AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Jeg har en baby på snart 4 mnd som de siste 4 ukene stort sett flere ganger om dagen har avføring som er grønn. Han virker ikke plaget av dette, men avføringen kommer ofte etter hvert måltid, og det gjorde den ikke tidligere når den var normal. Han gulper ingenting, har ikke vondt i magen, har ikke blod i avføringen eller er noe særlig urolig. Legen ville utrede dette da hun likevel mente at dette kunne være melkeallergi. Hun skulle henvise til en barnelege for blodprøver. Hun mente også at hvis det var melkeallergi så måtte jeg slutte å amme. Jeg fullammer. Jeg har flere venninner som ammer til tross for at deres barn har melkeallergi, så lengde mødrene spiser melkefritt. Har legen min feil? Anonymkode: 9fb3d...b59
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 Søsteren min måtte slutte å selv innta meieriprodukter da hun amma, da tåler datteren hennes det. Hun reagerte altså på kumelk, ikke morsmelk. Men jeg veit ikke åssen det er med ditt barn, men du kan jo prøve det. Anonymkode: e39af...31f 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #3 Skrevet 17. februar 2022 Har aldri hørt om allergi mot morsmelk. Det er kumelksproteiner man må holde seg unna. Anonymkode: 5b837...e67 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 Vanligvis kan man fint fortsette å amme selv om barnet har melkeallergi. Babyen reagerer på kumelk, og ikke på selve morsmelken. Har baby melkeallergi, må mor i de aller fleste tilfeller selv leve på en melkefri diett, og noen mødre velger derfor å heller tilby babyen melkefri mme. Anonymkode: d3e9d...04d 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #5 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en baby på snart 4 mnd som de siste 4 ukene stort sett flere ganger om dagen har avføring som er grønn. Han virker ikke plaget av dette, men avføringen kommer ofte etter hvert måltid, og det gjorde den ikke tidligere når den var normal. Han gulper ingenting, har ikke vondt i magen, har ikke blod i avføringen eller er noe særlig urolig. Legen ville utrede dette da hun likevel mente at dette kunne være melkeallergi. Hun skulle henvise til en barnelege for blodprøver. Hun mente også at hvis det var melkeallergi så måtte jeg slutte å amme. Jeg fullammer. Jeg har flere venninner som ammer til tross for at deres barn har melkeallergi, så lengde mødrene spiser melkefritt. Har legen min feil? Anonymkode: 9fb3d...b59 Legen har feil! du må bare kutte ut melkeproteiner (og soya). Fy faen for en drittlege! Uansett høres det ut som du har overproduksjon? Ved melkeproteinallergi ville barnet hatt det vondt. Anonymkode: 7cb08...d17 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Absolutt ikke… Ring fastlegen og Prøv å finne en annen løsning.. Det kommer til å skape store problemer mellom du og ditt barn hvis du slutter å amme… Anonymkode: 945d0...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 Overproduksjon? Det er 2 typer melk i brystet. Formelk (som er tynn) og tjukk og god fløtemelk som kommer etterpå. Hvis du har for mye melk kan det være baby får i seg nesten bare formelk før hn blir mett. Formelken inneholder mye mer laktose, og det kan gi grønn avføring. Les her: https://www.babyverden.no/baby/amming/far-babyen-for-mye-formelk/ Anonymkode: 40986...153 1
Vera Vinge Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 Nei, det er ikke vanlig. De fleste går da bare over på melkefri diett selv. Selv gikk jeg på melkefri og soyafri diett da min ene baby hadde refluks, og mistanken var at melk og soya var uheldig da. Det krever en del, men er fullt mulig å venne seg til. Ellers husker jeg at et av de andre barna mine hadde grønn og skummende avføring. Det ble veldig mye bedre da jeg skjønte at jeg hadde overproduksjon, og babyen bare fikk i seg formelka. Om du tror det kan være aktuelt, kan du søke opp overproduksjon på ammehjelpen sine sider. Men altså, om babyen vokser og trives og ikke er spesielt urolig, hadde jeg ikke akkurat stresset rundt for å finne ut hvorfor avføringen er grønn. Og hvertfall ikke latt en tilfeldig lege overtale meg til å slutte å amme!
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 Barnet mitt hadde tydelige magesmerter, grønn og blodig avføring. Vår lege ville ikke henvise videre, for hun trodde ikke det var blod i avføringen. Selv om jeg hadde flere bildebevis og tydelig utslitt med en unge som gråt fra ettermiddagen til langt utpå natten før ungen kapitulerte og sovnet. Måtte oppsøke akuttmottak under de verste skriketoktene som varte i opptil 12 timer. De henviste til slutt videre og jeg måtte kutte alt mulig fra kosten. Ble ikke bra før vi gikk over til erstatning, og det er uvisst hva barnet reagerte på men det var tydelig noe i morsmelka. Så lenge barnet ikke er plaget og vokser normalt så ser jeg ikke grunn til å plage med unødige undersøkelser? Min venninne har et barn som ofte hadde løs avføring, og har det enda. 3 år gammel og har fortsatt ikke fått påvist noen allergi, de har bare funnet seg i at barnet er sånn. Så lenge barnet ikke er plaget og vokser så blir det bare mer plag å kutte masse fra kosten enn et par ekstra/løse bæsjebleier. Anonymkode: 199fc...bde
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 Og ja, legen din har åpenbart ikke peiling på dette. Har barnet ditt melkeallergi så er det du som må kutte ut alt av melkeprodukter. Anonymkode: 40986...153 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Absolutt ikke… Ring fastlegen og Prøv å finne en annen løsning.. Det kommer til å skape store problemer mellom du og ditt barn hvis du slutter å amme… Anonymkode: 945d0...ce4 Problemer???? Anonymkode: e7541...042
regnbuebarn Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har en baby på snart 4 mnd som de siste 4 ukene stort sett flere ganger om dagen har avføring som er grønn. Han virker ikke plaget av dette, men avføringen kommer ofte etter hvert måltid, og det gjorde den ikke tidligere når den var normal. Han gulper ingenting, har ikke vondt i magen, har ikke blod i avføringen eller er noe særlig urolig. Legen ville utrede dette da hun likevel mente at dette kunne være melkeallergi. Hun skulle henvise til en barnelege for blodprøver. Hun mente også at hvis det var melkeallergi så måtte jeg slutte å amme. Jeg fullammer. Jeg har flere venninner som ammer til tross for at deres barn har melkeallergi, så lengde mødrene spiser melkefritt. Har legen min feil? Anonymkode: 9fb3d...b59 Nei, du kan fortsette å amme, men du kan ikke spise/drikke noe som inneholder melk/melkeprotein
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #13 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Problemer???? Anonymkode: e7541...042 Først og fremst mister barn forholdet sitt med mamma… De trenger å amme til de blir 2 år.. Forskninger viser til oss den.. Anonymkode: 945d0...ce4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #14 Skrevet 17. februar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Først og fremst mister barn forholdet sitt med mamma… De trenger å amme til de blir 2 år.. Forskninger viser til oss den.. Anonymkode: 945d0...ce4 Altså herregud slutt å spre misinformasjon. Ja det er supert å amme men det går også helt fint å gå over på erstatning hvis det er nødvendig. Anonymkode: 22e35...e89 8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #15 Skrevet 18. februar 2022 De trenger ikke slutte å amme, men mange tror det og de slutter derfor å amme. Anonymkode: c8f99...ebf
Gjest Dævendøtte Skrevet 18. februar 2022 #16 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Først og fremst mister barn forholdet sitt med mamma… De trenger å amme til de blir 2 år.. Forskninger viser til oss den.. Anonymkode: 945d0...ce4 Nei, barn mister ikke forholdet sitt til mammaen sin om det ikke blir ammet!!!!
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Først og fremst mister barn forholdet sitt med mamma… De trenger å amme til de blir 2 år.. Forskninger viser til oss den.. Anonymkode: 945d0...ce4 Nei, det viser forskningen ikke😑 Anonymkode: 3d0ea...a85 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #18 Skrevet 18. februar 2022 Melkeproteinallergi betyr at barnet reagerer på melkeprotein fra andre dyrearter. I tillegg er det veldig vanlig å reagere på soya også, siden dette proteinet er så likt melkeproteinet at ikke kroppen klarer å skille mellom dem og reagerer på begge to. Du trenger med andre ord ikke å slutte å amme, men du må leve på en veldig streng diett. For meg var det en kjempeutfordring, siden jeg/vi ikke hadde overskudd til å lage så mye mst fra bunnen av på den tiden, og nesten så å si alt jeg spiser til vanlig inneholder melk eller soya. Anonymkode: bf084...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #19 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du trenger med andre ord ikke å slutte å amme, men du må leve på en veldig streng diett. For meg var det en kjempeutfordring, siden jeg/vi ikke hadde overskudd til å lage så mye mst fra bunnen av på den tiden, og nesten så å si alt jeg spiser til vanlig inneholder melk eller soya. Anonymkode: bf084...b0b Samme her. Jeg synes det var så vanskelig og hadde så mange «uhell» at for oss var det best å kutte ut ammingen Det er jo ikke bare drikkemelk og yoghurt man skal unngå liksom, for meg virket det som alt inneholdt melk/soya.. Anonymkode: 8b973...5fa 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #20 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samme her. Jeg synes det var så vanskelig og hadde så mange «uhell» at for oss var det best å kutte ut ammingen Det er jo ikke bare drikkemelk og yoghurt man skal unngå liksom, for meg virket det som alt inneholdt melk/soya.. Anonymkode: 8b973...5fa Ja, det forstår jeg. Jeg kuttet ikke ammingen, men fikk nesten ikke i meg mat og ble undervektig. Hvis jeg skal ha flere barn, skal jeg sette meg nøye inn i gode og enkle oppskrifter på melke- og soyafri mat, sånn at jeg forhåpentligvis finner en måte å få i meg mat på. Det er ikke så lett når man står midt oppi det og ikke har overskudd, men kanskje det går om man har en plan på forhånd. 🤞 Anonymkode: bf084...b0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå