Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 14 uker på vei og kjenner at jeg begynne å slite. 

Jeg har frem til sommeren før jeg er ferdig med bachelor nr 2.  Jeg jobber også 100% fast dagtid, rolig kontorjobb. Elsker jobben min, men den er slitsom.

Jobben er betydelig mer psykisk tung enn studie. Jobber 8-15:30, har to timer reisevei hver dag. Studie er nettbasert, det er hjemmeeksamen og jeg er ferdig med arbeidskrav. 

Jeg sover dårlig, kaster opp, får nesten ikke i meg mat, vondt i ryggen så jeg klarer ikke å sitte på en stol mer enn 10 min, vondt rundt underlivet (bekkenløsning??) og er utslitt. Har gått på en smell psykisk før, kjenner igjen symptomene. 

Dersom jeg blir sykemeldt, må jeg ta pause fra studie? Studie er ekstremt enkelt og er tilnærmet null belastning. Jeg har jobbet og studert 100% i 2.5 år allerede, har aldri hatt en sykedag så vet ikke hvilke regler som gjelder. 

Skal til legen på mandag. 

Anonymkode: f29e2...0e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må nok legen din hjelpe deg med å avgjøre. Personlig har jeg fått tilrettelegging i min rolige kontorjobb i form av jeg skal ha hjemmekontor frem til termin (er i uke 13 nå, så blir hjemmekontor hele svangerskapet). 

Tror det er sånn at du egentlig ikke har lov til å studere, hvertfall ikke ta eksamen, under sykemelding. Vil derfor anbefale at du undersøker hvilke muligheter for tilrettelegging din arbeidsgiver kan hjelpe deg med 😊

• Hjerte 2
Skrevet

Hadde hatt litt respekt for arbeidsgiver og hørt om det var mulig med noen tilrettelegginger før jeg sykemeldte meg. 

Anonymkode: 18b93...f72

• Liker 1
Skrevet
Fiora skrev (3 minutter siden):

Dette må nok legen din hjelpe deg med å avgjøre. Personlig har jeg fått tilrettelegging i min rolige kontorjobb i form av jeg skal ha hjemmekontor frem til termin (er i uke 13 nå, så blir hjemmekontor hele svangerskapet). 

Tror det er sånn at du egentlig ikke har lov til å studere, hvertfall ikke ta eksamen, under sykemelding. Vil derfor anbefale at du undersøker hvilke muligheter for tilrettelegging din arbeidsgiver kan hjelpe deg med 😊

Takk for svar ❤️ lykke til med ditt svangerskap 😃

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde hatt litt respekt for arbeidsgiver og hørt om det var mulig med noen tilrettelegginger før jeg sykemeldte meg. 

Skal selvsagt høre om det er mulig med tilrettelegging, men som det står i innlegget har jeg aldri vært syk før og vet ikke hvordan disse tingene fungerer 😉

Anonymkode: f29e2...0e8

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle mennene på jobben min som er sykemeldt med ryggplager burde også ha mer respekt for arbeidsgiveren sin da 🙄 For en idiotisk kommentar, er man skikkelig dårlig og må sykemeldes gradert eller fullt så betyr ikke det at man ikke har respekt for arbeidsgiver.

(Og ja såklart bør man sjekke for tilrettelegging men det er jo gjerne begrenset hva som kan hjelpe på oppkast, vondt å sitte osv..)

TS du bør uannsett snakke med legen din og se om det er noe som kan hjelpe deg. Kanskje bør du dra til fysio med bekkenplagene, kan få kvalmestillende tabletter osv?

Jeg kjenner ikke reglene rundt studier og sykemelding.

Anonymkode: 3b4f0...95f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du mulighet for hjemmekontor, siden reising til og fra jobb utgjør så stor del av dagen din? 

Anonymkode: 48b7f...134

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle mennene på jobben min som er sykemeldt med ryggplager burde også ha mer respekt for arbeidsgiveren sin da 🙄 For en idiotisk kommentar, er man skikkelig dårlig og må sykemeldes gradert eller fullt så betyr ikke det at man ikke har respekt for arbeidsgiver.

(Og ja såklart bør man sjekke for tilrettelegging men det er jo gjerne begrenset hva som kan hjelpe på oppkast, vondt å sitte osv..)

TS du bør uannsett snakke med legen din og se om det er noe som kan hjelpe deg. Kanskje bør du dra til fysio med bekkenplagene, kan få kvalmestillende tabletter osv?

Jeg kjenner ikke reglene rundt studier og sykemelding.

Anonymkode: 3b4f0...95f

Jeg mener det er helt greit å sykemelde seg om det er behov for det. Det jeg også mener er at man kan prøve å samarbeide litt med arbeidsgiver først for å kanskje komme til en ordning som gjør at man slipper det. Kanskje jobbe litt redusert, ekstra pauser, andre arbeidsoppgaver. Funker ikke det eller formen ikke blir bedre så er sykemelding løsningen 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du mulighet for hjemmekontor, siden reising til og fra jobb utgjør så stor del av dagen din? 

Så alle som har litt reisevei skal ha hjemmekontor altså? Så utrolig late folk er blitt

Anonymkode: ff085...6b6

Skrevet

Så alle som har litt reisevei skal ha hjemmekontor altså? Så utrolig late folk er blitt

Late og frekke, tydeligvis. Ref deg.

Anonymkode: 37bd2...8d9

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke bedre å kunne bidra fra hjemmekontor enn å ta ut sykmelding?

Hjemmekontor har forøvrig ingenting med latskap å gjøre, jeg foretrekker å jobbe på kontoret siden jeg liker å treffe mennesker, men ser at jeg jobber mer effektiv når jeg er hjemme (noe som gjelder for de fleste på min jobb, produktiviteten har gått opp de siste to årene). 

• Hjerte 1
Skrevet

Det var lang reisevei, men kontorjobb, er det så forferdelig da? Kanskje jobbe 50%?
den kvalmen tror jeg kan gi seg om noen uker(forhåpentligvis) kanskje legen kan gi deg noe mot kvalmen

jeg pendla når jeg var gravid, måtte dra tidlig for å gå av på div bussstopper for å spy, det var 40 min bussvei

Anonymkode: 1f264...3f0

Skrevet

Hei.

Du kan være sykmeldt også må du avklare med nav om du kan fortsette studier uten tap av sykepenger. Dette er mellom deg og nav, men arbeidsgiver setter pris på åpenhet;) Nettopp gjort det samme for to av mine ansatte og er glad for at de kan fortsette studie når helsen ikke hilder til arbeid.

Lykke til med svangerskap og evt studie.

Anonymkode: 86061...6f3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei.

Du kan være sykmeldt også må du avklare med nav om du kan fortsette studier uten tap av sykepenger. Dette er mellom deg og nav, men arbeidsgiver setter pris på åpenhet;) Nettopp gjort det samme for to av mine ansatte og er glad for at de kan fortsette studie når helsen ikke hilder til arbeid.

Lykke til med svangerskap og evt studie.

Anonymkode: 86061...6f3

Hei! 

Jeg er ikke TS, men i samme situasjon som TS. Jeg er gravid og har fått vite at dette er et høyrisikosvangerskap med fare for tidlig fødsel. Jeg ser derfor for meg at jeg kan bli sykemeldt på sikt for å unngå for tidlig fødsel. Jeg følger også undervisning digital og kan bestemme selv når jeg vil jobbe med eksamen og når jeg vil levere eksamensoppgaven. Studiet mitt kan enkelt følges "fra sofaen". Jeg ser derfor for meg at å studere kan være en fin ting å holde på med for å få tiden til å gå dersom jeg skulle bli sykemeldt fra heltidsjobben min og likevel bare må holde meg rolig hjemme. 

Men da har altså dine ansatte fått godkjent fra Nav å fortsette studiet selv om de er helt sykemeldt fra jobb? Dette er jo kjempegode nyheter 😊 Jeg sendte mail til Nav om dette i går faktisk, for jeg vil gjerne være føre var. Hadde sett for meg at jeg sikkert måtte melde meg av studiet i vår for å slippe å havne i en situasjon der jeg potensielt kan bli sykemeldt og ikke har rett på sykepenger/svangerskapspenger.

Anonymkode: 9ee0f...824

Skrevet

Jobb for studie...Du har med viten og vilje valgt å fortsette å studere til tross for at du er gravid. Man kan ikke regne med at alle andre rundt skal tilrettelegge for ditt elendige valg. Det er faktisk du sel som presser deg.

Anonymkode: 22782...206

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...