Gå til innhold

Riktig av meg å bryte all kontakt med familien min?

Anbefalte innlegg

Gjest Innsikten
Skrevet (endret)

Jeg ønsker ikke å ha noe kontakt med familien min, er det riktig av meg? Synes de ødelegger de gode stundene og høytidene. Hver gang min søster er på besøk har jeg klump i magen. Mor er grei, men resten av gjengen har jeg lite til overs for. 

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Innsikten skrev (3 minutter siden):

Jeg ønsker ikke å ha noe kontakt med familien min, er det riktig av meg? Synes de ødelegger de gode stundene og høytidene. Hver gang min søster er på besøk har jeg klump i magen. Mor er grei, men resten av gjengen har jeg lite til overs for. 

Det kommer vel an på hvorfor du ikke vil ha kontakt med de - har de gjort noe mot deg? Jeg mener jo absolutt at mennesker som ikke gir deg noe positivt her i livet ikke er vits å bruke tiden sin på, så om de får deg til å føle deg dårlig hver gang, hva er da vits med å beholde kontakten? 

Anonymkode: dc155...4bb

• Liker 2
Skrevet

Hva du blir utsatt for av familien din vet ikke jeg, men jeg kunne aldri tenke meg å bryte kontakten med dem, selv om hver gang ikke akkurat er en fest. Du har ikke valgt familien din, og det er nok vanlig at familiemedlemmer er ulike. Hvis moren din er grei ville jeg også vektlagt hvordan hun ville reagere på at du bryter kontakt. At hun blir lei seg er kanskje grunn nok til å ikke bryte kontakten?

Anonymkode: 457a3...06a

Skrevet

du er ikke den eneste. har ikke snakket med bror på flere år, storesøster har jeg et forferdelig forhold til så hun har jeg ikke kontakt med pr. dags dato, men jeg har forsåvidt kontakt med mor og far - når det må til og ny og ne for å høre hvordan det går. 

Anonymkode: bae90...317

Skrevet

Det er helt ok. Synes det er trist at mange har kontakt med familien bare fordi de føler at de MÅ eller fordi "det er jo familie...kan jo ikke kutte dem ut...". 

Anonymkode: 3fac0...e29

Skrevet

jeg gjorde det noen år tilbake. Var veldig usikker, men etter det var gjort hadde jeg glede og enorm lettelse. ikke angret et sekund! Vær snill og kjenn etter hva som er rett for deg, ikke hva alle her evt svarer. Det er ikke riktig at blod er tykkere enn vann. Vi må alle ta hensyn og gjøre det som er riktig for oss i våre liv. 

Nå har jeg møtt de igjen to ganger fra sommeren, tenker det er greit å kunne treffes ved spesielle anledninger eks bursdagsselskap etc. Har ikke hatt noe kontakt med de utenom de to treffene. 

Anonymkode: 4f466...9bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg gjorde det noen år tilbake. Var veldig usikker, men etter det var gjort hadde jeg glede og enorm lettelse. ikke angret et sekund! Vær snill og kjenn etter hva som er rett for deg, ikke hva alle her evt svarer. Det er ikke riktig at blod er tykkere enn vann. Vi må alle ta hensyn og gjøre det som er riktig for oss i våre liv. 

Nå har jeg møtt de igjen to ganger fra sommeren, tenker det er greit å kunne treffes ved spesielle anledninger eks bursdagsselskap etc. Har ikke hatt noe kontakt med de utenom de to treffene. 

meg igjen.. Jeg tenker også her kan det være mulig å opprettholde et forhold med mor og ikke alle de andre? :) du behøver ikke å være med på alle høytider og feiringer etc, men det betyr ikke at du behøver å kutte ut din mor. 

Skrevet
On 2/17/2022 at 4:11 PM, AnonymBruker said:

Det er helt ok. Synes det er trist at mange har kontakt med familien bare fordi de føler at de MÅ eller fordi "det er jo familie...kan jo ikke kutte dem ut...". 

Man bør ha noen relativt gode grunner og gått flere runder med seg selv før man går til et slikt steg. Foreldre er også mennesker med feil og mangler og de aller fleste prøver så godt de kan så kan man jo tenke på hvordan det kan føles å sitte der den kvelden man har fått beskjed om at barnet man har satt til verden ikke ønsker å ha noe med en å gjøre lenger,

Anonymkode: 3cf36...465

Skrevet

Jeg tar det steget, med stor sorg. Men, de sviktet, mobbet, gjorde ting som ikke var bra -over mange år. Og jeg tilga, unnskyldte, og var egentlig bare lei meg og superforvirret -i mange år. Nå kan jeg ikke lengre ha de i livet mitt, ikke om jeg skal klare å ha et liv selv. helt j**, men sånn er det.

Anonymkode: c0717...04f

Skrevet

Har kuttet ut moren min. Hun er manipulerende og ondskapsfull. En ordentlig narsissist...

Anonymkode: 7e6db...361

• Liker 1
Skrevet
Innsikten skrev (På 17.2.2022 den 15.01):

Det spørs jo hva de har gjort? Har de påført deg noen unødvendig lidelse?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Man bør ha noen relativt gode grunner og gått flere runder med seg selv før man går til et slikt steg.

Foreldre er også mennesker med feil og mangler og de aller fleste prøver så godt de kan så kan man jo tenke på hvordan det kan føles å sitte der den kvelden man har fått beskjed om at barnet man har satt til verden ikke ønsker å ha noe med en å gjøre lenger,

Anonymkode: 3cf36...465

Det er vel sjeldent å se at noen kutter kontakten med de som bragte en inn i verden, helt ut av det blå tenker jeg. Og jeg kan tenke meg til bare noen få andre grunner til å ta helt avstand, enn foreldre som har oppført seg ganske så j** dårlig, -repetativt, over tid. Å kutte kontakten handler for mange om å slippe unna mer skade. Så det er ikke alltid synd på de som sitter igjen alene uten barna sine, dvs. det er jo forferdelig trist, men de vet godt selv at det ikke bare "plutselig" skjedde -de vet selv hva de har vært med på. Og for barna var det hverken enkelt å oppleve all dritten på veien, eller enkelt å ta valget om å gå -det er veldig ofte den eneste muligheten, så den som er offeret kan få gå videre og slippe unna å måtte være et offer mer..!

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er vel sjeldent å se at noen kutter kontakten med de som bragte en inn i verden, helt ut av det blå tenker jeg. Og jeg kan tenke meg til bare noen få andre grunner til å ta helt avstand, enn foreldre som har oppført seg ganske så j** dårlig, -repetativt, over tid. Å kutte kontakten handler for mange om å slippe unna mer skade. Så det er ikke alltid synd på de som sitter igjen alene uten barna sine, dvs. det er jo forferdelig trist, men de vet godt selv at det ikke bare "plutselig" skjedde -de vet selv hva de har vært med på. Og for barna var det hverken enkelt å oppleve all dritten på veien, eller enkelt å ta valget om å gå -det er veldig ofte den eneste muligheten, så den som er offeret kan få gå videre og slippe unna å måtte være et offer mer..!

Akkurat 

Skrevet

Hvis du er i tvil, kan det væte lurt å avvente. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...