Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hadde en diskusjon med samboer idag om det å få ta på gravid magen! Er på slutten av svangerskapet nå, så det er kraftige spark som vises godt igjenom klær.. min svigerfamilie er veldig på å komme bort med engang å ta på magen uten å spørre. Jeg syntes det er ubehagelig, og like ubehagelig å si ifra at dette ikke er greit.. men når jeg snakker om dette til samboer så sier han at de er besteforeldre, tanter osv til dette kommende barnet.. så han skjønner ikke hvorfor jeg reagerer på dette. Svigerfar kommet stadig med armen på magen min uten at det er noe aktivitet i magen, å da føler jeg at min komfortsone blir brutt.. 

Min samboer har 3 barn (6,8 og 11år) ifra før som er her annenhver helg, og jeg føler da også at det er ubehagelig at de bare tar på meg uten forvarsel. Bestemor (svigermor) oppmuntrer til at alle skal gå å kjenne på magen hvergang de kommer, som om jeg ikke skulle ha noe å annet å gjøre enn å stå som en høygravid ustillingsmodell! Hvis jeg kjenner at det sparker, så kan jeg ta inniativ til å spørre barna om de vil kjenne, får da er det jo noe å kjenne på.. men at det skal være en selvfølge at halvsøsken å resten av svigerfamilien skal kjenne når det passer de syntes jeg bryter en grense for meg - uansett om de er familie! 

Må legge til at jeg ble gravid med barnefar før vi ble sammen, så forholdet til han å familien er ganske nytt.

Anonymkode: d3c7b...0fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, har de ingen grenser? Høres meget spesielt ut. Da jeg var gravid tok faktisk ingen på magen min uten å spørre, unntatt min egen mor.

Synes det er meget spesielt at svigerfar er borte og tafser støtt😳 det er jo ikke som om dette er første barnebarnet heller. Samboeren din er en dust som ikke anerkjenner ditt behov for å få ha kroppen din i fred. Han burde backe deg, ikke bagatellisere det.

Anonymkode: 52b8e...1aa

• Liker 4
Skrevet

Skjønner at du synes det er ubehagelig siden du ikke kjenner de så godt, og har dessverre ikke noen gode råd for hvordan du skal få de voksne til å slutte med det. Men barna, søsknene til barnet du har i magen, bør du kanskje bare la kjenne og bite det i deg nå de siste ukene. Kjempefint at de faktisk bryr seg tenker jeg da. Her fikk alle barn lov å kjenne, nettopp fordi de er barn og nysgjerrige og jeg synes det var koselig at de var opptatt av magen. 

Anonymkode: ea783...732

Skrevet

Såklart er ikke det ok. Samboeren din er på jordet og du bør si ifra at du ikke vil at de skal ta på magen din. Om svigermor oppfordrer til det så svarer du med en gang at nei det er det du som bestemmer og du vil ikke det nå. 

Anonymkode: cde00...e54

• Nyttig 1
Skrevet

Har tre barn, og kjenner følelsen. Men det er liksom noe magisk med gravidmager, jeg føler faktisk på det selv når venninner er gravide, jeg må nesten binde meg selv fast for ikke å bare gå å ta på magen dems. Det er så fascinerende og magisk, det ligger et menneske der inne liksom .. 

Men jeg husker at det var dritirriterende selv 😂 Så jeg spør alltid først i det minste. Men særlig eldre, besteforeldre osv, for dem var det typ ungdoms-fontenen å få ta på magen, som om at de sugde til seg det helt nye og uskyldige igjen .. 
Ingen gode råd, dessverre, bare medfølelse ❤️

Anonymkode: 3788e...ae7

Skrevet

Herregud. Jeg ble alltid spurt, og ikke så ofte heller. Folk flest er høflige nok til å skjønne den grensen. 

Når mulig, hold dine egne hender på magen for å indikere at du «ønsker å beskytte» når du er hos dem. Et kroppspråk som lager en grense uten at du trenger å si noe, hvis du synes det er ubehagelig.

Anonymkode: 8dc51...705

Skrevet

Ja, jeg tenkte først også at man må jo spørre. Men du snakker altså om nærmeste familie, det er dine svigers og din samboer sine barn? 

Du må jo kunne sette grenser for deg selv også med de. Men samtidig, disse venter jo på sin søsken og ny barnebarn, så jeg skjønner de også.

Anonymkode: 518a0...6a4

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, TS, dette er IKKE OK! Jeg tror du må få først din samboer til å forstå, og deretter bare si høyt og svært tydelig NEI når de kommer rekende.

Jeg ville ikke en gang spurt jeg og heller ikke tatt på magen med mindre jeg ble oppfordret til det av den vordende mor.

Skrevet (endret)

Hell no!

Det er ikke akkurat sånn at de løper rundt å tar det på magen ellers, så hvorfor skal de gjøre det nå?

