AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Datteren min på 5 år (la oss kalle henne Ida) er i et kull med 14 jenter, som går i barnehagen sammen. Nesten daglig kommer det spørsmål fra mødrene til disse jentene: Kan Anna besøke Ida i ettermiddag? Kan Siri besøke Ida i ettermiddag? Kan Olivia besøke Ida i ettermiddag? Osv osv osv… Jeg synes dette er kjempetravelt. Når Ida har besøk av andre jenter er det roting, herjing, masing om godteri, høylytt, og det er travelt synes jeg, i alle fall når det blir så ofte. Det går et par uker mellom hver gang hver mor spør, men når det er 14 jenter i kullet blir det mas nesten daglig! Det kommer nesten aldri spørsmål om Ida vil komme til dem, de spør alltid om deres barn kan komme hit. Mistenker nesten at de dytter ungene hit for å få ettermiddagen fri selv. Jeg kjenner ikke de andre mødrene såååå godt, og synes det er vanskelig å svare «Nei det er så travelt at det gidder jeg ikke.» Er dette vanlig?? Anonymkode: 3e961...6c3
Gjest theTitanic Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 Ingen gidder hver dag, men det er veldig gjevt for barna. Jeg ville gjort det en gang i uken ca for barnets skyld. Dvs du setter av ettermiddagen for at ditt barn har det hyggelig med en venn fra bhg og de har dette å fortelle om dagen etterpå. Du gjør det ikke for de andre foreldrene. Så må du bli litt mindre reservert. ;" siden xx var med Ida hjem i forrige uke så tenkte jeg ida kan være med xx hjem en dag denne uken. De syntes det er så gøy å gå på besøk til hverandre."
Heartland Skrevet 17. februar 2022 #3 Skrevet 17. februar 2022 Jeg får meg aldri til å «trenge meg på» på vegne av mine små barn. Skal det være slikt samvær, inviterer jeg andre barn hit. Er det ikke litt småfrekt å «dytte» barna sine på besøk til andre? 😬 I alle fall når de er så små at det krever en innsats fra foreldrene der de er på besøk? De er jo ikke helt selvgående selv om de er 5 år. Det er slitsomt, de roter, bråker og herjer, og nettopp av den grunn «dytter» jeg ikke mine barn hjem til andre. Sikkert fordi jeg vet at det er travelt selv. Her hvor vi bor er det også 3-4 mødre som hele tiden pusher barnehagebarna sine hit stadig vekk, og det er travelt synes jeg. Og som du sier, vanskelig å si nei når man ikke har en god grunn. 3
Helt uperfekt Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 Mine barn EE ikke i den alderen, men neste gang, er det innafor å svare noe som «Ida har veldig lyst å leke med Siri, men siden Siri har vært med hit de siste gangene hadde det vært gøy for Ida å komme hjem til dere denne gangen.»? 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #5 Skrevet 17. februar 2022 theTitanic skrev (1 minutt siden): Ingen gidder hver dag, men det er veldig gjevt for barna. Jeg ville gjort det en gang i uken ca for barnets skyld. Dvs du setter av ettermiddagen for at ditt barn har det hyggelig med en venn fra bhg og de har dette å fortelle om dagen etterpå. Du gjør det ikke for de andre foreldrene. Så må du bli litt mindre reservert. ;" siden xx var med Ida hjem i forrige uke så tenkte jeg ida kan være med xx hjem en dag denne uken. De syntes det er så gøy å gå på besøk til hverandre." Helt greit for meg en dag i uken, men å ha herjing her hver ettermiddag eller annen hver dag synes jeg er altfor mye. Og slik blir det jo når de er så mange i kullet, og alle spør! I tillegg har jeg 2 yngre barn på 1 og 3 som jeg må ta meg av, så jeg synes dette er utrolig krevende. Anonymkode: 3e961...6c3
Jadzia Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Her er alle foreldrene flinke med at det går på rundgang. Annen hver gang hit, annen hver gang dit. Du kan jo si nei innimellom og. Det passer ikke nå, men gjerne en annen gang 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt greit for meg en dag i uken, men å ha herjing her hver ettermiddag eller annen hver dag synes jeg er altfor mye. Og slik blir det jo når de er så mange i kullet, og alle spør! I tillegg har jeg 2 yngre barn på 1 og 3 som jeg må ta meg av, så jeg synes dette er utrolig krevende. Anonymkode: 3e961...6c3 Og verre skal det bli 😅 Hvordan så du for deg at livet med tre barn skulle bli? Anonymkode: fc6e0...afe 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 Jeg skjønner ikke bruken av travelt her selv om jeg forstår hva som menes i det hele. Anonymkode: 4e4c3...2c0 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 Slik har det vært en del av her også. Meldinger fra andre mødre som spør om deres barn kan besøke vårt barn. Jeg skjønner ikke helt den der… jeg syns det er greit å sende melding og spørre om andre barn vil komme på besøk hit, men ikke å invitere vårt barn hjem til andre? Så skamløs får jeg meg ikke til å være🙈 Men det blir enklere når de blir litt eldre, da styrer de det selv, avtaler seg imellom og besøker hverandre eller møtes i ballbingen og slikt. Anonymkode: e2b58...596 3
AprilLudgate Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 (endret) Jeg har tilgode å spørre andre om de kan besøke dem - vi inviterer til oss selv og ikke til andre. Men: du kan svare typ 2 ganger i uka at «det passer dårlig med besøk her nå, men hun kan komme til dere om det passer». Så sier du nei resten av uka. Så svarer du i tur og orden det til hver nye forespørsel Endret 17. februar 2022 av Fløff 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 TS så du ønsker ikke at barnet ditt har venner? Da får du ta henne ut av barnehagen og ha hjemmeskole når den tid kommer. Stakkars barn Anonymkode: a7581...2a7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS så du ønsker ikke at barnet ditt har venner? Da får du ta henne ut av barnehagen og ha hjemmeskole når den tid kommer. Stakkars barn Anonymkode: a7581...2a7 Hæ??? Det er vel ikke det hun sier? Det ER bo unektelig merkelig å invitere sine barn hjem til andre. Aldri helt forstått det der. En inviterer hjem til seg, og så kan en vel regne med en invitasjon tilbake om folk er normalt høflige. TS: De foreldrene virker å mangle sosiale antenner. Da er jeg helt enig i at du kan svare tilbake: Det passer ikke så godt med besøk i dag, men Ida kan godt komme til dere, eller så er Mari velkommen en gang neste uke, eller eventuelt uken etter. Anonymkode: 8459d...841 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #13 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Slik har det vært en del av her også. Meldinger fra andre mødre som spør om deres barn kan besøke vårt barn. Jeg skjønner ikke helt den der… jeg syns det er greit å sende melding og spørre om andre barn vil komme på besøk hit, men ikke å invitere vårt barn hjem til andre? Så skamløs får jeg meg ikke til å være🙈 Men det blir enklere når de blir litt eldre, da styrer de det selv, avtaler seg imellom og besøker hverandre eller møtes i ballbingen og slikt. Anonymkode: e2b58...596 Dette! 👆🏻 Nettopp sånn tenker jeg også! AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hæ??? Det er vel ikke det hun sier? Det ER bo unektelig merkelig å invitere sine barn hjem til andre. Aldri helt forstått det der. En inviterer hjem til seg, og så kan en vel regne med en invitasjon tilbake om folk er normalt høflige. TS: De foreldrene virker å mangle sosiale antenner. Da er jeg helt enig i at du kan svare tilbake: Det passer ikke så godt med besøk i dag, men Ida kan godt komme til dere, eller så er Mari velkommen en gang neste uke, eller eventuelt uken etter. Anonymkode: 8459d...841 Nemlig! 👆🏻 Da hadde saken vært en helt annen! Da kunne jeg invitert andre barn hit når jeg føler det passer og vi har tid og overskudd til det. Men når det flere ganger i uken tikker inn meldinger fra mødre som inviterer sine egne barn til oss, da føler jeg meg litt presset til å ta imot. Og det er slett ikke alltid jeg har lyst og ork etter lange dager på jobb. Jeg får meg aldri til å gjøre dette selv, så jeg stusser på de sosiale antennene, det må jeg innrømme. Anonymkode: 3e961...6c3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #14 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Datteren min på 5 år (la oss kalle henne Ida) er i et kull med 14 jenter, som går i barnehagen sammen. Nesten daglig kommer det spørsmål fra mødrene til disse jentene: Kan Anna besøke Ida i ettermiddag? Kan Siri besøke Ida i ettermiddag? Kan Olivia besøke Ida i ettermiddag? Osv osv osv… Jeg synes dette er kjempetravelt. Når Ida har besøk av andre jenter er det roting, herjing, masing om godteri, høylytt, og det er travelt synes jeg, i alle fall når det blir så ofte. Det går et par uker mellom hver gang hver mor spør, men når det er 14 jenter i kullet blir det mas nesten daglig! Det kommer nesten aldri spørsmål om Ida vil komme til dem, de spør alltid om deres barn kan komme hit. Mistenker nesten at de dytter ungene hit for å få ettermiddagen fri selv. Jeg kjenner ikke de andre mødrene såååå godt, og synes det er vanskelig å svare «Nei det er så travelt at det gidder jeg ikke.» Er dette vanlig?? Anonymkode: 3e961...6c3 Å skrive at du ikke gidder vil nok folk rynke på nesa av. Men du kan fint si at det ikke passer, det er travelt eller at akkurat i dag skal dere ha en familiedag så det passer ikke. Barnet ditt kan ha lyst på besøk hver dag, men vi voksne må avgjøre om det passer for barnet og barnets familie den dagen.😊 Anonymkode: 728b8...2d8 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #15 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): TS så du ønsker ikke at barnet ditt har venner? Da får du ta henne ut av barnehagen og ha hjemmeskole når den tid kommer. Stakkars barn Anonymkode: a7581...2a7 Du mener altså at det ikke finnes en mellomting? Anonymkode: 728b8...2d8 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #16 Skrevet 17. februar 2022 Tåler ikke foreldre noe som helst lenger? Da mine barn gikk i barnehage så overnattet barna hos hverandre både midt i uka og i helger. Ene min ble kjørt bort en ettermiddag av meg og dagen etter når jeg skulle hente fikk vi høre at mamma’n i huset hadde født i løpet av natten. Det var jo kjempestas både for babyens søsken og mitt barn. Jeg jobbet 100% skift og min eks jobbet også 100%. Det er en periode i livet som er utrolig viktig for barna å få lov å leke, overnatte, lære seg sosial kodeks. Var flere ganger jeg kjørte 3 barn i bhg istede for mine 2, men så var det de gangene jeg bare kjørte 1 barn hjem fra bhg også fordi en skulle overnatte til dagen etter. Anonymkode: 53783...419 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #17 Skrevet 17. februar 2022 Da sier du enten: «Det passer litt dårlig med besøk i dag.» Eller: «Det passer litt dårlig med besøk hjemme hos oss i dag, men Ida kan gjerne besøke Nora i dag i stedet?» Det er lov å si nei. Anonymkode: 0a322...a8e 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #18 Skrevet 17. februar 2022 Ei mor (kaller henne Vigdis) inviterte sitt barnehagebarn hjem til oss kanskje ca. 20 ganger før jeg spurte om mitt barn kanskje kunne få komme en tur til dem. Det var greit . Så etter det fortsatte Vigdis å invitere barnet sitt hjem til oss 20 ganger til. Skamløst! Men jeg sa ja pga. barna. Så møter jeg Vigdis få dager etter fødsel av mitt tredje barn. Vi var på vår første tur ut av hjemmet og jeg var ikke helt i form etter fødselen. Da hadde min datter og Vigdis datter blitt litt eldre og begynt i 1 klasse. Datteren min sier plutselig til meg at hun hadde funnet en lapp på pulten sin fra en mor i klassen (en mor som ikke visste at jeg akkurat hadde født) der det var spørsmål om datteren hennes kunne bli med min datter hjem en dag. Jeg nølte så litt med å svare mens jeg tenkte at det passet dårlig rett etter fødselen. Da skyter plutselig denne Vigdis inn at hennes datter vil også bli med hjem til oss. Enkelte mangler seriøst antenner og folkeskikk synes jeg . Jeg svarte ikke , men sa vi fikk se om det passet en dag. Enda med at jeg forklarte til ungene at besøk måtte vente og at det måtte gå litt lenger tid etter fødselen. Det kom aldri noen invitasjon fra Vigdis ,der min datter ble bedt med hjem til dem. Anonymkode: 53d43...906
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #19 Skrevet 17. februar 2022 Noen foreldre takler ikke sine egne barn. Ungene er i barnehagen hele dagen, og på ettermiddagen vil foreldrene ha fred så da inviterer de egne barn bort til andre. Kjenner til noen sånne. Helt utslitte om de må ha ungene selv en hel helg. Jeg er ikke gratis barnevakt for andres snørrunger, så sier bare nei. Barnehagebarn leker sammen hele dagen i barnehagen. De trenger ikke være sammen på ettermiddagen også. Da er det familietid her i huset. Anonymkode: b1ea5...ee1 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #20 Skrevet 17. februar 2022 Det er helt normalt og jeg har aldri tenkt det dr fordi de dytter barna rundt… Anonymkode: 19a7e...bcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå