Gå til innhold

Erfaringer vaginal plastikk o.l. etter fødsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fått gjort vaginal plastikk etter fødsel her de siste årene? Tenkte på oppstramming innvendig og av åpningen (feks).

Vaginal plastikk (vaginal rejuvenation) og perineum plastikk heter vel noen av behandlingene. Ble du fornøyd? 

Og evt mer info om du vil dele hvorfor etc. :)

Anonymkode: 7934d...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 0.32):

Dytter på denne… vurderer det samme…

Anonymkode: 3d1ae...45e

Så bra😊Jeg skal til konsultasjon ganske snart faktisk.. Men skulle gjerne hørt m andre.

(Søkeord: fødelsskader, fødselsrift, intimkirurgi, operasjon nedentil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en sånn operasjon i 2010, på volvat. 
Ble veldig fornøyd; de strammet vagina innvendig og sydde slik at åpningen ble mer som før fødsel, altså ikke stor og gapende som etter fødsel. 

Anonymkode: ffa0a...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble veldig fornøyd; de strammet vagina innvendig og sydde slik at åpningen ble mer som før fødsel, altså ikke stor og gapende som etter fødsel. 

Åh, det hørtes veldig bra ut! Er det en lang tilvenningsfase (og gikk d greit), og hvor lang tid tok det før dere tenkte at nå var ting som normalt igjen, eller optimalt? Gleder meg til j kan få tatt min ❤️ Tenkte til Aleris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

2010, da er det jo en del år siden blitt. Hvordan er varigheten, synes du det er bra fortsatt? Jeg ble fortalt at operasjon for fremfall var forventet å vare 10 år... Og at derfor så anbefalte de å vente lengst mulig🙄

Anonymkode: 964ef...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åh, det hørtes veldig bra ut! Er det en lang tilvenningsfase (og gikk d greit), og hvor lang tid tok det før dere tenkte at nå var ting som normalt igjen, eller optimalt? Gleder meg til j kan få tatt min ❤️ Tenkte til Aleris

Det var ekstremt vondt i alle fall den første uka, og egentlig uke to også. Hadde ikke sex før det var gått ca fem måneder. Det var ikke pga kun operasjonen, men og andre ting. Så ikke helt sikker på hvor lang tid det tar før ting fungerer normalt egentlig - altså om det hadde gått fint tidligere også. Men etter fem måneder var det veldig bra, og jeg var trang igjen og med et utseende tilnærmet lik før fødsel. Er fremdeles like trang, så operasjonen var veldig vellykket for min del.

Men igjen, vær forberedt på ekstrem smerte den første uka, så ikke planlegg for annet enn å være hjemme og slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

2010, da er det jo en del år siden blitt. Hvordan er varigheten, synes du det er bra fortsatt? Jeg ble fortalt at operasjon for fremfall var forventet å vare 10 år... Og at derfor så anbefalte de å vente lengst mulig🙄

Jeg hadde ikke fremfall, så kan ikke uttale meg om det. Opererte for å bli trang igjen som før fødsel, og gjøre at åpningen ikke ble gapende som den ble etter fødsel. Gikk veldig bra, og har ikke blitt noe dårligere siden 2010.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde ikke fremfall, så kan ikke uttale meg om det. Opererte for å bli trang igjen som før fødsel, og gjøre at åpningen ikke ble gapende som den ble etter fødsel. Gikk veldig bra, og har ikke blitt noe dårligere siden 2010.

Skjønner. Var du plaget med luft i skjeden? Jeg kjenner at jeg har lyst til å gjøre det samme, men må nok bli helt sikker på at siste barn er fått først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det var ekstremt vondt i alle fall den første uka, og egentlig uke to også. Hadde ikke sex før det var gått ca fem måneder. Det var ikke pga kun operasjonen, men og andre ting. Så ikke helt sikker på hvor lang tid det tar før ting fungerer normalt egentlig - altså om det hadde gått fint tidligere også. Men etter fem måneder var det veldig bra, og jeg var trang igjen og med et utseende tilnærmet lik før fødsel. Er fremdeles like trang, så operasjonen var veldig vellykket for min del.

Men igjen, vær forberedt på ekstrem smerte den første uka, så ikke planlegg for annet enn å være hjemme og slappe av.

Høres fantastisk ut! Smerter skal gå greit. Har operert før, en fot, og hatt smerter før i forbindelse m v. fødsel og KS. Men takk for at du sier det☺️Har også en jobb hvor jeg jobber kun i periodevis, så tid til å heales skal gå bra.

Føler det er litt kjipt eller hva j skal kalle det, for alle i barselgrupper/kollegaer/venner sier når jeg ymter frempå at det har blitt litt annerledes der nede.. at de ikke føler det sånn, at det er som før eller neste helt som før. Godt å høre fra noen som skjønner det / har hatt det som j har d nå.

Men fantastisk ❤️😃 gleder meg sånn til å ha vært der. Håper jeg klarer meg godt og slipper tenke på tidligere fødsler og sånn når jeg er der ☺️ Det er faktisk innen 1 uke😅 jikes!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Hei☺️Meg igjen.. Jeg måtte utsette konsultasjonen pga sykdom. Men nå har jeg vært, og det gikk nå helt okey/fint. Jeg får operere hvis jeg vil. Bakre vegg og åpningen / høyden. Får det til og med kanskje på helseforsikring, men gjør operasjonen uansett da. Blir spennende.. håper på positivt resultat, det blir nok det☺️får man tro.

Hadde vært fint å høre fra flere, erfaringer eller tips og råd. Skal skrive her igjen ved operasjon

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei☺️Meg igjen.. Jeg måtte utsette konsultasjonen pga sykdom. Men nå har jeg vært, og det gikk nå helt okey/fint. Jeg får operere hvis jeg vil. Bakre vegg og åpningen / høyden. Får det til og med kanskje på helseforsikring, men gjør operasjonen uansett da. Blir spennende.. håper på positivt resultat, det blir nok det☺️får man tro.

Hadde vært fint å høre fra flere, erfaringer eller tips og råd. Skal skrive her igjen ved operasjon

Hvor var du på konsultasjon ?

Anonymkode: bccf3...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor var du på konsultasjon ?

Anonymkode: bccf3...729

Aleris 😊 Hva tenkte du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan gikk du frem for å få det på helseforsikringen? Bare henvisning fra fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er kriteriene her? Hvordan er skjeden liksom? Og merker du det under sex?

Anonymkode: 35b5c...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lurer på det samme. Jeg sliter litt etter fødsel for mange år siden, men for min del er jeg sydd for trangt rett etter «inngangen «. Må alltid bruke glidemiddel, og blir sår i arret ved samleie. Vet ikke om det er mulig å fikse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er operert for rectocele, og da gjorde de også skjedeåpningen en del mindre. Mitt tips er å ta laxoberaldråper allerede på sykehuset, for jeg ble helt forstoppet av alle smertestillende, og det holdt ikke med lactulose. Den første uka etter operajonen hadde jeg enorme problemer med å gå på do (så hard i magen), men bortsett fra det, var tiden etter operasjon til å holde ut. 

Anonymkode: fa415...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvordan gikk du frem for å få det på helseforsikringen? Bare henvisning fra fastlegen?

Jeg kom dit og var forberedt på å betale det det kostet selv, men den som undersøkte meg sa at det var veldig dyrt, og spurte om jeg har helseforsikring. Ja, sa jeg da, og i tillegg sa jeg at den jeg har skal være veldig bra også. Og så sa gynekologen at det kunne hende jeg fikk det på den. For meg er det da bare en bonus eller en veldig hyggelig nyhet da. Men jeg kommer til å ta operasjonen uansett. Venter på svar fra helseforsikring, kan ta 10 dager.. Se svar lengre ned også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kriteriene for å få det på helseforsikring tenker du? Det kommer an på hva gynekologen skriver, sa gynekologen som undersøkte meg. Og altså skal du på konsultasjon ville jeg hatt med meg en lapp eller noe slik at du får med alle punktene med hva som er plagsomt med det for deg. Jeg sa at jeg ønsket vaginal oppstramming av bakre vegg inni, hun ba meg presse når hun undersøkte meg og så det bulet noe ut, noe som stemte med det jeg sa om at jeg føler meg stor inni. Dette er vel utbuling/tidlig eller mindre fremfall da (sånne ting blir jo værre og værre med alderen sa gynekologen, det er som hud, den blir slappere og slappere med alderen, og for veldig gamle folk kan det jo komme helt frem til åpningen (u know..)). Hun sa at jeg var jo i den ene enden av skalaen ift de som var gamle og hadde veeeeldig store problemer, men hun sa at om jeg opererer meg nå eller venter 10-15 år, så blir det jo det samme.. eller noe. Jeg er iallefall plaget nå, og det er inni + at åpningen eller den lille høyden mellom bakerste hullet og vagina er jo vekke, for meg føler jeg meg helt «kjønnslemlestet» (dårlig ordbruk kanskje) pga dette, og jeg ønsker veldig sterkt å få denne høyden gjenoppbygget. Dette sa hun var en ganske enkel prosedyre. Men hun sa at jordmødre ikke gjør dette etter man har født, noe jeg syns er dumt, men det er ikke sikkert det er så lett heller pga hevelse etter fødsel da. Men egentlig syns jeg kvinner skal ha krav på å få underlivet rekonstruert hvis dette er noe de ønsker sterkt selv - ved offentlige sykehus. Lurer på hvor mange menn som hadde fått barn om omkrets eller lengde av penis hadde blitt halvert etter fødsel.. 
Tidligere var jeg på en annen liten gynekologklinikk til en ganske ung gynekolog, hun mente at jeg ikke kom til å få operasjon ved offentlig sykehus, men at private kom til å gjøre det.

Mange er jo helt greit fornøyd etter fødsel og gjør ikke noe av at det har blitt annerledes der nede, eller syns heller ikke at de HAR blitt noe annerledes der nede. Men sånn er det ikke for meg. Jeg er ca 160 høy og fødte en stjernekikker på første og følte jeg sprengtes. Skulle heller aldri født vaginalt,men det er en annen historie. Sånn sett er det enda værre for meg at jeg er så annerledes der.

Men ift forsikring, så si for all del alt. Jeg ble spurt om jeg får luft inn og får prompelyder, dette sa jeg ja på, det er riktignok ikke så ille nå som i begynnelsen, men ja, det skjer. I tillegg spurte hun om jeg ikke kjente så mye lengre under samleie, dette sa jeg og ja på. I tillegg sa jeg at åpningen plager meg veldig. At den er blitt vekke (Max revet ned).

Føler meg vid ja under sex inni, men det som irriterer meg mest eller gjør at jeg føler meg mest annerledes er åpningen.

Jeg blir forresten også sår i arret under sex. Noen ganger får jeg en liten rift (gynekologer sier dette er pga tynne slimhinner når man ammer,men det er ho sånn fortsatt selv med g-krem) og ennå vi gjør det forsiktig. Jeg skal undersøke akkurat hvor denne riften kommer ift arret, og om de nå kommer til å operere over dette slik at det kanskje kan bli bra. Jeg vil tro det blir annerledes etter operasjonen. Får møte han som skal operere meg rett før operasjonen for å bli enige om hva som skal gjøres, skal ha med meg en lapp og være godt forberedt.. 😊❤️ Håper det blir bra!

En ting til.. har forsåvidt prøvd å snakke med folk i barselgruppe, nære kollegaer og venner om hvordan de føler seg etter fødsel og «alle» sier ar de kjenner seg som før osv. Men de er ofte mye større enn meg enkelte ganger da, høyere osv. Anyways, litt irriterende eller sånn.. man føler seg jo litt alene når alle sier de er ok, og jeg begynner å lure på hvor mange av oss som er plaget… meeen jeg vil tro det er mange, bare at ingen sier det, og at vi er litt spredt utover

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er operert for rectocele, og da gjorde de også skjedeåpningen en del mindre. Mitt tips er å ta laxoberaldråper allerede på sykehuset, for jeg ble helt forstoppet av alle smertestillende, og det holdt ikke med lactulose. Den første uka etter operajonen hadde jeg enorme problemer med å gå på do (så hard i magen), men bortsett fra det, var tiden etter operasjon til å holde ut. 

Anonymkode: fa415...d83

Meg igjen. Tusen takk! Dette må jeg huske! Jeg ble egentlig forstoppet etter både første fødsel og KS, dette fordi man må ta sånn avførende i forkant. Lett å glemme. Anbefaler dette til alle som skal ta KS eller avførende før en operasjon ❤️ Noen hvisket til meg at jeg måtte ta linfrø etter fødselen, men de sa jo ikke hvorfor. Hadde de sagt at man mest sannsynlig blir forstoppet og at det kommer en megabæsj ut, så hadde jeg jo forstått det og spist det. Sorry språget, men noen ganger trenger man bare få ting i klartekst

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...