Gå til innhold

Dere som jobber på sengepost på sykehus. Hvor ofte møter dere på vanskelige og vrange pasienter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Type som nekter å gå ut av sengen, nekter å trene seg opp, nekter medisin, nekter å være selvhjulpen og generelt er krevende? Må man regne med å ofte møte på slike?

Og så må jeg bare presisere at jeg har full forståelse for at sykehusinnleggelse kan være en traumatisk opplevelse for mange og at mange kan ha sykdommer fra før som gjør en sårbar og dårlig som kan forklare en "vrang" oppførsel fks. Men med eksempelet i overskriften tenker jeg helst på pasienter som ellers er friske og som ikke har noen motoriske utfordringer eller handicap.

Anonymkode: b265c...eae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man jobber på sykehus så er det veldig sjelden at man ser pasienter fra sin beste side. For da hadde de jo vært friske, uten plager. Når man jobber på sengepost så fordeler man pasienter på rapportene. Da er det ofte slik at sykepleierne fordeler seg i mellom og da tar hensyn til hvilke sykepleiere som kommer best overens med hvilke pasienter. Mye handler jo om kjemi. Men det viktigste er selvfølgelig at arbeidsmengden fordeles rettferdig mellom de ansatte. Jeg har blitt skjelt ut flere ganger av pasienter, men jeg har opplevd varme klemmer og takknemlige blikk så mye oftere. Mellommenneskelig samspill er komplisert. Jeg likte best de eldre pasientene. Orket ikke å jobbe på sengepost etter at jeg fylte 30 år og ble mamma, det er få som orker det, men det er mange pasienter jeg fremdeles husker godt. Man må ha masse empati og tålmodighet, og tenke at det alltid er et kamera som står og filmer. 

Anonymkode: a5fa3...415

• Hjerte 1
Skrevet

Joda, en møter på personligheter og utfordringer stort sett hele tiden. Alle takler sykdom og traumer forskjellig. Men en lærer seg  i stor grad å takle det.

Som nyutdannet så var det mer utfordrende, hadde lett for å ta personlig om jeg ikke fikk pasienten på beina, ble motsagt, eller ikke samarbeidde godt med pasienten. Etter hvert forstår en bedre at slike pasientutfordringer oftest kommer av angst, redsel for smerter, fortvilelse og utrygghet fra pasienten. De har mindre med meg å gjøre.

En lærer seg nøkler for å samhandle med pasienter som er utfordrende å samarbeide med. Dessverre er tid en mangelressurs, men ofte er det tid til å inngi trygghet, gi informasjon og det å lytte som skal til.

Anonymkode: 6ef04...5f5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Må man regne med å ofte møte på slike?

Anonymkode: b265c...eae

Tror nok trygt du kan regne med at det skjer ukentlig. Sengepost er et vanlig sted å miste alle illusjoner om både menneskeheten og sykepleieryrket samtidig... 

Anonymkode: 8855a...81d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...