AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #1 Skrevet 18. februar 2022 Vi har nylig blitt nybakte foreldre, vi holdt graviditeten skjult var kun familie og venner vi var mye med som viste om graviditeten. Nå har flere fått med seg at sønnen vår er født og ønsker bilder av han. Meg og mannen min har snakket om dette at vi ikke ønsker å dele eller sende bilder av ham på sosiale medier så det er et valg vi har bestemt oss for. Problemet er at vi ikke vet hvordan vi skal si dette når de spør om bilder av sønnen vår… De som vil får jo sett han i virkeligheten hvis de møter på oss, men å sende bilder av han på nett/sosiale plattformer er noe vi ønsker å unngå Anonymkode: fc553...006 1
Gjest Blondie65 Skrevet 18. februar 2022 #2 Skrevet 18. februar 2022 Å dele på Facebook eller andre offentlige medier skjønner jeg godt. Men hva med å sende et bilde på SMS? Er det virkelig så vanskelig å forstå at familie har lyst å se vidunderet? Jeg synes jo det også er litt spesielt å ikke dele at man er gravid, men vet også at det kan finnes svært gode grunner for det.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #3 Skrevet 18. februar 2022 Tenker at en snap er innafor, men helt enig i å skjerme barn fra Facebook/insta osv. Hvem er det som maser om det ikke er folk dere omgås? De (ingen faktisk) har innsynsrett, så er bare å si st dere ikke vil eksponere barnet Anonymkode: 9ddbb...c95 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #4 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har nylig blitt nybakte foreldre, vi holdt graviditeten skjult var kun familie og venner vi var mye med som viste om graviditeten. Nå har flere fått med seg at sønnen vår er født og ønsker bilder av han. Meg og mannen min har snakket om dette at vi ikke ønsker å dele eller sende bilder av ham på sosiale medier så det er et valg vi har bestemt oss for. Problemet er at vi ikke vet hvordan vi skal si dette når de spør om bilder av sønnen vår… De som vil får jo sett han i virkeligheten hvis de møter på oss, men å sende bilder av han på nett/sosiale plattformer er noe vi ønsker å unngå Anonymkode: fc553...006 Det går fint an å sende bilder på mail, sms eller lignende. Finnes skyer man kan dele feks. Messenger og snap kan også brukes om man ikke er helt hysterisk også. Har to barnebarn og jeg har MASSE bilder av begge, men det finnes ikke ett bilde av dem på sosiale medier. Vi deler på privat snap, messenger og Google. Anonymkode: 14f5f...ca4 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #5 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Problemet er at vi ikke vet hvordan vi skal si dette når de spør om bilder av sønnen vår… De som vil får jo sett han i virkeligheten hvis de møter på oss, men å sende bilder av han på nett/sosiale plattformer er noe vi ønsker å unngå Datteren min sa bare klart i fra, hennes unger skal ikke deles på sosiale medier. Og det har selvsagt alle i familien respektert. Anonymkode: 14f5f...ca4 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #7 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker at en snap er innafor, men helt enig i å skjerme barn fra Facebook/insta osv. Hvem er det som maser om det ikke er folk dere omgås? De (ingen faktisk) har innsynsrett, så er bare å si st dere ikke vil eksponere barnet Anonymkode: 9ddbb...c95 det er folk vi ikke har noe kontakt med, mer bekjente som sikkert vil se en liten baby.. og det føler vi ikke for å dele med dem Anonymkode: fc553...006 1
Carrot Skrevet 18. februar 2022 #8 Skrevet 18. februar 2022 hvorfor er det et problem å bare være ærlig, si dere ønsker ikke dele biler av barnet? 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #9 Skrevet 18. februar 2022 20 minutter siden, Carrot said: hvorfor er det et problem å bare være ærlig, si dere ønsker ikke dele biler av barnet? Lurer og? Samme med graviditeten? Tror ikke filk bryr seg om dere er gravide eller ikke….. (tenker d bekjente..) Anonymkode: c8eed...d84
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #10 Skrevet 18. februar 2022 Dere vil ikke sende bilde til noen heller? Du kan jo begynne med å forklare hvorfor? Anonymkode: 44afc...e76 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #11 Skrevet 18. februar 2022 Forstår ikke hvorfor dette er et tema. Er det noen som motsetter seg at dere ikke publiserer barnet i sosiale medier? Anonymkode: 61fa8...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #12 Skrevet 18. februar 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: det er folk vi ikke har noe kontakt med, mer bekjente som sikkert vil se en liten baby.. og det føler vi ikke for å dele med dem Anonymkode: fc553...006 Hvorfor ikke? Hva tenker du skal skje om de ser et bilde av babyen? babyer ser jo uannsett helt like ut. Synes dere er litt sære.. (At man ikke vil dele i SoMe er såklart helt greit men å liksom holde graviditet og baby hemlig og ikke ville vise bilder til noen...spesielt) Anonymkode: 9ebd5...f95 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #13 Skrevet 18. februar 2022 Kan hende de bare ønsker det av høflighet, for å vise interesse på en måte. Litt sånn; åh det var koselig at de har fått barn, kanskje vi kan spørre om å få se babyen, så de ikke tror vi ikke er intr. Vanligvis kunne man egentlig ikke brydd seg mindre om det er bekjente. Har et vennepar som skjuler barnet sitt for alt. Og du får ikke se babyen om du ikke er på besøk. Hu snapper en arm eller ben eller stemmen til babyen da. Nå har jeg ikke bedt om noe bilde heller, respekterer jo valget deres. Men jeg er småbarnsmamma selv og det er så hektisk. Så kjenner vel at midt oppi hverdagen så er det ikke akkurat det jeg bryr meg om. Kunne ikke bry meg mindre. Anonymkode: cc474...9a7 3
Daria Skrevet 18. februar 2022 #14 Skrevet 18. februar 2022 Hvis dere er enige om at det er sånn dere vil ha det, er det vel bare å gi beskjed og stå for det? Dere tar de valgene dere vil for deres barn, og så kan alle andre velge hvor sære de synes dere er... Å ikke ville legge ut bilder åpent i SoMe er ikke så uvanlig, å ikke ville dele bilder privat overhodet er ganske spesielt, de fleste nybakte foreldre viser gjerne fram vidunderet uoppfordret. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #15 Skrevet 18. februar 2022 Og det er jo forresten bare å si det som det er. Sette grenser og bli ferdig med det. De fleste respekterer hva andre velger å gjøre. Anonymkode: cc474...9a7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #16 Skrevet 18. februar 2022 Dette minner meg om noen jeg kjenner. Ikke bare lar de være å fortelle om graviditeten til alle som ikke er i aller nærmeste krets, men de gjør mye for å skjule graviditeten for slekt og bekjente også. For eksempel takker de nei til familieselskap, går ikke ut av bilen hvis de ser at noen de kjenner er i nærheten, bruker klær som skjuler magen osv. Og slekta blir informert gjennom jungeltelegrafen etter fødsel, men gud forby at en gammel tante skal få sendt et bilde på sms, eller i det hele tatt på vite om navn, vekt, lengde, og at alt står bra til når hun sender sine gratulasjoner. Hun tilhører jo ikke innerste krets må vite, og da er hun ikke verdig slik sensitiv informasjon. Og det som er mest latterlig er at de sier at de som ikke fikk vite er folk de ikke har kontakt med i hverdagen. Er det så rart da? Det er jo de som har skapt avstanden med hemmelighetskremmeriet sitt. Anonymkode: 8d851...d00 12
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 Bare svar noe sånn som «jeg skal vise deg bilder neste gang vi treffes». Jeg eksponerer heller ikke barnet mitt i some. Sender bilder til nærmeste familie og de jeg kjenner godt. Men det er og litt fordi jeg tenker at hele verden synes nok ikke at ungen min er så spennende som jeg tror selv Anonymkode: cad20...3a2 2
Humorist1 Skrevet 18. februar 2022 #18 Skrevet 18. februar 2022 Er jo helt opp til dere å bestemme, men hva er dere redd for at skal skje dersom dere deler bilde av barnet deres, sånn egentlig? 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #19 Skrevet 18. februar 2022 Syns det er utrolig teit og for overbeskyttende å ikke dele noe. Det kan sende melding eller snap til kjente. Når de besøker, kan dere gjerne si dere ikke ønsker at bilder sendes rundt. Anonymkode: 6b822...cd8 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #20 Skrevet 18. februar 2022 Ta bilde og send i brev? da skiller du deg ut også. Anonymkode: 6e0fb...394
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå