Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan regler om dette? Spørsmålet et gitt at arbeidsgiver tillater at ferie for 2022 overføres til 2023 selvsagt.

Dersom en har 5 uker ferie i 2022 som en ikke rekker å ta ut før permisjon, overføres disse til 2023? Slik en kan bygge på permisjonen med 5 uker? Får man da også lagt til 4 uker + 1 dag ferie midt i/på slutten av permisjon av ferien en har rett å ta ut året 2023? 

Anonymkode: 1989d...e55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis arbeidsgiver sier det er ok å overføre ferie så kan du bruke dem neste år ja og du får jo all ferien din i 2023 likevel (men muligens mindre feriepenger i 2024)

Starter du perm i 2022? Det er noen regler om at hvis man ikke kan ta ut ferie pga sykdom eller permisjon så må man få lov å overføre alle ukene. Ellers er det egentlig bare 2 uker man får overføre. 

Slik jeg har skjønt det nå for barn født etter 1. oktober 2021 kan man utsette permisjon når man vil og så lenge man vil sånn nesten (etter de første x ukene) og NAV bryr seg ikke om det er ferie eller jobb i perioden du utsetter så i teorien tror jeg du kan utsette med all ferie du har når som helst i permen. Da jeg søkte permisjon nå nylig så la jeg bare inn utsettelse pga arbeid (eneste mulighet) og det var ingen spm fra NAV om det var ferie/ulønnet perm/arbeid osv i periodene. 

Anonymkode: 4009d...df1

Skrevet

Mener også at ferie som skal tas etter permisjon er kun mellom deg og arbeidsgiver, ikke NAV. Arbeidsgiver har jo styringsrett over ferie, med noen forbehold fra ferieloven. Så om du feks er ferdig med perm 31. januar 2023 og ønsker å ta alle ukene dine med ferie umiddelbart kan de vel i teorien si nei siden de kan kreve at du feks tar noe av ferien din på sommeren. 

Anonymkode: 4009d...df1

Skrevet

Ja, ferie som ikke kan avvikles pga. permisjon skal overføres til neste år.

Anonymkode: 976dc...005

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...