AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Jeg er sykepleier og via jobben min jobber jeg en del hjemme hos et barn. Der blir jeg alltid omtalt som «assistenten». Føler det er litt nedlatende, selv om jeg vet de ikke mener det negativt. De kan for eksempel si «vi er så fornøyd med dere assistentene» eller «vi drar ut litt, kos deg med assistenten». Det er ingen av kollegaene mine som er assistenter heller, og de vet hva vi er utdannet som. Kommer nok ikke til å si noe, men er det rart å reagere på? Anonymkode: b15b8...4ba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 Er du ansatt som sykepleier eller bpa? Anonymkode: 60a9e...c48 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #3 Skrevet 17. februar 2022 Om du jobber som assistent så er det jobbtittelen din. Jeg er utdannet barnevernspedagog og har hatt ulike jobber der stillingene har hett assistent, miljøterapeut, konsulent og kontaktperson. Stillingsnavn sier noe om hva man gjør - ikke nødvendigvis hvilken utdannelse man har i bunn Anonymkode: 027fa...a01 10
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du ansatt som sykepleier eller bpa? Anonymkode: 60a9e...c48 Jobber i en kommunal avlastningsbolig, og noen brukere får avlastning i hjemmet. Det er altså et kommunalt avlastningsvedtak, ikke organisert som bpa. Vet at mange av disse familiene har kontakt med hverandre, så er mulig de kjenner familier som har bpa og derfor bruker «assistent» fordi det er vanlig innenfor dette miljøet. Opplever som sagt at de ikke mener det negativt, men reagerer likevel siden det blir brukt på hver eneste vakt. Anonymkode: b15b8...4ba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #5 Skrevet 17. februar 2022 Utdanningen din er egentlig ikke avgjørende. Det er stillingstittelen din som er avgjørende. I teorien kan en utdannet lege jobbe som postbud. Da skal han selvsagt omtales som postbud, ikke lege. Så det kommer helt an på hva stillingstittelen din er. Sier den sykepleier så skal du også omtales som det. Anonymkode: 222fc...298 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg er sykepleier og via jobben min jobber jeg en del hjemme hos et barn. Der blir jeg alltid omtalt som «assistenten». Føler det er litt nedlatende, selv om jeg vet de ikke mener det negativt. De kan for eksempel si «vi er så fornøyd med dere assistentene» eller «vi drar ut litt, kos deg med assistenten». Det er ingen av kollegaene mine som er assistenter heller, og de vet hva vi er utdannet som. Kommer nok ikke til å si noe, men er det rart å reagere på? Anonymkode: b15b8...4ba De bruker kanskje ordet assistent for barnets skyld? Dere er flere som kommer dit for å gjøre en jobb for barnet og det kan være forvirrende for barnet at den som kommer noen ganger blir omtalt som sykepleier og noen ganger som sosionom, værnepleier/annet. Mulig at det kan være negativt for barnet at ordet sykepleier blir brukt også, for det kan påvirke barnet til å oppfatte seg selv som "syk". AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jobber i en kommunal avlastningsbolig, og noen brukere får avlastning i hjemmet. Det er altså et kommunalt avlastningsvedtak, ikke organisert som bpa. Vet at mange av disse familiene har kontakt med hverandre, så er mulig de kjenner familier som har bpa og derfor bruker «assistent» fordi det er vanlig innenfor dette miljøet. Opplever som sagt at de ikke mener det negativt, men reagerer likevel siden det blir brukt på hver eneste vakt. Anonymkode: b15b8...4ba Se svar over. Anonymkode: 91093...211 12 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 Jeg forstår ikke hvorfor dette spiller noen rolle 🤷♀️ Jeg har aldri hørt noen andre enn sykepleiere og ped. ledere være opptatt av hva folk kaller stillingen deres. 🤷♀️ Så lenge du lønnes som sykepleier så spiller det da ingen rolle hva folk kaller deg? 🤷♀️ Anonymkode: 6aa1e...5a7 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor dette spiller noen rolle 🤷♀️ Jeg har aldri hørt noen andre enn sykepleiere og ped. ledere være opptatt av hva folk kaller stillingen deres. 🤷♀️ Så lenge du lønnes som sykepleier så spiller det da ingen rolle hva folk kaller deg? 🤷♀️ Anonymkode: 6aa1e...5a7 Kanskje fordi det i de fleste andre yrker er vanlig å bruke yrkestittelen og ikke søster eller tante? Anonymkode: ec6bb...558 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 De bør jo bruke navnet ditt! Anonymkode: 1c515...c78 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 Dette er ein greie på skolen jeg jobber også. Fagarbeidere blir fornærmet når jeg titulerer dem som assistent. Jeg vet ikke alltid hvem som har fagbrev og ikke, derfor blir det assistent i klassen. Vi lærere har jo ulike former for utdanning også, noen er lektorer, noen har mye tillegsutdanning, noen har den gamle utdanningen med 3 år og ikke mer. Ingen av oss blir fornærmet når det blir brukt et "samlebegrep" som lærer???? Anonymkode: 76f34...5c4 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 De bruker jo ikke en yrkestittel på deg. Du er hjemme hos dem for å assistere dem. For dem er du da en assistent. Jeg regner med det er revnende likegyldig for dem om du er lege, sykepleier, hjelpepleier, helsefagarbeider eller hva det nå er. Og om de er innom flere instanser eller har ulke folk hjemme, vil jeg tro det blir tidkrevende å skulle lære seg og huske yrkestittel på alle... Anonymkode: c264d...a04 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 For der første - hva er stillingstittelen din på papiret? Er du ansatt som sykepleier eller har du en assistentstilling? Det er jo det mest vesentlige - man «er» stillingen sin minst like mye som man «er» utdannelsen sin! Uansett tenker jeg kanskje dette er bra av hensyn til barnet. Kanskje dere assistentene har ulike utdannelser og titler, og da blir det jo veldig forvirrende for barnet om man skal omtalte Kari som «sykepleier», Ola som «vernepleier» og Nils som «assistent». Det høres jo også mye bedre ut (for barnet) å være sammen med assistenten (altså hun som assisterer og hjelper deg) enn å være sammen med sykepleieren - for da blir det jo veldig fokus på at barnet er sykt og trenger pleie. Så fra barnets perspektiv synes jeg assistent er mye bedre. Sånn i den grad man trenger å bruke titler da. Er vel bedre å si «ha det hyggelig med Kari» enn å si «ha det hyggelig med assistenten». Men «vi er så fornøyd med assistentene» synes jeg må være greit. Anonymkode: 3a821...226 3
solmåneogstjerner Skrevet 17. februar 2022 #13 Skrevet 17. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): De bør jo bruke navnet ditt! Anonymkode: 1c515...c78 Ja! Spesielt når det er snakk om et barn. Er stor forskjell på 'kos deg med Anne/gjør som Anne sier', og det samme med assistent i stedet for Anne. Jeg har ikke barn som trenger den type hjelp men jeg ville da brukt navnet og ikke assistent/sykepleier. På samme måte som at jeg snakker om lærerne til barna mine ved navn (når jeg snakker med barna), ikke bare 'læreren'. Og det er jo enda viktigere når det er slik at barnet er sykt og trenger hjelp. Endret 17. februar 2022 av solmåneogstjerner 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #14 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De bør jo bruke navnet ditt! Anonymkode: 1c515...c78 Ja, er kanskje derfor jeg har reagert på det også. For når jeg tenker over det, så hadde jeg jo synes det var like rart å si «ha det fint med sykepleieren!» og lignende 😅 Anonymkode: b15b8...4ba 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #15 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For der første - hva er stillingstittelen din på papiret? Er du ansatt som sykepleier eller har du en assistentstilling? Det er jo det mest vesentlige - man «er» stillingen sin minst like mye som man «er» utdannelsen sin! Uansett tenker jeg kanskje dette er bra av hensyn til barnet. Kanskje dere assistentene har ulike utdannelser og titler, og da blir det jo veldig forvirrende for barnet om man skal omtalte Kari som «sykepleier», Ola som «vernepleier» og Nils som «assistent». Det høres jo også mye bedre ut (for barnet) å være sammen med assistenten (altså hun som assisterer og hjelper deg) enn å være sammen med sykepleieren - for da blir det jo veldig fokus på at barnet er sykt og trenger pleie. Så fra barnets perspektiv synes jeg assistent er mye bedre. Sånn i den grad man trenger å bruke titler da. Er vel bedre å si «ha det hyggelig med Kari» enn å si «ha det hyggelig med assistenten». Men «vi er så fornøyd med assistentene» synes jeg må være greit. Anonymkode: 3a821...226 Jeg er ansatt som sykepleier i kommunen. Så er det kommunen som gir tjenester i hjemmet (ikke bpa) Ellers har du et godt poeng. Jeg er enig med deg, og når jeg tenker over det har jeg kanskje reagert mer på at de ikke bruker navnet mitt enn at de omtaler meg som assistent. 🤔 Anonymkode: b15b8...4ba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #16 Skrevet 17. februar 2022 Jeg ville også reagert på at de ikke brukte navnet mitt, men ville ikke reagert på assistent/sykepleier-tittel-"forskjell". Men om de snakket direkte om meg så ville jeg jo ønsket at de sa navnet mitt ikke bare "assistenten" eller "sykepleieren" eller noe sånt når det er folk som kjenner meg.. Men er vel lite du kan gjøre med det kanskje..? Er det 1 familie som gjør det eller flere? Du kan jo forsøke å ta det opp Vær glad du ikke jobber i butikk forresten, da ble jeg konsekvent omtalt som "dama" eller "jenta" av alle som snakket om meg til barna sine.. husker jeg ble så irritert Anonymkode: 85fc2...e4a
Knirke Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville også reagert på at de ikke brukte navnet mitt, men ville ikke reagert på assistent/sykepleier-tittel-"forskjell". Men om de snakket direkte om meg så ville jeg jo ønsket at de sa navnet mitt ikke bare "assistenten" eller "sykepleieren" eller noe sånt når det er folk som kjenner meg.. Men er vel lite du kan gjøre med det kanskje..? Er det 1 familie som gjør det eller flere? Du kan jo forsøke å ta det opp Vær glad du ikke jobber i butikk forresten, da ble jeg konsekvent omtalt som "dama" eller "jenta" av alle som snakket om meg til barna sine.. husker jeg ble så irritert Anonymkode: 85fc2...e4a Jeg ble omtalt som "Hun jenta" et sted jeg jobbet (som frivillig, heldigvis, jeg kommer aldri til å dra tilbake dit!). Jeg var 37, og han som kalte meg det var ett år yngre enn meg😄
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #18 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kanskje fordi det i de fleste andre yrker er vanlig å bruke yrkestittelen og ikke søster eller tante? Anonymkode: ec6bb...558 Kanskje det, men jeg har selv opplevd å bli kalt for «sentralborddame» når jeg i realiteten var nyansatt jurist på avdelingen. Det brydde meg lite, i og med at det sto «juridisk rådgiver» på lønnsslippen. 🤓 (jeg tok heller ingen telefoner, med mindre de var til meg, med en juridisk problemstilling 🥴) Ble også spurt: «Hva skal du bli når du blir stor?» av en godt voksen mann da jeg jobbet som bartender ved siden av full jobb (som jurist) for å spare til bolig. Det plaget meg ikke det heller. 🤷♀️ Anonymkode: 6aa1e...5a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå