AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Begynte plutselig å kjenne meg litt øm i venstre side av kjeven i helgen og kan ikke helt forklare hvorfor. Det er ikke direkte vondt, men er noe som ikke er som det skal og ubehagelig nok til at jeg gidder å skrive et innlegg her Kan det være så enkelt som at jeg bare har fått betennelse eller at det har skjedd noe med selve kjeveleddet? Har også hørt at man kan få vondt i kjeven om man skjærer tenner om natten, men dette er ikke noe jeg selv vet om at jeg gjør i hvert fall. Tviler på det er tannverk da jeg har god tannhelse og var hos tannlege for ikke så lenge siden. Men jeg har en visdomstann på venstre side. Den har kommet ut fint bak de andre tennene, så tannlegen mente den ikke var noe å bry seg om, men at det kunne bli det på sikt. Tenkte bare høre i tilfelle noen kjente seg igjen slik jeg sparer meg et unødvendig tannlegebesøk om dette er noe som kan gå over seg av seg selv. Takk for svar Anonymkode: 17769...18c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 Akkurat som å høre meg det der, dette skal jeg følge! Helt likt som deg! I helga startet det, ikke vondt akkurat, men noe er som det ikke skal… ømt ig kjennes ut som det er noe med kjeven. Ikke betennelse, men ikke bare stressrelatert heller… får komme oss til tannlegen TS 😁😬💸 Anonymkode: 9e9d0...23d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #3 Skrevet 19. februar 2022 Hei! Pussig at vi skulle slite med kanskje samme problem. Fant du ut noe? Kjenner meg ganske trygg på at det ikke er tannverk i hvertfall. Er kjeveleddet som er vondt. Så enten biter jeg vel tenner eller så er det en betennelse eller halvveis ute av ledd av en eller annen grunn. Anonymkode: 17769...18c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #4 Skrevet 19. februar 2022 Jeg får vondt helt ytterst i kjeven, ikke langt under øreflippen. Det kommer bl.a. av at jeg sliter med nakken. Veldig stram/låst nakke som gjør at jeg får vondt i kjeve og hodet. Jeg har også begynt å legge merke til at jeg biter tenna sammen når jeg sover. Jeg gnisser ikke, bare biter sammen. Men nakken er hovedproblemet, for når den er god, er kjeven også bedre. Anonymkode: eab24...4c5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #5 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg får vondt helt ytterst i kjeven, ikke langt under øreflippen. Det kommer bl.a. av at jeg sliter med nakken. Veldig stram/låst nakke som gjør at jeg får vondt i kjeve og hodet. Jeg har også begynt å legge merke til at jeg biter tenna sammen når jeg sover. Jeg gnisser ikke, bare biter sammen. Men nakken er hovedproblemet, for når den er god, er kjeven også bedre. Anonymkode: eab24...4c5 Som om jeg skulle ha skrevet dette selv, akkurat sånn har jeg det åså Anonymkode: 3448d...6f3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #6 Skrevet 19. februar 2022 Stress og bekymringer kan utløse smerter i kjeven. Anonymkode: 0d6dd...a6d 1
Eneri Skrevet 19. februar 2022 #7 Skrevet 19. februar 2022 Mine visdomstenner i overmunnen måtte trekkes. De kom litt opp, sto sånn lenge og vokste plutselig bittelitt mer opp. Da ble det for trangt og jeg fikk fullstendig kjevelås. Det skjedde med begge visdomstenner i overmunnen, med noen års mellomrom.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #8 Skrevet 19. februar 2022 Takk for alle svar! :) Jeg har hatt en stressende periode, så det er ikke helt utenkelig at det er en sammenheng. Samtidig er jeg jo vant at sånt bruker å "slippe" når man roer ned. For eksempel kan jeg få stiv nakke og skuldre i perioder, men det går som regel over. Første gang jeg kjenner det slik i kjeven. Tror jeg får gi det noen dager til og se hva som skjer. Anonymkode: 17769...18c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #9 Skrevet 19. februar 2022 Jeg slet lenge med smerter. Prøvde bittskinne på natt blant annet. Det viste seg at jeg hadde en visdomstann langt oppe, bak i kjeven som tannlegen aldri har sett. Ikke på røntgen en gang. Når den omsider ble tatt ut ble alt bedre. Anonymkode: 83753...92d 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #10 Skrevet 19. februar 2022 Kan jo være den visdomstannen min som er problemet også. Den har kommet ned helt fint uten å plage nabotennene, men tannlegen sa den kunne bli et problem på sikt. Kjenner dog ingenting spesifikt i selve tannen eller i området rundt. Er mest i selve kjeveleddet på den siden. Anonymkode: 17769...18c
Avstand Skrevet 20. februar 2022 #11 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.2.2022 den 23.01): Begynte plutselig å kjenne meg litt øm i venstre side av kjeven i helgen og kan ikke helt forklare hvorfor. Det er ikke direkte vondt, men er noe som ikke er som det skal og ubehagelig nok til at jeg gidder å skrive et innlegg her Kan det være så enkelt som at jeg bare har fått betennelse eller at det har skjedd noe med selve kjeveleddet? Har også hørt at man kan få vondt i kjeven om man skjærer tenner om natten, men dette er ikke noe jeg selv vet om at jeg gjør i hvert fall. Tviler på det er tannverk da jeg har god tannhelse og var hos tannlege for ikke så lenge siden. Men jeg har en visdomstann på venstre side. Den har kommet ut fint bak de andre tennene, så tannlegen mente den ikke var noe å bry seg om, men at det kunne bli det på sikt. Tenkte bare høre i tilfelle noen kjente seg igjen slik jeg sparer meg et unødvendig tannlegebesøk om dette er noe som kan gå over seg av seg selv. Takk for svar Anonymkode: 17769...18c Ja Jeg fikk veldig vondt i kjevene av visdomstennene. Det kan være derfor.jeg tok begge på samme tid så jeg var ferdig med dritten.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #12 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Takk for alle svar! Jeg har hatt en stressende periode, så det er ikke helt utenkelig at det er en sammenheng. Samtidig er jeg jo vant at sånt bruker å "slippe" når man roer ned. For eksempel kan jeg få stiv nakke og skuldre i perioder, men det går som regel over. Første gang jeg kjenner det slik i kjeven. Tror jeg får gi det noen dager til og se hva som skjer. Anonymkode: 17769...18c Jeg fikk smerter i kjeven og etterhvert i flere av musklene i ansiktet, det gikk over etter noen dager. Var i et vanskelig forhold, og etter at han flyttet forsvant det helt. Anonymkode: 0d6dd...a6d
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #13 Skrevet 20. februar 2022 Anspent kjeve er veldig vanlig, og kan føre til smerter som kan minne om tannverk. Selv har jeg flere ganger fått kjeveleddsbetennelse med voldsomme smerter. Anbefaler å gjøre avspenningsøvelser: https://helse-bergen.no/seksjon/Kjevekirurgisk/Documents/Informasjon kjeve- til pasienter norsk/Øvelsesprogram for kjeveledd og tyggemuskulatur.pdf Hvis det sitter i veldig lenge kan det ha blitt betennelse, da bør du kontakte lege. Anonymkode: c249a...397
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #14 Skrevet 20. februar 2022 Takker for alle svar! :) Er ikke noe bedring enda, men er ikke så veeeeldig ubehagelig heller, så tenker kanskje jeg skal gi det noen dager til og se om det går over seg av seg selv. Om jeg må ha hjelp er det vel uansett tannlege og ikke lege jeg må til? Eller? :) Anonymkode: 17769...18c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #15 Skrevet 20. februar 2022 Jeg skjærer ikke tenner, men jeg strammer kjevemusklene når jeg er stresset eller veldig konsentrert. Så det meste av arbeidsdagen min (som er foran pc'en) så strammer jeg kjevemusklene uten å bite tenner. Jeg ender opp med veldig vondt i kjeve, nakke og hode. Har til og med fått vondt i øregangen og en følelse av klump i halsen pga stramme muskler. Prøver å tenke på det, og når jeg klarer å huske på det så slapper jeg av. Så går det noen få minutter før jeg strammer igjen. Forferdelig irriterende og plagsomt. Har sett på øvelser på you tube som hjelper litt. Anonymkode: 16e83...c77
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #16 Skrevet 5. mars 2022 Dytter litt på denne! Hvordan gikk det med den andre brukeren som hadde identisk problem? Jeg er ikke noe bedre, men heller ikke verre. Fikk covid-19, så har utsatt å gjøre noe med det. Men tenker kanskje jeg må ta en tur til tannlege til uken. Regner med det er tannlege jeg uansett må til for dette og ikke vanlig fastlege. Er det noen måte man kan vite om man skjærer tenner eller strammer kjevemuskler? Jeg er jo snart 40 år, så dette er jo noe som nettopp har oppstått. Har vært vesentlig mer stresset i livet før dette, så litt rart om det skulle komme nå og på grunn av stress. Har en visdomstann som har kommet ut helt bak oppe som tannlegen sa KUNNE komme til å gi problemer på sikt om den kom for langt ned, så det kan jo være den som trøbler. Allikevel litt rart at jeg skulle bli vond i hele kjevepartiet synes jeg, men jeg er jo ingen ekspert på anatomi Anonymkode: 17769...18c
Kittykat Skrevet 5. mars 2022 #17 Skrevet 5. mars 2022 Jeg slet i en lengre periode med smerter i tenner og kjeve. Jeg gikk til tannlegen flere ganger pga dette og det var det samme hver gang - det var ingen hull, sprekker eller betennelse. Og da var jeg liksom like langt. Helt til en tannlege sa at han mistenkte at jeg gnisser tenner om natten (etter at jeg hadde vært der for ørtende gang), og at det var det som var årsaken til mine "smerter". Og det stemte i mitt tilfelle, for samboeren har hørt meg gnisse tenner om natten. Jeg fikk laget en bittskinne hos tannlegen og bruker den i perioder når jeg gnisser tenner en del. Alt ble bedre etter det og jeg har ikke like mye "smerter" lenger. Så det er fullt mulig at du gnisser tenner om natten. Det er også mulig at det er visdomstannen som plager deg. Du kan jo nevne dette for tannlegen din og høre hva han/hun sier.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #18 Skrevet 20. mars 2022 Takk for svar, Kittykat. Fortsatt litt forsinket på grunn av sykdom, men får se om jeg får ordnet meg en time i løpet av uken. Har stabilisert seg hvor jeg var når jeg laget tråden. Kan jo begynne å mistenke om kjeven kan være svakt ute av ledd ettersom det er først og fremst den som er vond, men vet ikke om det er en mulighet? Anonymkode: 17769...18c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå