AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Hei 🙂 ønsker å høre erfaring fra dere som har 08.00-16.00 jobb, litt reisevei og levering/henting av barn i barnehage. Gjerne dere som har litt fleksibel jobb også. Hvordan får dere kabalen til å gå opp i opp? Jeg har normaltid til kl 16.00, og vil da ikke rekke barnehagen før den stenger pga buss og litt reisevei. Det er ny utfordring med første barn i barnehage, og vet ikke helt hvordan man skal få det til å gå opp i opp. Vi kan ikke være de eneste med normal arbeidsdag fra 08.00-16.00 og i tillegg skal rekke å hente barn før det stenger? Gi gjerne råd og tips til å få dette til å fungere. Føler meg litt rådløs 😞 Anonymkode: 074e3...96a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 Gå ned 10-20% i stilling eller få tilrettelagt arbeidstid. Anonymkode: 746e1...d9d 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #3 Skrevet 17. februar 2022 Stenger barnehagen 16.30? Nå har det vært mye hjemmekontor i det siste pga corona som har gjort alt lettere. Men vi gjør det sånn at hvis jeg henter, så drar jeg tidlig på jobb, så jeg er på jobb ca 7.30 og kan dra fra jobb 15.30 og heter da i barnehagen innen 16.15. Mannen leverer da ca 8/8.30. Andre ganger så flekser vi litt ved å gå 1 time før og ta det igjen på kvelden. Anonymkode: 64131...216 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 Den ene leverte og den andre hentet. Vi kunne også flekse litt så noen dager var kortere og andre lengre. (Pluss litt kveldsarbeid på pc) Besteforeldre hentet også noen ganger. Anonymkode: 557e1...2be 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #5 Skrevet 17. februar 2022 Vel, det fungerte flott så lenge jeg fikk ha hjemmekontor. Nå er det et sabla styr hver bidige dag, og jeg har til dags dato ikke fått jobbet 7,5 timer en eneste dag siden det ble slutt på hjemmekontor. 🙄🤦♀️ Den eneste grunnen til at det fungerer per nå er fordi jeg hadde tid og overskudd til å jobbe så mye ekstra under perioden med hjemmekontor at jeg ikke går i minus på timer på en stund... 🤦♀️ Jeg ser etter ny jobb hos en arbeidsgiver som forstår konseptet work/life balance, og innen min nåværende arbeidsgiver oppdager hvor mye produktiviteten har gått ned etter at de krevde at alle kommer tilbake til kontoret så er nok verken jeg eller kompetansen min der lenger. 😎 Anonymkode: a8b16...d56 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Nr.1 skaff deg bil så reiseveien går fortere Nr.2 en starter tidlig på jobb, feks kl 7 og ferdig kl 15 og henter, den andre starter senere og leverer. Nr.3 redusert arbeidstid dersom økonomien tillater det. Nr.4 jobb ekstra lenge 1 dag i uken for kortere arbeidsdag de andre dagene. Forutsatt at du/mannen kan bruke fleksitid. Anonymkode: 557a9...11c 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 Vi benytter oss av fleksitid og tar igjen på kveldstid, bytter på å jobbe hjemmefra, og så bytter vi på å hente og levere. Har dere strikt arbeidstid eller er det mulighet for fleksitid? Kan en begynne 7 og den andre 9? Anonymkode: c2622...2da 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nr.1 skaff deg bil så reiseveien går fortere Nr.2 en starter tidlig på jobb, feks kl 7 og ferdig kl 15 og henter, den andre starter senere og leverer. Nr.3 redusert arbeidstid dersom økonomien tillater det. Nr.4 jobb ekstra lenge 1 dag i uken for kortere arbeidsdag de andre dagene. Forutsatt at du/mannen kan bruke fleksitid. Anonymkode: 557a9...11c «Nr. 1 skaff deg bil så reiseveien går fortere» ? Da lurer jeg på hvor du bor, for her (Oslo-området) er det ikke en parkeringsplass å oppdrive (med mindre du har råd til å betale 90 kr. per påbegynte halvtime) Anonymkode: a8b16...d56 3
Brunello Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 Mange med slik arbeidstid har flexitid. Det har vi. En leverte og den andre hentet. Byttet på hvem. Kabalen ble for øvrig ikke enklere med årene. Treninger som startet 16.00 og annet artig. 1
dyptvann Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 Samboeren leverer i bhg 0730-0800 og jeg henter etter jobb ca 1600. Så lager jeg middag som er klar når samboer er hjemme ca 1700. Ved behov jobber vi hjemmefra på kvelden på hver vår pc. Det hjelper såklart at barnehagen er 20 meter hjemmefra! 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 Har ikke barn. Anonymkode: e2cf2...5e4 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 Hvis begge jobber 8-16 og ingen har fleksitid og dere begge har lang reisevei, så høres det ut som om i hvert fall en av dere bør finne en jobb med mer fleksibilitet eller kortere reisevei. Jeg tror det er svært uvanlig at begge to har kombinasjonen av ingen fleksitid og lang reisevei i tillegg til ingen hjelp fra besteforeldre, så jeg er ikke så sikker på at noen kan hjelpe deg her. Anonymkode: c5446...459 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #13 Skrevet 17. februar 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, det fungerte flott så lenge jeg fikk ha hjemmekontor. Nå er det et sabla styr hver bidige dag, og jeg har til dags dato ikke fått jobbet 7,5 timer en eneste dag siden det ble slutt på hjemmekontor. 🙄🤦♀️ Den eneste grunnen til at det fungerer per nå er fordi jeg hadde tid og overskudd til å jobbe så mye ekstra under perioden med hjemmekontor at jeg ikke går i minus på timer på en stund... 🤦♀️ Jeg ser etter ny jobb hos en arbeidsgiver som forstår konseptet work/life balance, og innen min nåværende arbeidsgiver oppdager hvor mye produktiviteten har gått ned etter at de krevde at alle kommer tilbake til kontoret så er nok verken jeg eller kompetansen min der lenger. 😎 Anonymkode: a8b16...d56 Finn deg en jobb hvor det er resultatene av jobben du gjør som betyr noe og ikke antall timer som betyr noe Anonymkode: d426b...2f0 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #14 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei 🙂 ønsker å høre erfaring fra dere som har 08.00-16.00 jobb, litt reisevei og levering/henting av barn i barnehage. Gjerne dere som har litt fleksibel jobb også. Hvordan får dere kabalen til å gå opp i opp? Jeg har normaltid til kl 16.00, og vil da ikke rekke barnehagen før den stenger pga buss og litt reisevei. Det er ny utfordring med første barn i barnehage, og vet ikke helt hvordan man skal få det til å gå opp i opp. Vi kan ikke være de eneste med normal arbeidsdag fra 08.00-16.00 og i tillegg skal rekke å hente barn før det stenger? Gi gjerne råd og tips til å få dette til å fungere. Føler meg litt rådløs 😞 Anonymkode: 074e3...96a Har flexitid. Mannen leverer som oftest, jeg henter. Men jeg kan fint kjøre kl 16 altså. Jobber i Oslo, men bor i Bærum. Barnehagen stenger kl 17 Anonymkode: bce53...59e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #15 Skrevet 17. februar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke barn. Anonymkode: e2cf2...5e4 Dette hjalp nok TS veldig mye... Anonymkode: d426b...2f0 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #16 Skrevet 17. februar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis begge jobber 8-16 og ingen har fleksitid og dere begge har lang reisevei, så høres det ut som om i hvert fall en av dere bør finne en jobb med mer fleksibilitet eller kortere reisevei. Jeg tror det er svært uvanlig at begge to har kombinasjonen av ingen fleksitid og lang reisevei i tillegg til ingen hjelp fra besteforeldre, så jeg er ikke så sikker på at noen kan hjelpe deg her. Anonymkode: c5446...459 Begge har fleksitid, men det hjelper lite når arbeidsgivere legger opp møter utenfor kjernetiden, derfor spør jeg de som har erfaring og hva de gjør. Besteforeldre har vi, men det hjelper lite med besteforeldre i 40-50 årene som er i full jobb selv 😆 Anonymkode: 074e3...96a
mammahjarte Skrevet 17. februar 2022 #17 Skrevet 17. februar 2022 Eg leverer og han henter. Eg har fleksitid, men starter som regel med møter kl 09:00. Som ikkje er eit problem når barnehagen åpner 07:15 og stenger 16:30. Spør arbeidsgiver om du kan kome seiare eller gå tidlegare, så får du levert eller henta. Man må vere to om det, du kan ikkje ta på deg både henting og levering, det blir feil for arbeidsgivar. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #18 Skrevet 17. februar 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, det fungerte flott så lenge jeg fikk ha hjemmekontor. Nå er det et sabla styr hver bidige dag, og jeg har til dags dato ikke fått jobbet 7,5 timer en eneste dag siden det ble slutt på hjemmekontor. 🙄🤦♀️ Den eneste grunnen til at det fungerer per nå er fordi jeg hadde tid og overskudd til å jobbe så mye ekstra under perioden med hjemmekontor at jeg ikke går i minus på timer på en stund... 🤦♀️ Jeg ser etter ny jobb hos en arbeidsgiver som forstår konseptet work/life balance, og innen min nåværende arbeidsgiver oppdager hvor mye produktiviteten har gått ned etter at de krevde at alle kommer tilbake til kontoret så er nok verken jeg eller kompetansen min der lenger. 😎 Anonymkode: a8b16...d56 Veldig enig med deg, har hatt hjemmekontor og mer overskudd enn noensinne - og da kunne jeg fint jobbe ekstra, og hente barn i barnehagen som er nært hjemme. Jeg er også kanskje spent å se hvordan statistikk sykefraværet blir når alle må være på kontoret igjen😆 og i tillegg til produktiviteten - nå er det mye smalltalk og avbrytelser dagen lang, så får aldri gjort alt man skulle ønske når man er på kontoret 🤷🏼♀️ Work/life balanse er viktig, samt (synes jeg) det er greit med en blanding av hjemmekontor og kontor! Anonymkode: 074e3...96a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #19 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Begge har fleksitid, men det hjelper lite når arbeidsgivere legger opp møter utenfor kjernetiden, derfor spør jeg de som har erfaring og hva de gjør. Besteforeldre har vi, men det hjelper lite med besteforeldre i 40-50 årene som er i full jobb selv 😆 Anonymkode: 074e3...96a Da tar dere en prat med arbeidsgivere og forklarer situasjonen. Kom med et forslag, feks partallsuker så er jeg først tilgjengelig for møter kl 9 og oddetallsuker må møter være ferdig innen kl 15. Så avtaler partneren din det motsatte. Legg deg inn som opptatt i kalenderen så kan arbeidsgiver enkelt se når du er ledig. Det skaper forutsigbarhet for både dere og arbeidsgivere! Anonymkode: 33d73...18f 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #20 Skrevet 17. februar 2022 Jeg gikk litt ned i stilling da barna var små. Man har rett til det faktisk, jfr Arbeidsmiljøloven. Rart ikke flere bruker denne muligheten, gitt at økonomien går rundt selvsagt. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/ Anonymkode: 12561...d73 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå