirken er flertallet kristne. De fleste døper for å oppdra i kristen tro, de du nevner er mindretallet.

Haha 😂 du er jo helt på jordet. Er du ute blant folk i det hele tatt? Kjenner du folk i det hele tatt? Kom deg ut av bobla di. Tilfellet er motsatt av det du påstår. Du bare vil at det skal være sant. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg forstår poenget, men jeg er ikke helt enig. At kirken velger å tilpasse seg tiden er jo en bra ting. Hva om kirken ikke hadde vært så tilpasningsdyktig som den er, bare stått ved de samme prinsippene som da kristendommen kom til Norge? Da hadde vi jo fortsatt hengt igjen i middelalderen med heksebrenning, steining og annen elendighet.

Vi ser jo hvor ille det er i enkelte land hvor de følger de gamle skikkene og tolkningene i religionen sin. De henger jo langt etter resten av verden på mange områder.

Anonymkode: b955e...8c6

Det står ingen ting i bibelen om heksebrenning. Det var en kulturell ting i Europa, som nok har eksistert lenge før kristendommen kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha 😂 du er jo helt på jordet. Er du ute blant folk i det hele tatt? Kjenner du folk i det hele tatt? Kom deg ut av bobla di. Tilfellet er motsatt av det du påstår. Du bare vil at det skal være sant. 

Jeg forholder meg til statistikkene fra kirken, SSB og andre seriøse kilder. De viser det jeg skriver. Faktabenektelsen fra ateistene her inne er bare pinlig, men viser hvor lite dere har å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det jammen mye rart. Så 69 

Det var ikke frie valg nei, politikerne hadde fortsatt makt over kirken og brukte den for å presse frem vielser for likekjønnede mot flertallet av kristne sitt ønske

Politikerne hadde makt over valget til kirkemøtet? Nei det hadde de ikke. Det er dessuten flertallet på kirkemøtet og ikke flertallet av kristne (hvem nå det er….) som er avgjørende. Det er det som følger av representativt demokrati. Er du imot hvordan kirkemøtet fungerer som demokratisk organ for kirken så skriv det da, ikke kom med floskler og feilaktigheter. 

Anonymkode: b64f9...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
Katten.2.0 skrev (6 timer siden):

Vi er et sekulært samfunn. Kirken blir hovedsakelig brukt pga tradisjon blant den øvrige befolkningen. 

Jeg tror det handler om at folk blir mindre bevisste til bedre de får det. I tillegg til at mange synes det er lettere å la seg friste i rike samfunn, da er det vel lettere å heller tro at verden ble til av seg selv. Tilfeldig.

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikerne hadde makt over valget til kirkemøtet? Nei det hadde de ikke. Det er dessuten flertallet på kirkemøtet og ikke flertallet av kristne (hvem nå det er….) som er avgjørende. Det er det som følger av representativt demokrati. Er du imot hvordan kirkemøtet fungerer som demokratisk organ for kirken så skriv det da, ikke kom med floskler og feilaktigheter. 

Det er ikke feil, dette var før stat-kirke forliket ble fullført så politikerne hadde fortsatt makt over kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...