Gå til innhold

Mamma maser om å få dele bilder av barna våre på SoMe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn fra før samt en nyfødt. Vi har delt 1 bilde av barnet selv, ikke med ansikt en gang, og mamma har allerede screenshottet en snap og spurt om å få dele det på facebook.  Jeg sa nei, men jeg vet dette bare er starten. Det var slik med første også. Jeg deler av og til (hører sjeldenhetene til) bilder av barnet selv, og det virker som det gjør det mer greit at hun skal få dele med sine venner også. Jeg har ingen kontroll over vennelista hennes, som inneholder omtrent alle hun har møtt gjennom sitt liv, som bruker facebook. Dessuten, hva skal disse fremmede menneskene med bilder av mine barn? Jeg forstår at hun er stolt, men er det virkelig den eneste måten å få utløp for denne stoltheten på?

Andre med lignende problemstilling? Hva sier dere? Jeg har altså ikke noe problem med å si nei når hun spør, men jeg fatter ikke at det er så tungt å ta inn hvorfor jeg sier nei, at hun må forsøke igjen, og igjen.

Anonymkode: d12aa...e5f

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du skal stå på ditt jeg. Si det som det er. Du kjenner ikke hennes venner, og i dag kan bilder av barn på nett misbrukes. 

Neste gang hun spør sier du bare at du ikke har endret mening siden sist, og at du er streng i forhold til dette da bilder en legger ut på Facebook lett kan komme på avveie. Du har og respekt for hva barna ønsker. Ikke sikkert barnet vil like at det ligger bilder på nett til evig tid.

Selv legger jeg ut ca 1 bilde i året, da er det bursdag eller julekort. Nå er barnet 6 år, og nå spør jeg om det er greit. Av og til får jeg ja, men han kan og si nei. Da respekterer jeg det. 

Forstår at det kan være frustrerende å bli spurt igjen og igjen..!

Anonymkode: 22f39...ef5

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som svigermor. Så fornærmet for at hun ikke får lov.  Vi legger ikke ut bilder selv. Mine foreldre har heller ikke fått lov men har ingen problem med  å forstå det. Samme med svigefar.  Men svigermor er kjempe sur for det. Hun er ekstremt opptatt av "likerklikk".. 

Anonymkode: 76f3c...3c4

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier at deres behov for likes ikke kommer over litt barns personvernsbehov på internett. Nå er ikke vi riktig så strenge på det da, men om vi hadde vært det så hadde det ikke vært noe å diskutere engang.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk vil legge ut bilder av barna sine. Det er jo veldig privat. 

Om hun ønsker å vise bilder av barnebarna sine til andre får hun ha bildene på mobilen og bare vise de til de hun kjenner når hun møter de. 

Er så glad for at bilder av meg som barn bare lå i fotoalbumet. Det var svært få som så i det, heldigvis. 

Anonymkode: 82613...b38

• Liker 3
Skrevet

Morsomt. Min eks svigermor var sur for at jeg så i hennes gamle album. Men nye album der hun skulle vise at det ikke var noen bilder av meg men alle andre, den måtte jeg se på. Og følge opp med en lekse om at de som ikke er med på hytta kommer ikke med i albumet heller. Hun er ikke på fb heldigvis da. Den heksa.

Anonymkode: b599b...b0a

Skrevet

Det er bare å stå på ditt. Hun har ingen rett å dele ut bilder av dine barn mot din vilje. Hvis hun nekter å respektere det, må det få konsekvenser - hun får ikke noe bilder av barna i ramme til jul, ikke lov å ta bilder av dine barn og i verste fall ikke være med barna uten at du er tilstede for å kontrollere hennes fotomania.

Skrevet

Jeg er bestemor, og deler aldri bilder av barnebarn uten å spørre foreldre. Blir kanskje ett bilde i året. Legger ikke ut bilder av andre uten å spørre heller, og forventer det samme tilbake. Så her må du stå på ditt! 

Anonymkode: a87ce...b73

Skrevet

Jeg pleier aldri å være ufin mot andre, men når voksne, særlig eldre slektninger tester grensene mine for egen vinning, så gå silkehanskene av. 

Jeg hadde sagt at hun har fått beskjed om at hun ikke får lov nå eller i fremtiden og at jeg begynner å bli bekymret for de kognitive evnene hennes siden dette er noe hun fortsetter å spørre om. Hadde i samme slengen nevnt at hennes tante Olga hadde jo alzheimer. 

Det er ufint, men når voksne mennesker tester og tester grensene mine blir det nok en dag. For hennes plan er jo at du skal fravike dine prinsipper og dine regler for ditt barn. 

Anonymkode: 9f10e...5be

• Liker 1
Skrevet

Jeg er mormor og har ett bilde av første barnebarn og meg på nettet. Da er barnet med ryggen til kamera og det er umulig å se annet enn at han har på blå klær.
Voksne bør tenke seg godt om før de legger ut bilder av barn som ikke kan samtykke. Å dele privat er noe helt annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Høres ut som svigermor. Så fornærmet for at hun ikke får lov.  Vi legger ikke ut bilder selv. Mine foreldre har heller ikke fått lov men har ingen problem med  å forstå det. Samme med svigefar.  Men svigermor er kjempe sur for det. Hun er ekstremt opptatt av "likerklikk".. 

Anonymkode: 76f3c...3c4

Er du svigerinna mi? For moren min er helt lik med mitt brors barn😂 han sier nei, hun legger ut(bare med bakhodet og sånn da, ikke noe ansiktsvisning). Ser for meg at både min bror og svigerinne må være skikkelig irriterte over det. 

Anonymkode: fa0bd...5df

Skrevet

Dette skal da ikke være tema for diskusjon engang. Gi henne et lynkurs i nettvett og ignorer resten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg syns du skal stå på ditt jeg. Si det som det er. Du kjenner ikke hennes venner, og i dag kan bilder av barn på nett misbrukes. 

Neste gang hun spør sier du bare at du ikke har endret mening siden sist, og at du er streng i forhold til dette da bilder en legger ut på Facebook lett kan komme på avveie. Du har og respekt for hva barna ønsker. Ikke sikkert barnet vil like at det ligger bilder på nett til evig tid.

Selv legger jeg ut ca 1 bilde i året, da er det bursdag eller julekort. Nå er barnet 6 år, og nå spør jeg om det er greit. Av og til får jeg ja, men han kan og si nei. Da respekterer jeg det. 

Forstår at det kan være frustrerende å bli spurt igjen og igjen..!

Anonymkode: 22f39...ef5

Akkurat som en på seks år har noen forutsetning for å forstå hva han sier ja/nei til her 🙈

Anonymkode: 49107...a35

• Liker 2
Skrevet

Kjenner meg igjen. Min mor er mye mer opptatt av likes enn hva hun er av barnebarnet, helt avhengig av Facebook. 

Løser det ved å aldri sende hun bilder og vi møtes uansett sjelden. Men har fersket hun i ta bilder i smug. 

Anonymkode: e4162...c4a

Skrevet

Det finnes mange måter å ta bilder på, hvor du viser litt av livet med barnebarn, men uten å identifisere barnet. En barnehånd som plukker blomster feks. Et bakhode er også greit. Den eldre garde har ikke nettvett eller sperrer. Det handler om at de ikke vet bedre. 

Anonymkode: 889b6...379

Skrevet

Stå på ditt. Jeg er så glad for at sosiale medier ikke fantes i min barndom. Så, så glad.

Anonymkode: 23496...056

• Liker 2
Skrevet

Mine foreldre ga f da vi ba dem ikke dele, og hver gang lovte de at de ikke skulle gjøre det igjen. Men selvfølgelig gjentok det seg fordi de "var så stolte". Var bare starten på å gå over våre grenser hvor vi fikk høre at vi måtte roe ned og ikke være så dramatiske, og at besteforeldre har "rett" til ditten igjen datten. Toppet seg da vi fikk høre at barnet vårt på 1,5 år hadde blitt satt i forsetet forovervendt fordi faren min ville ha selskap på en 45 minutter lang tur.

Lang historie kort, vi har ikke kontakt i dag. 

Anonymkode: 94340...f5f

• Liker 1
Skrevet

Printe ut 10-15 bilder og gi henne like mange konvolutter med frimerke på? Da kan hun sende til de nærmeste!

Anonymkode: 49973...87c

• Liker 1
Skrevet

Tenker at dette har noe med at de ser andre på sin egen alder som får masse "likes". De tror at hvis de også får masse likes så blir livet deres mer spennende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...