Gå til innhold

Rådvill! Hva skal jeg gjøre? Barn 5år nekter å sove.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har et barn på 5 år og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre for å endre situasjonen vi er i.

På kveldene har vi alltid de samme leggerutinene. Vi spiser kveldsmat, barnet pusser tenner , skifter til nattklær og legger seg i senga. Deretter legger jeg dyna "rett" slik som hen vil ha den, dersom den ikke ligger "rett" begynner spetakkelet. Vi leser bok og synger sang. Jeg passer hele tiden på å rose barnet med å si at "Mamma blir veldig glad når du legger deg fint på kveldene og sover hele natten. Det er viktig for deg å få nok søvn. Veldig glad i deg, sov godt" . I det jeg er på tur ut av rommet starter spetakkelet. Da roper hen etter meg mange ganger og skal ha meg i samtale, dersom jeg svarer fortsetter dette i timesvis. Dersom jeg ikke svarer blir hen veldig fra seg og kommer springende ut av rommet hylende og gråtende. Dersom jeg går med barnet inn igjen og sier at "nå er det natt" og gir hen klem etc og går ut av rommet , da starter samme greiene. Dette fortsetter i mange mange timer og har pågått i snart 1 år.

Jeg har to eldre barn og har ikke hatt samme problem med noen av de. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. I starten når dette barnet skulle sove på eget rom kunne han hyle i flere timer på natten rett ved siden av senga mi. Jeg gikk inn med hen på rommet igjen og sa "nå er det natt og du må sove." konsekvent, jeg gjorde dette sikkert 300 ganger i løpet av en natt, uten å overdrive. Jeg holdt på å bli sprø.

Det jeg sitter igjen med nå er at jeg lurer på om noe er veldig galt. Enten er det noe ved barnet som ikke er slik det skal eller så gjør jeg noe feil, og jeg vet ikke hva. Har dere noen råd til en fortvilt sjel?

Anonymkode: 49d77...137

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Been there, done that🙈🙈🙈 

Her gjaldt det å ignorere. Altså ikke gi atferden oppmerksomhet. Fulgte han tilbake i sengen uten et ord. 

Noen ganger satt jeg meg inn på rommet med ipad og så på serie/film uten se på han. Øyekontak var livsfarlig 🤣

Så en dag ble det dødskjedelig og han ga opp og sovnet😗

Skrevet
WhisperingWind skrev (3 minutter siden):

Been there, done that🙈🙈🙈 

Her gjaldt det å ignorere. Altså ikke gi atferden oppmerksomhet. Fulgte han tilbake i sengen uten et ord. 

Noen ganger satt jeg meg inn på rommet med ipad og så på serie/film uten se på han. Øyekontak var livsfarlig 🤣

Så en dag ble det dødskjedelig og han ga opp og sovnet😗

Min slenger seg rundt, springer over hele huset. Det er liksom ikke mulig å følge han inn i sengen igjen lenger. Dersom jeg prøver å holde han i hånda stikker han av.

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min slenger seg rundt, springer over hele huset. Det er liksom ikke mulig å følge han inn i sengen igjen lenger. Dersom jeg prøver å holde han i hånda stikker han av.

Satt foran døren inne på rommet og sperret😁😁😁

Skrevet
WhisperingWind skrev (2 minutter siden):

Satt foran døren inne på rommet og sperret😁😁😁

This👆🏻

Jeg satte meg rett foran døren (inne på rommet hans), og hørte på podcast eller lydbok med AirPods. 
Han fikk bare herje på, men om han begynte å leke, så ga jeg en beskjed og fikk han oppi sengen igjen. 

Også må en ikke dulle og snakke for mye. Hvis jeg hadde rost ungen min og sagt at jeg ble veldig glad hvis han la seg fint, så hadde han definitivt hengt i taklampen på trass😂 

Men barnet skal være trygt. Og det skal vite at jeg er der hele tiden. Det fungerte fint, og han legger seg fint nå. Holdt det gående slik i ca 2 mnd. Så gadd han ikke mer. ☺️

Anonymkode: 8d28c...595

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

This👆🏻

Jeg satte meg rett foran døren (inne på rommet hans), og hørte på podcast eller lydbok med AirPods. 
Han fikk bare herje på, men om han begynte å leke, så ga jeg en beskjed og fikk han oppi sengen igjen. 

Også må en ikke dulle og snakke for mye. Hvis jeg hadde rost ungen min og sagt at jeg ble veldig glad hvis han la seg fint, så hadde han definitivt hengt i taklampen på trass😂 

Men barnet skal være trygt. Og det skal vite at jeg er der hele tiden. Det fungerte fint, og han legger seg fint nå. Holdt det gående slik i ca 2 mnd. Så gadd han ikke mer. ☺️

Jepp. Kan ikke spesifisere nok hvor farlig øyekontakt er👀👀👀👀🙈😅

Skrevet
WhisperingWind skrev (10 minutter siden):

Jepp. Kan ikke spesifisere nok hvor farlig øyekontakt er👀👀👀👀🙈😅

Ja, må for all del ikke vise noen form for interesse😂

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, må for all del ikke vise noen form for interesse😂

🤣🤣🤣🙈

Skrevet

Legg deg sammen med henne til hun sovner. Kanskje hun trenger det i en periode. Er du bare glad i henne om hun sover? Ville ordlagt meg annerledes til henne. 

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
regnbuebarn skrev (36 minutter siden):

Legg deg sammen med henne til hun sovner. Kanskje hun trenger det i en periode. Er du bare glad i henne om hun sover? Ville ordlagt meg annerledes til henne. 

Hæ???? 

". Er du bare glad i henne om hun sover?" 

Skrevet
WhisperingWind skrev (8 timer siden):

Hæ???? 

Jeg lurer på det samme..

regnbuebarn skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke under noen omstendighet tenkt til å legge meg sammen med barnet. Dette kommer til å eskalere situasjonen ytterligere. Men takk for innspill.

Skrevet
WhisperingWind skrev (10 timer siden):

Hæ???? 

"Mamma blir veldig glad når du legger deg fint på kveldene og sover hele natten". Betinget kjærlighet. Barnet kan oppfatte det som at du bare er glad i det om det klarer å sove. Nei, ting eskalerer ikke om du møter barnets behov. Ville prøvd et par kvelder bare for å se om det hjelper, funker det så har barnet kanskje behov for ekstra trygghet og nærhet. Funker det ikke så kanskje det ligger noe annet bak. Det er ikke sånn at barnet ikke sovner og legger seg pent ned for å være ekkel og slem. 

• Nyttig 1
Skrevet

For meg høres det ut som om han har behov for at dere sitter med han til han sovner, altså er i samme rom.

Snakk med barnet om problemet når barnet er i riktig modus, altså ikke trøtt, sulten, tøysete osv. Finn ut hvorfor barnet ikke vil sove. Hvis barnet ikke er flink til å ordlegge seg, så ikke still åpne spørsmål, men ja/nei-spørsmål. Er han redd når han er alene? Tenker han på noe spesielt? Synes han det er kjedelig å ligge og prøve å sove?

Prøv så i fellesskap å komme frem til endringer som dere kan gjøre for at barnet skal legge seg og sove. Barnet er stort nok til å kunne være med å lage slike planer. Jeg tror barna vokser på å få lov til å bli involvert og føle at de også er med på å bestemme innenfor visse rammer.

Gjør avtaler med barnet, evt. med premiering en periode. Kan dere prøve å sitte inne hos han en periode til han har sovnet, og avtale at dere da må være helt stille etter at dere har sagt god natt? Kan dere avtale med han at dere sitter utenfor døren hans, kanskje med døren åpen så han ser dere?

Anonymkode: da1d0...7fc

Skrevet
regnbuebarn skrev (44 minutter siden):

"Mamma blir veldig glad når du legger deg fint på kveldene og sover hele natten". Betinget kjærlighet. Barnet kan oppfatte det som at du bare er glad i det om det klarer å sove. Nei, ting eskalerer ikke om du møter barnets behov. Ville prøvd et par kvelder bare for å se om det hjelper, funker det så har barnet kanskje behov for ekstra trygghet og nærhet. Funker det ikke så kanskje det ligger noe annet bak. Det er ikke sånn at barnet ikke sovner og legger seg pent ned for å være ekkel og slem. 

Nei, dette har jeg prøvd. Dette fører til at barnet skal ha mer og mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For meg høres det ut som om han har behov for at dere sitter med han til han sovner, altså er i samme rom.

Snakk med barnet om problemet når barnet er i riktig modus, altså ikke trøtt, sulten, tøysete osv. Finn ut hvorfor barnet ikke vil sove. Hvis barnet ikke er flink til å ordlegge seg, så ikke still åpne spørsmål, men ja/nei-spørsmål. Er han redd når han er alene? Tenker han på noe spesielt? Synes han det er kjedelig å ligge og prøve å sove?

Prøv så i fellesskap å komme frem til endringer som dere kan gjøre for at barnet skal legge seg og sove. Barnet er stort nok til å kunne være med å lage slike planer. Jeg tror barna vokser på å få lov til å bli involvert og føle at de også er med på å bestemme innenfor visse rammer.

Gjør avtaler med barnet, evt. med premiering en periode. Kan dere prøve å sitte inne hos han en periode til han har sovnet, og avtale at dere da må være helt stille etter at dere har sagt god natt? Kan dere avtale med han at dere sitter utenfor døren hans, kanskje med døren åpen så han ser dere?

Anonymkode: da1d0...7fc

Takk for godt svar. Dette med premiering har jeg forsøkt i lange tider. Det fungerer til en viss grad, helt til barnet en dag nekter å legge seg igjen og vi er tilbake til start. 

Barnet har fått bestemme at jeg skal høre på musikk samtidig som hen legger seg slik at hen vet jeg er her. Jeg føler oppriktig jeg har forsøkt alt etter boka og ingenting gir en varig endring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...