Barn er en ting, men de kan fint spørre om de får lov! 

Si nei! 

Endret av mereo
Skrevet

Dette bør du ikke finne deg i. Samboeren din er helt på jordet. Mulig han er fra en familie der alle går og klemmer hverandre og har en annen intimsone, men dette hørtes veldig spesielt ut. Jeg har selv slitt med slike problemer. Særlig svigerfar har vært veldig nærgående. Holdt meg langt unna han da jeg var gravid. Og takk og pris for restriksjonene nå under koronapandemien. Da har det vært mulig å få fred for slike innpåslitne folk som bare må ta på andre. Du må bare si i fra, klart og tydelig at du synes dette er ubehagelig og at det stopper nå. Så får samboer bare mene hva de vil, de får begynne å stryke han på magen istedet.

Anonymkode: 10ef5...72f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville svart med å ta på magen dems. Sett om de syns DET opplevdes greit.

• Liker 1
Skrevet

Herregud nei, det er ikke greit! Det er jo enda din kropp og det er da ingen selvfølge at de skal ta seg så til rette at de bare tar på uten å i det minste spørre. Jeg opplevde heldigvis aldri dette, jeg ble alltid spurt og det skjedde heller ikke så ofte. De ville gjerne kjenne når jeg sa sånn “oi oi oi nå sparker han for harde livet! 😄“ og da spurte de om å få kjenne, for det kjennes jo helt spesielt ut, så det skjønner jeg at man kanskje har lyst til å kjenne på, men der og bør man spørre. Men å bare ta på sånn helt random? Sært. Samboer og søsken av barnet hadde gått fint for meg.

Æsj så sært

Anonymkode: 987f0...82f

Skrevet

Personlig syntes jeg at det var helt greit om noen ville ta på magen min, og det var aldri et problem, så jeg forstår ikke helt hvordan du føler det.

Likevel synes jeg at samboeren din bare må godta det du sier. Det er bare din kropp og den bestemmer du jo over selv. Kan relatere til at det er vanskelig å gi beskjed om dette, og jeg vet ikke om jeg hadde klart det selv...

Anonymkode: fdd3b...09e

Skrevet

Jeg hater når noen tar på magen min når jeg ikke er gravid, men synes det var sååå koselig som gravid! Da var liksom ikke magen «min», og de som tok på den var jo opptatt av babyen i magen og gledet seg veldig.. 

Så ærlig talt tror jeg noen tror at du også synes det er koselig og at det ikke har falt dem inn at du kan hate det.. 

Anonymkode: 15d82...3e6

Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Jeg syns det var rart og ubehagelig, og sa fra at jeg syns det var rart og ubehagelig.. Søsken fikk komme å kjenne hvis de ville, når baby sparket, men ellers var det lite av det.

Bare gled deg til etter baby er født. Da skal de samme folka sitte å nistirre når du ammer.. Gikk ofte inn i et annet rom for å amme i fred, men svigerfar fulgte etter. Måtte pent je ham om å gi meg fred.. Han ble veldig fornærmet.. Så prøv å si fra allerede nå, så er det litt lettere senere

Skrevet
kruspersilletaco skrev (41 minutter siden):

Gikk ofte inn i et annet rom for å amme i fred, men svigerfar fulgte etter.

Haha, i alle dager? 😳😂

Ikke engang mine egne foreldre tar meg på magen uten å spørre (eller tror egentlig ingen har spurt meg heller, er som oftest jeg som sier "nå sparker hun, vil du kjenne?"). Den eneste som tar på magen min uten å spørre er samboeren min, men han vet jo også at jeg synes det er helt greit når han gjør det. Hadde jeg bedt han slutte med det hadde han selvsagt gjort det. Selv om det også er hans baby er det jo ikke babyen han tar på, men min kropp, og det er jo fortsatt min kropp selv om jeg er gravid. Hadde jeg hatt barn/stebarn tror jeg det hadde vært helt greit for meg om de og tok mye på magen min (med mindre det skjer i tide og utide da, såklart). Men å forvente at svigerfamilien din skal få ta på deg når som helst som det passer dem høres rimelig sært ut, er du bare en rugemaskin? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, jeg tenkte først også at man må jo spørre. Men du snakker altså om nærmeste familie, det er dine svigers og din samboer sine barn? 

Du må jo kunne sette grenser for deg selv også med de. Men samtidig, disse venter jo på sin søsken og ny barnebarn, så jeg skjønner de også.

Anonymkode: 518a0...6a4

Du skjønner at de vil gå rundt å TA PÅ andre? Disse menneskene må lære seg GRENSER.

Anonymkode: f21a1...f17

• Liker 1
Skrevet

Det er vel bare å si ifra? 

Anonymkode: 22f80...70a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...