tobo Skrevet 25. oktober 2005 #1 Skrevet 25. oktober 2005 Heisann. Det var det jeg sa når jeg snakket med Hafslund i dag. Før jeg begynte å le hysterisk. Dette er historien. Jeg er helt på trynet når det gjelder økonomi. Jeg sparer og sparer, fordi er livredd økonomiske overraskelser. Så fikk jeg i går et brev i posten. Fra Hafslund. De ba meg lese av måleren ellers ville det tilfalle et gebyr på kr. 750,-. Har ikke lest av på det jeg kan huske. Jeg mottar jo jevnlig regninger, og betaler disse straks. Så jeg har ikke tenkt noe videre over det. Damen på Hafslund var hyggelig og imøtekommende. Da jeg oppga målestanden, ble det stille i andre enden. Jeg måtte ut og sjekke en gang til. Og oppgi kunde nr. og målenr enda en gang. Deretter måtte hun konferere med kollega. Men så kom beskjeden. Jeg skylder 30 000,-!!!!!!!!! Det viser seg at når jeg flyttet inn, så har jeg ikke skaffet meg noen strømleverandør. Jeg har derfor blitt satt opp til å betale "pliktstrøm" Dette er akkurat dobbelt så dyrt som det de fleste strømleverandørene opererer med. Og siden jeg da ikke har lest av strømmåleren på 3 år, og strømforbruket mitt var høyere enn deres tidligere bergningsgrunnlag, så ble det altså en regning på 30 000,- . Det var da jeg sa "heisan" og begynte å le hysterisk. Herregud! :cry:
Gjest Violetta Skrevet 25. oktober 2005 #2 Skrevet 25. oktober 2005 Uff, dette var leit. Men du får vel til en nedbetalingsavtale med dem, gjør du ikke? Eller kan du ta opp et lån, evt. med sikkerthet i leiligheten for å dekke regningen?
Midnattsol Skrevet 25. oktober 2005 #3 Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Huff ja, det er mange som har blitt overraska over det samme som deg. Etter så og så mange uker uten strømleverandør er netteier lovpålagt å levere strøm. Siden det ikke skal være gunstig blir den veldig dyr. Håper de gir deg en betalingsavtale. Og for all del, skaff deg strømleverandør og les av måler når du skal slik at faktura blir korrekt, hvis ikke blir det stipulert en stand. Endret 25. oktober 2005 av Midnattsol
tobo Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter #4 Skrevet 25. oktober 2005 Huff ja, det er mange som har blitt overraska over det samme som deg. Etter så og så mange uker uten strømleverandør er netteier lovpålagt å levere strøm. Siden det ikke skal være gunstig blir den veldig dyr. Håper de gir deg en betalingsavtale og for all del, skaff deg strømleverandør! ← Men du, Midnattsol.... Du virker som om du har peil på dette. Hvorfor kan de ikke bare ringe meg og be meg skaffe det da? Det er jo ingen som vil betale så mye for strømmen. Hadde funka bedre for meg om de kutta strømmen - da hadde jeg jo lurt på hva som var årsaken, kontaktet dem og så hadde det jo ikke vært noe problem. Isj.
Midnattsol Skrevet 25. oktober 2005 #5 Skrevet 25. oktober 2005 Men du, Midnattsol.... Du virker som om du har peil på dette. Hvorfor kan de ikke bare ringe meg og be meg skaffe det da? Det er jo ingen som vil betale så mye for strømmen. Hadde funka bedre for meg om de kutta strømmen - da hadde jeg jo lurt på hva som var årsaken, kontaktet dem og så hadde det jo ikke vært noe problem. Isj. ← Vanskelig for dem å sjekke med det systemet de har, men det skal og bør ha blitt sendt ut et brev om det. På faktura til bedriftskunder opplyses om at de står med leveringsplikt, men hva det gjør på faktura til privatkunder vet jeg ikke.
tobo Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter #6 Skrevet 25. oktober 2005 Akk - jeg får lyst til å banne. Dersom jeg får tillatelse, da.
Midnattsol Skrevet 25. oktober 2005 #7 Skrevet 25. oktober 2005 Akk - jeg får lyst til å banne. Dersom jeg får tillatelse, da. ← Ja værsågod, jeg forstår deg godt.
Gjest Violetta Skrevet 25. oktober 2005 #8 Skrevet 25. oktober 2005 Fant en artikkel om det du skriver om. Vet ikke om det er til mye hjelp, men det står en del kommentarer til artikkelen også.
tobo Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter #9 Skrevet 25. oktober 2005 Ja værsågod, jeg forstår deg godt. ← FAEN I HÆLVETE FORBANNA FORPULTE MØKKADRITT! PIKK OG PULE - MIG OG MØKK!! MØKK MØKK MØKK FRA ENDE TIL ANNEN. HVORFOR I HÆLVETE ER DET SÅ MYE TOTALT UINTERESSANT MAN MÅ FORHOLDE SEG TIL I DENNE TILVÆRELSEN. OG PENGER!!!!!???? - JEG HATER Å MÅTTE FORHOLDE MEG TIL DEM! SKAPER BARE PROBLEMER OG SKIT. OG HAFSLUND ER JÆVLA DRITSELSKAP, BARE UTE ETTER Å TJENE PENGER PÅ UVITENDE ØKONOMISKE ANALFABETER SOM MEG. iKKE HAR JEG PEIS HELLER - DA SKULLE JEG FAEN MEG DRITI I DEM. SKULLE VASKA KLÆRNE HOS MAMMA OG HVA FAEN ER GÆÆRNT MED PRIMUS PÅ VERANDAEN. HADDE KLART MEG JEG - HADDE DET IKKE VÆRT FOR DEN HELVETES VINTEREN SOM KOMMER SÅ ALT ALT FOR TIDLIG. FAEN FAEN FAEN!!!!!
tobo Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter #10 Skrevet 25. oktober 2005 Fant en artikkel om det du skriver om. Vet ikke om det er til mye hjelp, men det står en del kommentarer til artikkelen også. ← !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Puh! Tusen takk for tilbakemelding. Skal lese artikkelen når adrenalinet har roet seg litt.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #11 Skrevet 25. oktober 2005 FAEN I HÆLVETE FORBANNA FORPULTE MØKKADRITT! PIKK OG PULE - MIG OG MØKK!! MØKK MØKK MØKK FRA ENDE TIL ANNEN. HVORFOR I HÆLVETE ER DET SÅ MYE TOTALT UINTERESSANT MAN MÅ FORHOLDE SEG TIL I DENNE TILVÆRELSEN. OG PENGER!!!!!???? - JEG HATER Å MÅTTE FORHOLDE MEG TIL DEM! SKAPER BARE PROBLEMER OG SKIT. OG HAFSLUND ER JÆVLA DRITSELSKAP, BARE UTE ETTER Å TJENE PENGER PÅ UVITENDE ØKONOMISKE ANALFABETER SOM MEG. iKKE HAR JEG PEIS HELLER - DA SKULLE JEG FAEN MEG DRITI I DEM. SKULLE VASKA KLÆRNE HOS MAMMA OG HVA FAEN ER GÆÆRNT MED PRIMUS PÅ VERANDAEN. HADDE KLART MEG JEG - HADDE DET IKKE VÆRT FOR DEN HELVETES VINTEREN SOM KOMMER SÅ ALT ALT FOR TIDLIG. FAEN FAEN FAEN!!!!! ← Føles det litt bedre nå?
tobo Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter #12 Skrevet 25. oktober 2005 Takk som spør. på vegne av meg selv og lommeboka vil jeg si at "tom" er en riktig beskrivelse for hvordan vi føler oss.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #13 Skrevet 25. oktober 2005 Dette høres så dumt og lite intelligent ut av selskapet, at det vel må være sant. Er det mulig??!! Merkelig at det ikke finnes regler som beskytter forbrukeren bedre enn dette!
tobo Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter #14 Skrevet 25. oktober 2005 det er sikkert bare meg som er dum her. Jeg kan godt ha fått et brev om dette, men jeg får jo så mange brev hele tiden. Jeg føler at den viktige informasjonen forsvinner, alle skal jo informere om alt mulig hele tiden: Om deres selskap har fått ny logo, forandret ledelse, oppdatert websiden eller at direktøren har skiftet underbukse - så har jeg en følelse av at de sender meg den infoen. Jeg klarer ikke forholde meg til alt - brukerundersøkelser og svar her og der. Det blir for mye. Men det er nok bare meg som har det sånn. Har aldri hørt maken til håpløst tilfelle, hvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #15 Skrevet 25. oktober 2005 Meneh... har du ikke mottatt strømregninger på tre år? Da ville i hvert fall jeg stusset litt. Vi har selv glemt å lese av måler og dermed har selskapet selv beregnet forbruket - som ikke sto i forhold til det vi HADDE brukt. Men det blir vel noe annet - regning fikk vi jo. Eller har du fått regninger som har vært basert på forhåndsberegnet forbruk og pliktpris...? Høres jo ut som en merkelig måte å gjøre det på, da må de jo i hvert fall ha skrevet på regninga hvordan forholdene var..? Dessuten pleier selskapene å ta hardt i når de beregner forbruk selv...
Gjest Violetta Skrevet 25. oktober 2005 #16 Skrevet 25. oktober 2005 Meneh... har du ikke mottatt strømregninger på tre år? Da ville i hvert fall jeg stusset litt. Vi har selv glemt å lese av måler og dermed har selskapet selv beregnet forbruket - som ikke sto i forhold til det vi HADDE brukt. Men det blir vel noe annet - regning fikk vi jo. Eller har du fått regninger som har vært basert på forhåndsberegnet forbruk og pliktpris...? Høres jo ut som en merkelig måte å gjøre det på, da må de jo i hvert fall ha skrevet på regninga hvordan forholdene var..? Dessuten pleier selskapene å ta hardt i når de beregner forbruk selv... ← Om du leser det første innlegget står det at trådstarter har betalt regningene som har kommet jevnt og trutt, men ikke lest av strømmen.
Midnattsol Skrevet 25. oktober 2005 #17 Skrevet 25. oktober 2005 Dessuten pleier selskapene å ta hardt i når de beregner forbruk selv... ← De har en "stipuleringskalkulator" som de må forholde seg til, og den er det ikke Hafslund som har laget. Og NVE følger nøye med.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #18 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg ville prøvd å ringe Forbrukerrådet og bedt dem hjelpe eller gi meg råd. De vet også hva som er lov og ikke lov å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #19 Skrevet 26. oktober 2005 Om du leser det første innlegget står det at trådstarter har betalt regningene som har kommet jevnt og trutt, men ikke lest av strømmen. ← Ja - men det er jo rart, da, om det ikke har stått tydelig på regningene at prisen var beregnet på denne måten. Jeg synes ellers ikke selskapet skal være forpliktet til å ringe forbruker for å varsle, men å sende brev som ikke kan misforståes innen kort tid må de da gjøre (herunder ikke skjule dem inni en lang tekst om noe annet eller sende sammen med masse reklameinfo). TRE år er uansett helt latterlig av selskapet å vente - da hoper det seg jo opp med problemer for forbrukeren. Stipulering av pris opplevde jo vi da vi glemte å lese av måler - og da fikk vi beregnet strømforbruk som var dobbelt så høyt som vi ellers hadde. Dette, i tillegg til at pliktprisen er dobbelt av vanlig pris, burde jo fått forbrukeren til å stusse, da... Og når h*n i tillegg skal skylde 30 000? Skjønner nesten ikke at det er mulig (ikke kritikk av trådstarter) - for hvor mye han man ikke betalt ved dobbelt pris allerede...? Til trådstarter: Du kan sikkert få en betalingsordning hos selskapet, så du ikke ruinerer deg helt. i tillegg ville jeg forhørt meg med forbrukerrådet e.l, for jeg synes det er helt sprøtt at selskapet har ventet i tre år før de ringer deg - dette er noe de sikkert tjener rått med penger på. Kanskje du kan få dem til å gå ned på beløpet du skylder... (og til Violetta, man er ikke nødvendigvis dum fordi man er gjest og ikke har tolket alt ut av et innlegg skrevet i affekt )
Gjest Kaffegjesten Skrevet 26. oktober 2005 #20 Skrevet 26. oktober 2005 Det er mye som ikke kan stemme i denne historien. Når trådstarter overtok leiligheten eller huset måtte h*n skrive under og sende inn et skjema til netteier for overhodet å få strøm. Skjer ikke dette blir anlegget stengt (hovedsikringer tatt ut og plombert) - og nokså mørkt og kaldt. Ettersom tydeligvis trådstarter er i kontakt med Hafslund og betaler alle regninger vet Hafslund hvem som eier/benytter anlegget - og regningene kommer kanskje i trådstarters navn også? Dette må bety at trådstarter har skrevet under på å overta et abonnement fra da h*n flyttet inn/overtok leiligheten. Etter at trådstarter sendte inn skjemaet om overtakelse av strømabonnementet gikk det ca 6 uker og så fikk h'n tilsendt et nytt skjema fra netteier = Hafslund om at h*m måtte skaffe seg en strømleverandør. Ofte så får man enda ett "spørreskjema" om strømleverandør tilsendt. Hvis h*n ikke gjorde det så de seg nødt til å levere såkalt "leveringspliktig strøm" som har hos Hafslund et påslag pr kilowattime på 25.22 øre. Da blir anslagsvis kilowattimeprisen ca 60 øre + nettleie som er omlag 33,5 øre pr kilowattime + 1000kr i året hos Hafslund. Vær OBS. Hafslund er en av de dyreste strømleverandørene i landet. Nettleien bare må du betale for netteier har monopol. Så kommer neste punkt og det er avlesning av måleren. Trådstarter hevder å ikke ha lest av måleren når h'n skal - på tross av at det kommer brev om dette og det er 6 ganger i året. Gebyret på kr 750 kommer først når abennent ikke har sendt inn avlesning etter gjentatte oppfordringer - står det på Hafslund sine hjemmesider. Neste avlesning i Oslo-området er 7. november etter hva jeg kan huske - og oppfordringen om å lese av kommer hjem til deg som brev! Hvert år får du en avregning som viser ditt strømforbruk - siden du ikke har noen strømleverandør skal det også stå på regningen at du får levert "leveringspliktig strøm". Det må vel ha interessert deg hva du betaler for strøm vel - før akkurat nå! En antatt konklusjon på dette er at Hafslund burde sikkert ut fra moralske hensyn ha tatt opp med deg på et tidligere tidspunkt at de leverer "leveringspliktig strøm" - som unektelig er veldig dyrt. Nå er det lite moral som styrer sllike bedrifter, men heller det å tjene penger ( på en måte dessverre) Det neste er at du må være utrolig lite orientert om din økonomi. Dessuten mangle totalt informasjon om hvordan strøm blir levert helt siden 1992 når energilovene ble endret. Dernest virker det som om du har forsøkt å unndra deg alt som heter informasjon fra Hafslund. Åpner du brev eller går det bare i det store "arkivet"? Tror mest du har deg selv å takke for situasjonen du har kommet i, men jeg tipper du kan få til en ordning med Hafslund - og så blir det å suge på labben en stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå