AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #1 Skrevet 18. februar 2022 Baby er 11 dager gammel og sover i strekk 90 4-6 timer, om han får velge selv. Det er sinnsykt deilig, problemet er at han skal ha puppen til enhver tid pp dagtid og i natt var puppene megasprengt etter bare 2 timers søvn. Da hadde jeg vekt han når jeg la meg i 23tiden for å amme, men han våkner ikke skikkelig - til tross for iherdige forsøk -, så han spiser bare litt før han sovner ved puppen. Må kile og terge mye for å forlenge ammestunden, men det hjelper minimalt. Han får ikke for lite mat, tvert i mot - han var nesten 4,5 kg ved fødsel og nådde fødselsvekt sin etter 6 dager. Fra tirsdag og hjemmebesøk av jordmor til torsdag og hjemmebesøk av helsesykepleieren hadde han gått opp 200 gram. Jeg har begynt å innføre smokk, men det er sjeldent godt nok på dagtid. Han spiser jo langt fr ahele tiden når han henger på puppen på dagtid, så det er jo fordi det er digg bare, ikke fordi han er sulten. Jeg vet babyer egentlig regulerer seg selv, men dette tar knekken på meg altså. Puppene er såre på dagtid fordi det alltid henger en baby der, og er dritvond om natten fordi han ikke tømmer de godt nok for hver gang han spiser litt. Kan jeg gjøre noe for å begrense dette arbeidet han utfører på dagtid, som bare øker produksjonen uten å ha noen som tar unna??? I natt måtte jeg gå i dusjen til slutt å stå og handmelke, fordi puppene var stein harde og ingen baby i verden hadde fått sugetak på de monstrene. Anonymkode: 0d721...7ab
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #2 Skrevet 18. februar 2022 Kan du ikke bare pumpe på natt da? Anonymkode: dd021...769 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #3 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan du ikke bare pumpe på natt da? Anonymkode: dd021...769 Pumping vil jo bidra til enda mer økt produksjon. Jeg kan pumpe og spare melka og tilby på dagtid, men da fullammer jeg ikke lengre og halve vitsen med amming er for meg borte da (enkelheten, tilgjengeligheten). Det vil også bidra til mindre søvn mtp renhold av utstyr i tillegg til bruken, og da kan jeg jo nesten like gjerne bruke halve natten på å forsøke å vekke babyen og få like lite søvn..... Anonymkode: 0d721...7ab
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #4 Skrevet 18. februar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Pumping vil jo bidra til enda mer økt produksjon. Jeg kan pumpe og spare melka og tilby på dagtid, men da fullammer jeg ikke lengre og halve vitsen med amming er for meg borte da (enkelheten, tilgjengeligheten). Det vil også bidra til mindre søvn mtp renhold av utstyr i tillegg til bruken, og da kan jeg jo nesten like gjerne bruke halve natten på å forsøke å vekke babyen og få like lite søvn..... Anonymkode: 0d721...7ab Ta av klærne, Sett i gang utdrivning og la det renne i et håndkle bare. Da dempes verste sprengen. Anonymkode: cd8fc...952
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #5 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Pumping vil jo bidra til enda mer økt produksjon. Jeg kan pumpe og spare melka og tilby på dagtid, men da fullammer jeg ikke lengre og halve vitsen med amming er for meg borte da (enkelheten, tilgjengeligheten). Det vil også bidra til mindre søvn mtp renhold av utstyr i tillegg til bruken, og da kan jeg jo nesten like gjerne bruke halve natten på å forsøke å vekke babyen og få like lite søvn..... Anonymkode: 0d721...7ab Jeg mente at du kunne pumpe ut litt så du slapp melkespreng, og kan sove videre. Utstyret kan rengjøres på dagtid. Amming er hardt arbeid de første månedene. Puppene blir såre. Det er netter med smertefull melkespreng. Helt normalt. Anonymkode: dd021...769
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #6 Skrevet 18. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Ta av klærne, Sett i gang utdrivning og la det renne i et håndkle bare. Da dempes verste sprengen. Anonymkode: cd8fc...952 Og vurder intervallamming på dagtid, men viktig å øke intervallene veldig forsiktig så ikke du får tette melkeganger. Anonymkode: cd8fc...952
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #7 Skrevet 18. februar 2022 Produksjonen din har ikke stabilisert seg enda, så det er dessverre helt normalt. Pump ut den verste sprengen før du legger deg, så slipper du å sove med skikkelig melkespreng. Men hold ut, det blir bedre om noen uker😊 Anonymkode: 64f3e...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #8 Skrevet 18. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Og vurder intervallamming på dagtid, men viktig å øke intervallene veldig forsiktig så ikke du får tette melkeganger. Anonymkode: cd8fc...952 Snakk forøvrig med helsesykepleier om du skal gjøre dette viktig med god oppfølging av vekt. Anonymkode: cd8fc...952
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #9 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mente at du kunne pumpe ut litt så du slapp melkespreng, og kan sove videre. Utstyret kan rengjøres på dagtid. Amming er hardt arbeid de første månedene. Puppene blir såre. Det er netter med smertefull melkespreng. Helt normalt. Anonymkode: dd021...769 Jeg handmelket en del før jeg sovna, men våkna likevel to timer senere med peise harde pupper og måtte gå i dusjen å tømme mer... Får finne fram håndpumpa fra sist og forsøke den i natt. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Produksjonen din har ikke stabilisert seg enda, så det er dessverre helt normalt. Pump ut den verste sprengen før du legger deg, så slipper du å sove med skikkelig melkespreng. Men hold ut, det blir bedre om noen uker😊 Anonymkode: 64f3e...ca4 Takk for påminnelsen, det hjelper på. Jeg kan ikke huske at det var så ubehagelig fra sist, men begynner sånn smått å huske følelsen av å være så fastlåst pga puppene. Det begynner å bli ganske demotiverende. Når blir amming så "enkelt" som jeg husker det som mest? Anonymkode: 0d721...7ab
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #10 Skrevet 18. februar 2022 Det stabiliserer seg helt av seg selv etter hvert. Anonymkode: 9e304...c9d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #11 Skrevet 18. februar 2022 Ja, men prøv intervallamming? Tror du kan det, når det er allerede 2. Gang du ammer og babyen er 11 dager. Tror jeg måtte det også. Hadde overproduksjon begge gangene i begynnelsen. Anonymkode: c5adf...1dd
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #12 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og vurder intervallamming på dagtid, men viktig å øke intervallene veldig forsiktig så ikke du får tette melkeganger. Anonymkode: cd8fc...952 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, men prøv intervallamming? Tror du kan det, når det er allerede 2. Gang du ammer og babyen er 11 dager. Tror jeg måtte det også. Hadde overproduksjon begge gangene i begynnelsen. Anonymkode: c5adf...1dd Takk for tips, dette skal jeg absolutt prøve! Anonymkode: 0d721...7ab
LilleMy1989 Skrevet 18. februar 2022 #13 Skrevet 18. februar 2022 Helt normalt dette. Dersom du tømmer før du legger deg eller pumper på natt øker du bare problemet, med mindre du bare akkurat setter igang utdrivningen. Da kan du bare ha en gulpeklut under og la det renne i den. Babyens jobb nå er jo å sikre god produksjon så den gjør akkurat det den skal 😊 Men følg med på om avføring er normal og om baby får vondt i magen, da ville jeg ihvertfall prøvd intervallamming. Du kan også spørre inne på Ammehjelpsgruppen på facebook 😀
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #14 Skrevet 18. februar 2022 LilleMy1989 skrev (3 timer siden): Helt normalt dette. Dersom du tømmer før du legger deg eller pumper på natt øker du bare problemet, med mindre du bare akkurat setter igang utdrivningen. Da kan du bare ha en gulpeklut under og la det renne i den. Babyens jobb nå er jo å sikre god produksjon så den gjør akkurat det den skal 😊 Men følg med på om avføring er normal og om baby får vondt i magen, da ville jeg ihvertfall prøvd intervallamming. Du kan også spørre inne på Ammehjelpsgruppen på facebook 😀 Babyen har hatt vondt i magen de siste dagene, ikke konstant men i perioder hvor vi ser at han jobber godt med avføringen. I morges kom det også en megaeksplosjon som han nok hadde jobbet med siden i går kveld, hadde flere runder hvor jeg måtte sykle med beina for å roe han 😋 Godt han fikk det ut til slutt. Jeg har litt hard utdrivning også, slik at det kommer veldig mye når melka først kommer. Anonymkode: 0d721...7ab
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #15 Skrevet 18. februar 2022 Dette er helt normalt så tidlig. Både kroppen din og baby vil etterhvert bli mer samkjørt. Vil anbefale deg å ikke pumpe, da dette stimulerer til ytterligere produksjon. Dersom du ikke klarer å vente på baby, så kan du eventuelt håndmelke litt bare for å lette på det verste trykket. Håndmelking kan du også gjøre før du legger baby til brystet, dersom utdrivningen er kraftig grunnet spreng. Anonymkode: c59bb...e75 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #16 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg handmelket en del før jeg sovna, men våkna likevel to timer senere med peise harde pupper og måtte gå i dusjen å tømme mer... Får finne fram håndpumpa fra sist og forsøke den i natt. Takk for påminnelsen, det hjelper på. Jeg kan ikke huske at det var så ubehagelig fra sist, men begynner sånn smått å huske følelsen av å være så fastlåst pga puppene. Det begynner å bli ganske demotiverende. Når blir amming så "enkelt" som jeg husker det som mest? Anonymkode: 0d721...7ab Det gjør ingenting om de er steinharde, det er slik de stabiliserer seg Anonymkode: 0aad6...0b5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det gjør ingenting om de er steinharde, det er slik de stabiliserer seg Anonymkode: 0aad6...0b5 Det gjør ganske mye når det er så vondt at en ikke får sove. Hadde de bare vært harde så hadde det vært helt OK, men det gjør jo noe inn i helvete vondt i tillegg. Og ikke får baby til å ta brystvorten inn i munnen heller, alt er peise steinhardt 🤷🏼♀️ Anonymkode: 0d721...7ab
Snurrepurre Skrevet 18. februar 2022 #18 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det gjør ganske mye når det er så vondt at en ikke får sove. Hadde de bare vært harde så hadde det vært helt OK, men det gjør jo noe inn i helvete vondt i tillegg. Og ikke får baby til å ta brystvorten inn i munnen heller, alt er peise steinhardt 🤷🏼♀️ Anonymkode: 0d721...7ab bruk cottermans grep før amming. Da får lille bedre tak, ev. håndmelke/sett i gang utdrivingen. at brystene blir steinharde er sånn melka reguleres. Etterhvert «lærer» puppen at det ikke melkes på natt. jeg har en på 3 mnd, han har sovet fra 19-05 ish siden han ble født, uten måltider. Var mye spreng i begynnelsen, og måtte jobbe med tette melkeganger. Når han var 5-6 uker så var alt 100% regulert. 🤗 han spiser fremdeles minimalt på natt, og eneste gangen jeg merker noen form for spreng er på morgenen når han skal ha «frokost» ❤️ lykke til! Det ordner seg 💙 (og det er lov å ta en Paracet om det et veldig vondt).
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #19 Skrevet 18. februar 2022 Snurrepurre skrev (23 minutter siden): bruk cottermans grep før amming. Da får lille bedre tak, ev. håndmelke/sett i gang utdrivingen. at brystene blir steinharde er sånn melka reguleres. Etterhvert «lærer» puppen at det ikke melkes på natt. jeg har en på 3 mnd, han har sovet fra 19-05 ish siden han ble født, uten måltider. Var mye spreng i begynnelsen, og måtte jobbe med tette melkeganger. Når han var 5-6 uker så var alt 100% regulert. 🤗 han spiser fremdeles minimalt på natt, og eneste gangen jeg merker noen form for spreng er på morgenen når han skal ha «frokost» ❤️ lykke til! Det ordner seg 💙 (og det er lov å ta en Paracet om det et veldig vondt). Godt å høre at det kan ordne seg, også uten at mengden "forsvinner" grunnet manglende nattamming! Visste ikke at paracett kan hjelpe på, skal absolutt prøve det i natt. Det er veldig demotiverende å stå i dette, hadde vi hatt større kjøkken med god benkeplass hadde jeg droppet ammingen glatt nå og kjøpt alt av utstyr som ka lette en erstatnings-hverdag. Det føles så sinnsykt lite verdt det ut akkurat nå. Sprenge er borte, men niplene er så sykt såre konstant 🙄 Jeg har ikke sår, men de er såre. Er så drit lei. Anonymkode: 0d721...7ab
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #20 Skrevet 18. februar 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg handmelket en del før jeg sovna, men våkna likevel to timer senere med peise harde pupper og måtte gå i dusjen å tømme mer... Får finne fram håndpumpa fra sist og forsøke den i natt. Takk for påminnelsen, det hjelper på. Jeg kan ikke huske at det var så ubehagelig fra sist, men begynner sånn smått å huske følelsen av å være så fastlåst pga puppene. Det begynner å bli ganske demotiverende. Når blir amming så "enkelt" som jeg husker det som mest? Anonymkode: 0d721...7ab Er også på nummer to nå, og hadde helt glemt den følelsen av å vær heelt låst på babyen. Min har sovet gode dupper på dagtid da og våknet to ganger om natten for mat - så ikke samme problemet med spreng. Men litt før 2 mnd begynte babyen å spise mer effektivt på dagtid og være våken og fornøyd på teppe på gulvet, like vippestol osv. Da har plutselig amming blitt litt enklere igjen, slik som jeg husker det! Anonymkode: 13e2c...752
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå