Sommer2464 Skrevet 18. februar 2022 #1 Skrevet 18. februar 2022 (endret) Jeg er ikke kristen men Bibelen er imot homofili. 1 kor 6:9-11 menn som øver utukt med menn skal ikke Arve Guds rike. Så hvorfor må de absolutt gifte seg i kirken? Bibelen er jo imot homofili. Endret 18. februar 2022 av Sommer2464 7
Gjest lurven Skrevet 18. februar 2022 #2 Skrevet 18. februar 2022 Ja jeg synes også at det er rart, er ikke i mot at de kan gifte seg, men ikke i kirken fordi det går i mot det kirken egentlig skal stå for. Men det føyer seg jo bare inn i rekken av kompromisser kirken har gjort gjennom århundrene. Kristendommen har vel blitt ganske utvannet
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #3 Skrevet 18. februar 2022 Jeg forstår poenget, men jeg er ikke helt enig. At kirken velger å tilpasse seg tiden er jo en bra ting. Hva om kirken ikke hadde vært så tilpasningsdyktig som den er, bare stått ved de samme prinsippene som da kristendommen kom til Norge? Da hadde vi jo fortsatt hengt igjen i middelalderen med heksebrenning, steining og annen elendighet. Vi ser jo hvor ille det er i enkelte land hvor de følger de gamle skikkene og tolkningene i religionen sin. De henger jo langt etter resten av verden på mange områder. Anonymkode: b955e...8c6 13 3
Entern Skrevet 18. februar 2022 #4 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår poenget, men jeg er ikke helt enig. At kirken velger å tilpasse seg tiden er jo en bra ting. Hva om kirken ikke hadde vært så tilpasningsdyktig som den er, bare stått ved de samme prinsippene som da kristendommen kom til Norge? Da hadde vi jo fortsatt hengt igjen i middelalderen med heksebrenning, steining og annen elendighet. Heksebrenning var strengt forbudt i middelalderen, og steining drev vi ikke så mye med. 😉 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #5 Skrevet 18. februar 2022 Sommer2464 skrev (1 time siden): Jeg er ikke kristen men Bibelen er imot homofili. 1 kor 6:9-11 menn som øver utukt med menn skal ikke Arve Guds rike. Så hvorfor må de absolutt gifte seg i kirken? Bibelen er jo imot homofili. Ja, si det.. Hvorfor skal folk som ikke er troende kristne i det hele tatt få gifte seg i kirka? Burde ikke kirkebryllup bare være forbeholdt, døpte, konfirmerte, aktivt troende kristne? Anonymkode: 9570c...5b9 22
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #6 Skrevet 18. februar 2022 Fordi det er et pent og stort lokale? Hvor mange som gifter seg i kirken er kristne i dagens samfunn egentlig? For ikke å snakke om hvor mange som gifter seg i kirken som bryter med bibelens rettningslinjer. Hatt sex før ekteskapet, går med klær av forskjellig stoff, klipper skjegget, spiser fisk som lukter etc etc. La ham uten synd kaste den første stenen da. Hvorfor bry seg? Ærlig talt la nå folk få gjøre som de vil så lenge de ikke skader andre. Anonymkode: a4e7c...e0b 8 7
Katten.2.0 Skrevet 18. februar 2022 #7 Skrevet 18. februar 2022 Vi er et sekulært samfunn. Kirken blir hovedsakelig brukt pga tradisjon blant den øvrige befolkningen. 4 1
Carrot Skrevet 18. februar 2022 #8 Skrevet 18. februar 2022 Sommer2464 skrev (1 time siden): Jeg er ikke kristen men Bibelen er imot homofili. 1 kor 6:9-11 menn som øver utukt med menn skal ikke Arve Guds rike. Så hvorfor må de absolutt gifte seg i kirken? Bibelen er jo imot homofili. Vi som mennesker tolker bibelen, og noen deler legger vi mer vekt på enn andre.. Folk som er utro får gifte seg i kriken selv om bibelen er ganske hard på utroskap - det er til og med et egen bud at du ikke skal gå etter din nestes kone osv.. En som har begått drap og sonet sin straff får gifte seg i kirken, en som har blitt dømt for tyveri, svindlere - alle som i bibelens øyne begår synd mot de ti bud osv - så hvorfor skal man selektere bort homofile som er kristne? 22
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #9 Skrevet 18. februar 2022 Kirken har vært et samlingssted for livsriter helt siden kristendommens inntog i samfunnet. Føler det er naturlig at også de ikke-troende ønsker å benytte seg av kirkerommet, siden det har vært en så sterkt innprentet tradisjon i kulturen vår. Anonymkode: 660f0...b08 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #10 Skrevet 18. februar 2022 Entern skrev (17 minutter siden): Heksebrenning var strengt forbudt i middelalderen, og steining drev vi ikke så mye med. 😉 Poenget mitt står uansett, gjør det ikke det? Uansett om heksebrenningen kom litt senere enn middelalderen, noe som egentlig er enda verre. Om det ikke finnes historiske kilder i Norge angående steining, ble det likevel praktisert i bibelen. Anonymkode: b955e...8c6 2
Entern Skrevet 18. februar 2022 #11 Skrevet 18. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Poenget mitt står uansett, gjør det ikke det? Uansett om heksebrenningen kom litt senere enn middelalderen, noe som egentlig er enda verre. Om det ikke finnes historiske kilder i Norge angående steining, ble det likevel praktisert i bibelen. Anonymkode: b955e...8c6 Jada, jeg føler bare som historiker innimellom behov for å være pedantisk 😉😁 Heksebrenning dukket opp i renessansen og var vanlig på 1600-tallet. Har sammenheng med den ekstreme intoleransen på den tiden. Det er en klisje og myte at den tiden var bedre enn middelalderen. I middelalderen brant man kjettere men trodde ikke på hekser (faktisk var det kjetteri å tro på hekser, så gikk du til presten med hekseanklager mot naboen din ble du brent sjøl for kjetteri😝). Vi hang folk i stedet for å steine, men død er død 😕 Endret 18. februar 2022 av Entern 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #12 Skrevet 18. februar 2022 Entern skrev (8 minutter siden): Jada, jeg føler bare som historiker innimellom behov for å være pedantisk 😉😁 Heksebrenning dukket opp i renessansen og var vanlig på 1600-tallet. Har sammenheng med den ekstreme intoleransen på den tiden. Det er en klisje og myte at den tiden var bedre enn middelalderen. I middelalderen brant man kjettere men trodde ikke på hekser (faktisk var det kjetteri å tro på hekser, så gikk du til presten med hekseanklager mot naboen din ble du brent sjøl for kjetteri😝). Vi hang folk i stedet for å steine, men død er død 😕 Hehe, for all del 😄 Tror ikke det er feil å si at en stor grunn til intoleransen som har vært oppigjennom tidene nettopp er på grunn av kirken. Det er som sagt bare bra at ting utvikler seg. Anonymkode: b955e...8c6
Entern Skrevet 18. februar 2022 #13 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hehe, for all del 😄 Tror ikke det er feil å si at en stor grunn til intoleransen som har vært oppigjennom tidene nettopp er på grunn av kirken. Det er som sagt bare bra at ting utvikler seg. Anonymkode: b955e...8c6 Det er en lang og komplisert historie men Kirken har absolutt gjort mange fæle ting. Var verst under reformasjonen og religionskrigene, da protestanter og katolikker konkurrerte knallhardt i konkurransen "hvem er den mest blodtørstige fanatikeren på kontinentet her?", det var skikkelig ille (over 1/2 million irer og 1/3 av befolkningen i Tyskland strøk med). På den annen side er dette en grunn til opplysningstiden på 1700tallet - folk fikk nok. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #14 Skrevet 18. februar 2022 Er ikke bibelen litt selvmotsigende? Gud elsker alle, men homofili er forbudt. Elsker ikke gud de som er homofile da? Jeg er glad for at homofile får gifte seg i kirken. Jeg er heterofil selv, men har flere homofile/lesbiske venner. Kirken har blitt et sted for alle, hvor alle kan føle kjærlighet, uavhengig av hvordan man tolker bibelen. Anonymkode: edbeb...88e 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #15 Skrevet 18. februar 2022 55 minutter siden, lurven said: Ja jeg synes også at det er rart, er ikke i mot at de kan gifte seg, men ikke i kirken fordi det går i mot det kirken egentlig skal stå for. Men det føyer seg jo bare inn i rekken av kompromisser kirken har gjort gjennom århundrene. Kristendommen har vel blitt ganske utvannet Enig. Synes det blir kunstig å gjøre regelen om homofili til den eneste som skal følges. Anonymkode: 03876...27c 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #16 Skrevet 18. februar 2022 Entern skrev (4 minutter siden): Det er en lang og komplisert historie men Kirken har absolutt gjort mange fæle ting. Var verst under reformasjonen og religionskrigene, da protestanter og katolikker konkurrerte knallhardt i konkurransen "hvem er den mest blodtørstige fanatikeren på kontinentet her?", det var skikkelig ille (over 1/2 million irer og 1/3 av befolkningen i Tyskland strøk med). På den annen side er dette en grunn til opplysningstiden på 1700tallet - folk fikk nok. Dette er jo skikkelig interessant, egentlig. Hva var det som gjorde at irene og tyskerne ble så hardt rammet på den tiden? Var det som en direkte konsekvens av reformasjonen? Irland er jo fremdeles i hovedsak katolsk. Hvor kan jeg lese mer om dette? 😊 Anonymkode: b955e...8c6
Entern Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er jo skikkelig interessant, egentlig. Hva var det som gjorde at irene og tyskerne ble så hardt rammet på den tiden? Var det som en direkte konsekvens av reformasjonen? Irland er jo fremdeles i hovedsak katolsk. Hvor kan jeg lese mer om dette? 😊 Anonymkode: b955e...8c6 Irene benyttet anledningen til å gjøre opprør under den engelske borgerkrigen, det utartet seg til voldsomme oppgjør irene imellom der katolikkene vant (så mange som 100,000 døde), så kom Cromwell over fra England og da ble ting virkelig fryktelig ille med store massakrer (500,000+ døde, overlevende katolske irer fortrengt fra store områder*). Cromwell var fundamentalist av verste sort. *=Cromwell sa han skulle sende irene "til helvete eller Connacht", Connacht var fattigsligste del av Irland. Tyskland var slagmark under 30årskrigen, omtrent samtidig med den engelske borgerkrigen, 1618 - 1648. Østerrikere, spanjoler, svensker, tyskerne selv, og andre kriget rundt, i tillegg til massakrer var det pest og hungersnød. Se for deg borgerkrigen i Syria hvis den varte i 30 år. Anbefaler historiebøker om 1600-tallet. Masse stoff om dette der ute. Hvis man orker alle de fæle tingene er det en interessant tid med mye spennende. 1
StripeteSitron Skrevet 18. februar 2022 #18 Skrevet 18. februar 2022 Fordi man kan være både homofil og kristen 6 1 1
Carrot Skrevet 18. februar 2022 #19 Skrevet 18. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er ikke bibelen litt selvmotsigende? Gud elsker alle, men homofili er forbudt. Elsker ikke gud de som er homofile da? Jeg er glad for at homofile får gifte seg i kirken. Jeg er heterofil selv, men har flere homofile/lesbiske venner. Kirken har blitt et sted for alle, hvor alle kan føle kjærlighet, uavhengig av hvordan man tolker bibelen. Anonymkode: edbeb...88e Gud elsker alle som lever etter hans ord, homofile også så lenge de ikke "driver med utukt" så kan man jo diskutere da hva er utukt? I dagens definisjon handler det om seksuelle handlinger som kan stride mot gjeldende moral eller norm for sedelighet eller anstendighet. Den gang var disse normene og denne moralen en annen enn den er i dag - ergo er det gjerne en forkvaklet holdning som preger de som mener homofile ikke er guds barn. De samme mener gjerne at kvinnen er underlagt mannen i ett og alt, og at man skal tukte de man er glad i.. de henger litt etter i utviklingen kan man si.. så er det også betenkelig at kirkens menn i stor grad har drevet utukt mot barn, gutter som jenter i en årrekke... men de er velkomne til herren fordi de har bekjennet sine synder dag ut og dag inn - forstå det den som kan.. Endret 18. februar 2022 av Carrot 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #20 Skrevet 18. februar 2022 Entern skrev (26 minutter siden): Det er en lang og komplisert historie men Kirken har absolutt gjort mange fæle ting. Var verst under reformasjonen og religionskrigene, da protestanter og katolikker konkurrerte knallhardt i konkurransen "hvem er den mest blodtørstige fanatikeren på kontinentet her?", det var skikkelig ille (over 1/2 million irer og 1/3 av befolkningen i Tyskland strøk med). På den annen side er dette en grunn til opplysningstiden på 1700tallet - folk fikk nok. Man vet krigen er ille når folket bestemmer seg for at dette ikke skal skje igjen. Religionskrigene mellom protestanten og katolikkene tok vel også slutt etterpå. Anonymkode: 2e7eb...e86 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå