AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 okei, må få ut litt frustrasjon og er takknemlig for tips og råd 😇 Har en på 4 år, som KLIKKER om han ikke får det som han vil. Han har sovnet veldig sent i det siste, rundt 9. han bare tuller, tøyser, skriker, er sint, kaster puter og dyner, nekter å sove med dyne, kaster på bamsen, helt i 100. Han hører aldri etter, og da mener jeg aldri. Det er som å snakke til en vegg. Jeg er 80% sikker på at han har adhd grunnet jeg og far har det og jeg merker det på måten han er på. Han slår og sparker veldig mye andre barn i barnehagen også har jeg funnet ut. han pleier også å kaste stein ned fra høyden i barnehagen ( en bro ) og kan treffe andre barn, voksne eller meg. Jeg snakket hardt til han sist og forklarte at det ikke er lov. idag løp han opp der mens jeg måtte ha kontroll på minste, nektet og komme ned. Så kaster han en stein mot meg og jeg snakker til han, så kaster han en til andre veien mot andre barn. Men traff heldigvis ikke! han sa at han kaster stein når han er sint, og han var sint fordi han var trøtt. ( han har vært vanskelig og levere i bhg i det siste ) jeg prøvde å forklare at han må bruke ord og snakke med meg vist det er noe, og at han da må bli flinkere til å roe seg og legge seg tidlig. Går alltid på rommet i 7/halv 8 tiden. Sa at han kan ikke kaste på stein, det kan ende veldig gale da han faktisk tar store steiner også. jeg vet bare ikke hva jeg kan gjøre eller hvordan jeg skal takle dette, han er spinnvill, men det har sikkert litt med meg selv og gjøre også som har adhd og ikke takler for mye. Det blir på en måte krasj krasj 😅 når han og lillebror sover på samme rom inne med meg så sovner begge like sent. Og de kaver hverandre opp. Er ikke mulig å skille de da den ene alltid kommer inn på andre rommet. minste sover i bhg og da er han også sen i seng, sover han ikke i bhg så kan jeg være heldig at han sovner først, men han sovner som oftest i bilen, faller i koma, nekter å våkne før 5, klikker villt om jeg prøver og sovner igjen. Så det er ikke enkelt.. Anonymkode: d17d7...145
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #2 Skrevet 18. februar 2022 Snakk med barnehagen først og fremst. Ser de det samme som deg? Få PPT på banen, det kan utløse ressurser til barnehagen og de kan gi en god pekepinn om barnet kan ha ADHD (det er jo sannsynlig siden begge foreldre har det). Be om henvisning til BUP på mistanke om ADHD. Det kan være de er uvillige til å utrede i og med at barnet er såpass ungt, der vil en sakkyndig vurdering fra PPT kunne bidra. Undersøk om helsestasjonen har cos-kurs, det er et veiledningskurs som kan gi gode verktøy til å møte barnet på en bedre måte, jeg hadde (og har fortsatt 6 år senere) selv god nytte av det overfor mitt barn med ADHD. Anonymkode: 892c8...a4c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #3 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Snakk med barnehagen først og fremst. Ser de det samme som deg? Få PPT på banen, det kan utløse ressurser til barnehagen og de kan gi en god pekepinn om barnet kan ha ADHD (det er jo sannsynlig siden begge foreldre har det). Be om henvisning til BUP på mistanke om ADHD. Det kan være de er uvillige til å utrede i og med at barnet er såpass ungt, der vil en sakkyndig vurdering fra PPT kunne bidra. Undersøk om helsestasjonen har cos-kurs, det er et veiledningskurs som kan gi gode verktøy til å møte barnet på en bedre måte, jeg hadde (og har fortsatt 6 år senere) selv god nytte av det overfor mitt barn med ADHD. Anonymkode: 892c8...a4c Jeg har snakket litt med de ang dette men jeg får ta det opp igjen sånn at noe kanskje kan bli gjort. men det er jo fortsatt litt tidlig, men jo tidligere jo bedre. jeg har gått til familieveiledning(cos) så jeg har lært litt, men jeg sliter jo selv med min adhd, og da er det ekstra vanskelig for meg å tenke over eller gjøre ting annerledes. Anonymkode: d17d7...145
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #4 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har snakket litt med de ang dette men jeg får ta det opp igjen sånn at noe kanskje kan bli gjort. men det er jo fortsatt litt tidlig, men jo tidligere jo bedre. jeg har gått til familieveiledning(cos) så jeg har lært litt, men jeg sliter jo selv med min adhd, og da er det ekstra vanskelig for meg å tenke over eller gjøre ting annerledes. Anonymkode: d17d7...145 Jo tidligere jo bedre, helt klart. Jeg var veldig heldig med både barnehagen og PPT, ved hjelp av dem var barnet ferdig utredet og medisinert før skolestart og fylte seks år. Det har vært uvurderlig for barnets utvikling. Det krever en kjempeinnsats å gjøre slike endringer når man har ADHD, helt klart. ADHD er så enormt mye mer enn rastløshet og tankesprang. Det krever en nesten overmenneskelig selvdisiplin å gjøre endringer som ikke faller naturlig når man må jobbe mot vanskene for å greie det. Er dere foreldre medisinert? Med riktig medisin/dose? Du trenger selvsagt ikke å svare på det, men ta det gjerne med i helhetsvurderingen rundt hvordan dere som familie skal ha det best mulig sammen. Kanskje dere kan vurdere avlastning også? Jeg og jentungen fikk nesten et nytt liv når det var på plass. Jeg har riktignok ikke ADHD, men andre utfordringer som gjør foreldrerollen krevende. Noen timer for meg selv en ettermiddag i uka samt hver tredje helg har gitt meg et helt annet overskudd til å være 'større, sterkere, klokere og god' som de sier. En uthvilt hjerne tenker klarere. Anonymkode: 892c8...a4c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #5 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jo tidligere jo bedre, helt klart. Jeg var veldig heldig med både barnehagen og PPT, ved hjelp av dem var barnet ferdig utredet og medisinert før skolestart og fylte seks år. Det har vært uvurderlig for barnets utvikling. Det krever en kjempeinnsats å gjøre slike endringer når man har ADHD, helt klart. ADHD er så enormt mye mer enn rastløshet og tankesprang. Det krever en nesten overmenneskelig selvdisiplin å gjøre endringer som ikke faller naturlig når man må jobbe mot vanskene for å greie det. Er dere foreldre medisinert? Med riktig medisin/dose? Du trenger selvsagt ikke å svare på det, men ta det gjerne med i helhetsvurderingen rundt hvordan dere som familie skal ha det best mulig sammen. Kanskje dere kan vurdere avlastning også? Jeg og jentungen fikk nesten et nytt liv når det var på plass. Jeg har riktignok ikke ADHD, men andre utfordringer som gjør foreldrerollen krevende. Noen timer for meg selv en ettermiddag i uka samt hver tredje helg har gitt meg et helt annet overskudd til å være 'større, sterkere, klokere og god' som de sier. En uthvilt hjerne tenker klarere. Anonymkode: 892c8...a4c Merket du stor forskjell når barnet ble medisinert? Vil du skrive hva som ble bedre? det er det, jeg sliter kraftig med ganske mye men skal heldigvis få hjelp nå. Jeg er under medisinutprøving og far går på medisiner. Føler ikke helt at de hjelper men litt gjør det. 😊 jeg og far bor ikke sammen. Det kom nok ikke så tydelig frem. Får avlastning 2 helger i mnd, jeg har de mest. Men føler fortsatt det er for krevende.. Skjønner. hjernen min blir aldri uthvilt uansett.😅 er slitsomt. Takler lyder dårlig også, er det mye støy så forsvinner jeg helt og fungerer ikke. Men håper medisinene kan hjelpe. Extra utfordrende når eldste er som han er. Anonymkode: d17d7...145
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #6 Skrevet 18. februar 2022 Det var en enorm forskjell fra første dose. Fra å skifte aktivitet hvert 5-10 minutt, var hun konsentrert og fullførte et spill på nettbrettet i løpet av en time. Plutselig kunne hun alt det jeg hadde forsøkt å lære henne som å vente på tur, sitte i ro under måltid, bruke ord i stedet for å utagere, lytte til instruksjoner og alt annet man kan forvente av en seksåring. Hun ble gladere, mer sosial, tålte endring bedre og fikk et mye lavere kontrollbehov. Humøret ble jevnere og hun var mye bedre i stand til å samarbeide. Det var, og er fortsatt, mye jobb å være i forkant for å beholde gode rutiner og skape forutsigbarhet nå som hun er snart 11. Hun henger fortsatt noe etter på en del områder (spesielt sosialt og mtp selvstendighet), og utfordringene dukker alltid opp når dagsdosen går ut eller det er på tide med doseøkning - men det er overkommelig. Hun var svært heldig og har så å si ikke hatt bivirkninger med unntak av forbigående dårlig matlyst og humørsvingninger et par uker etter oppstart og ved doseøkning, så medisinutprøving var fort gjort. Det som er viktig å huske, er at medisinen ikke er en kur. Den er et hjelpemiddel, en nøkkel som gir tilgang til innlæring av ferdigheter og mulighet til å bruke allerede innlærte ferdigheter. Man må fortsatt gjøre jobben - medisinen gjør det mulig. Anonymkode: 892c8...a4c 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #7 Skrevet 18. februar 2022 Uff, det her høres ikke bra ut. Hva om han treffer noen så de blir skadet?! Nå kaster nok ikke en 4-åring veldig hardt, men stein i øyet kan føre til store skader, og om han kaster fra en bro, så kan en større stein være livsfarlig for et mindre barn! Han må passes på at i det hele tatt ikke gjør det, når det ikke hjelper å snakke til han, så kan man ikke bare vente til at det skjer noe alvorlig... Jeg skjønner at det er vanskelig for deg. Jeg har møtt barn som er slik, og ja, det er som å snakke til en vegg, og man blir helt rådløs når de er klin kokos. Om du beskriver at han faktisk er til fare for andre, så håper jeg virkelig at du får innvilget hjelp! Han begynner å bli såpass stor at han kommer til å huske hendelser ganske godt etter hvert, og om han får hjelp før barneskolen hjelper det MYE. Da har han faktisk mulighet til å klare seg i et klassemiljø. Vi hadde selv en i klassen med ADHD som var voldelig, og alle var selvfølgelig redd for han (av veldig god grunn), så det hjalp jo ikke på at ingen turte å være sammen med han. Han fikk heldigvis medisiner og hjelp i 2. klasse som gjorde det mye bedre, men han synes det var vanskelig å forholde seg til klassekamerater han hadde skadet, så han byttet skole. Synes utrolig synd på han, både da og nå. Og håper det går bra med han. (Dette var på tidlig 2000-tallet, så regner med at hjelpen er mye bedre nå også) Anonymkode: 03a5d...10b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå