Gå til innhold

Shetland Sheepdog

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Har så lyst på hun, og da spesielt Shetland sheepdog. Lurer derfor på om det er noen her som har noen erfaringer (positive og negative) å dele?

og hva koster en valp?

Anonymkode: 3089a...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Positivt:  våken og aktiv rase, lettlært, forholdsvis liten i størrelse, krever en aktiv eier
Negativt: mye pelsstell 

Det er forholdsvis få oppdrettere av rasen som er registrert i NKK:
Shetland sheepdog - Norsk Kennel Klub (nkk.no)

Ser bare en har oppgitt pris til 23 000 kr. 

Anonymkode: 99458...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valp koster ca 20.000. Kanskje mer.

Min erfaring er at sheltiene sliter mye med øyesykdommer, og en stor del av de er FORFERDELIG nervøse. Ikke en rase jeg hadde vurdert i det hele tatt.

Anonymkode: c708a...c7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom og aktiv rase som er lett å trene, samtidig som den tåler rolige dager innimellom. Mye pels, en del lyd i dem - og noen er veldig nervøse som nevnt over. Ikke alle heldigvis, men viktig å passe på hva man kjøper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dårlig erfaring med gemyttet hos Sheltie, og ville ikke kjøpt en pga det. Hengivne mot eier, men engstelige for alt og mye gneldring.

Anonymkode: ae745...572

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forberedt på mye lyd 😅 vi har ikke brukt nok tid og energi til å pelle bort all varsling, så her jomer det i veggene støtt og stadig. 

Men utrolig morsom rase for min del. Elsker all pratinga og personligheten. Utrolig kvikk og sosial. Ikke opplevd nervøsitet, men heller sunn skepsis når det har vært noe 👌🏻

Anonymkode: b5c8c...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2/17/2022 den 15.15):

Hei

Har så lyst på hun, og da spesielt Shetland sheepdog. Lurer derfor på om det er noen her som har noen erfaringer (positive og negative) å dele?

og hva koster en valp?

Anonymkode: 3089a...2a9

Vakker og fin størrelse. Vurderte rasen, men slo det fra meg pga:

Mange er fryktelig nervøse og "sky".

De bjeffer mye.

De røyter masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Sheltier er flotte hunder. Ikke opplevd noen av dem som jeg har møtt som redde eller nervøse, men sheltien er kjent for å være litt reserverte mot fremmede til de blir kjent, noe jeg personlig ikke har noe i mot. Jeg for min del trenger ikke at hunden min skal hilse på alt og alle den møter. Min tispe på 1 år prater noe, men er stille når hun bli bedt om det, og det er absolutt ingen lyd når vi er ute på tur, selv ikke når vi møter andre som bjeffer. 

Min erfaring er at sheltien er morsom, livlig, lojal, lettlært og hengiven. Jeg for min del ville absolutt anbefalt sheltie som rase! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blablah01 skrev (7 minutter siden):

Sheltier er flotte hunder. Ikke opplevd noen av dem som jeg har møtt som redde eller nervøse, men sheltien er kjent for å være litt reserverte mot fremmede til de blir kjent, noe jeg personlig ikke har noe i mot. Jeg for min del trenger ikke at hunden min skal hilse på alt og alle den møter. Min tispe på 1 år prater noe, men er stille når hun bli bedt om det, og det er absolutt ingen lyd når vi er ute på tur, selv ikke når vi møter andre som bjeffer. 

Min erfaring er at sheltien er morsom, livlig, lojal, lettlært og hengiven. Jeg for min del ville absolutt anbefalt sheltie som rase! 

Vi har samme erfaring som deg, bare at vår er supersosial med mennesker og vil hilse på alle med en gang. Bjeffer sjelden på tur, men varsler hjemme om hun hører noe. Ellers en rase som er perfekt i størrelse synes jeg. Liten nok til at de er lette å løfte og håndtere ellers, men store nok til at de kan være med på 15km lang fjelltur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil skyte inn noe ang pelsstell, jeg har ikke Shetland Sheepdog, men jeg har langhåret collie. XL varianten av sheltien.. 

Pelsstellet ble en lek etter at vi invisterte i en hundeblåser til 1200,- og ett bord den kunne stå på. 
Det er også dukket opp bra med hundefrisøren rundt om som kan ta hunden "skikkelig" noen ganger i året for en helt ok sum penger. 

Anonymkode: 2001d...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil skyte inn noe ang pelsstell, jeg har ikke Shetland Sheepdog, men jeg har langhåret collie. XL varianten av sheltien.. 

Pelsstellet ble en lek etter at vi invisterte i en hundeblåser til 1200,- og ett bord den kunne stå på. 
Det er også dukket opp bra med hundefrisøren rundt om som kan ta hunden "skikkelig" noen ganger i året for en helt ok sum penger. 

Anonymkode: 2001d...f34

Det har vi også nylig kjøpt, og den er helt super! Vil også legge til at om man bare grer igjennom pelsen jevnlig, to tre ganger i uken så er ikke pelsstellet så stress, synes jeg, da holder hun seg fri for floker og jeg får ut mye av den løse pelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...