AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #1 Skrevet 18. februar 2022 Jeg og kjæresten min har nettopp kjøpt leilighet og flyttet sammen. Vært sammen i mange år og kjenner hverandre ganske så godt vil jeg si. I over 2 år nå har han spurt og masa om vi ikke skal gå til anskaffelse av katt(han har vokst opp med katt) Men jeg er ganske allergisk og allergien har ikke blitt noe mindre ila årene(er i slutten av 20 årene, så vil nok aldri vokse det av meg). Han maser om at jeg kan ta allergi sprøyte osv..🤦♀️ Jeg har tabletter liggende som jeg tar om vi skal på besøk til noen som har katt/husdyr, men jeg kjenner det fortsatt i nesa og halsen etter å ha kommet hjem likevel. Allergivennlig katt er ikke et alternativ fordi han synes de ser så fæle ut. Jeg kan jo strengt talt ikke gå med på dette her pga allergien, men hvordan møtes på midten? Begeret holder på å renne over når som helst akkurat nå.🤦♀️ mas mas mas. Jeg har vært innom tanken på å foreslå å kjøpe Hamster, lyst på selv, men vet ikke om det vil blidgjøre han eller om han går med på det. Anonymkode: ced86...512
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #2 Skrevet 18. februar 2022 Uff. Forstår at det er vanskelig for ham å gi slipp, men du må jo komme først. Hvilke allergivennlige katter er det som ser så fæle ut, nakenkatter? Hva med Sibirkatt, kan det være et alternativ å teste ut? Han høres kanskje ikke ut som fyren som bør få for høye forhåpninger men.. Anonymkode: aaa60...6af 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #3 Skrevet 18. februar 2022 Kanakje petplay hadde vært ett alternativ? Anonymkode: f34da...8ba
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #4 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Uff. Forstår at det er vanskelig for ham å gi slipp, men du må jo komme først. Hvilke allergivennlige katter er det som ser så fæle ut, nakenkatter? Hva med Sibirkatt, kan det være et alternativ å teste ut? Han høres kanskje ikke ut som fyren som bør få for høye forhåpninger men.. Anonymkode: aaa60...6af Nakenkatter han har nevnt.🤷♀️ Ja, er åpen for det jeg. Anonymkode: ced86...512
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #5 Skrevet 18. februar 2022 Google sibirkatt oppdrettere, de har ofte hjem man kan besøke for å sjekke om man er allergisk. Men hvorfor ikke prøve sprøyter eller forskjellige medisiner? Det er uansett noe man skal være 100% sikker på at man tåler noen lunde, så synes det er veldig bra at du setter foten ned. Hva skjer om du får pustevansker og må omplassere katten? Det er helt forferdelig for katten. Så ja, hvis du skal vurdere det må dere teste forskjellig og gå på besøk og se hva som skjer. Personlig, hvis jeg hadde vært han hadde jeg slått opp med deg og skaffet meg en katt alikevell🤣 Jeg hadde aldri klart å leve uten katt, dvs jeg har gjort det i et par år og det var helt forferdelig. Enten må du sjekke opp i diverse medisiner hos legen, og ta en test på akkurat hva du er allergisk mot, om det er hår/spytt osv. Så må dere undersøke og gå på testbesøk hos forskjellige oppdrettere. Ellers er deg jo han som må ta et valg, enten dumpe deg eller slutte å mase. Hvis din allergi er så sterk så må jo han skjønne at han ikke kan mase om det. Da må du sette foten ned. Du kan jo høre med han men det finnes ingen andre dyr som kan ta rollen til en katt.. Anonymkode: 43786...68f 4
I Grosny Skrevet 18. februar 2022 #6 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg og kjæresten min har nettopp kjøpt leilighet og flyttet sammen. Vært sammen i mange år og kjenner hverandre ganske så godt vil jeg si. I over 2 år nå har han spurt og masa om vi ikke skal gå til anskaffelse av katt(han har vokst opp med katt) Men jeg er ganske allergisk og allergien har ikke blitt noe mindre ila årene(er i slutten av 20 årene, så vil nok aldri vokse det av meg). Han maser om at jeg kan ta allergi sprøyte osv..🤦♀️ Jeg har tabletter liggende som jeg tar om vi skal på besøk til noen som har katt/husdyr, men jeg kjenner det fortsatt i nesa og halsen etter å ha kommet hjem likevel. Allergivennlig katt er ikke et alternativ fordi han synes de ser så fæle ut. Jeg kan jo strengt talt ikke gå med på dette her pga allergien, men hvordan møtes på midten? Begeret holder på å renne over når som helst akkurat nå.🤦♀️ mas mas mas. Jeg har vært innom tanken på å foreslå å kjøpe Hamster, lyst på selv, men vet ikke om det vil blidgjøre han eller om han går med på det. Anonymkode: ced86...512 Det finnes noen hunder som har pels som ligner på sau, som mange allergikere tåler. Er det et alternativ? 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #7 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Google sibirkatt oppdrettere, de har ofte hjem man kan besøke for å sjekke om man er allergisk. Men hvorfor ikke prøve sprøyter eller forskjellige medisiner? Det er uansett noe man skal være 100% sikker på at man tåler noen lunde, så synes det er veldig bra at du setter foten ned. Hva skjer om du får pustevansker og må omplassere katten? Det er helt forferdelig for katten. Så ja, hvis du skal vurdere det må dere teste forskjellig og gå på besøk og se hva som skjer. Personlig, hvis jeg hadde vært han hadde jeg slått opp med deg og skaffet meg en katt alikevell🤣 Jeg hadde aldri klart å leve uten katt, dvs jeg har gjort det i et par år og det var helt forferdelig. Enten må du sjekke opp i diverse medisiner hos legen, og ta en test på akkurat hva du er allergisk mot, om det er hår/spytt osv. Så må dere undersøke og gå på testbesøk hos forskjellige oppdrettere. Ellers er deg jo han som må ta et valg, enten dumpe deg eller slutte å mase. Hvis din allergi er så sterk så må jo han skjønne at han ikke kan mase om det. Da må du sette foten ned. Du kan jo høre med han men det finnes ingen andre dyr som kan ta rollen til en katt.. Anonymkode: 43786...68f Takk for svar😊 Er det bra å peise på med allergi medisin nesten hver dag da?🤷♀️ Ikke vet jeg, men jeg hadde et kraftig allergi anfall for noen år siden(overnattet hos ei venninne som hadde katt og flere kattunger) tablettene og nesespray holdt ikke så jeg endte på legevakta midt på natta, forferdelig skummelt å ikke få puste skikkelig. Jeg forstår at dere katteelskere setter katten høyere enn alt annet, men jeg er virkelig redd for å miste han. Anonymkode: ced86...512 1
Narad Skrevet 18. februar 2022 #8 Skrevet 18. februar 2022 En allergivennlig katt ser fæl ut? Her tror jeg han har misforstått hva en allergivennlig katt er, eller? At det er nakenkatter, som Sphynx, som er allergivennlig. Det er de ikke faktisk. De fleste allergikere reagerer på flass fra huden til katter, noe nakenkatter også har. Derimot er Sibirkatt den rasen som er mest allergivennlig, da de mangler ett enzym som andre katter har. Den er ikke allergifri, men allergivennlig. Sibirringen har besøkshjem der man kan komme på besøk og teste ut allergien for å se om man tåler katterasen eller ikke. Så til ditt spørsmål, kan man møtes på midten. Nei, i grunnen ikke. En katt er ikke en hamster. Men igjen, om din kjæreste vil trumfe igjennom at dere skal ha katt og du er allergisk, så er han veldig egoistisk. Skjønner at han har lyst på katt, at det er noe han har vokst opp med, men om han krever det på tross av din allergi, så tar han jo ikke hensyn til deg og respekterer deg, hva annet vil han prøve å overkjøre deg på senere? Enten må han innse at hans ønske om katt er større enn hans ønske om et langt liv med deg, eller så må han respektere deg og se på andre alternativer til dyr. Jeg syns ikke du skal si ja til katt, uansett hvor mye han sutrer og maser, med mindre Sibirkatt er et alternativ. Og dette fra en som har hatt katt hele livet og som avstår å date allergiske mennesker, for meg er det på min kravliste, da jeg vet hvor viktig katt er for meg. Velger man en partner som er allergisk mot noe, må man respektere sin partners allergi. 12 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #9 Skrevet 18. februar 2022 I Grosny skrev (6 minutter siden): Det finnes noen hunder som har pels som ligner på sau, som mange allergikere tåler. Er det et alternativ? Han er kattemenneske, og vil ikke ha hund. Noen i familien min har en bichon frisé som jeg tåler, veldig fin og snill hund som jeg gjerne kunne tenkt meg selv ❤️ men så må man møtes på midten da🤷♀️ Anonymkode: ced86...512
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #10 Skrevet 18. februar 2022 Jeg hadde ikke orket. Jeg hadde ingen allergi før da vi skaffet oss hund. Jeg har fått påvist allergi på hund etter noen år. Men ikke så kraftig. Men kjenner det. å ta allergi tabletter hver dag for å ha dyr, er ikke noe jeg ville valgt. Blir trøtt av tablettene så du får bare spørre om det er sånn at han vil velge å ha katt, eller at det blir slutt. Anonymkode: 389b9...1d7 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #11 Skrevet 18. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Han er kattemenneske, og vil ikke ha hund. Noen i familien min har en bichon frisé som jeg tåler, veldig fin og snill hund som jeg gjerne kunne tenkt meg selv ❤️ men så må man møtes på midten da🤷♀️ Anonymkode: ced86...512 Ja, petplay. kle deg ut som en katt og la ham få tilfredstilt kattebehovet sitt. Anonymkode: f34da...8ba
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #12 Skrevet 18. februar 2022 Ville besøkt noen som har sibirkatt, de kan være allergivennlige https://www.sibirkattensvenner.no/?page_id=1181 En hamster kan ikke erstatte en katt. Anonymkode: fc4e3...b2e 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #13 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar😊 Er det bra å peise på med allergi medisin nesten hver dag da?🤷♀️ Ikke vet jeg, men jeg hadde et kraftig allergi anfall for noen år siden(overnattet hos ei venninne som hadde katt og flere kattunger) tablettene og nesespray holdt ikke så jeg endte på legevakta midt på natta, forferdelig skummelt å ikke få puste skikkelig. Jeg forstår at dere katteelskere setter katten høyere enn alt annet, men jeg er virkelig redd for å miste han. Anonymkode: ced86...512 Det er mange som gjør det og lever fint med det, men det er jo bare legen din som kan svare på det, så jeg ville tatt en prat med legen. Men når jeg leser det som du beskriver her så tenker jeg egentlig at det er uaktuelt, du har jo ganske ekstrem allergi, og det er alltid en fare for at du blir verre og det er ikke noe å sjanse på med et katteliv(eller menneskeliv.) Uansett hvis medisiner fungerer så er det jo ganske stor sjanse for at fremtidige barn blir allergisk også og man kan ikke bare sette en 3åring på medisiner. Kjipt å omplassere en katt etter mange år. Hva med ilder? Hvis ikke du er allergisk mot de også, de er jo litt…kattete😂 Veldig krevende dyr da. Med mindre sibir er et alternativ så høres det ikke ut som det er så veldig sannsynlig at dere møtes på midten. Kanskje hvis du snakker med lege og får bekreftet at det er farlig for deg så slutter han å mase. Det hadde jeg ikke tolerert i det hele tatt. Anonymkode: 43786...68f 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #14 Skrevet 18. februar 2022 Narad skrev (8 minutter siden): Jeg syns ikke du skal si ja til katt, uansett hvor mye han sutrer og maser, med mindre Sibirkatt er et alternativ. Og dette fra en som har hatt katt hele livet og som avstår å date allergiske mennesker, for meg er det på min kravliste, da jeg vet hvor viktig katt er for meg. Velger man en partner som er allergisk mot noe, må man respektere sin partners allergi. Veldig godt skrevet, og jeg er enig i det. Anonymkode: ced86...512 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #15 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde ikke orket. Jeg hadde ingen allergi før da vi skaffet oss hund. Jeg har fått påvist allergi på hund etter noen år. Men ikke så kraftig. Men kjenner det. å ta allergi tabletter hver dag for å ha dyr, er ikke noe jeg ville valgt. Blir trøtt av tablettene så du får bare spørre om det er sånn at han vil velge å ha katt, eller at det blir slutt. Anonymkode: 389b9...1d7 Ja, nei jeg tror ikke det er helt bra🤷♀️ Veldig kjipt å måtte spise tabletter i løpet av dagen for å holde seg gående og unngå anfall. Anonymkode: ced86...512
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #16 Skrevet 18. februar 2022 Jeg har blitt allergisk som voksen etter graviditet og det er så grusomt, så marsvinet til stebarnet måtte ut, jeg og 2 små er allergisk, snue/øyekløe og utslett gjennom jeans om den var på fanget, er jo trist for de er veldig søte Anonymkode: 308e9...55f
Kaneel Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg og kjæresten min har nettopp kjøpt leilighet og flyttet sammen. Vært sammen i mange år og kjenner hverandre ganske så godt vil jeg si. I over 2 år nå har han spurt og masa om vi ikke skal gå til anskaffelse av katt(han har vokst opp med katt) Men jeg er ganske allergisk og allergien har ikke blitt noe mindre ila årene(er i slutten av 20 årene, så vil nok aldri vokse det av meg). Han maser om at jeg kan ta allergi sprøyte osv..🤦♀️ Jeg har tabletter liggende som jeg tar om vi skal på besøk til noen som har katt/husdyr, men jeg kjenner det fortsatt i nesa og halsen etter å ha kommet hjem likevel. Allergivennlig katt er ikke et alternativ fordi han synes de ser så fæle ut. Jeg kan jo strengt talt ikke gå med på dette her pga allergien, men hvordan møtes på midten? Begeret holder på å renne over når som helst akkurat nå.🤦♀️ mas mas mas. Jeg har vært innom tanken på å foreslå å kjøpe Hamster, lyst på selv, men vet ikke om det vil blidgjøre han eller om han går med på det. Anonymkode: ced86...512 Sibirsk skogskatt er allergi vennlig og ser ut som en helt vanlig katt.. men forøvrig typa di er en idiot og forstår nok ikke hva allergi innbærer. Gjør det klart for han det aldri blir katt enten er det deg eller så får han gå videre uten deg og få seg et kattekrek 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #18 Skrevet 18. februar 2022 Det er ikke BARE å ta tablett og dråper, det hjelper ikke, det bare lindrer litt Anonymkode: 308e9...55f 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #19 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, petplay. kle deg ut som en katt og la ham få tilfredstilt kattebehovet sitt. Anonymkode: f34da...8ba Jeg foreslo på tull at jeg kunne kjøpe han en pusekatt bamse med mjaue lyd til valentines, han ble suuuur.🤭 kanskje litt slemt gjort Anonymkode: ced86...512 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #20 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har blitt allergisk som voksen etter graviditet og det er så grusomt, så marsvinet til stebarnet måtte ut, jeg og 2 små er allergisk, snue/øyekløe og utslett gjennom jeans om den var på fanget, er jo trist for de er veldig søte Anonymkode: 308e9...55f Ja, allergi er ikke noe gøy å slite med🥵 derfor har jeg litt problemer med å få det inn i hus. Anonymkode: ced86...512
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå